Pátek 24. ledna 2025, svátek má Milena
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Joe

1. 8. 2007 0:05
Jen aby si Bohumil neutrel spise ostudu,

Solzenicinovy nesaha ani po kotniky, takze pokud  bude chtit na nem neco kritizovat, at si to radeji dvakrat rozmysli, at neni zase za blba.Jinak nekdo nize psal ze, Solzenicin nezazil nikdy demokracii, zil skoro 20 let v USA a jeho dva syni jsou americani a v USA zustali.Cetl jsem od neho vsechno a pro me osobne je to nejvetsi zijici osobnost.

0 0
možnosti

pa

31. 7. 2007 23:07
Patri Rusove do Evropy?

Kdyz nekdo pise, ze Rusove do Evropy nepatri, tak to neni zcela pravda. Vladli jim casto krvavi cari, o tech rudych despotech nemluve.Na druhe strane jiz za vlady Petra Velikeho, ktery se snazil Rusko poevropstit a otevrit zapadu, tedy hlavne Nemecku, se stalo Rusko  evropskou velmoci.  Katerina, kterou taky zvou Velika,a byla puvodem z  Pruska, povolala do zeme nemecke kolonisty, kteri dali zemi i mnoho ucencu, kterych si Rusove dodnes  vazi. Jen tak se da vysvetlit, ze pres 2 krute svetove valky,Stalinovo radeni vuci nemeckym obyvatelum , stale existuji mezi obema narody i sympatie, coz je nam tezce pochopitelne  , ale je to tak. V Berline zila uz pred valkou velka ruska komunita a dnes je tato opet velmi pocetna.

0 0
možnosti

Petr B.

31. 7. 2007 18:33
Solženicyn projevuje velmi rozumné názory

Nevím, co se komu na tom může nelíbit. Rusko skutečně nemůže dále hrát roli jakéhosi  otloukánka a nemůže být pouhou kolonií Západu. Mimochodem za ekonomický rozvrat Ruska v 90. letech jsou ještě více než Jelcin odpovědní jeho američtí poradci mj. Jeffrey Sachs (mimochodem "šoková terapie": byla to blbost těchto neoliberálních "ekonomů" nebo zločinný úmysl?)

Co se týče mezinárodních vztahů: Rusko od začátku 90. let nezaútočilo na žádný jiný stát zatímco USA, pomineme-li případy Panamy, Grenady, Afghanistánu, Sudánu..., výrazným způsobem porušilo mezinárodní právo nejméně ve dvou případech: přepadení a bombardování Jugoslávie a v tomto tisíciletí přepadení Iráku . Vždy pod falešnými záminkami.

Jasná a těžko vyvratitelná fakta.   

0 0
možnosti

Jara London

31. 7. 2007 21:18
Re: Solženicyn projevuje velmi rozumné názory

S Vaším náhledem na Solženicina a hodnocením situace v Rusku hluboce souhlasím. Solženicin podává vysoce realistický obraz situace v Rusku, role Gorbačova, Jelcina i Putina.

0 0
možnosti

ivoš

31. 7. 2007 18:20
Alexandr Isajevič Solženicyn

(1918) je snad "velkoruský šovinista" (patrně celoživotně, dřív to nebylo tak patrné, neboť si stanovil jiné úkoly), jeho dnešní názory nám možná připadají poněkud zvláštní a zastaralé, k okupaci Československa se v srpnu 68 veřejně nevyjádřil (a jeho hlas by byl slyšet i když nám by nepomohl), dokonce  až nestoudně (kromě jiného) napsal  že Češi  "vyhrožovali v roce 68 našim vojákům zastřelením" (Trkalo se tele s dubem, Academia 2001, str. 192).

Ale především je to opravdový Titán, člověk, který jako první sám a zřetelně zvolal mohutným hlasem směrem k celému bolševickému režimu: Král je nahý! (Archipel Gulag, nejen...). To zvolání bylo čelné, "z očí do očí", v říši a pod mocí Krále. Pomohli mu k tomu (vedle obrovské, ale ne sebevražedné odvahy) jeho literární talent a věhlas který si získal v čase mírného chruščovovského uvolnění. Jistě měl i nezbytnou dávku štěstí, ale tak už to bývá (třeba když přežil pokus  o atentát KGB v r. 71). Mám zato, že ze všech lidí má největší osobní zásluhu na tom, že komunismus padl (čestné druhé místo patří Reaganovi, až další Stalinovi,Gorbačovovi a Brežněvovi či Leninovi-u nich je to ovšem "kouzlo nechtěného").

Jeho knihy (především V kruhu prvním, Rakovina nebo povídka Matrjonina chalupa, ale i další) stojí zato si přečíst  i dnes, mají co říci.

Považuji jej za největší žijící světovou osobnost.

0 0
možnosti

A.

31. 7. 2007 21:10
Re: Alexandr Isajevič Solženicyn

Vždy záleží na citovém zabarvení zvoleného výrazu.:-) Můžete místo použití výrazu "velkoruský šovinista" použít výraz "člověk, který má rád svou zemi a národ" a budete blíž pravdě. Měl jsem to štěstí poznat A.I.S. osobně a má úcta k němu jen vzrostla. Je to člověk, kterému není lhostejné utrpení jiných lidí a nehodlá se s ním smířit.  Musím mu dát stoprocentně za pravdu v tom, že žádný jiný národ nebyl ve 20. století tak strašlivě potrestán za to, že se nedokázal v občanské válce ubránit mezinárodnímu bolševickému puči. Tato zločinecká ideologie byla do Ruska importována za nemalé peníze německého generálního štábu a tiše podporována západními demokraciemi, které očekávaly, že Rusko vykrvácí natolik, že se pak stane snadnou kořistí i se svými surovinovými a energetickými zdroji.

Možná by stálo za zamyšlení, proč je k Solženicinovi a k Rusům vůbec tak kritický právě Český národ, který si jako jediný na světě, dobrovolně a s nadšením, zvolil komunisty v roce 1946 a volí je dosud. V Praze, před válkou, vystupovali Solženicynovi předchůdci, bratří Soloněvičové, kterým se podařilo uprchnout z GULAGu. V češtině vašla jejich kniha Rusko v koncentračním táboře. Proběhly tu výstavy o hladomorech, o podstatě komunizmu psali bratří Čapkové, v novinách a časopisech vyšlo spousta článků. Takže každý, kdo nebyl hluchý a slepý, měl dostatek informací o podstatě tohoto učení i o jeho praktických důsledcích. Přesto byla většina intelektuálů levicová, přesto národ volil a volí dál tuhle lidožroutskou ideologii. PROČ?!?! 

0 0
možnosti

kacir

31. 7. 2007 18:16
Zasadni spor

 Drtivá většina odborníků na Rusko se shodne v tom, že identickou součástí ruské mentality je kolektivní paranoia. Souvisí už s drtivým vpádem Mongolů ve 13.století. Od té doby se v Rusku uhnízdila a je to jakási součást tamní genetické výbavy. Rusko je na mapě obrovské, ale postrádá základní teritoriální limit, který by měl udávat, kde Rusko začíná a kde končí. Rusové pak mají pocit, že jsou permanentními oběťmi nájezdů ze zahraničí. Tvrdí: nás napadli Mongolové, křižáci, pak nás napadli Švédové, Francouzi, Němci a my jsme jen ti, kteří se brání.Neuvědomují si ale, jak se samotné Rusko z oblasti kolem Moskvy zvětšovalo, zarazilo se až o Tichý oceán, o Čínu a střední Asii. To ale nepovažují za nic zvláštního. Tvrdí, že na ta území mají právo. 

(Romancov v rozhovoru pro MF )

http://www.mfplus.cz/Modules/MFPlus/StoryDetail.aspx?Id=5557&SubPortalId=6&BackURL=http%3a%2f%2fwww.mfplus.cz%2fModules%2fMFPlus%2fSection.aspx%3fp%3d6%26ColumnId%3d6

0 0
možnosti

RadekH

31. 7. 2007 19:37
Re: Zasadni spor

Že byste uvedl dva tři takové odborníky?  Já Vám mohu uvést Kissingera, Brezinského či Načevskou, pokud je znáte, kteří Rusko vidí prostě jako jednu z velmocí vzniklou cca před třemi sty lety, jejíž politika se střetával s politikou jiných velmocí a nijak se od politky, cílů a snah těch druhých nelišila.

0 0
možnosti

AndyO/XX

31. 7. 2007 17:37
Rusko má před sebou skvělou budoucnost.

Protože se zbavilo jedné velké skupiny židovských parazitů.Solženicyn je zdrcen, jak mohli Židé způsobit takové neštěstí, ale to se již nebude opakovat, mezinárodní sionistický Žid má starosti s dolarem a na zaplacení nové židobolševické loupežné výpravy do Ruska už nemá tolik zlata.

0 0
možnosti

A.

31. 7. 2007 16:58
Vuol zůstane vuolem a pařez pařezem.

Pane Doležale, postrádám v celém článku nějakou vaši myšlenku nebo aspoň protiargument k myšlenkám A.I. Solženicyna. Chápu, že ne každý má takovou mravní sílu, aby se nenechal zastrašit, neodvolal své přesvědčení, nechal se za ně zavřít do koncentráku a posléze vyhostit. Ale pokud tohoto člověka chcete zpochybnit, předložte alespoň nějaký poživatelný produkt vlastního ducha, když už srovnatelného produktu nejste schopen.

0 0
možnosti

Minorita

31. 7. 2007 18:03
Re: Vuol zůstane vuolem a pařez pařezem.

Čtěte pozorněji. Doležal říká, že jde o překlad a že jeho názor bude následovat později. Ale i kdyby nenásledoval, překladatel nemá povinnost komentovat, někdy dokonce má povinnost nekomentovat.

Nejsem fanouš pana Doležala, ale jeho mozek se mi líbí. Váš jsem ještě neměl čest poznat.

0 0
možnosti

Brana

31. 7. 2007 16:44
Vyborne pane Dolezal

s napetim ocekavam vasi analyzu.

0 0
možnosti

Tomas

31. 7. 2007 15:27
Zásadní spor...

Chápu to tak, že to zásadní o co bychom se měli přít je, zda ruská expanzivní agresivita je národní vlastností, či zda byla vlastností Ruska toliko pod praporem komunismu (říká Solženicin) - případně, v jakém jsou tyto teze vzájemném poměru.

Já bych řekl, že základní existenční lidskou potřebou je důstojnost. Pro rusy byla vždy zdrojem důstojnosti identifikace se státem a to v míře jinde nebývalé.  Osobní bída a neúspěch jsou kompenzovány "úspěchem" a schopnostmi celku. Respekt je zaměňován se schopností budit strach.

Rusko má všechny předpoklady být absolutně nejúspěšnější zemí světa. Ovšem ve skutečnosti nebyla nikdy v dějinách  tato země ani schopná bez problémů nasytit vlastní obyvatelstvo. Ten zřejmý rozpor mezi potenciálem a realitou je zdrojem frustrace. Frustrace vede k volání po vládě pevné ruky, což je jen jiný název pro diktaturu. A jsme na začátku. Ruské národní mindráky jsou generátorem vzniku diktatur, potažmo expanzivní agresivní politiky.

Rusko může projít očistnou sebereflexí, jen když bude sraženo na kolena jako Německo v roce 45. To se ale zřejmě nestane... Tedy, na 90. léta minulého století budeme jednou vzpomínat jako na období krátkého nadechnutí před pokračováním (studené?) války.

0 0
možnosti

A.

31. 7. 2007 16:12
Re: Zásadní spor...

Trochu se mýlíte. Rusko že nebylo nikdy v dějinách schopno nasytit vlastní obyvatelstvo? Rusko bylo, před revolucí samozřejmě, největším světovým exportérem potravin. A životní úroveň obyvatelstva tam byla vyšší než např. v Rakousko - Uhersku. Proto také stovky tisíc lidí emigrovaly z celého světa do Ruska, včetně mnoha tisíců Čechů. Opačným směrem egrovali jen anarchisti, bolševičtí teroristi a podobná svoloč. A to nejsou informace vyčtené ale zažité z vlastní rodiny.

0 0
možnosti

Xaver 82.117

31. 7. 2007 14:20
No, von Solženicin nás mj. furt vidí jako gubernii,

jestli si občas přečtete jeho výroky. Tak opatrně s tím radováním, jak skvěle amíky tepe...:-P

0 0
možnosti

I.L.

31. 7. 2007 14:35
Re: No, von Solženicin nás mj. furt vidí jako gubernii,

A Nemec je pysny na  Prahu jako na  stare nemecke mesto, u velkych narodu si nevyberete... Zatimco pro Nemce je Cech v podstate Nemec mluvici ale nespravnym jazykem  tak pro Rusy jsme (byli) jejich nejvyspelejsi gubernii.  Co je lepsi? :-P

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz