USA: Obamamánie zvolna mizí
Marketing
O tom, že volby jsou v posledních letech mnohem více otázkou kvalitního marketingu než volebních programů a idejí, není možné pochybovat. A marketing je to hlavní, čemu vděčí Barack Obama za svou současnou skvělou pozici. Ne v programu, ne v idejích, ale právě v marketingu za ním jeho protikandidát McCain nejvíce zaostává. Přesvědčit o tom nás mohou už internetové stránky obou kandidátů.
Otevíráme stránku Baracka Obamy (jednoduše www.barackobama.com). Modrobílé, vkusně vyvedené stránce dominuje heslo „I´m asing you to believe. Not just in my ability to bring about real change in Washington… I´m asking you to believe in yours.“ Právě takovéto apely, které mají Američané tolik rádi, jsou jednou z příčin jeho velké popularity a současně důvodem k tomu, aby si z něj jeho odpůrci utahovali s tím, že se prohlašuje za Mesiáše. Obama je také skvělým řečníkem a umí zaujmout. Na hlavní stránce běžícím v přímém přenosu ze setkání s voliči v Titusville na Floridě, sídla Kennedyho vesmírného střediska, je stále v pohybu, chodí po podiu a mává rukama. Na odpovědi odpovídá uvolněně, dlouze a velmi obecně a každá jeho odpověď uvádí publikum v nadšení a dlouhý potlesk. Časté jsou americké fráze jako „Společně to zvládneme! Pokud začneme, nemůžeme být zastaveni!“ Publiku slibuje, že za dvacet let nebude Amerika závislá na ropě, slibuje kvalitní elektrickou rozvodnou síť a auta na elektřinu a pod. Z tohoto výborného představení musí být v prvním okamžiku nadšen i jeho ideový odpůrce! Jeho stránky jsou vskutku rozsáhlé. Pod odkazem „Barack TV“ jsou k nalezení desítky videí, na nichž je on se svou ženou Michelle v hlavní roli, například na Gay&Lesbien Leadership Council, Black Arts Festival Parade v Denveru, návštěvě ocelárny v Niles, Ohio a na dalších desítkách mítinků, a jsou tam i videa jeho příznivců. Ve webovém obchodě je možné zakoupit vše s tématikou „Obama“: odznáčky, trička, kšiltovky, plakáty či filmy. Obecně je jeho kampaň stavěna optimisticky, pozitivně a sebevědomě.
Stránky republikánského kandidáta (opět jednoduše www.johnmccain.com) jsou mnohem stručnější. A úplně jiné je i vyznění jeho kampaně. Hned na úvodní stránce nalezneme video utahující si z Obamých proslovů. Ve videoklipu je přirovnán k Mojžíšovi, který vyvedl Židy z Egypta. V jiném klipu je srovnán s Britney Spears a Paris Hilton. Následují slova o tom, že Obama je sice největší světovou celebritou, avšak není připraven vést Spojené státy. McCainův volební štáb tak reaguje na Obamovu přílišnou sebedůvěru vyjadřovanou slovy jako „My jsme ti, na které jsme čekali“ i takřka nekonečná očekávání, která v Obamu vkládají jeho příznivci. McCainova kampaň je výrazně negativně zaměřená, což sice může vypadat u kandidáta strany obhajující prezidentský mandát zvláštně, na druhou stranu je logické, že se mediálně slabší McCain pokouší porazit úspěšnou mediální hvězdu Obamu jejími vlastními zbraněmi. Nepřekvapí, že videoarchiv Johna McCaina je oproti Obamovu mnohem menší. Nalezneme jen několik krátkých sestřihů řečí, naopak jsou zde k dispozici reklamní spoty i klipy zabývající se Obamou. McCain působí při projevu spíše decentně, neběhá po pódiu, stojí u mikrofonu a pohybuje rukama a pokyvuje hlavou. Mluví pomalu. Zdá se, že oba kandidáti si nemohou být vzdálenější. Místo „My jsme ti, na které jste čekali“ říká v jedné ze svých řečí následující: „Neočekávám, že se prodáte za prázdné sliby, a já nehodlám prodat sebe za hlas kohokoli.“ Originální částí McCainových stránek je „Spread The Word“. Několika kliknutími může McCainův příznivec vybrat konzervativní, liberální či politicky nevyhraněný politický blog, stránku či sociální síť a zanechat zde komentář podporující McCaina.
Stránky obou kandidátů neopomíjejí ani latinskoamerické voliče, jichž je ve Spojených státech stále více. Rozsah stránek ve španělštině je však u obou kandidátů mnohem menší než těch v angličtině. Internetová válka se samozřejmě nevede jen na jejich oficiálních stránkách. Oba kandidáti mají také profil na populární sociální síti Facebook. Obama zde má registrováno jako fanoušky téměř jeden a půl milionu lidí, kromě Američanů také mnoho Evropanů. Jeho soupeř McCain zde má necelých 190 tisíc fanoušků. Neusuzujme z toho však, že má Obama desetkrát více voličů než McCain. Ukazuje se zde pouze to, že oba kandidáty budou volit jiné skupiny. Mladí lidé aktivně užívající internet tedy spíše Obamu. Jeho kampaň však neprobíhá jen na internetu. Aby Obama přesvědčil, že rozumí také otázkám bezpečnosti a mezinárodních vztahů, uskutečnil turné po Evropě, včetně pozorně sledovaného vystoupení v Berlíně, které tak rozesmutnilo německé politiky.
Volební preference
Koho preferuje svět či mladí uživatelé internetu, už víme. Avšak jakou podporu mají oba kandidáti u amerických voličů? Ačkoli samozřejmě rozhodnou až volby, bedlivě sledovány jsou průzkumy veřejného mínění. A ty už nám jasnou odpověď nedávají. Podle všech průzkumů jsou procenta hlasů pro oba kandidáty velmi podobná. Na začátku srpna bylo podle výzkumu Gallupova ústavu pro Obamu 45% a pro McCaina 44% voličů. Podle výzkumu téhož ústavu z 23. srpna se jejich síly zcela vyrovnaly, podle agentury Zogby z 20. srpna však McCain vede o pět procent. Jiné průzkumy (Rasmussen, Washington Post) zase dlouhodobě favorizují Obamu, kterému dávají náskok 1-4 procenta. Tyto průzkumy jsou pro McCaina důvodem k úsměvu. Zatímco před rokem by si na vítězství republikánského kandidáta nikdo nevsadil, nyní se zdá být dokonce pravděpodobnější. Hlavní příčinou růstu McCainových preferencí bude nejspíše jeho negativní kampaň vůči soupeři. Jistou roli hrála nejspíše také válka v Gruzii. McCain aktuální události komentoval a na adresu Ruska pronášel velmi tvrdá slova. Obama byl na dovolené a ke konfliktu se několik dní nevyjádřil. Jeho snaha přesvědčit Američany o zkušenosti v zahraniční politice i evropským turné tak nejspíše selhala.
Obama nebo McCain?
Aby tento handicap vyrovnal, zvolil si Obama za svého víceprezidenta Josepha Bidena, dlouhodobého, 65letého senátora z Deleware, předsedu senátního výboru pro zahraniční záležitosti. Ten by měl kromě zahraniční politiky pomoci Obamovi se získáním manuálně pracujících bělošských voličů. Zatímco většinu černošských hlasů má Obama jistou, získání bílých by pro něj mohlo být těžké. Bude je totiž muset přesvědčit o tom, že je křesťan a že není rasista. Někteří Obamovi odpůrci totiž tvrdí, že byl v mládí praktikujícím muslimem. Tomu podle průzkumu Pew Research Center věří přes 10% voličů. V každém případě jej přibližně ve 20 letech přivedl ke křesťanství pastor Jeremiah Wright. Ten se stal jeho osobním pastorem a byl jím až do doby před několika měsíci, kdy byl Obama nucen se od něj distancovat poté, co Wright prohlásil, že za útoky z 11. září může americký teror. Avšak to nebyl jeho první podivný názor. Již mnohem dříve prohlásil, že americké tajné služby šíří HIV mezi černošským obyvatelstvem v USA i Africe, či že Ježíš byl černoch zabitý evropskými okupanty. Vzhledem k tomu, že tyto názory hlásá již léta, nepůsobí Obamovo náhlé distancování od jeho názorů příliš přesvědčivě. Ostatně i jeho žena Michelle se tématu věnovala, když napsala na univerzitě dizertační práci na téma souboje bílé a černé rasy a bělošského rasismu. Na důvěryhodnosti Obamovi jistě nepřidá ani přátelství s profesorem Billem Ayersem, radikálním levičákem, který se koncem šedesátých let „proslavil“ pumovými útoky.
Důvěryhodnost válečného hrdiny a zkušeného senátora McCaina lze naproti tomu zpochybnit těžko. Kritizovatelný je pouze jeho věk. Avšak McCain určitě nenabízí to, co od nového amerického prezidenta očekává většina světa i mnoho amerických voličů. Zásadní změny americké politiky. Tedy konec používání síly, návrat k multilateralismu, okamžité stažení z Iráku. Snad by šlo stručněji říci oslabení pozice Spojených států. McCainova politika nebude příliš odlišná od té Bushovy, ač se nás o tom snaží McCain přesvědčit a od prezidenta Bushe se distancuje všude, kde je to jen trochu možné.
Zásadní omyl však spočívá v přesvědčení, že Obamova politika odlišná bude. Ačkoli o změně mluví stále, je to vždy v obecné rovině. Pokud dojde na konkrétní kroky, své názory tváří v tvář realitě postupně mění. Příkladem může být spor o těžbu ropy v pobřežních vodách, kde se Obama na rozdíl od svého soupeře vyjádřil proti a později svůj názor změnil. Co se týče zahraniční politiky, nadšené obavy i zděšení z případné změny americké zahraniční politiky nejsou na místě. Viditelný by snad v současné době mohl být jen tvrdší McCainův postoj vůči posledním ruským krokům. K tomu však možná s pomocí Joe Bidena dospěje také Obama.
redaktor www.EuPortal.cz