Neděle 19. ledna 2025, svátek má Doubravka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

J. Kočí

16. 3. 2010 8:34
Je to daleko jednodušší

Podle mého se jedná pouze o civilizační problém. Země islámu byly dosti zaostalé, civilizaci jim přinášely koloniální mocnosti. Náboženství nepřináší impulzy pro rozvoj, naopak je brzdí. Tento vývoj byl jasný u křesťanství, které se však "obrodilo" (špatné slovo, možná lépe říci bylo zadupáno ekonomicky zdatnějšími) samo. Tato situace se v islámských zemích ještě neprojevila. Civilizace byla importována z venčí, což ortodoxy zcela frustruje. Viz Írán. Obdobný proces byl u nás za husitských válek. Nikdo nechtěl cizácké mravy, zvláště když nebyly spjaty s mocným ekonomickým růstem.

Že to není tak jednobarevné je vidět v Istambulu - podle mě je to Evropa. Nemluvím o proviciích, tam už je to islámský svět. S ekonomickým růstem však vliv islámu prudce klesá. Lidi mají normální starosti, koukají se na TV a baví se zcela normálně. Nevím, jak je donutit, aby mlátili hlavou do země, když na ně z reproduktoru houkne muezin.

Byl jsem teď po 2 letech v Dubaji. Počet košiláčů zcela evidentně na ulicích poklesl. Nová generace už prostě islám nepraktikuje a snaží se z něj nějak vycouvat.

Stejný proces byl přece i u nás. Pamatuji prababičku, která měla jedinou myšlenku - kostel, kam jsem musel vždycky, když jsem tam byl. Babička byla věřící, ale už do kostela nechodila. Druhá babička a oba dědové ve 20. letech vystoupili z církve. Z rodičů mě i mé ženy už nebyl věřící nikdo. Islám je prostě teď o 100 let zpátky, ale tendence je ke sbližování. To, co tento proces brzdí jsou jen a jen petrodolary (v Afgánistánu opiodolary). 

0 0
možnosti
MB

M. Beranek

14. 3. 2010 22:10
Písmeno

Je to jenom jedno písmenko, které se mění – na př. Tilman, Nigel. The History of Islamic Theology: from Muhammad to the

Present, (Translated from the German: Geschichte der islamischen Theologie by

Thomas Thornton). (New Jersey, Princeton:

Markus Wiener,2000).  nebo v Německu je

uváděn Tilman Nagel, známy orientalista, vědec a znalec islámu.

0 0
možnosti
KJ

K. Janyška

14. 3. 2010 18:20
Bez kompozitivní teorie se v těchto věcech nezaujatě nevyznáte ! Dzp.

A fertig ! Dzp.

0 0
možnosti
FP

F. Pavlis

13. 3. 2010 21:54
Zajímalo

by mě, kdo z níže i výše diskutujících přečetl aspoň jednu súru z Koránu. Bez ohledu na dobu vzniku, je to čiročirá obdoba tvorby jediného muže jako byl třeba Mao po drahných staletích. Ale těch vykladačských škol je nepřeberně. Hlavou se s tím bojovat nedá. Budovec byl ale osobností, která platila životem. Nebyli to mameluci, ale křesťané, kteří jej poslali na věčnost

21. června 1621 na Staroměstském náměstí staroslavné Prahy.

0 0
možnosti
HL

H. Lukešová

13. 3. 2010 11:17
Janečka smazali

To se dalo čekat, za hnusně nenávistné výšplechy... Janeček na zvědavci bude zuřit a proklínat NP. Cha, cha, cha.

0 0
možnosti
KJ

K. Janyška

13. 3. 2010 11:16
Kajan

Islám stejně, jako jiná náboženství, je prvkem a projevem dávno a středověku  a bude ještě nějakou dobu trvat, než se civilizace, tedy individualizace jednotlivců, dotkne plnou silou i náboženského života ! Obecně, jako takového !  U nás, kde jsme civilizovaní velmi, je to vidět vůbec nejlépe ! Myslím, že patříme v tomto smyslu, a v mnoha dalších, ke světové špičce !!! Dzp.

0 0
možnosti
SN

S. Netzer

13. 3. 2010 11:31
Re: Kajan

To myslíte vážně?

0 0
možnosti
HL

H. Lukešová

13. 3. 2010 10:31
Soudruh Janeček

Zase plivnul do židovského národa a Israele. Ačkoliv článek je o Koránu, tak poslal ohavný příspěvek proti Židům.Židé přinesli Blízkému východu pokrok vědecké poznání. Za to, že není na BV mír nejsou vinni Židé, ale Arabové.Právě kvůli soudruhům Janečkům byly možné všechny pogromy.

0 0
možnosti
HL

H. Lukešová

13. 3. 2010 10:41
Re: Soudruh Janeček

A kdybych chtěla být jedovatá, tak bych napsala, co přinesli muslimové Evropě? Fanatismus a násilí, ale já vím, že nejsou všichni muslimové stejní a na rozdíl od Janečka necítím nenávist k muslimům, jako Janeček k Židům.

0 0
možnosti
OV

O. Vašek

13. 3. 2010 9:24
Lidé jsou stejní

Za konstantní znak islámu a společenství v jeho oblasti se považuje nesmiřitelnost vůči každému, kdo se dopustil nějakého přestupku, v první řadě přestupku proti jedinci nebo rodovému společenství. Urážky se trestají krevní mstou, která se táhne po celé generace. Je to dokonce silnější, než nábožensky motivovaný boj. Rychle se zapomíná na to, že Montekové a Kapuletové, nehledě na Siciliány a podobně nebyli o nic lepší.

A tady mi nesedí jedna věc. Nejvíce civilistů v islámských zemích má na svědomí Taliban a jiné skupiny, u kterých není ani jasné, zda to jsou náboženští fanatici, vyděrači nebo lupiči. Pokud někdo vyhodí do povětří mešitu nebo pobije lidi na tržišti, očekávali bychom, že pozůstalí podřídí všechno svoje konání pomstě na přímých vinících a bude jim jedno, že je spojuje náboženská víra. Ve skutečnosti (pokud pomineme pitomce od nás i od nich, kteří z toho obviní Bushe a USA) se nic neděje. Ti obyčejní lidé zůstanou doma, jsou rádi, že je to nepotkalo a věří, že se stane, co chce Alláh.

Mám-li to říci natvrdo, chovají se stejně jako Češi za heydrichiády nebo vesničané na Sicilii. Vzpomeňte si na film 7 statečných. A určitě se najde někdo, kdo řekne, že kolaborují. Ale oni jen vidí sílu, které nemohou vzdorovat. Myslím si, že pokud tuto sílu něco zlomí, dopadnou Talibánci jako Němci u nás (odsun považuji za správné řešení, mučení a zabíjení civilistů ne, i když zůstáváme "lepší"). A fanatici v islámu i křesťanství a organizovaný zločin budou stále hledat cesty, jak se prosadit vyvoláváním strachu. Četl jsem, že nejhorší druh bombardování Londýna byly V1. Bomba byla slyšet a vidět několik minut před dopadem a když dopadla, uvědomili si lidé, že jsou rádi, že dopadla na někoho jiného.

Neměli bychom bojovat s islámem, ale se zneužitím ideologií. A svezou se s tím i ty ideologie, které boj s fanatiky pochopí jako útok na své hodnoty. Islám, křesťanství i třeba ekologismus.

0 0
možnosti
SN

S. Netzer

13. 3. 2010 9:57
Re: Lidé jsou stejní

Tomu, co popisujete, se říká fatalismus, v konkrétním případě odevzdanost do vůle Allaha všemohoucího, milosrdného. Slovo islam, které znamená "podrobení se" se Bohu, implikuje zbytečnost, ba kacířství jakéhokoli vzdoru, odporu či dokonce boje proti Jeho vůli. Je tedy velmi nepravděpodobné, že by nějaký muslim poslouchal to, co mu nějaký kafir vykládá o zneužívání jeho náboženství, nebo že by dokonce schvaloval jakýkoli druh ozbrojeného boje proti jeho souvěrcům.

0 0
možnosti
JP

J. Pechanec

13. 3. 2010 8:55
Jak bud s islámem

Pan Frýbort naznačil v článku i budoucnost. Na tu se můžete podívat

například v knize Poutník z Mohameda od L. Kyši

(http://neviditelnypes.lidovky.cz/recenze-leos-kysa-poutnik-z-mohameda-dvr-/p_scifi.asp?c=A100311_003027_p_scifi_hpe)

0 0
možnosti
SN

S. Netzer

13. 3. 2010 8:31
Z článku není vůbec jasné,

s kým, nebo s čím, pan Frýbort vůbec polemizuje: s různými výroky z koránu, nebo s "význačným islamologem"? Celý článek je podřízen snaze dokázat zaostalost a úpadek nynější muslimské civilizace. Osobně si myslím, že odkazy na náhodné výroky z koránu nejsou zrovna tou nejslibnější cestou, jak oddůvodnit aktuální deficity muslimské civilizace. Interpretace theologických textů by měla být přenechána odborníkům. Výsledek takového diletantického úsilí nemůže dopadnout jinak, než když se medicínský nebo právnický laik vyjadřuje k odborným problémům těchto oborů. Navíc článek působí dojmem, že pan Frýbort zmíněné dílo "význačného islamologa" vůbec nečetl, protože jméno autora je Tilman Nagel a ne Nigel. ( Averroes se taky píše bez h.)

Konkrétních příkladů zaostalosti, zpátečnictví a obskurantismu v islámské společnosti 21.století je víc než dost, aniž by bylo nutné dovolávat se koránu. I někteří jasnozříví muslimové, kterých je, želbohu, jen mizivá menšina, jsou si tohoto neutěšeného stavu vědomi.

0 0
možnosti
HL

H. Lukešová

13. 3. 2010 11:19
Re: Z článku není vůbec jasné,

Ahoj paní Netzer,

takže nám smazali soudruha Janečka, není divu, za to, co tady předvedl, se není vůbec čemu divit. Jenže počkejte do času, za chvíli se soudruh Janeček objeví zas.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz