13.11.2019 | Svátek má Tibor


USA: Russia Today není o Rusku

24.10.2017

Televizní kanál Russia Today, který si ve Spojených státech může naladit téměř každá domácnost, byl původně vytvořen jako zdroj informace o současném Rusku.

Záhy se ukázalo, že tento sdělovací prostředek sleduje zcela jiné cíle. Za dvanáct let, co kanál existuje, podnikl řadu kroků, aby vazba mezi ním a kremelskou mocí byla co nejvíce zamlžena: samotný název Russia Today byl nahrazen zkratkou RT, ruský stát coby majitel „prodal“ akcie společnosti jakýmsi americkým bílým koňům a jakékoli informování diváků o životě v Rusku vystřídala úporná kritika všech aspektů života v Americe.

Rusko, které dodnes proplácí účty domnělých místních majitelů, se zkrátka rozhodlo využít svobody slova ve svůj prospěch. V lednu letošního roku, dva týdny před příchodem Donalda Trumpa do Bílého domu, americká rozvědka zveřejnila zprávu odhalující úlohu televize RT coby nástroje Kremlu podkopávajícího západní demokracii.

V září pak po zevrubném vyšetřování americké úřady požádaly společnost RT, aby se registrovala jakožto agent cizí mocnosti v souladu se zákonem, který v zemi platí od roku 1938. Právě jako odvetu za tento postup prezentuje Moskva výhrůžky cenzurního úřadu Roskomnadzor na adresu amerických sdělovacích prostředků působících v Moskvě, včetně rozhlasové stanice Rádio Svoboda.

Mnozí pozorovatelé si již dávno všimli, že místo pořadů přibližujících divákovi ruskou realitu na kanále RT dávno obsadily pokusy popisovat americkou skutečnost jako směsici nepravostí, bídy, totální nespravedlnosti, rasové a třídní nerovnosti a obecného chaosu.

Stálými hosty televize RT se stali různí konspirologové s jejich alternativními verzemi útoku z 11. září na newyorská Dvojčata a dopadení vůdce Al-Káidy Usámy bin Ládina. Veškerý vysílací čas kanálu RT v poslední době plnily příběhy společenské nespokojenosti a vystoupení vůdců různých protestních hnutí, kteří se předháněli v nenávistných projevech vůči poměrům ve Spojených státech.

Cyklus reportáží o nevídaném rozmachu a perspektivách hnutí Occupy Wall Street byl dokonce nominován na televizní cenu Emmy. V době prezidentských voleb roku 2016 televizní vysílání definitivně dostalo podobu propagandistické operace řízené Moskvou.

Kdysi se takovým operacím říkalo „aktivní opatření“ a paradoxem je, že to, co KGB kdysi prováděl v maximálním utajení, může Kreml nyní dělat veřejně s pomocí televizního kanálu RT.

Mnozí američtí komentátoři ovšem mají za to, že financování RT jsou do značné míry vyhozené peníze. Reálný vliv ruských propagandistů rozhodně neodpovídá výlohám. Známý novinář David Sutter říká, že smyslem vysílání není ani tak ovlivňování veřejného mínění, jako spíše odvádění pozornosti od událostí v Rusku.

A zatímco v Rusku se odehrávaly významné a pro Kreml nepříznivé události, jako byla třeba vražda Borise Němcova, rozhodnutí Evropského soudu o roli ruské armády v beslanské tragédii, politické procesy, atd., veškerá pozornost veřejnosti byla soustředěna na ruské zasahování do amerických voleb prostřednictvím vysílání RT. A o to Moskvě šlo.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.