9.8.2022 | Svátek má Roman


USA: Hon na kremelskou agenturu

30.1.2016

„Americké tajné služby vedou masivní vyšetřování snah Kremlu o infiltraci evropských politických stran“ – s takovým senzačním titulkem přišel nedávno britský deník Telegraph.

V článku se tvrdí, že šéf americké rozvědky James Clapper byl pověřen Kongresem, aby zhodnotil mnohaletá úsilí Kremlu ve věci financování různých evropských politických stran.

S odvoláním na vlastní zdroje píše deník, že Washington znepokojují snahy Kremlu využít rozpory mezi evropskými spojenci, podkopat NATO, zablokovat veškeré pokusy o vytvoření protiraketové obrany a v dnešní době především dosáhnout zrušení protiruských sankcí uvalených po záboru Krymu. Zpráva vypichuje především krajně pravicové strany v Maďarsku, Řecku, Francii a Itálii.

Analytici v komentářích ke zprávě podotýkají, že v minulosti Moskva nejednou využívala podobné nástroje pro dosažení svých sílů. Kupříkladu mírové hnutí financované Sovětským svazem vedlo úspěšné kampaně proti strategické obranné iniciativě Ronalda Reagana, která předpokládala vytvoření protiraketových základen ve vesmíru – říkalo se tomu laicky Program hvězdných válek. Dnes Moskva využívá jiné, avšak neméně účinné nástroje: financuje mezinárodní televizní vysílání, vydávání tištěných a internetových deníků, zakládání pofiderních výzkumných center, která chrlí studie na objednávku Kremlu, pořádání různých mezinárodních akcí. V celé Evropě vytvořila síť politických stran a quasi-společenských činitelů, jež hrají roli užitečných idiotů.

Ředitel Centra ruských studií britské společnosti Henryho Jacksona Andrew Foxall uvádí konkrétní příklady ruského pronikání do západních struktur:

„Postupují nenápadně, drobnými krůčky, avšak ke stejnému cíli. Kupříkladu v roce 2005 ve Velké Británii byla spuštěna celodenní anglojazyčná televize s názvem Russia Today. Za pár let byla nepozorovaně přejmenována na zkratku RT, aby z názvu zmizel jasný odkaz na přináležitost k Rusku.

Ve stejné době kanál spustil masivní program vytvoření celonárodních vzdělávacích center financovaných Kremlem. Za ruské peníze byla založena taková centra ve většině hlavních univerzit Velké Británie: v Durhamu, Edinburghu a dokonce v Oxfordu. Tato centra pořádají mezinárodní konference, na nichž se prosazuje ruský pohled na mezinárodní situaci a kremelské návody na řešení problémů.

Rusko vydržuje celou síť jazykových kurzů, podporuje pravoslavné kongregace v Británii, poskytuje finanční podporu rádoby vědeckým institucím, které produkují politická doporučení. Málokdo si uvědomuje měřítko a možné dopady tohoto ruského vlivu. Kupříkladu v roce 2012 Kreml vytvořil parlamentní skupinu Konzervativní přátelé Ruska, jejíž první zasedání proběhlo přímo v budově ruského velvyslanectví. Tato platforma pořádala přímo ve Westminsteru akce, jichž se účastnily desítky proruských osobností.

Nemáme sice údaje o tom, že by někdo z této skupiny byl přímo na výplatní listině Kremlu – na rozdíl od bývalého českého prezidenta Václava Klause, bývalého kancléře Německa Gerharda Schrödera nebo bývalého italského premiéra Silvia Berlusconiho,“ říká James Foxall.

Podle deníku Telegraph americká rozvědka má důkazy o tom, že proruské sdělovací prostředky se snaží ovlivnit výsledky referenda v Holandsku o sblížení Evropské unie s Ukrajinou, stejně tak jako se snažily ovlivnit výsledky referenda o nezávislosti Skotska. Nedá se říct, že by se vložené prostředky zatím Kremlu vyplatily.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...