23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

UKRAJINA: Poučení z krizového vývoje

Šest měsíců války je za námi. Přineslo obrovské utrpení ukrajinskému obyvatelstvu a ať už na věci nazíráme jakýmkoliv způsobem, není pochyb, že hlavním viníkem je ruský prezident Vladimír Putin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 5.9.2022 12:35

Tak tohodle autora jsem fakt nepochopil. RuSSaci napadaji (nejen Ukrajinu, kdekoho uz celou dobu, co je Putin u vesla) a ukrajinska vlada (asi tim, ze ruSSakum dovoluje se branit) nese odpovednost za celou Evropu (?). Za tu podelanou, nemecko-francouzskou kolaborantskou Evropu, ktera je na ruskem plynu zavisla jak fetka na koksu.:-/

R. Kováč 2.9.2022 20:33

Naprosto zde chybí že agresor je jenom a pouze Rusko.

J. Vintr 2.9.2022 21:46

Viděl jste to takhle černobíle, když USA napadly Afghánistán, Irák nebo Srbsko?

P. Hatina 3.9.2022 5:32

To jste se asi špatně díval, ono je to hned ve druhé větě "není pochyb, že hlavním viníkem je ruský prezident Vladimír Putin."..

Ta potíž, a jakékoliv diskuze, je zkrátka v tom, že se nemůže zvrhnout v dohadování "kdo za to může", ale že by měla hledat řešení.

Jo, jasně že optimální řešení by bylo, kdyby Putin byl v Rusku "odejit", a tím by ta válka (asi) skončila, ale to je asi to nejméně pravděpodobná varianta

P. Dvořák 2.9.2022 19:31

A kolik jste za ten článek dostal?

Vůbec nerozumíte skutečné příčině - to jsou nová naleziště plynu a ropy na Ukrajině. Rv

J. Vintr 2.9.2022 21:59

Myslíte, že si na ně dělají zálusk Američani?

J. Urban 5.9.2022 12:36

No, zatim na Ukrajinu vtrhli pouze ruSSaci.

L. Franc 2.9.2022 15:20

Rusofobové jsou jako Vodička, rusofilové jako Švejk. Sapér Vodička si pořád vede svou, Maďaři jsou zlí. Když se dobrý voják Švejk nesměle ozve, že třeba některý Maďar ani za to nemůže, že se narodil jako Maďar, Vodička ho utře: "Ty Maďary neznáš, já ho plácnu. Tak takhle je ta diskuse o Ukrajině. ;-)

P. Hatina 2.9.2022 18:45

Pravda, pravda, to je asi ten důvod, proč my dnes ani nemáme lidovou, ale profesionální armádu.

A ty placené profíky samozřejmě ani nenapadne srovnávat a kritizovat své spojence. Prostě společně plní rozkazy společných politiků, jak při útocích (těch zase tolik není), tak i při strategických ústupech (jako třeba nedávno z Afghanistánu)...;-D

V. Kolman 2.9.2022 12:34

Pane Tomáši Procházko, nesouhlasím s vaším upoceným a (dle mého mínění) nepravdivým článkem.

B. Rudolf 2.9.2022 11:07

Když shrnu podstatu tohoto článku, tak jeho autor velmi hrubě kritizuje dodávání zbraní Ukrajincům, sankce proti Rusku a odhodlání Ukrajinců bránit svou zemi, dokud to půjde a dobýt jí co nejvíc nazpět.

Já to vidím přesně naopak. Měli bychom hledat a realizovat co nejúčinnější sankce proti Rusku a dodávat Ukrajincům v rámci možností co nejvíce moderních zbraní. Srovnání Putina s Hitlerem a Ruska s nacistickým Německem je čím dál tím víc na místě.

A pokud jde o vůli ukrajinského národa (obyčejných lidí). To chcete na Ukrajině uspořádat referendum? Nebo nové volby? Ani jedno z toho není ani reálné a ani rozumné. Můžeme mít k ukrajinské vládě a k jejímu prezidentovi nedůvěru. Ale byla by založená pouze na spekulacích.

P. Hatina 2.9.2022 18:57

Já bych s tímto i souhlasil, jenomže 1) jak píšete " hledat a realizovat co nejúčinnější sankce proti Rusku" - ale pokud sledujete zprávy tak ty dosavadní sankce vůbec, ale sakra vůbec Rusku neškodí, komu to škodí, je nám.

2) Dodávat Ukrajincům v rámci možností co nejvíce moderních zbraní - jenomže ty my (jako ČR) už nemáme, dodali jsme co jsme měli. Sami teď čekáme, a budem čekat několik let, než si dokážeme a pro sebe ty moderní zbraně nahradit.

Ale podobně je to i s celým Západem, i tam už postupně končí s dodávkami moderních zbraní ze svých skladů. A vyrobit nové, jak pro Ukrajinu, tak i pro jejich vlastní obranu bude trvat řadu let.

V tom je zkrátka ta zrada, i ty světové zbrojovky mají omezené kapacity. Ale na to aby mohly vyrábět více, by musel Západ přejít na válečnou ekonomiku. Čili, omezit všechno ostatní (dejme tomu výrobu automobilů, spotřebního zboží, stavebnictví, školství, zdravotnictví, dodávky energií, atd - a všechny prostředky futrovat do výroby zbraní - mimochodem, tedy na dodávky zbraní pro Ukrajinu- S tím že "pokud by šel Rus dál, tak pro vlastní obranu" by si ale o mnohem později, vyrobit ještě další

P. Dvořák 2.9.2022 19:27

Takže sankce Rusku vůbec neškodí. Proto tam dostanete ke koupi řadu skvělých výrobků, jako např. notebook, nejtěžší na světě, a řadu moderních vozů, že by strarej Ford je valil bulvy. ;-D

P. Hatina 3.9.2022 5:44

Za prvé, když se říká že ty sankce mají škodit Rusku, tak se taky musí vědět co to znamená. Jinými slovy, to že v běžných ruských obchodech chybí západní spotřební zboží a běžní ruští občané si ho tam koupit nemohou , Rusku vlastně neškodí skoro vůbec.

Ale za druhé, to znamená to, že Rusko už se přepnulo na válečnou ekonomiku. Takže s tím , že v běžných obchodech spousta věcí chybí se počítá. Hlavní je výroba zbrani, plus nezbytné strategické komodity.

Mimochodem, ono to zase tak neznamená, že si to ti movitější ruští občané sehnat nemohou, ale musí přes černý trh. Ono se tam to západní zboži, přes třetí země, co na sankce kašlou, dováží stejně..

J. Vintr 2.9.2022 21:57

Mimochodem, to posílání zbraní Ukrajincům evidentně popírá hloupé teorie, že by Rusko po Ukrajině mohlo pokračovat dál do Evropy. Kdyby se toho politici opravdu báli, tak by určitě nelikvidovali bojeschopnost svých armád. My máme kliku, že máme aspoň ty Gripeny jen pronajaté. Jinak by je ten blb Fiala určitě taky daroval Ukrajincům.

B. Rudolf 4.9.2022 18:51

Je to ostuda, ale myslím si (doufám), že za nás bude opět vytahovat kaštany z ohně Amerika. Aspoň tak chápu "zákon o půjčce a pronájmu", který tam nedávno v souvislosti s dodáváním zbraní na Ukrajinu přijali.

J. Uzel 2.9.2022 8:50

"Nevím, zda si ukrajinští politici kolem prezidenta Zelenského, tedy současná vládní garnitura napadené země, vůbec uvědomuje, že tady už nekope jenom sama za sebe, ale nese na bedrech zodpovědnost za osud celé Evropy."- odpovědnost nese především Putin !!!!!

P. Hatina 2.9.2022 2:02

Bohužel, úvaha správná, ovšem lze samozřejmě rozumět rovněž hrdé argumentaci ukrajinských politiků, že je Rusko přepadlo, že je ta válka nespravedlivá, a že oni se žádného území nevzdají a budou bojovat dál, tedy jak říkají do úplného vítězství - možnost prohry vůbec nepřipouštějí.

čili že ta největší politická porážka je teprve čeká, až zjistí že Rusko sami porazit a vyhnat nedokáží, ale že budou muset přijmout nějakou formu kapitulace , a vzdát se části území, aby ta válka vůbec kdy skončila a situace se u nich stabilizovala..

Že připomenout, ona to zase žádná haňba není, i z historie známe řadu hrdinných obránců, kteří se nakonec vzdali.

J. Lukavsky 2.9.2022 12:28

"ona to zase žádná haňba není, i z historie známe řadu hrdinných obránců, kteří se nakonec vzdali." Kupř. Leningrad, Stalingrad.... J.L. end

P. Hatina 2.9.2022 18:40

Tohle je zajímavá připomínka. Je fakt že v tomhle byl Stalin opravdu krizový politik a vojevůdce , že dokázal tahle města ubránit, i přes ohromné oběti svých vojáků a civilních obyvatel.

Vlastně pak osvobodit celý SSSR a hnát Němce až do Berlína..V tom byla Stalinova brutalita výhodou, a strategie "nas mnógo" se vyplatila.

Jenomže, oni už tenkrát Ukrajinci říkali že vlastně nejsou Rusové - a jejich území dobyli Němci poměrně rychle. A jakou morální silou žene dnes Zelenskyj své obránce proti Rusům, a jak dlouho jim ta morální síla vydrží, to časem uvidíme...

J. Lukavsky 3.9.2022 6:51

"Ukrajinci říkali že vlastně nejsou Rusové - a jejich území dobyli Němci poměrně rychle." Na začátku války Ukrajina vítala Hitlera jako osvoboditele od Stalina. Což po Holodomoru a ostatních "výdobytcích" budování komunizmu ani nebylo divu, tedy než zjistili, že je to z louže pod okap. Pak se partyzánsky bránili Hitlerovi celou válku a potom i Stalinovi hodně dlouho. J.L. end

J. Vintr 2.9.2022 17:52

Jenže to poznání bude stát tisíce a tisíce zbytečně zmařených životů. Přitom to, že nemají šanci vyhrát, mohli vědět už 24. února. Nebo ještě o pár let dřív ....

M. Rozbořil 1.9.2022 23:28

Nějak jsem to nepochopil. Russko vlítlo na Ukrajinu a když se mu nedaří, mají Ukrajinci nabídnout ústupky? To jsme si z historie opravdu nic neodnesli? Prostě jsem větší, ty menší - drž hubu? Nejvyšší čas, aby Číňani vlítli na Sibiř. To by bylo řevu o porušení mezinárodního práva (z Moskvy).

P. Diviš 1.9.2022 23:36

To vás šlechtí, že nemáte to rusácké chápání. Divné je jen to, kolik zdejších "diskutérů" ho má.

P. Hatina 2.9.2022 1:49

Tady jde o to, jak rozumět tomu slovu "nedaří". Rusko vlítlo na Ukrajinu, okupuje řadu pohraničních území a v tomto se mu tedy daří dál..Aby je všechny dokázala Ukrajina vojensky porazit a vyhnat, na to už tolik sil asi nemá..

V. Kopta 2.9.2022 7:41

při takové převaze se rusku opravdu nedaří. Chtěli celou ukrajinu za pár dní a teď je zastavilo a drží v šachu 16 HIMARSů :-)

P. Hatina 2.9.2022 8:37

Jasně, je samozřejmě pravda že ta blesková válka ve které měli být za pár dní v Kyjevu Rusům nevyšla..

Teď se ty síly i díky HIMARSům síly vyrovnaly, a dostáváme se do opačné situace, kdy to jsou Ukrajinci kteří potřebují na svém území porazit a vytlačit Rusy. Jinak řečeno v rámci této strategie oni mají útočit a Rusové se bránit - a na to tedy by Ukrajinci i díky vojenským příručkám potřebovali , několikanásobnou převahu.

To jen komentuju reálné možnosti, já bych to Ukrajincům přál.

J. Vintr 2.9.2022 22:07

Ten Kyjev byl jen klamný manévr, který zmátl Ukrajince. Jinak, Rusi vůbec nepotřebují postupovat. Jim stačí udržovat kontakt s ukrajinskou armádou, kterou jim Zelenský stále cpe před jejich děla. Dřív nebo později Zelenskému dojdou vojáci a pak to bude rychlé....

P. Hatina 3.9.2022 5:26

No, pokud by šlo o ten kontakt, tak to by tak nevadilo. Bývaloť za válek zvykem, že během kanonády jsou vojáci zalezlí v krytech, takže přílš velké ztráty nejsou.

Jenomže a právě ty masové a největší ztráty jsou během ofenzív, kdy ta útočící strana musí poslat svoje mobilní jednotky otevřeným terénem proti nepříteli a proti jeho obranné palbě.

Čili to je to, co se tak mediálně oslavovalo na počátku války, když se mediální pozornost (řízená Zelenským) soustředila právě na ty ruské tanky co se hnaly na Kyjev, a byly - dalo by se říct, poměrně lacino ničeny. Zatímco ta rozsáhlá pohraniční území obsadily Rusové poměrně snadno.. A tam se zakopali. Čili, je opravdu možné že ten útok na Kyjev byl klamný manévr...

A tím se dostáváme zpátky, pokud chce Zelenskyj Rusy vytlačit, musí útočit a nechat v těch útocích masakrovat svoje vojáky a svou mobilní techniku.. Těch kvalitních rezerv na ofenzivy už asi tolik nemá, no a v případě té techniky dodávané Západem, se v poslední době zaměřil na HIMARSy a podobně, zatímco aby mu někdo dodával tanky a transportéry, o tom už se dlouho nepsalo..

P. Hák 2.9.2022 14:42

Při převaze 180 000 : 240 000?

Zvláštní převaha. I když teda Ukrajinci v květnu tvrdili, že na jejich straně bojuje 700 000 vojáků, takže ta ruská převaha je podle nich ještě horší než 1:3. Jistě nechcete tvrdit, že Ukrajinci lžou, to by mohl jedině Putinův agent.

https://news.yahoo.com/ukraine-700-000-soldiers-fighting-123200688.html