23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

SVĚT: Peak Greta

Naštvete-li dokonce Emmanuela Macrona, je to znamení, že jste to přehnali. Problém je v naprosté nekompromisnosti požadavků Gretina hnutí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zinga 27.9.2019 21:36

Specielně pro pana Pivodu:

https://www.cfact.org/2019/09/16/how-do-you-throw-away-a-dead-wind-turbine/

M. Vanecek 27.9.2019 20:58

Nejdražší elektrárna která se v EU staví je Francouzská jaderná elektrárna Flamanville 3, staví se více než 15 let, stála už více než 10 miliard EUR, má stále nové a nové problémy.

NOVÁ jaderná energetika je ten nejdražší způsob výroby elektrické energie v EU a má nejdelší doby výstavby. Proto jaderná energetika na západ od nás je v úpadku. Holt kapitalizmus, co se nevyplácí, to se komerčně nestaví.

M. Prokop 27.9.2019 21:37

A vždycky se najde někdo, kdo dobrou věc natolik zesložití, až se přestane vyplácet.

Takové maličkosti, jako že ceny energií zdaleka nejsou tržní, protože jsou dopraseny všemožnými dotacemi a povinnými výkupy, ani nemá cenu uvažovat.

Naštěstí si Frantíci nastavěli atomové elektrárny v dobách, kdy se ještě tolik neblblo. Naštěstí pro odběratele.

M. Pivoda 27.9.2019 20:31

Nechce se mi číst celý článek, mám totiž mnoho dalšího zajímavějšího čtení - a nestíhám.

Takže komentář jen k jednomu citátu z článku výše: "... Pro mě nejzajímavější údaj: prodeje elektrovozů jsou extrémně nízké v zemích, jejichž HDP nedosahuje 29 000 eur na hlavu ročně. Což je dosti vysoká laťka, pod kterou se nachází například i Itálie, třetí největší ekonomika eurozóny. ..."

Toto je normální stav. Každý nový výrobek je totiž drahý. Při jeho vývoji nejprve jde o prokázání funkčnosti nové architektury výrobku. Teprve pak se pracuje na zlevnění nového výrobku (zlevnění technologie výroby). Proto je třeba začít s vývojem nových technologií včas. K čemuž nedošlo. Nikoliv, až pohodlné automobilky začne tlačit například inovátor Elon Musk. Před několika lety zde český IVK (výplod českých ekonomů) dokonce podporoval podvod Dieselgate.

Odhaduji, že k podstatnému zlevnění dopravy pomocí elektromobilů dojde až po zavedení samořídících automobilů. Ekonomicky slabším zákazníků se pak už nevyplatí elektromobil vlastnit, ale objednat si pouze dopravní službu. V USA by k takovému stavu mělo dojít již po roce 2025.

M. Prokop 27.9.2019 20:45

To jste , tradičně, "objevil Ameriku". Nejde o to, že nový výrobek je drahý, to je normální. Svého času byl hliník dražší než zlato.

Problém je, když je ten nový, drahý a nedokonalý výrobek lidem vnucován zákazy, příkazy, dotacemi a podobně. Ekonomové (toho jména hodní) to vědí a tvrdí, proto vám tak vadí.

Už dnes se vyplatí sdílení aut, případně jízda taxíkem, než platit své auto, pokud člověk ročně nenajede nějakých x tisíc km. Problém je, že to nikdy nebude tak pohodlné a jednoduché, jako sejít na ulici či do garáže a sednout do svého vozidla, vybraného dle svého vkusu.

L. Novák 27.9.2019 23:32

Pivodovi se nechce číst článek, protože nemá čas, ale psát sem nesmysly čas má.... Divné, že? :-P

P. Grigar 28.9.2019 11:48

..pane Pivodo, opakovaně narážíme na jedne zásadní problém. Nová technologie v dopravě bude dostupná časem i pro nižší příjmové skupiny, ovšem restrikce proti současným technologiím dopravy se okamžitě a nejvíce dotknou právě lidí s nižšími příjmy. Ve městech to nebude až tak citelné, ale dopravní obslužnost na venkově není na vysoké úrovni. Bez auta jste tu nahraný, ve vesnici o 260 č.p. se uživí dvě autodílny, ale jak konstatovali oba majitelé: většinu času se hrabeme ve starých kárách. Znovu připomenu žárovku.. zpočátku byla symbolem luxusu a technologického pokroku, ale nikdo ji nikomu nenutil, méně majetní dál svítili svíčkami nebo petrolejkou, které jim také nikdo nezakazoval!

Situace stejná jako v rozvojových zemích.. chcete, abychom to používali? Tak nám to zaplaťte! Škoda Citigo iV už od 429.900Kč.. no neberte to za ty peníze, taková láce.

M. Pivoda 29.9.2019 16:23

Obraťte se, prosím, na aktivní politiky.

Já jsem dnes CSd, tj. celkem spokojený důchodce.

M. Pivoda 29.9.2019 16:26

Obraťte se, prosím, na aktivní politiky.

Já jsem dnes CSd, tj. celkem spokojený důchodce.

L. Novák 27.9.2019 16:53

Výborný článek. Díky! R^

V. Petr 27.9.2019 16:06

Když mi bylo 16 let, jako Svaté Grétě, dospěl jsem k závěru že "Člověk, který se ohání ideologií činí tak zpravidla proto, aby Vás přípravil o peníze..."

J. Jurax 27.9.2019 18:04

To je veliká, dějinami ověřená pravda.

Akorát to "zpravidla" bych vynechal.

M. Prokop 27.9.2019 15:58

Dobré, až skvělé, jako obvykle.

Jedna poznámka: "Přitom technický vývoj ve fotovoltaice šel tak rychle kupředu, že se současnou cenou panelů lze stavět i v ČR solární elektrárny na tržním principu."

Pouze za předpokladu povinného výkupu (ten je) a nezapočítání spolehlivosti dodávky energie. Pokud by součástí ceny byl koeficient, závislý na pružnosti a spolehlivosti dodávky, byla by výkupní cena větrné a sluneční elektřiny dost nízká. Zdroj, který v okamžiku přebytku nesmíte vypnout a v okamžiku nedostatku nebo jen tak přestane dodávat a musíte ho okamžitě nahradit záložním, by neměl koeficient zrovna vysoký. A ač baterie už dost pokročily, tak stále jsou dost drahé a přečerpávacích elektráren nelze postavit dost na každém kopci u řeky. Takže zálohují vodní, plynové, uhelné. A ty uhelné musí být roztopené ....

L. Novák 27.9.2019 16:06

Přesně!

J. Jurax 27.9.2019 18:15

Ano.

Fotovoltaika, která by měla zajišťovat dodávku energie srovnatelně jako klasický zdroj, tedy s nutností masivní akumulace energie pro dobu, kdy sluníčko nesvítí, nemůže fungovat na tržním principu ani dnes a ještě dlouho vyjma speciálních aplikací takto fungovat nebude.

Na "tržním" principu může fungovat jen tehdy, je-li onen princip vydatně legislativně a dotačně pokřiven. EU a indukovaně bohužel i my jsme onoho pokřivení zářnými příklady.

M. Vanecek 27.9.2019 19:21

Ano, pan Kechlibar to přesně popsal. Čisté energie, čisté životní prostředí, čistá voda, čistý vzduch - to není pro chudé, kteří stěží zaplatí všechny složenky a pracují za mzdu, která je nižší než minimální mzda v Německu.

KDO CHCE čisté životní prostředí tak MUSÍ UPŘEDNOSTNIT čisté zdroje elekřiny (slunce, vítr, voda) i když nejsou k disposici 24 hodin denně a 365 dní v týdnu. Nejprve stačí když jsou k disposici desetinu doby, teď už třeba skoro poloviční dobu, brzy to bude třeba i více, okolo 2050 i u nás (v Německu určitě) to bude přes 80%.

CHÁPETE TO ??? Fotovoltaika není jako uhelná či jaderná elektrárna!!!

J. Jurax 27.9.2019 19:57

Právě že chápu, že fotovoltaika není jako jaderka či uhelka. Ty jsou totiž (do jisté míry) regulovatelné a fungují i za noci a bezvětří.

Nic proti tomu, aby si bohatý jedinec udělal svůj dům za své peníze naprosto solární a tedy emisně čistý. Jde to už dnes. Ale není to a ještě dlouho nebude - pokud kdy vůbec bude - cesta pro celou společnost a hlavně dopravu a průmysl. Právě pro nutnost akumulace obrovského množství již vyrobené elektrické energie pro noc, natož noc bezvětrnou. Což je problém nejen technický, ale taky ekonomický. A to ještě neuvažuji politicky prosazovanou masovou elektromobilitu.

A těch 80 procent ekologicky čisté energie denně je jistě možné - v bohaté společnosti, která na to bude mít a jejíž občané budou s tím souhlasit i za cenu snížení životní úrovně. Jenže taková energie bude drahá, což se promítne do všeho včetně snížené konkurenceschopnosti cen výrobků.

A přitom existuje už dlouho čistá, bezemisní a ve srovnání s nedotovanou fotovoltaikou i levná jaderná energie. Nejlevnější elektřinu v EU mají v jaderné Francii a nejnižší emise skleníkových plynů na hlavu i jednotku vyrobené energie taky. Na rozdíl od Německa ideologicky dozelena zblblého, fofrníkového, fotovoltaického, bezjaderného, co staví uhelky, aby pokrylo výpadek z čiré politické a zelené blbosti rušených jaderek. Echt německý CO2 je jiný, lepší, skleníkového efektu prostý.

M. Prokop 27.9.2019 20:48

Pan Vaněček v tom má nějaký hockey, těžko odhadovat, co vlastně chtěl napsat.

P. Portwyn 28.9.2019 9:56

Podle mého to, že elektřina dostupná 24 h denně je pro běžného občana moc velký luxus.

J. Kanioková 27.9.2019 15:41

Výborně, pane autore, díky.

Je třeba lidem říct, co pro ně bude znamenat uhlíková neutralita -http://ceskapozice.lidovky.cz/tema/je-treba-lidem-rict-co-pro-ne-bude-znamenat-uhlikova-neutralita.A190919_170650_pozice-tema_lube

Š. Hašek 27.9.2019 12:58

Gréta zřejmě netuší, že cca před pouhými 10 000 roky sahal ledovec od severu až po Sněžku. Městečko Tirano v Alpách mělo tehdá poklici z ledu tlustou dva kilometry, ........ ta toho netuší! Možná "mamuti hodně prděli" a "u Chuang Che chrlili CO2 vo stošest, jak na německé dálnici" ........

Nějak mě to nebaví ........ poslouchat z OSN dívenku, se kterou se nebaví nikdo z její školní třídy. Já se taky dost bavil v jejím věku sám se sebou, puberta dokáže mávat raciem, ale vocaď pocaď! Teorie o budoucnosti Země a Galaxie (a fšeho) jsme řešili u skautsko trampských ohňů. Ještě v devatenácti.

Zkráceno.

J. Ganaur 27.9.2019 12:05

Klimatické změny jsou způsobeny cyklicky poroměnným tokem geotermální energie z jádra.

R. Langer 27.9.2019 12:27

Já bych to ještě zkrátil:

Klimatické změny jsou. ;-)

J. Nový 27.9.2019 12:48

Nikdo snad netvrdí opak.

R. Langer 27.9.2019 12:56

No ještě aby! Ale co vlastně chtějí klimaalarmisté? Správně, aby se klima neměnilo, tedy chtějí jít proti přírodě! ;-)

J. Hejna 27.9.2019 12:00

Skvělé.

Jenom místo "nechejte" bych napsal "nechte".

Z. Klouček 27.9.2019 11:54

Tak nám v Kataru začal šampionát v atletice. Venku je 40 stupňů, ale halu chladí supermoderní chladící systém na 21 stupňů a k tomu všude spousta světel v noci zářících do vesmíru. Jakoupak to asi zanechává uhlíkovou stopu a kdo za to může ? A nepatří akce tohoto druhu pořádané na místech k nim přirozeně nevhodných k těm, které bychom si nejsnáze mohli a měli odepřít ? A není budování umělých ostrovů atd., zvláště v nehostinných místech, přílišnou pýchou, za níž platíme všichni ?

L. Novák 27.9.2019 16:08

Co vám vadí na budování umělých ostrovů? ;-)

J. Jurax 27.9.2019 18:23

No, specielně mně nic, ale dozvědět se o tom svatá Gréta, tak zas bude ječet, že je jí kradeno dětství kvůlivá uhlíkové stopě, co má budování oněch ostrovů.

A greténi si rozšíří repertoár a budou každý pátek za školou žádat kromě jiného okamžité zbourání těch ostrovů.

J. Krynický 27.9.2019 22:46

Nebude. Děje se to v opálených oblastech. Tam se to smí.