18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

USA: Mistr „umění udělat dohodu“

Americký ekonom David P. Goldman, autor slavného sloupku Spengler (na „počest“ německého hlasatele Zániku Západu) v hongkongských Asia Times, sloupku, v němž kombinuje demografii, teologii a politiku, mi před čtyřmi týdny v Budapešti řekl:

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Fiala 16.6.2018 12:55

Joch, který dosud měl řadu rozumných komentářů

se tu odkopal, promluvil nejen jako americký republikán ale dokonce jako Trumpův zastánce a mluvčí! Evropské, německé dokonce ani s nimi spojené české zájmy naprosto ignoruje!

B. Hamal 15.6.2018 16:05

Přijetí špatné smlouvy

"... přijetí špatné smlouvy s nepřítelem vyvolává falešný pocit bezpečí,.."

Škoda že Kaddáfi už umřel, mohl by vyprávět.

V. Novák 15.6.2018 10:27

Plánovaný plynovod Nord Stream 2

je velice výhodný nejen pro Rusko a Německo, ale pro celou Evropu, která nebude odkázaná na katastrofálně podfinancovanou ukrajinskou tranzitní soustavu.

Pro Ukrajinu je katastrofální ekonomicky, protože Ukrajina přijde o tranzitní poplatky, jeden z mála stabilních příjmů do krachující ekonomiky, s bezpečností to nemá nic společného. Ostatně Ukrajina přece tvrdí, že ruský plyn nepotřebuje, že má dost francouzského, tak v čem je problém? Že France plyn nemá? I má! Koupí od Ruska...

Pro Polsko je NS2 geopoliticky nevýhodný jen tím, že Polsko ztratí vydírací potenciál a Pobaltí se NS2 netýká stejně jako se ho netýká původní NS.

J. Sinnreich 15.6.2018 9:16

Severokorejsky cyklus

Strategie severokorejskych vladcu je stale stejna. Vyvolani napeti, hrozba valky. Nabidka miroveho jednani vymenou za dodavky potravin. Bourani nuklearnich zarizeni pod dohledem nadsenych zapadnich novinaru a televiznich kamer. Budovani ekonomickych zon. Nahla provokace (na pr. potopeni jihokorejske lodi ). A cyklus se opakuje.

Z. Lapil 15.6.2018 13:43

Re: Severokorejsky cyklus

Ano, ale co s tím? Válka v téhle oblasti je o hubu v širokém okolí, nemluvě o tom, že výsledkem by byla bezprostřední hranice mezi Čínou a USA (zastoupeny Jižní Koreou), po čemž asi nikdo moc netouží.

Takže přístup "dělej si co chceš, tebe přeperu s jednou rukou v nose a s druhou v kapse" je docela přijatelná strategie. Samozřejmě pokud USA (t.č. zastoupené Trumpem) nepodlehnou představě, že KLDR (t.č. zastoupené Kimem III.) určitě nebude klamat.

M. Valenta 15.6.2018 9:04

Jak dopadne dohoda s Kimem ukáže čas.

Hodně záleží na tom, jak se srovnají obchodní vztahy USA a Číny. Já mám spíš obavy, aby Trumpovo prezidentování přežilo už dnes, i díky se pouze vezoucím (včetně nás), značně churavé NATO.

Z. Lapil 15.6.2018 12:06

Re: Jak dopadne dohoda s Kimem ukáže čas.

Toť otázka. Fakt je, že NATO bylo protiváhou SSSR + RVHP, dnes je protiváhou čeho? RVHP je součástí NATO, zatímco Rusko bez Pobaltí, Ukrajiny a střední Asie (Bělorusko vynechávám schválně, i když nevím, činím-li dobře) rozhodně není stejná váhová kategorie.

Takže si dovedu představit dvě sice spojenecké, ale samostatné "aliance": USA a EU. Ne že by momentální až hysterický pacifismus, vnitřní nejednotnost a spoléhání na jednání s kýmkoliv dával naději, že EU, notabene bez Velké Británie, bude v příštích dvaceti letech někdo brát z vojenského hlediska vážně.

Čínu jsem záměrně vynechal, u té se spíš bojím, aby nebyla tím třetím, co se směje.

P. Han 15.6.2018 20:37

Re: Jak dopadne dohoda s Kimem ukáže čas.

NATO bylo protiváhou Varšavské smlouvy, s RVHP to nemá nic sploečného. A jako bezpečnostní aliance funguje dál.

P. Götze 15.6.2018 8:49

RE

Vyborny clanek. Sam premitam uz od zvoleni Trumpa, ze ten chaos, co kolem sebe vyvolava, je jen jeho "obchodni" taktika. Ve finale, kdo se pohybuje v businessu, to musi dobre znat. Metody jsou ruzne. Novinari bohuzel nektere veci ctou prilis primocare, obzvlast kdyz nechteji informovat, ale podsouvat predem pripravene vlastni nazory.

K. Janyška 15.6.2018 8:43

Ano, je. To samozřejmě neznamená, že rozumí lidskému světu

a principům, na kterých vyrostl a stojí. Ale obchodnická odvaha je v mnoha krajních případech, pokud ovšem je v souladu právě se spontánním mřádem, dobrá. Zatím to vychází... Dzp.

Ś. Svobodová 15.6.2018 8:41

Francie jaderné zbraně má

Velká Británie taktéž.

Z. Lapil 15.6.2018 11:52

Re: Francie jaderné zbraně má

Řekl bych, že to autor ví: "Německo, Kanada či EU jako celek je nemají."

J. Fridrich 15.6.2018 6:23

Trump opět skvěle, je to jeden z mála státníků se

Trump opět skvěle, je to jeden z mála státníků se zdravým lidským rozumem a říkajícím věci tak, jak jsou, tedy upřímně a bez té šílené " korektnosti ." Komunistický čuník Kim si chce ponechat jaderné pumy a ty jeho směšné raketky - to by mu ale prošlo u černouška Obamy, u Trumpa mu to prostě neprojde.. Zrušení jaderné smlouvy s Iránem - výborně Donalde - další splněný bod programu a velmi potřebný krok pro celý svět - i když si to ta nynější squadra vedoucí Evropu k rozvratu a záhubě vůbec neuvědomuje.. Trump navázal na velkého Ronalda Reagana, Margaret Thatcherovou, Charles de Gaulle a další politiky ČINŮ a ne SLIBŮ a rozmělňování a relativizování skutečnosti. Amerika i Svět takového amerického presidenta potřebovala jako sůl, přišel v hodině dvanácté..

T. Hraj 15.6.2018 8:23

Re: Trump opět skvěle, je to jeden z mála státníků se

Trump určitě nedosahuje ideologické koncepčnosti Thatcher nebo Regana. Ale zdravý rozum v kombinaci s patriotismem a businessovým tahem na branku mu dávají schopnost dělat zásadní, velmi konkrétní a pozitivní kroky.

Kromě zmiňované zrušené smlouvy s Íránem bych jmenoval ještě například: odstoupení od Pařížské Klimatické Dohody, odstoupení od Globálního Imigračního Paktu, přesun US ambasády do Jeruzaléma, zkrácení peněz pro palestinskoarabské "uprchlíky" o 50%, daňová reforma.

J. Fridrich 15.6.2018 13:20

Re: Trump opět skvěle, je to jeden z mála státníků se

A doma velmi významné snížení daní, větší než za Velkého Reagana - a to " rozjede Ameriku " tak , jak na začátku 80tých let.. + další věci, dávající Ameriku do pořádku a posléze snad i celý svět - udělali to tak v posledních cca 100 létech třikrát - v první ( o tom lidé mnoho neví..), v druhé ( tam to zase někteří nechtějí vědět...) a v té třetí-studené, kdy nám vrátili do ruských kolonií SVOBODU.. Snad se to povede i po čtvrté, kdy šílené vedení EU vede Evropu k rozvratu..