18.4.2024 | Svátek má Valérie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Bob 7.10.2008 10:54

S odstupom času

S odstupom času som sa dostal k tomuto článku a zarazila ma hneď prvá konkrétna informácia: "Racionálně uvažující lidé vědí, že mírné oteplování, které zažíváme a které nemá smysl popírat, zůstává v mezích toho, co bylo v posledních deseti tisících letech přirozeným výkyvem." Teda, prof. V. Klaus už nepopiera mierne globálne otepľovanie, no považuje ho za rovnaké, aké sme bežne zaznamenali v posledných 10 tis. rokoch. Samozrejme, nemáme dostatok dôkazov na to, aby sme spoľahlivo identifikovali akýmkoľvek spôsobom globálne oteplenie o 0,5 °C za 30 rokov kedykoľvek v minulosti pred rokom 1850, to možno V.K. nevie. Teraz to vieme s istotou, že to tak je za posledných 30 rokov. Navyše, je takmer isté, že všetky oteplenia v minulosti boli spojené predovšetkým so zmenami slnečného žiarenia - na oteplenie o 0,5 °C za 30 rokov je potrebné ohromne veľké množstvo energie, pretože sa neotepľuje iba spodná vrstva atmosféry, ale aj horné vrstvy oceánov a pôdy. Netreba na to špeciálne fyzikálne vzdelanie, aby si to mohol ktorýkoľvek laik spočítať. V súčasnosti sa slnečné žiarenie od roku 1950 nemení, ak vyhladíme 11-ročný cyklus, zdá sa, že dokonca po roku 1980 klesá. Nijaký iný prirodzený proces nemôže do systému priniesť také veľké množstvo energie, aby sa oteplilo globálne o 0,5 °C za 30 rokov. Zosilnenie skleníkového efektu atmosféry je dobre merateľné, presnosť stanovenia koncentrácie skleníkových plynov je už dnes na úrovni stotín %. Rozsiahle merania a modelové výpočty potvrdzujú z roka na rok presvedčivejšie, že jedine zosilnenie skleníkového efektu atmosféry je tým faktorom, ktorý môže tak veľké a tak rýchle globálne otepľovanie spôsobiť. Na tomto probléme pracuje niekoľko významných vedeckých pracovísk v najvyspelejších krajinách sveta, vrátane USA. Mal som možnosť s niekoľkými z nich spolupracovať a zodpovedne môžem potvrdiť, že ich výsledky sú oveľa spoľahlivejšie ako subjektívne názory takého ekonóma ako je V.K.

para 7.10.2008 21:04

Re: S odstupom času

Jo Bobe já bych jen dodal, že pan V.K. a jeho stoupenci takřka systematicky opomíjejí hovořit o gradientech teplotních změn a argumentují jen tím, že někde už kdysi tepleji bylo tak ted je to přece také jen další obdobná změna. Jak velká a v jakém kontextu a dopadech už nechtějí slyšet a hlavně domýšlet. Fakt je také ten, že tato varovná pozorování s posledního století se jim zdají zatím hodnotově titěrná a nedomýšlejí, že se do nečekaně zrychleného pohybu daly ohromné masy setrvačných energetických procesů. Oni se to snaží vidět jen skrze peníze či tržní mechanizmy... kterým lze z jejich pohledu bud vládnout nebo se o to ty ekonomické mechanismy postarají sami za sebe... /viz nynější bankovní krize/.... Fyzikální podstata problému se ale uplatit nějakou subvencí nedá !:-(

sep 6.10.2008 16:54

potraviny

   nesouhlasím s tím, že nepotravinářské využití zemědělských ploch má známý vliv na potraviny, pokud tato věta nebude obsahovat popis známých skutečností. Pokud budete vycházet z vývoje cen při nadúrodách, které mají vliv na snížení farmářských cen potravinářských komodit pod hodnotu ceny energie ekvivalentní např. uhlí, což začíná být letošní realitou, pak je zřejmé, že nepotravinářské použití např. obilí je nutností, pokud má být udržena cena alespoň daná tímto ekvivalentem . Spekulační šněrování cen jako v loňském roce bylo umožněno snížením ploch pěstování obilí (reakce na nízké farmářské ceny) v předešlém období kombinovaném s nízkou světovou produkcí kvůli suchům v Severní Americe a Austrálii a nízkým stavem světových zásob.  Ochranné mechanismy jako intervenční nákupy v EU jsou minulostí a i cena 102E/t pšenice je pod energetickým ekvivalentem. Přímo směšně působí Pecinovo vyhlášení, že si posvítí na prvovýrobce, cit." kteří zadržováním obilí na vlastních skladech zvyšují cenu" a jnějak mu uniká, že růst cen hnojiv a zemědělské chemie se odehrává v prostředí, které má nesporně lepší možnosti ke kartelovým dohodám. Jinak se loni spekulantům povedl opravdu husarský kousek, přesvědčili veřejnost a papouškující novináře, že nedostatek potravin již bude stálý díky podpoře biopaliv a díky tomu udrželi vysoké ceny potravinářských komodit o cca 2-3 měsíce déle než se čekalo, tedy až do nové sklizně. To, že na tom vydělali i zemědělci, kteří si podrželi sklizeň na skladech, nemohou spekulanti unést, tak se Pecina činil (omlouvám se za tuto poněkud uštěpačnou poznámku)

Tonda 5.10.2008 22:22

Zase má pan profesor pravdu,

ekologisté jsou převlečení komunisté;-O

ana 5.10.2008 22:14

Děkuji autorovi

Děkuji za radikální postoj pana presidenta s kterým usiluje o naši svobodu. Myslím, že právě ekonomové jako on jsou těmi nejvýraznějšími obhájci liberální demokracie a zárukou naší propsperity. Gotblesje.

PRASI DENT 5.10.2008 20:25

UŽ JE TO TADY

kLausovi to tleskalo ve stoje - modrá je dobrá i v pilulce, zvláště je li kLausmodrá.....Všichni mu závidíme a obdivujeme tento výplod přírody, kdybychom jej neměli -  museli bychom si ho utratit.....

PetrH 5.10.2008 20:43

Re: UŽ JE TO TADY

Vy utrácíte, co nemáte? Inu, Paroubkova škola!;-D

PRASI DENT 5.10.2008 20:54

Re: Re: UŽ JE TO TADY

Překlep, omluva - museli bychom si jej POTRATIT.....

PP2 5.10.2008 21:17

Re: Re: Re: UŽ JE TO TADY

V této věci souhlasím s Klausem R^

D.M. 5.10.2008 20:06

Plna ucats na Klausove prednasce

Ano, plna ucast na Klaunove prednasce:

ODKAZ - co si to ty lidovky dovolili - zesmesnovat Fuhrera!!

papilio 5.10.2008 20:19

Re: Plna ucats na Klausove prednasce

Hm, možná malinký problémeček - tam je psáno o tiskové konferenci, ne o přednášce. Asi to na té předenášce vysvětlil tak, že novináři vůbec netušili, na co by se ještě mohli ptát...   ;-)

D.M. 5.10.2008 20:38

Re: Re: Plna ucats na Klausove prednasce

;-D;-D;-D tak tohle uz je moooc prekombinova ve prospech Fuhrera, nezda se ti ? ;-D;-D;-D

PetrH 5.10.2008 20:42

Re: Re: Re: Plna ucats na Klausove prednasce

Přijdete mi dost jako pako. Kdybychom tady opravdu měli Fuhrera, byl byste první, kdo by hajloval.:-/

D.M. 5.10.2008 21:03

Re: Re: Re: Re: Plna ucats na Klausove prednasce

No zatim patris mezi aktivni Klaus-jugend hlavne ty

;-D

PetrH 5.10.2008 21:18

Re: Re: Re: Re: Re: Plna ucats na Klausove prednasce

1) Klaus-jugend neexistuje. 2) Mládí mám bohužel za sebou. 3) Proč vy soudruzi se pořád vymezujete proti nějakým fiktivním pojmům z Třetí říše, když jste úplně stejnej šmejd a póvl?(Y)

H.K. 5.10.2008 21:27

Re: Re: Re: Re: Re: Plna ucats na Klausove prednasce

Autor: D.M. IP: 85.207.166.xxx Datum: 05.10.2008 13:42

Jiste, nesouhlasis-li se mnou, tak urazis, ze?! - Typicke pro klausovce!!

PetrH 5.10.2008 21:38

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Plna ucats na Klausove prednasce

Klaun, Fuhrer, Klaus-jugend, kretén, kripl... to je jen droboučká ukázka vaší vyspělé terminologie. A teď si stěžujete na urážky? Z vás by měli soudruzi Paroubek s Rathem a Falmerem radost, vycházíte z jejich zásady lepší drzé čelo, než poplužní dvůr.(Y)

Dušan Streit 5.10.2008 18:39

Klaus má pravdu

I kdyby proces oteplování nastal, nedá se s tím nic dělat:

http://streit.blog.idnes.cz/c/26370/Klaus-ma-pravdu-asi-se-opravdu-otepluje.html

D.M. 5.10.2008 19:27

Re: Klaus má pravdu

Opravdu veris vsemu, co si kdejaky kreten vystavi na interntu?

Vidlák 5.10.2008 19:47

Re: Re: Klaus má pravdu

Komu kdo věří, nebo nevěří nechte laskavě na uvážení toho dotyčného. Vám do toho s prominutím nic není. Mně je také srdečně jedno, komu věříte například Vy.

D.M. 5.10.2008 20:00

Re: Re: Re: Klaus má pravdu

Nevykej mi kriple. Na internetu si vsichni tykame, jestli to nevis :-/

Vidlák 5.10.2008 20:52

Re: Re: Re: Re: Klaus má pravdu

Poslužte si, pokud to léčí Vaše frustrace...

H.K. 5.10.2008 21:24

Re: Re: Re: Re: Klaus má pravdu

Autor: D.M. IP: 85.207.166.xxx Datum: 05.10.2008 13:42Jiste, nesouhlasis-li se mnou, tak urazis, ze?! - Typicke pro klausovce!!

Přízrak, který umí pouze urážet a znákovat. Když jsem tomuto géniovi položil otázku co dělá nebo bude dělat proti GO, tak nedokázal odpovědět. Pan D.M. předpokládá, bude sedět u kamen v tepoučku, jezdit autem a létat letadlem ne semináře řešit "problematiku GO" a my ostatní se půjdeme proběhnot, když nám bude zima a umývat se budeme v potoce. On nám bude říkat co máme nebo nemáme, co musíme a co nesmíme. Pouze smradí a otravuje na NP. Pouze uráží a osočuje. Žádný názor ze sebe nedokázal vydolovat.

Nevykej mi kriple. Na internetu si vsichni tykame D.M. IP: 85.207.166

Soudruzi si tykají.

para 5.10.2008 20:17

Re: Klaus má pravdu?... od kdy? ... a v čem?

Dušane předně né "i kdyby" ale on už proces oteplování nastal - a zadruhé jak to víš, že se s tím nedá nic dělat? Jen podle toho tvrzení V.K.? Nešel by třeba urychlit? Nebo zpomalit? Nešlo by se mu nějak přispůsobit? Nešlo by omezit jeho negativní dopady a využít některých pozitiv? Věříš snad v bezmocnost lidskou a neomylnost Klausovou? Nepodařilo se lidem alespon tu ozonovou díru už nezvětšovat?

Nechci tvrdit, že se dá vše zvrátit - situace není dobrá. Ve hře je víc civilizačních faktorů které varují, že takto to dál nepůjde. To ale ještě neznamená, že nemá smysl hledat cesty jak dál. I když asi v horizontu nejpozději století budou nutné razantní společenské změny.

Honza42 5.10.2008 20:32

Re: Re: Klaus má pravdu?... od kdy? ... a v čem?

Pokud společnost bude řízena náboženskými fanatiky, jako jsou třeba zelení všeho druhu, tak nás rozhodně čekají razantní společenské změny.

Pokud z výše zmíněných náboženských důvodů nebude technikům a vědcům bráněno v práci, čekají nás technické změny a společnost jako taková si toho pomalu ani nevšimne.

para 5.10.2008 22:06

Re: Re: Re: Klaus má pravdu?... od kdy? ... a v čem?

Moc by mě zajímalo jaké technické změny by připadaly v úvahu aby se zabránilo přílišnému GO a zároven lidstvo získalo energii s podobně vysokým EROI jako je u uhlí a byl u ropy v počátcích těžby. Věžím ,že věda v oborech, mikroelektronika, biologie, chemie, genové inženýrství a řada dalších může překvapit. Jen v té energetice na obzoru nic co by mohlo mít slibné vlastnosti .... a to si s tím lámou hlavinku i špičkové kapacity v mezinárodním složení /projekt ITER , Cern..../ při nesmírné koncentraci prostředků už mnoho desetiletí. "Náboženství jako hlavní brzdnej problém" v tom nevidím nebot by si ho minimálně interně zvládli eliminovat jak totalitní státy tak výzkum ve vojenskoprůmyslovém komplexu. I dnešní JE s tohoto vojenského těží ale jejich EROI je přesto zhruba desetinový proti té naftě v počátcích těžby a pětinový proti nynějšímu uhlí.  Tohle považuji za základní problém.:-(

Honza42 5.10.2008 22:26

Re: Re: Re: Re: Klaus má pravdu?... od kdy? ... a v čem?

On je hlavní problém, že se klaníte pořád tomu EROI (zřejmě to ve Vašem případě bude onen druh náboženství, tož toho Vašeho bůžka pozdravujete.)

Je vidět, že Vám nevysvětlím, že to je pitomost to vůbec brát v úvahu. Je to takový údaj pro zajímavost, nic víc. Rozhodující jsou náklady na těžbu, v těch je samozřejmě již energie na těžbu zahrnuta, a navíc všechny další náklady, což je podstatné. Jen lidé, kteří nepochopili funkci peněz si mohou vymýšlet takové nesmysly jako EROI.

Kontrolní otázka? Co když budu ropu čerpat ručně? Když lidi budou ropu čerpat ručně, objeví se tato položka ve mzdových nákladech a EROI Vám zásadně klesne (žádnou energii nebudu potřebovat). Aktivita pracovní síly se totiž hodnotí v penězích, nikoliv v odpracovaných kWh (takže budu potřebovat prachy na mzdy). Alespoň nikde jsem se totiž zatím nedočel v hodnocení energetické náročnosti jakékoliv výroby, jak se u toho pracovníci zapotí.

Honza42 5.10.2008 22:50

Re: Re: Re: Re: Re: Klaus má pravdu?... od kdy? ... a v čem?

Oprava, správně:  ...ve mzdových nákladech a EROI Vám zásadně vzroste....

para 7.10.2008 20:48

Re: Re: Re: Re: Klaus má pravdu?... od kdy? ... a v čem?

Honzo k té kontolní otázce. Věškerá energie - byt jsou to lidské paže se musí započítávat aby výsledek byl korektní. To s penězi si můžeš relativně hrát jak libo. Zákony zachování energie a zákony termodynamické ale ošálit nejdou a nepodařilo se zatím nikomu prokázat, že by byly porušeny kdekoli nejen na Zemi ale i ve známém Vesmíru. Jak platí ekonomické zákony lze pěkně ilustrovat na bankovních krizích poslední doby. Právě proto i když je exaktní měření EROI věc obtížná tak výsledky vedou k realitě spíše přímočařeji a to at je jakákoli - a to je pro mě podstatné. Kéž vedle sebe existuje několik typů "ekonomik" a pokud se budou schodovat - není co řešit. Pokud ukazují na rozpory - stojí za to odpověd najít dřív naž propukne "bankovní krize" - tak to vidí alespon má duše prírodovědce a technika.

Emil XX 5.10.2008 22:30

To je propstě nesmysl - i chudé uranové rudy (O,1%U)

stačí vytěžit pouze setinu objemu ve srovnání s uhlím, nutným pro výrobu stejného množství energie. A zavedením množivých reaktorů stoupne využití uranu 60x.