Neviditelný pes

USA: Komu vadí indiánské motivy ve školách

9.7.2021

„Rozhodli jsme se, že naše škola přestane používat motivy a terminologii spojené s původním obyvatelstvem Ameriky.” Strohá zpráva ředitele střední školy v Ohiu oznamující rozhodnutí vedení školy rodičům a studentům.

Ředitel pokračoval vysvětlením rozhodnutí: „Víme, že pro mnoho z vás je tato zpráva zklamáním. Spojení s původním obyvatelstvem, lidem národa Seneca, bylo součástí kultury naší školy celých šedesát let. Dlouhou debatou, za kterou jsme rádi, jsme došli k závěru, že ačkoli vždy dobře míněné, naše používání indiánských motivů může být vykládáno jako rasový stereotyp. Tento výklad může způsobovat nedorozumění a rozdělení naší komunity.

Zůstáváme ale Bojovníci (Warriors, název sportovních týmů školy). Název Bojovníci chceme nicméně oddělit od indiánských témat a motivů. Jako Bojovníci budeme vždy stát za změnami k lepšímu, bojovat za naši komunitu i za jiné, za pravdu.“

Petice pro udržení motivů

Stát Ohio, stejně jako ostatní státy USA, leží na bývalých indiánských územích. Podle posledních statistik je Ohio na prvním místě mezi všemi státy USA v poměru škol, které používají indiánské motivy a názvy. Celkem 11,2 %, tedy asi 85 středních škol v Ohiu, používá indiánské motivy a názvy týmů. Včetně názvů jako Redskins (Rudé kůže) nebo Redmen (Červení lidi), které jsou považované za rasové nadávky. Populace původního obyvatelstva čítá něco přes padesát tisíc, tedy asi půl procenta obyvatelstva Ohia.

Debaty o používání indiánských motivů a terminologie ve školách a sportovních klubech se vedou už dlouho, v dnešní atmosféře nabraly grády. Několik lidí, kteří podepsali petici pro zachování motivů a terminologie, se před několika lety vydalo na výlet do rezervace Pine Ridge. Během času, který tam strávili, požádali obyvatele národa Lakota o jejich názor na používání indiánských obrazů a podoby jako maskoti školy nebo týmu. Nesetkali se s jediným člověkem, kterému by to vadilo nebo který by se vyjadřoval pro ukončení, zrušení, případně zákaz používání indiánských motivů. Vzpomínali na jednoho mladého muže, který byl v té době o něco starší než oni, který prohlásil: „Kdyby naši lidé nebyli nijak zastoupeni a připomínáni, byli by ztraceni v historii.“ Použití indiánských obrazů školou není zesměšňování nebo ponižování, používá se jako vzpomínka na lidi, kterým bylo ublíženo. „Nemůžeme to vymazat z historie, musíme se poučit z toho, co jsme udělali. Vymazání obrazů a podoby indiánského národa povede pouze k jeho odstranění z naší historie,“ uzavírá petice.

Komu vadí indiánské motivy

Pro vymazání indiánských motivů nejsou rodiče, studenti, učitelé, město nebo indiáni. Komu tedy motivy vadí? Aktivním pokrokářům a lidem, kteří neznají konkrétní důvody, které jednotlivé školy vedly k vyjádření úcty původnímu obyvatelstvu Severní Ameriky. Střední školy v Ohiu používající indiánské motivy se ocitly v hledáčku těchto lidí s cílem srazit používání motivů na nulu.

Musím poznamenat, že i pro mě jsou Redmen a Redskins přes čáru. Mají historicky velmi negativní podtext, i když byl novodobým používáním poněkud rozmělněn. To, že používání těchto výrazů existuje dlouho a že je to „tradice”, neomlouvá. Představme si, že by se sportovní tým v Česku, ve kterém nehraje jediný Rom, jmenoval Černí cikáni...

Na druhou stranu, indiáni zůstávají inspirací. Jejich boj proti přesile, statečnost, to jsou vlastnosti, které jsme odjakživa obdivolali, obdivují je i mladí Američani. Chtějí být bojovníky za spravedlnost nehledě na původ, společenskou třídu a jiné výmysly pro rozdělování lidí. Chtějí bojovat na sportovních kolbištích. Teď jim někdo řekne, že to je špatně, mají poslouchat moudřejší a vyjadřovat se korektně pouze s použitím schválené symboliky.

Před asi 15 lety vyzdobila talentovaná studentka stěny na schodištích školy murály, které zobrazují spojení indiánské komunity s komunitou katolické školy. Pak šla studovat do New Yorku, nakonec pracovně zakotvila v San Francisku. V silně levicových, chcete-li progresívních, komunitách. Školu letos poprosila, aby nechala její obrazy přemalovat. Z prezentace jasně vyplynulo, že se za své obrazy a předchozí postoje stydí, že stejně jako její pokrokoví spolupoutníci považuje vyobrazení indiánů ve spojitosti s barvami a tématy katolické školy za „znepokojující z hlediska sociální spravedlnosti”.

Tož přemalujeme obrazy na stěnách a hned bude naše společnost spravedlivější.

Je potřeba vnímat podstatný rozdíl mezi tímto případem škol a profesionálními týmy, proti jejichž indiánským jménům, maskotům a marketingu protestují indiáni sami. Tam je debata na místě a ať si rozdíly vyříkají na férovku.

Dokud syn nezačal do školy chodit, nevěděl jsem ani pořádně, kde ta škola je, natož že používá indiánské motivy a že její sportovní týmy jsou Bojovníci. Vsadím se, že před časem to nevěděla ani většina aktivistů, kteří teď s horlivostí jim vlastní indiány z podstavců odstraňují a posílají do věčných lovišť i jejich motivy.

I jméno Bojovníci je strašně nepokrokové, ale tady pan ředitel udělal tlustou čáru a Bojovníky obhájil. Aspoň pro tentokrát.

Budou římští Bojovníci?

Pochopitelně lidé, kteří jsou v jednom fofru, nemají čas na to se hádat s aktivisty, uklidňovat demonstrace, platit za soudní řízení. Ředitel má na starosti tisíc studentů, které má za úkol vzdělat, dostat je na vysoké školy a pomoci jim připravit se na život.

Bojovníci nechali tento boj o symboliku vyhrát jiné a soustředí se na bitvy, které opravdu v životě něco znamenají. Třeba vzdělání a práce.

Nastane nová debata, kým nebo čím nahradit logo, motivy, indiány. Vadí i ti Bojovníci, přece jen výraz Warriors obsahuje slovo war (válka). Též by bylo dobré vybrat pohlavně neutrální jméno. Jinými slovy je potřeba to jméno pořádně vykastrovat, najít nic neříkající výraz a zkusit se zavděčit lidem všem. Škola moderního života.

Vzhledem k tomu, že se logo mění, bude mnoho názorů na to, jak by mělo vypadat to nové. Zazněl i nápad (a snad zůstane jen u nápadu), že symbolem by mohl být římský válečník, který by dobře fungoval s mnoha latinskými hesly, která škola používá.

To už není vůbec znepokojující, potažmo rasistické. Místo klidného soužití kultur, které na území státu sdílejí domovy, buďme bílí jak sníh, katolíci jak poleno. Oddělme se, abychom se mohli později zase spojovat. Oni za nějakých třicet let toho indiána stejně vytáhnou. Pokrokářům se nebude líbit, že není, a začnou znovu demonstrovat za jeho znovuvztyčení a tak dokola. Budou zase požadovat „pokrok” - nic jiného neměli, nemají a nebudou mít na práci.

Převzato z blogu Stryczek.blog.idnes.cz se souhlasem autora.



zpět na článek