USA: Je osud amerických autombilek zpečetěn?
Ford se rozhodl pro stejné řešení - během příštích 3 let propustí 25 000 lidí a zavře 11 továren. Bill Ford nyní vystupuje v televizních reklamách a slibuje inovace - ekologičtější a úspornější automobily. Stejnou politiku lze očekávat i od GM. Je nejvyšší čas, pokud již není pozdě. Od roku 1931 byl koncern GM největším výrobcem automobilů na světě, letos - podle ekonomických předpovědí - převezme toto prvenství Toyota, která značnou část výroby určené pro americký trh přesunula na území USA.
Zato zřejmě GM odstěhuje část výroby do zahraničí. Odboráři budou protestovat, možná i stávkovat. Nebude jim to nic platné. Je to daň globalizaci, která stěhuje výrobu do oblastí, kde je ekonomicky nejefektivnější. Je jen zdánlivým paradoxem, že pracovní příležitosti v USA mizí i v době, kdy hospodářství prosperuje. To, co postihlo GM a Forda, přijít muselo a pokud je něčeho škoda, tak toho, že to nepřišlo dříve. Neboť výsledkem bude ozdravení, na němž vydělá spotřebitel. V době, kdy byl General Motoros mastodontem automobilového průmyslu, mohl nabízet i technicky podřadné a zastaralé výrobky, jež na trhu prosadil jen díky ekonomické váze. Před třiceti lety byla japonská auta zdrojem vtipů, před deseti to byla korejská a dnes je, jak se zdá, řada na amerických.
Korejci dnes obnovují modely dvakrát tak rychle jako GM a sledují trendy trhu a chuť spotřebitelů podstatně úspěšněji než nemotorní domácí giganti. Podbná situace je i v jiných průmyslových odvětvích a začíná i ve službách. Pesimisté tvrdí, že americká ekonomika je na huntě a dokládají to rekordní obchodní zadlužeností s Čínou. Jenže stejně tak rychle jako příležitosti na trhu práce mizí, vznikají nové. Toyota, Honda, BMW a Daimler dnes vyrábějí v USA a zaměstnávají Američany. Jen jsou pružnější, efektivnější a levnější než tradiční výrobci. Ford ani General Motors nezaniknou, Na to produkuje americká společnost příliš mnoho talentů. Budou jen muset zeštíhlet a smířit se se skutečností, že již nediktují trhu, ale soupeří o něj se strále silnější konkurencí. Že se globalizace nevyhnula ani jim v jejich domácím prostředí.