20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

SVĚT: Totalita je matkou chaosu

Aleksandr Solženicyn, známý to „dezinformátor“ z dob pozdního komunismu, kdysi přiznal, že nikdy nezažil takový pocit vnitřní svobody jako ve vězení. Zdá se, že mocné společenské síly nám dnes opět hodlají poskytnout stejně intenzivní a niterný pocit svobody – uvnitř vězeňských zdí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Bowman 10.1.2022 14:44

Hezky napsáno. Autor má styl a je dobře informován...narozdíl od 90% svých kolegů, kteří žijí v AP, CNN bublině.

Totalita je žádána valnou většinou společnosti. Protože strach z osobní zodpovědnosti, který doprovází svobodu, je větší než strach, že nedokáží podlézat věrchušce.

K tomu přidejte strach z terorismu, klimatické apokalypsy, viru, klero-fašismu atd. apod. A máte dokonalý motiv proč podporovat fašisty v rouše beránčím, kteří vás toho všeho chtějí uchránit.

Y. Všemocný 21.12.2021 22:39

To není článek, jen neuspořádaný bordel. Lži, manipulace a demence.Rv

L. Beneš 27.12.2021 11:44

Všemocná demence se přihlásila 21.12.2021 ve 22:39. Tak jest!

A. Ová 21.12.2021 22:16

<Co, nelze zvládnout, je třeba uznat za jediné správné a to se stane novou společenskou normou>

To je strašně zvláštní věta. A ještě ta...< devalvace normy> níže.

Zodpovědnost jedněch za zachování, udržení...původních společenských norem. Pokrok tito zodpovědní, pravda, nezastavili. Nikdy. Vždycky je převálcovali Jiní. Zač byli zodpovědní Oni?

F. Navrátil 21.12.2021 20:06

Michail A. Bakunin: Anarchie, matka pořádku. Svoboda bez socialismu je výsadou a nespravedlností, socialismus bez svobody je otroctvím.

J. Nový 21.12.2021 18:39

Asi dobré, ale.......méně je často více.

P. Černý 21.12.2021 15:58

A naopak. Chaos je otcem totality.

P. Dvořák 21.12.2021 16:59

Takže chaos je sám sobě dědečkem i vnukem.

To je tedy fakt síla. Myslím ten matroš, co berete.

P. Černý 21.12.2021 17:19

Definovat v chaosu příbuzenské vztahyhe zajisté filozofický odvážné. Ale tady se jedná o dialektiku chaosu a řadu. To je stará vesta. Navíc podle moderních matematických teorii a analýz chaosu, je chaos doslova zdrojem řádu. Jak můžeme například názorně pozorovat, pozorujeme-li například písečné duny na poušti nebo vlny na moři.

O. Zuckerová 21.12.2021 14:59

Matka... i dcera. Zvláštní. Velký dík za skvělý článek.

P. Molík 21.12.2021 12:59

Lze vést spory o myšlenkové hloubce toho či onoho výkladu o totalitě a její podstatě. Proto stručně uvádím, že v současnosti se stává centrem budování totality všech totalit Brusel pod taktovkou bruselských eurohujerů, kde se graduje prezentace čím dál tím větších blbostí, tedy víc a víc iracionálních záměrů a plánů se stále větším škůdcovským potenciálem. Eurohujeři v Bruselu se stále víc vzdalují realitě, což dokládají svým fanatismem a naprostou ignorací reality, zejména ignorací základních životních potřeb občanů EU. A tak v centru EU vznikají jako na běžícím pásu stále víc a víc šílené plány - merkelovské imigrační šílenství, genderové šílenství, klimatické šílenství atd. Logické argumenty a racionalita záměrů bruselského ústředí EU, tedy zejména Evropské komise a Evropského parlamentu neexistují, vše je nahrazeno ideologickým zápalem a správným politickým uvědoměním v duchu eurohujerské politické korektnosti. Lidé nadšeně vítají migrační nájezdníky, nadšeně likvidují nejvýkonnější zdroje elektřiny, nadšeně přijímají nejbláznivější nápady iniciativně blbnoucích eurohujerů pod taktovkou šílené Uršuly a eurohujerských inkvizitorů typu Timmermanse. Od Lisabonu padáme do eurohujerské žumpy, z níž se již asi nevyškrábeme, protože skrze instituce, které nikdo nevolil a jež si uzurpují právo nahradit demokraticky volené orgány, tedy neziskovky a další havlovsko-destruktivní eurohujersko-svazácké tlupy se snaží různé anticivilizační živly a další misantropové vnucovat mladým lidem praktiky uctívání kultu uhlíkové neutrality a dalších dogmat z eurohujerského katechismu a další pitomosti, jenž nás nutí oddávat se autodestruktivním aktivitám tak, aby mohli bruselští eurohujeři spokojeně chrochtat. Mládež je skrze zvrácené ideologie stále více oslabována a tak potažmo je oslabována evropská civilizace.

J. Jurax 21.12.2021 14:17

Zhruba tak ...

F. Zrcek 21.12.2021 12:57

Je to takový milý pokec v adventní čas. Přesně nevím, co bylo hlavním obsahem sdělení, ale rozhodně neurazilo.

V naší postdemokratické společnosti je důležité, kdy se zase vrátí totalita a z jaké strany přijde. Zatím totalitní nejsme, ale zárodky, zmíněné panem Fištejnem, nelze přehlédnout.

Když to dopadne jó špatně, tak to přijde klidně i z východu. A rázem bude po starostech s grýndýlem, multigendery i připrchlíky. Zejména ukrajinci budou odejiti, aby se o ně mohl putin vhodně postarat a nemuseli trpět pod naším jařmem.

A když nehodní starostové přestanou strhávat koněvy a začnou se chovat k nové vrchnosti s řádným respektem, budou i energie za hubičku a do škol se vrátí naše oblíbená ruština.

A když to přijde z opačné strany, postavíme naopak mešity a aplikujeme právo šaríja. Zrušíme Vánoce a zavedeme ramadám. Přijmeme policisty, aby drželi odděleně homouše a muslimy; nemají se sice rádi, ale budeme je muset podle rozkazu vzdělávat inkluzivně v jedné třídě. Na to dohlídne evropský komisař.

Inu, tam kde hynou vlci, tam kde hynou sobi, čech se přizpůsobí. Veselé Vánoce, než nám je zakážou!

R. Brzák 21.12.2021 12:30

excelentní!!

Autor píše tak, jak jsem u něj ještě nezažil - a přestože je člověku přirozené se ve svém projevu v detailech i podstatných často mýlit, zde jsem našel jen jednu jedinou takovouto "nehezká věc". Tím místem je spojení anarchie a chaosu v jedné větě, jakoby po odstranění vlády jednoho člověka nad druhým (anarchie značí bezvládí) nutně měl následovat chaos. Ano, je to jedna z možností vývoje - a zejména, když jsme po tisíce let zvyklí býti závislými na moci nad sebou, odevzdávajíce jí část ( i velmi podstatnou) své odpovědnosti za své životy - a jen málo litujeme tu obrovskou část své svobody, o kterou tak nutně přicházíme - inu, osoby závislé sice nejsou šťastné, ale mnoho svých strachů tak zatlačují do podvědomí náhražkovými řešeními... Ale stejně jako pan Fištejn, i já jasně vidím, že jak se státu odevzdává více a více odpovědnosti, nezískávám za to funkční řád řešící vše dokonale, ale chaos markýrovaný za gigantickou hradbu pravidel, nařízení, zákonů a (z)vůli mocných. Chaos, který způsobuje svou státu odevzdanou mocí ty největší zla lidství. V anarchii totiž nikdy žádná válka nestála (a bude-li někdy anarchokapitalismus společensky poznanou a přijatou "metodou" žití, ani stát nebude) tolik životů, jako takzvaný řád státní moci, způsobující války a totality a diktatury.

R. Brzák 21.12.2021 12:43

vypadlo mi"

...chaos, který způsobuje svou (lidmi státu odevzdanou) mocí...

V. Kolman 21.12.2021 12:08

Dobrá úvaha!!!

P. Hatina 21.12.2021 11:18

Jest to správně popsáno, nicméně ono řešení existuje, a kupodivu existuje už asi tisíc let, jenomže si ho právě demokratičtí politici předělali ve svůj prospěch.

A to řešení, jak již bylo sepsáno v Magna charta libertatum, totiž oddělení moci výkonné a zákonodárné, která jí má rovněž kontrolovat. Což tedy fungovalo poměrně dobře za monarchií (připomeňme že dokonce v Anglii parlament dal Karla I popravit).

Jenomže s koncem monarchie a nástupem rovněž politické vlády, se to nějak zvrtlo a že prej parlament si svojí vláďu jmenuje sám ze sebe, z bossů vítězných politických stran a pak už to šlo od Stalina, přes Hitlera, přes Gottwalda, až třeba k Babišovi,,

P. Sura 21.12.2021 11:12

Něco mi na tom článku chybí. Jestli to není trochu i tak, že svoboda pojatá jako nezodpovědnost má základ v sobectví.

J. Pokoutný 21.12.2021 11:15

Definujte tedy svobodu. To, co vám povolí uřvaná cca 8% menšina?

P. Sura 21.12.2021 16:26

Nevidím důvod svobodu předefinovávat. Je jenom otázka, jak pro tu definici zajistit, aby se dodržovala. To by i těm uřvaným menšinám zavřelo hubu.

P. Hatina 21.12.2021 11:31

Že tedy o tom píšete, ono je to totiž napsáno přímo v Ústavě ČR ".. Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá".

Nicméně, to o čem píšete "jako nezodpovědnost", je složité protože není uvedeno vůči komu má ten člověk zodpovědný, ke státu /za každého režimu?/, ke své rodině,

ke své firmě?, k Bohu, pokud je věřící..k planetě Zemi pokud patří k Zeleným? A každá z těch autorit má svoje vlastní podmínky zodpovědnosti a ty se mohou i křížit

L. Harvánek 21.12.2021 12:42

Nějak jsem nepochopil Váš vztah o odpovědnosti či vlastně nezodpovědnosti. Podle mne, aby jakákoliv společnost mohla nějak smysluplně existovat, musí mít nastavena jistá pravidla. Třeba právo na život, zdraví, majetek, svobodu jednání a kdoví co ještě. Ale když se najde někdo, kdo bude tato pravidla soustavně porušovat? Mohlo by se i tohle konání považovat za právo svobodně se rozhodnout pravidla porušovat? A když už tedy jste do toho zamotal i Boha, připomeňme si, že Bůh stvořil Zemi, vesmír a člověka. Těm prvním dvěma pravidla nastavil tak, že pro ně platí veškeré fyzikální zákony (vztahující se ovšem ke konkrétně stanoveným podmínkám), člověku pak dal svobodu a odpovědnost. V ráji směli první lidé skoro všechno až na dvě podmínky: trhat a jíst ovoce ze stromu poznání. A protože nastavená pravidla porušili, museli za porušení být odpovědni. Byli nejen z ráje vyhnáni, ale ztratili i nesmrtelnost.

R. Brzák 21.12.2021 12:53

Každá společnost má svá přirozeně nastavená pravidla - vycházející z žití těch, kteří v ní žijí tam, kde žijí. Ale postupem času se takováto pravidla přibližují k přirozenému právu (například v desateru jsou jasně rozpoznatelná). A základem přirozeného práva je právo majetkové, přičemž je nutné pochopit, že největším majetkem jedince je sebevlastnictví. A když se kdykoliv v minulosti našel někdo, kdo majetková práva porušoval, byl společností odsuzován, trestán a někdy i vyháněn, či v extremním případě likvidován. Tedy, bylo tomu tak, dokud nevznikl první stát, vlastně v té době jen jeho zárodek - ustanovil se první jeden, kdo vládl druhým.... Ten byl tím prvním, kdo byl vyňat z odpovědnosti za narušování práva druhých na majetek - včetně na právo vlastnit sebe sama... A tak tomu zůstalo do dnes - jen forma je sofistikovanější....

P. Hatina 21.12.2021 14:30

Vy jste to napsal sice správně, leč použil jste termín společnost což je obvykle stát. A máte pravdu, taková pravidla si ustanovuje.

jenže sociologie používá termín sociální skupina - a každá si vytváří vlastní pravidla. Nejen stát, existují i vyšší (třeba OSN, EU, atd..) ale i nižší, tedy i rodina, nějaké hnutí či i církev..a každá z nich si stanovuje svá pravidla, někdy stejná někdy se kříží mezi sebou

Pokud jde o Boha, a jeho přikázání, i těch bylo mnohem víc, jednak v první knize Bible, které citujete, potom Desatero. Mojžíšovy zákony (ale ty uznávají jenom Židé), pak ty křesťanské uvedené n Novém zákonu.

Ostatně, asi znáte pravidlo,

Co je božího dejte Bohu, to je císařovo císaři. Čimž tedy Ježíš vysvětlil Židům jak mají platit daně;-D

R. Brzák 21.12.2021 15:27

Ježíš, takto svobodymilovný člověk, samozřejmě daně odmítal.. Ale byl to i člověk žijící v nějaké společenské situaci - a tak nemohl přímo říci - dáváte-li, je to daň, musíte-li dávat, je to berň, protože vám berou - a to je v rozporu s Bohem. A tak odpověděl moudře - dokud je nad Tebou i jiný vládce, než Bůh všemohoucí, znamená to, že jsi doposud neučinil tolik kroků ke svobodě, aby jsi mohl svobodně a odpovědně vše svěřovat Bohu, tedy i sobě a svým rukám. A proto ti nezbývá, než onomu vládci daň odevzdávat. Avšak pro člověka plně věřícímu Bohu neexistuje žádná moc větší, než je Bůh - a z tohoto pohledu vše je Boží. Takže věříš-li plně Bohu, nebudeš nad sebou míti žádného vládce...

P. Sura 21.12.2021 16:52

No vidíte. A stejně ale platí, že žádná sociální skupina nemůže svá pravidle nadřazovat pravidlům celé společnosti. A to je celý ten problém. Je to totéž, co popisuje autor jako nejrůznější "vysvětlení pojmu svoboda", kde každá ta formulace jen zdůvodňuje, protč by totalita měla mít rozhodující slovo ve společnosti.

P. Sura 21.12.2021 16:47

Ano pane Harvánku. Jde o to, že sice jedinec má svobodu (NE právo!) pravidla nedodržovat, ale společnost musí mít páky, jak se před takovým jednáním chránit. Pokud celé společnosti nařídím nějaké omezení s cílem zamezit činnostem, které jsou jí na škodu, byť to myslím "dobře", nedonutím tím nezodpovědné jedince (či skupiny), aby taková nařízení respektovali.

P. Sura 21.12.2021 16:36

Problém, pane Hatino, je v tom, že se o tom vůbec vedou takovéto debaty. Zodpovědnost jako taková je vždycky vůči SPOLEČNOSTI. Ta totiž přesahuje stát i firmu. Naopak rodina je z pohledu zodpovědnosti jen součást společnosti a pokud je někdo nezodpovědný vůči společnosti, je nezodpovědný i vůči rodině, byť si nalhává, že "pro rodinu chce to nejlepší".

R. Brzák 21.12.2021 12:35

svoboda pojatá jako nezodpovědnost je nesmysl. Neexistuje totiž svoboda bez odpovědnosti.

To, co popisujete, je nezodpovědnost umožněná socialistickým zdravotnictvím, tedy přesněji zdravotním pojištěním, které nezohledňuje rizika a tak ten, kdo je ke svému zdraví nezodpovědný (a pak potažmo ohrožuje zdraví svého souseda) platí své "pojišťovně" totéž, co ten, kdo by rád zodpovědný byl - ale ani on se nesmí rozhodnout, že odmítá státní systém a chce mít vše ve vlastních rukách. A tak jsou vlastně nesvobodné obě strany pomyslného sporu - pomyslného, protože ta skutečná červená linie vede mezi jedincem na jedné straně a státem na straně druhé...

D. Bowman 10.1.2022 14:48

Ve svobodě, si každý nese zodpovědost za své chyby..např sobesctví.

A ne jako nyní, kdy si kdekdo nárokuje kompezaci za své chyby z kapes druhých, a když se oni brání, označuje je ještě za sobce.