25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

UKRAJINA: Tato válka je jiná. Proč?

Říkává se, že generálové se obvykle připravují na minulou válku. Prostě si neumějí představit, jak bude vypadat ta příští. Je to vlastně logické, protože realita obvykle předběhne naši představivost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Kubů 9.4.2022 14:34

Z toho, co píšete, rozhodně neplyne, že odpověď, na moji otázku, je záporná.

Na druhou stranu, nikdo myslím zatím neprokázal (a asi se o to ani nesnažil), že by některý z těch zablokovaných webů bral od někoho nekalého nějaké peníze.

Na rozdíl od bojovníků proti jádru a uhlí (a za ruský plyn) v čele s bývalým spolkovým kancléřem a předsedou SPD

Gerhardem Schröderem.

P. Brecík 9.4.2022 14:11

R^R^R^

P. Brecík 9.4.2022 14:10

R^ No a potom do toho jakýsi Benderovec hodil vidle. Od té doby, co UA napsala - podepsala, to nedodržela. Minsk 1 a 2. Teď jedná s Ruskem. Kdyby náhodou - tak o výsledku prý musí rozhodnou referendum ? Tak to snad ani není vtip.

J. Kulheim 9.4.2022 12:36

Smlouva o urovnání krize na Ukrajině

Znepokojeni tragickou ztrátou životů na Ukrajině, ve snaze bezodkladně zastavit krveprolití a s odhodláním nastoupit cestu k politickému urovnání krize jsme se my, níže podepsané strany, dohodly na následujícím:

1. Během 48 hodin po podpisu této dohody bude přijat, podepsán a zveřejněn zvláštní zákon, který obnoví funkčnost ukrajinské ústavy z roku 2004 s dosud přijatými změnami. Podepsaní prohlašují, že do deseti dnů pak hodlají vytvořit koalici a zformovat vládu národní jednoty.

2. Ústavní reforma, která upravuje pravomoci prezidenta, vlády a parlamentu, bude zahájena bezodkladně a dokončena bude v září 2014.

3. Prezidentské volby se uskuteční hned po přijetí nové ukrajinské ústavy, nejpozději ale v prosinci 2014. ....

4. Na vyšetřování nedávných násilných činů budou společně dohlížet státní moc, opozice a Rada Evropy.

5. Státní moc nevyhlásí výjimečný stav. Státní moc a opozice se zdrží násilných akcí. Nejvyšší rada (parlament) Ukrajiny schválí třetí zákon o amnestii, který se bude vztahovat na stejné přečiny, na něž se vztahoval zákon o amnestii z 16. ledna 2014. Obě strany vynaloží velké úsilí k normalizaci života ve městech a obcích tím, že uvolní správní a veřejné budovy a odblokují ulice a náměstí. Nezákonně držené zbraně budou předány orgánům ukrajinského ministerstva vnitra během 24 hodin od doby, kdy vstoupí v platnost výše zmíněný zvláštní zákon (článek 1 této smlouvy). Po této době budou veškeré případy nezákonného držení zbraní spadat pod příslušné ukrajinské zákony. Opoziční síly a mocenské orgány opustí linie konfrontace. Mocenské orgány budou využívat bezpečnostní složky výhradně pro fyzickou ochranu státních budov.

6. Ministři zahraničí Francie, Německa a Polska a zvláštní představitel prezidenta Ruské federace vyzývají k okamžitému zastavení veškerého násilí a konfrontace. Více na:

J. Kulheim 9.4.2022 12:22

Řešit politické problémy střílením je špatné řešení. Je to selhání politiků. Já jsem si myslel, že nejdůležitější je jednat a dohodnout se. Ostatní je selhání politiků.Válka není sranda. I když zvenku to tak vypadá. Ve válce umírají Ukrajinci, ale také Rusové. Všichni ti padlí vojáci mají doma svoje blízké. Fiala a spol. si zajede do obklíčeného Kyjeva. Jak je to možné? K tomu, aby jich zemřelo ještě víc, tak je potřebné dodávat zbraně. Tak si představují řešení naši válečníci.

Neznám Putina, ale nemyslím si, že by to byl nějaký dobrák od kosti. Nemyslím si ani to, že by Ukrajinci byli nějaké klony Matky Terezy. Proč bych měl věřit představitelům EU víc než Putinovi? Jsou to podle mého názoru stejní šmejdi. Protože on je Rus a oni jsou Francouzi, Němci, Poláci atd.? Se všemi máme historické zkušenosti.

Dívat se na politické události prizmatem, mám rád nebo nemám rád, je špatné. Politika nemá s láskou nic společného. Putin není o nic lepší ani horší jako skvadra socialistických politiků v EU. Hájí nebo prosazují si svoje zájmy, bez ohledu na důsledky.

Evropská část Ruska je obklíčená armádami NATO. Na severu Litva, Lotyško Estonsko. Na jihu Turecko. Chybí jim ještě Ukrajina. Rusko se nechalo nahnat do kouta. Dohody jsou cár papíru. Neplní je EU, USA ani Ukrajina. USA hájí svoje zájmy jakýmikoliv prostředky.

Proč bych měl věřit představitelům Ukrajiny? Z vyjednavačů EU, tří ministrů z Francie, Německa a Polska, kteří podepsali s Janukovičem dohodu, se rázem stali tajtrlíci, kteří nedokázali říci ani ň k tomu, když Jarošův Pravý sektor tuto dohodu během několika hodin pošlapal. Rýpat se do Rusko- Ukrajinského problému je spolehlivá cesta k rozšíření válečného konfliktu

R. Polášek 9.4.2022 11:41

Nemyslím, že to je lose -lose situace.

Lose situace to je pro Rusko, protože aby vyhrálo, muselo by dobýt celou Ukrajinu a celou ji takzvaně "denacifikovat" neboli ukrajince zlomit . A to se Rusům nikdy nepodaří.

Win situace to bude pro tu část Ukrajiny nebo celou Ukrajinu, které po válce bude směřovat směrem k EU. Pokud to tam zásadně nezkazí, během 10 - 20 let si výrazně zvýší svou životní úroveň a přiblíží se životní úrovni bohatých států EU.

A win situace to bude i pro EU, protože do takových 10 let stávající chudé země EU s levnou prací, Rumunsko a Bulharsko zvýší tamější mzdy a práce tam přestane být levná. Přestanou být výhodné pro produkci levných komponent, na kterých vydělávají německé a další západoevropské firmy. A jejich roli producenta levných komponent převezme Ukrajina. ( a zřejmě i producenta levných potravin, oceli, cementu atd...)

L. Kuča 9.4.2022 11:19

Nebo nadnárodní korporaci? Konspirační mocenský spolek? Mimozemskou civilizaci?

Takovýmto nahlížením světa bych mohl vidět základnu tajné služby i v místním hračkářství.

P. Pepax 9.4.2022 10:34

R^ asi tak.

P. Pepax 9.4.2022 10:33

R^ trefné.

F. Kusák 9.4.2022 9:36

Já si tady nehraji na nějakého znalce ruských poměrů, nemám navíc jediný důvod Sovětský svaz milovat, kam samozřejmě patřila i Ukrajina a Bělorusko. Toho sovětského myšlení se hned tak nezbaví. Obávám se toho, že kdyby byla Ukrajina třikrát větší než Rusko, zaútočila by také. Ale nechci nic relativizovat, stav je takový jaký je a nechci míchat oběť s útočníkem. Nějaké Rusy znám také a souhlasím s Vámi. Pouze nechci věci zjednodušovat a přemýšlím, jaká politická strana asi nejlépe odpovídá mému vidění a hlavně je schopna vyvést Čechy z krize, která u nás bezpochyby je, hluboká a s mnoha rozměry. To je totiž pro mě důležitější než plané úvahy o tom, kdo je víc vinen.

J. Brei 9.4.2022 9:26

Ruský psychopat je odhodlaný ke všemu, pane Církvo. Takže co navrhujete. Preventivní jaderný úder?

V. Církva 9.4.2022 9:25

Tak je jasné že jih Ukrajiny vybojovalo především, ale nejen etnikum tam dnes usazené. Dalo by se mluvit o právu na sebeurčení. Nicméně to se tlačilo především před 100 lety. Právě kvůli krvavé 2.světové válce, krvavé Jugoslávii nechce nikdo měnit hranice v době globalismu, kdy ekonomika čím dál víc přesahuje hranice. Jen u zaostalých diktatur má větší vliv uzavřená ekonomika. A Ukrajinci chtěli nastoupit pokrokovější cestu, než tu Ruskou.

J. Brei 9.4.2022 9:22

Ano, Evropa se nechala zatáhnout do konfliktu psychopata a komika. Výsledkem je klasická lose-lose situace pro všechny tři protagonisty.

V. Němec 9.4.2022 9:19

S žádnou válkou souhlasit nelze, diskuze o tom, co k ní po mnoho let vedlo, je už téměř zakázána. Podle mého soukromého názoru je válka jiná taky protože:

Rusko mělo chatrné zpravodajské informace a domnívalo se, že na Ukrajině půjde o bleskový postup, snad s vítajícím obyvatelstvem na chodnících, takže vymysleli zvláštní postup podle „speciální vojenské operace“. Ona to samozřejmě válka je, hnusná jako každá jiná, ale speciální opravdu.

1. Její plánovači zapomněli na přirozený lidský reflex, že útok zvenčí napadené stmeluje a mají násobně větší motivaci bojovat než útočník.

2. Na jejím začátku nedošlo ke zničení středisek velení armády a hlavních komunikací (silničních a železničních). Prostředky mají, viz vojenská základna v Javorivu. Z hlediska vojenské strategie téměř školácká chyba. Teď sice po trasách jakžtakž pokračuje doprava železné rudy aj. na západ, ale i zbraní a munice zpět. Navíc, zatím naštěstí, proudí i ropa a plyn.

3. Myslím, že vyhnout se civilním ztrátám nejde ani při vedení „sebehumanitárnější“ války (o čemž jsou bohaté zkušenosti z válek vedených USA), natož, když se z protitankových zbraní střílí z obytných domů, což je oficiální doktrínou UA vedení.

4. Rusko zcela podcenilo info/dezinfo-rmační a propagandistický boj na datových sítích a v tomto boji zcela prohrává.

5. Katastrofou je, že ta válka je až po uši ve vleklém a tragickém marastu a její neustávání hrozí v přechod do války rychlé, ale poslední.

F. Kusák 9.4.2022 9:16

Rusko je mafiánský stát, ale Ukrajina také, takže to vypadá jako boj dvou mafií, ovšem ta druhá je řízena někým jiným. Já bych se to takových zkratek nepouštěl pane Církvo, ono to totiž nemá žádný smysl, tedy pro nás Čechy, si myslím já. Ale vnímání problému je každého věc, tak nic ve zlém.

V. Církva 9.4.2022 9:16

Nešťourat znamená, že rusák skončí až v Praze vážený. Neprovokovat ano. Nelíbí se mi velkohubá prohlášení že jsme ve válce a je to naše válka. Už vůbec jsem nepodporoval protiruské provokace ala Novotný.

Ve skutečnosti jsme ale příliš blízko ruské bestie abychom mohli nekonat, že se nás to prý netýká.

Co se týká brzkého konce, dal bych rusákům zrádce z Donbasu a Krym a sežerte se. Ale je jen na Ukrajincích co všechno se rozhodnou vydržet. A víme že když prohrají, půjdou rusové dál.

Rusové Ukrajině moc možností na výběr nedávají. Protektorát s ruským smradem, vražděním nepohodlných osob, devastací ekonomiky, nebo devastace válkou. Rusko má i v 21 století hranice tam kde dostanou na hubu.

Psychologové vám potvrdí, že masové vrahy neukecáte. Když jim věci projdou, provokuje je to k horšímu. Rusové ani sankce nepochopili. Mám mezi rusy přátele. I když jinak fajn lidé, jsou ignoranti, co neznají sebekritiku. Nezamyslí se nad tím, proč je svět proti nim, proč je nechtějí na sportovních utkáních, berou vše jen jako křivdu od druhých.

Je to ruská mentalita. Za vše může NATO, Západ, USA, Češi (můžou za to, že jim vadí vyhození Vrbětic do vzduchu). I bordel v 90 tých letech v Rusku zavinila především ruská mentalita. Kdo zná tehdejší poměry ví, že se tam bez mafií korupce a úplatků nedalo podnikat!

F. Kusák 9.4.2022 9:10

Ty historické konotace mají jednu vadu, každý si je vykládá po svém. A je to pochopitelné, dějiny samozřejmě nemají jeden rozměr, tudíž ani jediného vítěze. Dějiny jsou chaos, determinovaný trendem, který je ovšem patrný až po nějakém čase. Já být Vámi, tak bych se do takových historických zkratek ani nepouštěl, natož z toho vyvozoval nějaké závěry.

F. Kusák 9.4.2022 9:04

Vždy jsem byl té zásady, že musím sebe vidět očima těch druhých, že nesmím podceňovat soupeře. Pořád se snažím nalézt nějakou logiku v tom, jak a proč tak Putin rozhodl (tu bych možná našel) a dlouhodobé důsledky takového konfliktu. Pořád mně to nedává smysl. Asi máte pravdu v tom, že Rusové mají evidentně strach z rozpadu ruské státnosti, z rozložení státu ve prospěch Západu a Číny, nekonečného krvavého chaosu. A tak to bylo rozhodnutí mezi zlem a ještě větším zlem. Jako kdyby chtěli urychlit běh dějin. A pak, myslím, že se dopouštíme velké chyby už tím, že Rusy vidíme jako monolit. Rusové na východě Ruska jsou úplně jiní než v Moskvě nebo v ukrajinsko ruském pomezí. A protože jsem praktický člověk, tak se neustále ptám, co z toho mám vyvodit pro sebe, pro svou rodinu a českou společnost. Čechům vždy svědčilo pragmatické chování, i když se to části intelektuální a přemoralizované společnosti nelíbilo. Měli bychom se toho ale držet.

M. Drašner 9.4.2022 8:59

O tato území bojovala ovšem s Turky Polsko-litevská unie, nikoli moskevské carství. K tomu došlo až po tzv. Trojím dělení Polska na konci 18. stol. Do té doby se Moskva snažila leda tak probojovat k Černému moři v oblasti Azova.

V. Kain 9.4.2022 8:51

Vysíláno pro ČRo Plus.Stejné jako Seznam a Novinky.Jedna větší lež stíhá druhou.Oni asi fakt věří tomu,že jim to jejich neustálé lhaní věříme.

V. Církva 9.4.2022 8:48

Trochu naivní, článek zapomíná že rusko je mafiánský stát. Putin krade svým návštěvám prsteny (jako každý ruský voják), má mafiánské gorily Vágnerovce. Rusko je země, kde lidský život nikdy nic neznamenal.

Tam nebudou řešit mrtvé civilisty ani okrádání civilistů. Ještě tak rozhodí trolům pověsti, že vše vytvořila nějaká ukrajinská propaganda, aby se to dalo využít, ale jinak je jim to šumák.

J. Stehlik 9.4.2022 8:33

Bohužel . Já nepočítám s krátkou válkou . Američané teď schválili zákon o pujčce a pronájmu zbraní . Tudíž teď se tam budou valit zbraně ve velkým . Rusové nemají kam couvnout . O toto uzemí bojují s turky staletí . Tudíž vedou to jako obranou válku před roztahováním západu . Nejhorší scénář vidím ten , že tam hodí atomovku s logikou , že tam NATO už pak desetiletí nebudea bude z toho prázdné pásmo jako u černobylu.

F. Kusák 9.4.2022 7:46

Že se válka vede na tiché elektronické frontě, je jistě nepopiratelná pravda, ovšem je zřejmé, že ji nevede Ukrajina, ale USA a mocné koncerny jako Google a Facebook aj. Ovšem s tím musel Putin počítat, rozhodl-li se k nejhloupějšímu kroku ve své politické kariéře. Na druhé straně zuří konflikt typicky východní, odpovídající povaze tamnějším poměrům. Krutý a zákeřný. Tomu nemůže zhýčkaný Západ nikdy rozumět. Je tu snad naděje, že jak rychle to vraždění a ničení začalo, tak rychle skončí. Jen do toho západní politici nesmí štourat. Už k vůli takovému charakteru tzv. války říkat, že je to válka naše nebo podobné zkratky určitě nejsou namístě, tedy pokud nemáme na mysli nějakou poziční hru a přeskupování sil.

V. Mokrý 9.4.2022 6:50

Dá se říci že i proto, že jí občas máme téměř v přímém přenosu.

Bohužel však jenom s z jedné strany.

V. Mokrý 9.4.2022 6:13

:-)

B. Rudolf 9.4.2022 4:42

Velmi dobré postřehy.

J. Jurax 9.4.2022 3:29

Ne.

Rabují a civilisty vraždí vždy ti druzí.

S. Kubů 9.4.2022 1:25

Není náhodou "neformální uskupení Anonymous" krycí organizací pro nějakou tajnou službu ?

F. Brabec 9.4.2022 0:57

Existují nějaké známky toho, že ti co rabovali nebo vraždili civilisty byli vlastní stranou nějak potrestání?