Neviditelný pes

SVĚT: Dočkáme se Nobelovky za napomáhání pašerákům lidí?

27.7.2019

Svět se už dočista zbláznil. Jak jinak si vysvětlit, že na Nobelovu cenu míru je nominována levicová aktivistka Carol Racketeová, která pomáhala dovážet zjevné ekonomické migranty do EU, a fakticky tak spolupracovala s pašeráky?

A ne, opravdu nejde o žádnou opožděnou aprílovou zprávu. Peruánský spisovatel Mario Vargas Llosa, který je sám držitelem Nobelovy ceny a Racketeovou nominoval, není se svým postojem zdaleka osamocený, a Racketeová se tak těší i přirovnání k Wintonovi a další podpoře. Určitě dostane Nejvyšší vyznamenání města Paříže a lidé na její právníky už vybrali 500 000 eur. Upřímně, po tom, co v roce 2009 získal Nobelovu za mír z nepříliš přesvědčivých důvodů Barack Obama, se ale zrovna u této Nobelovky nedivím už vůbec ničemu.

Politický naivismus Racketeové

Zajímavé je udělat si malý exkurz do myšlení Carol Racketeové. Výroky kapitánky lodi See-Watch 3 jsou dokonalou karikaturou současného „progresivního“ myšlení. Musím říct, že tolik různých levicových klišé vedle sebe a tak děsivou přehlídku politického naivismu jsem už dlouho u jednoho člověka neviděl.

Racketeová se nechala slyšet, že se ke své činnosti rozhodla kvůli svému „privilegovanému vychování“. Jednoduše řečeno, tato mladá paní měla pocit viny z toho, že je, jak o sobě prohlašuje, bílá Němka, má ten správný pas a příliš jednoduchý život ve srovnání s většinou světa.

Vedle toho také prohlásila v rozhovoru pro německý deník Bild, že do Evropy by se mělo dopravit až půl milionu migrantů, kteří jsou nyní v Libyi. Německo a další evropské země podle ní nesou historickou zodpovědnost za současnou situaci v Africe kvůli své koloniální minulosti.

Opravdu kapitánce lodi uniklo, že od dekolonizace uplynulo ve většině zemí více než půlstoletí? Africké země jsou už několik desetiletí nezávislé, a měly tak moře času postavit se na vlastní nohy. Podle stejné logiky by např. Turecko muselo dodnes cítit odpovědnost za situaci na Balkáně či Rusko za situaci států ve střední a východní Evropě. Živě si umím představit reakci těchto dvou zemí, kdyby měly projevit lítost nad svým dřívějším chováním! A když už byl zmíněn půlmilion běženců v Libyi, tak proč ne všichni Libyjci? V zemi žije „jen“ 6,2 milionu obyvatel. (ironie!)

Racketeovou je možné kritizovat za spolupráci s pašeráky

U Carol Racketeové je ke komplexnímu náhledu na celou situaci nutné dodat, že zrovna s organizací Sea Watch jsou dlouhodobé problémy ohledně podezření z napomáhání pašerákům, kdy i v roce 2017 odmítli podepsat kodex italské vlády, aby jejich lodě mohly ve Středozemním moři provádět záchranné operace. Navíc násilně vjela do přístavu už jen se 40 z původních 53 migrantů, protože italská prokuratura se hned postarala o mladistvé, ženy a vážně nemocné. U ostatních bylo konstatováno, že by neměli nárok na azyl, protože pocházeli z afrických zemí, kde jim žádné nebezpečí nehrozí, a bylo jasné, že jde jen o ekonomické migranty, kteří se snaží využít situace a jakéhosi „spasitelského komplexu“ Racketeové.

Umím si představit, že situace přímo na lodi musela být po několika týdnech na malém prostoru už zoufalá, ale aktuální nepohodlí nemůže být důvodem pro udělení azylu! Nemůže jím být ani situace, že by případně trpěli v Libyi, kdyby Racketeová jednala podle dosavadního výkladu mezinárodního práva a nepřevezla je od hranic Afriky až do Evropy. Oni se totiž vůbec neměli vydat na nelegální cestu! Případně měli využít současných legálních cest přes humanitární, studijní, pracovní a další víza. Ta nabídka je široká, je ale nutná komunikace se zahraničními zastupitelskými úřady, doklady, výpis z rejstříku trestů... A ať mi nikdo nevykládá, že je to „moc složité“. Složitá, drahá, náročnější na organizaci, čas, extrémně nebezpečná a navíc s nejistým výsledkem, je jednoznačně cesta s pašeráky přes Afriku a Středozemní moře!

Obětí jsou také řidiči kamionů

Budeme-li přijímat všechny, které k nám neziskovky jako Sea Watch dovezou, budou důsledkem dvě věci. První jsou odmítnutí žadatelé, kteří se nám budou potulovat po EU, protože místo nakázaného odchodu z EU se „ztratí“. Za rok 2018 podle oficiálních statistik Eurostatu poslechlo příkaz odejít jen 158 000 běženců ze 478 000, kterým to bylo nakázáno. V EU tak loni bylo nalezeno 602 000 lidí, kteří zde pobývali ilegálně. Druhým důsledkem jsou statisícové pokuty a čím dál častěji i vězení pro nic netušící řidiče kamionů, občany EU, jejichž vozy tito ilegálové z třetích zemí zneužijí k dalšímu pohybu po EU.

Vymáhání imigračního práva

Vymáhání imigračního práva v EU za rok 2018: 471 000 lidem nedovolen vstup, 602 000 lidí v EU ilegálně, 478 000 dostalo příkaz k opuštění EU, 158 000 poslechlo. (viz)

Ano, narážím tím třeba na případ Jiřího Sagana, u kterého nikdy nenašli žádné peníze za údajné pašování, což je jen jeden ze 12 důvodů, proč považuji francouzský rozsudek za nespravedlivý. Jak je známo z médií, ve Francii byl nyní odsouzen ke dvěma letům vězení i další český řidič, jehož případ ale není tak jednoznačný jako u pana Sagana. Zde se totiž jednalo o extra cestu, za kterou dostal nezvykle vysokých 130 000 Kč, a že bude využit jako bílý kůň pašeráků, mohl minimálně tušit.

Osobně eviduji pak ještě jeden případ českého řidiče, který je momentálně ve vazbě v anglickém Kentu, kde mu hrozí 6 – 8 let vězení. První soud 17. července pro nedostatek důkazů nerozhodl, další by měl proběhnout do 28. října, kdy ať dopadne jakkoliv, jeho těhotná přítelkyně už mu porodí dceru a on u toho ani nebude moci být.

Kamioňáci asi musí začít argumentovat ve stylu Racketeové

U Jiřího Sagana jsem už někdy v únoru docílil přeložení do části věznice, kde je nejvolnější režim a má tam možnost volat každý den domů. Intenzivně s jeho advokátem řešíme aspoň podmínečné propuštění, protože termín dovolacího soudu stále není znám. Není to bohužel jednoduché, protože kvůli podanému dovolání není pravomocný rozsudek. Bojujeme však dál a snad už brzy budu moci oznámit nějaký pozitivní výsledek.

Jak je ale naznačeno výše a už jsem psal v článku Reportéři ČT objevili dalšího českého řidiče „pašeráka“. Hrozilo mu 14 let, pokutovaných kamioňáků jsou desítky, v rámci celé EU vyloženě stovky a zatím žádné z interpelací EU na Francii a Velkou Británii nezabraly. Podobně jako Jan Palička ve svém komentáři se proto domnívám, že bychom asi měli začít řidičům doporučovat, aby neříkali pravdu, že o uprchlících v kamionech nevěděli, ale vykašlali se na všechny kontroly, otevřeli přívěsy a veřejně se začali chlubit tím, že je nechali nastoupit z ryzího altruismu, protože jim chtěli pomoci v uskutečnění jejich snu o lepším životě v Anglii. Žít ilegálně v EU v různých squatech a táborech typu bývalé Džungle u Calais je přeci tak nedůstojné a nelidské utrpení! Třeba by se v očích levicových kruhů pak také stali hrdiny nominovanými na Nobelovku.

Prostě Kocourkov!

Takže si to na závěr shrňme. Současný stav je následující: Když důsledky ilegální imigrace odskáčou nevinní řidiči, kteří si „měli vše lépe kontrolovat“ (přestože to nebylo možné), je to v pořádku. Když budete naopak napomáhat k ilegální imigraci a pašeráckému byznysu, budou vás někteří dokonce vynášet do nebes a dělat z vás div ne druhou Matku Terezu. A hlavně, můžete pak aspirovat na Nobelovku za mír.

Kocourkov je proti zmíněnému opravdu slabým odvarem. Pokud by současný vývoj vyzníval aspoň trochu vtipně, pivovar Bernard by měl postaráno o námět na další sérii reklam „svět se zbláznil, držte se!“ Jenomže ke vtipnosti má současná situace bohužel na hony daleko. Opravdu nechci, aby naprosto naivní a nezodpovědné napomáhání pašování ilegálních imigrantů ničilo životy nevinným lidem!

Převzato z blogu s autorovým souhlasem

Autor je europoslanec za KDU-ČSL, místopředseda Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a člen Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu



zpět na článek