24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SVĚT: Co má Západ sdělit Rusku

V národě, kde je takřka každý odborníkem na Rusko a Ukrajinu, je těžké sdělit na toto téma ještě něco nového. Všechny historické paralely (Hitlerův zábor Porýní, Rakouska, českého pohraničí) již byly vyčerpány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Mayer 14.3.2014 13:02

jenom malé upozornění,

dané historickou zkušeností: Rusové vlezdoprdelisty, co se u nich objevili a domácí kolaboranty na zabraných územích vesměs odkráglovali jako první ( němečtí komunisté či s. Slánský by mohli vyprávět)

O. Mayer 14.3.2014 12:57

Re: Teorie her je správná úvaha

... trochu nechápu jak může Západ/USA nedělat nic a zároveň mít velmocenské ambice v postsovětském prostoru, trochu jedno vylučuje druhé (předesílám, že teorie o rejdech amerických ideodiverzních centrál v pozadí ukrajinských událostí neberu).

V. Novák 14.3.2014 12:53

Re: Něco může udělat česká vláda sama!

A ten plynovod odkud kam? Pokud si vzpomínám, tak Nabucco neskončil kvůli kritice Topolánka, ale protože nikdo nedokázal najít, co do něj napumpovat. A proto soukromé firmy, které tvořily konsorcium, postupně vycouvaly a připojily se k ruskému South Streamu.

Tak co - víte?

Váš nápad se zrušením konzulátu radši nebudu komentovat.

O. Mayer 14.3.2014 12:48

Děkuji, ...

za lucidní článek pod ty body bych se podepsal. Ono se taky zapomíná, že i opačná strana má nějakou dynamiku a Rusko není zase takový monoblok pod vedením všemi milovaného vůdce jak to vypadá. Vedení Ruska je v poststalinských časech kolektivní záležitost a tytéž osoby co jim nyní vyhovuje mít Vladimíra Vladimíroviče vystrčeného vepředu ho klidně přes noc odhodí jako kus hajzlpapíru (a nazvou to třeba nebezpečným avanturismem, jako už jednou), zeména když zjistí, že jim zamrznul veškerý majetek (řekl bych že oligarchové mají na západě daleko více majetku než západní firmy  v Rusku, koneckonců posledních 20 let nedělali nic jiného, než ho tam odváželi)Taky nemám dojem, že by Rusko mělo jak vojensky tak ekonomicky na to obsadit Ukrajinu (60 mil obyv?), zvláště ve chvíli kdy zjistí že jejich obchodní bilance je kompletně v trapu (bárišni si taky už zvykli na nějakej standard) . Naopak západní Evropy žila celkem spokojeně i bez ruského plynu řadu desetiletí a jistě najde způsob jak (po více či méně dlouhé recesi) tenhle výpadek nahradit (např. rourou do Nigerie či Zálivu).

V. Novák 14.3.2014 12:48

Re: Západ nemá šanci?

A ten plyn dovezeme z USA jak? Prozradím vám tajemství - USA nemá na východním pobřeží ani jeden terminál na zkapalňování plynu a ještě nevyvyezly jinak než plynovody do Kanady a Mexika ani litr!

Právě naopak - na dlouhém běhu může být Rusko velmi dobře bez Západu, protože má vše důležité, co potřebuje. Kdysi se dalo na SSSR tlačit přes obilí - ovšem dnes je Rusko jedním z podstatných exportérů. Jak na ně chcete tlačit ekonomicky?

P. Švejnoch 14.3.2014 12:29

Re: Sankce bychom meli zavest v plnem rozsahu

Ano, a stejně jako Vy jste už psal níže, tak i já už jsem Vám psal níže: Více přemýšlet, méně se oddávat svému ideologickému grafomanství.

P. Švejnoch 14.3.2014 12:23

Re: Západ nemá šanci?

Více myslet, méně psát.

1) Jak budeme ten plyn z USA dostávat? Máme snad nějaký plynovod z Texasu - nebo jste přišel na nějaký brand new způsob dopravy plynu?

2) Ve druhé světové válce se Britové uskromnili. No, jednak situace napadení státu vnějším nepřítelem je něco diametrálně, tedy úplně odlišného od situace, kdy se mám uskrovňovat kvůli nějakým sankcím, jejichž mizivou efektivitu lze pěkně doložit na případu KLDR, Kuby, Iránu, Libye ajánevímkohoještědalšího. Krom toho - nejsem vůbec přesvědčený, že nějaké sankce jsou v tomto případě na místě a oprávněné - takže sankcionujte Rusko, prosím, beze mne.

3) To, co Vy si myslíte o Číně a Japonsku, to Putina, obávám se, tak úplně nezajímá. Mimochodem - upřímně se těším na tu nově uzavřenou smlouvu, kterou se Japonsko zaváže k hospodářským sankcím vůči Rusku.

V delším běhu můžeme být bez Ruska, ale stejně tak Rusko bez nás, takže výkřiky podobné Vašemu a výkřikům soudruha Zaorálka jsou poněkud mimo realitu.

J. Vlk 14.3.2014 12:19

Re: Variant je více :-)

Myslím, že nejsprávnější varianta pro nás všechny je uklidit si ty hromady hnoje před VLASTNÍMI dveřmí !

J. Václavíková 14.3.2014 12:15

Můžeme začít sami u sebe

a snižovat svou spotřebu plynu.

J. Vlk 14.3.2014 12:12

Re: Jen kecy

Mýlíte se ! Všechny jmenované státy se mohou chovat jako jejich vzor, Velký vůdce USA a na tyto životně důležité účely se dále a dále zadlužovat, dokud nepřije čínský exekutor.:-)

V. Vaclavik 14.3.2014 12:11

Sankce bychom meli zavest v plnem rozsahu

a to od sameho pocatku jejich vyhlaseni, nikoli zacit jen nejakymi vizy apod. Podobne jako se rika, kdo rychle dava, dvakrat dava, tak take plati, ze sankce uvalene okamzite a v plnem rozsahu jsou ucinnejsi, nez stupnovane.

Meli bychom na ty sankce pohlizet jako na prilezitost vymaneni se z te energeticke zavislosti na Rusku privracenim se k Americe, k jejimu uhli, bridlicovemu plynu... i za cenu prechodneho obdobi jisteho stradani. Jak jsem napsal nize, vsichni zname to uskrovneni Anglicanu za druhe svetove valky a ted prisel cas na nas.

Nasi investori v Rusku budou muset prijmout ztraty, proste se ukazalo, ze podnikali v rizikove oblasti.

Za nejvetsi chybu v dosavadnim pristupu k te krizi povazuji ta prohlaseni z ust nasich predstavitelu (a potazmo tech Zapadnich vseobecne), kdy dopredu odepisuji Krymskou oblast jako danou vec. Neco takoveho nema z ust predstavitelu nikdy zaznit, a vubec nejmin z ust ministra obrany Stropnickeho. Muze si to myslet, ale verejne to nema nikdy vyslovit.

V. Kain 14.3.2014 12:07

Re: Západ nemá šanci?

A co by jako lidé měli pochopit? Proč by měli normální lidé trpět? Za co za koho? Za ty rozeštvávače? Jako je Obama,Barroso,rudá víla  Ashton,ale i náš Schwarzenberg a další pakáž která by v případě jakéhokoliv konfliktu byla zalezlá jako syslové.Jen ať  jdou do první linie ti naši stateční Zaorálkové.Proč by se měli ldé mezi sebou rvát a ještě kvůli takovým darebákům?

J. Vlk 14.3.2014 11:58

Re: Západ nemá šanci?

Opravdu, ale opravdu naprosto přesné !:-)

A zrovna tak to je z bývalou celou východní Evropou. Její výrobky a nesvoboda byla Západu ukradéná ! Odbyt a ZISK je jejich boj "za pochybnou svobodu"

V. Vaclavik 14.3.2014 11:56

Re: Západ nemá šanci?

Tak EU muze take zacit cile obchodovat s tim Japonskem, Cinou, atd. Mohli bysme zacit obchodovat vice s USA - dovazet odtud plyn a uhli na pokryti vypadku a zacit tezit bridlicovy plyn.

V druhe svetove valce se Britove uskromnili, proc bychom se dnes nemohli uskromnit obcane EU. Samozrejme sankce by bolely na obou stranach, ale v delsim behu my, tedy Zapad muzeme byt bez Ruska, a nemyslim, ze Rusko muze byt bez Zapadu.

Nemyslim ze je to s tim Ruskym obracenim se na Cinu tak horke, protoze Rusko ma ohledne sveho vychodu, najme Ciny vetsi strategicke, geopoliticke obavy, nez ze Zapadu. A Japonsko neni tak jednoznacne, neni to uz davno zadny ekonomicky tygr a navic muze byt vazano Zapadnimi smlouvami, starymi, nebo nove vzniklymi jako reakce na tuto situaci.

J. Vlk 14.3.2014 11:44

Co má Západ sdělit Rusku

ať už rusové konečně pochopí, že je v jejich zájmu aby měli amíci na Rudém náměstí základnu a bude klid  (zatím)   !!!!!!!!!

K. Luboš 14.3.2014 11:40

A co naši oligarchové?

Bude zajímavé sledovat, co nastane, až EU vyhlásí sankce a Putin protisankce. A o kolik asi tak přijde v Rusku třeba  takový pan Kelner? No vidíte, a to nám pořád vykládají, jak jsou Češi drazí... Považte, za měsíc práce chtějí i deset tisíc čistá ruka. A podmínky podnikání v CZ...? No tak ty jsou taky naprosto příšerné! Takže pokud nebudou Češi ochotni pracovat třeba za takové tři tisíce, tak všichni z Česka utečeme a budeme podnikat kdesi na východě. No tak ať teď si klidně podnikají!

P. Kalina 14.3.2014 10:59

Re: Západ nemá šanci?

Bohužel nemáte zcela pravdu. Rusko je pro EU zajímavý klient, protože vyváží suroviny, to je pravda, ale zároveň nakupuje od EU výrobky a technologie, což je pro EU mnohem zajímavější, než kdyby Rusko do Evropy něco dováželo. Díky Rusku má totiž EU odbyt, což je pro rozvoj byznysu snad nejdůležitější. Oproti tomu je RF dostatečně velká země na to, aby si po dobu trvání uvalených sankcí vystačilo hospodářsky samo, nehledě na to, že může čile obchodovat s Japonskem, Čínou atd. Sankce by mohli na RF nějakým způsobem dopadnout, obávám se však, že to nebude pro Rusko větší katastrofa než pro EU. Sankce budou mít oboustranný efekt, to si Putin velmi dobře uvědomuje.

V. Venc 14.3.2014 10:50

Schelling, ale v ruské režii

Zajímavý článek, ale domnívám se, že doporučovaný postup z teorie her byl prakticky využit pouze ruskou stranou.

Ta provádí konkrétní kroky, které byly předvídatelné. Euroatlantičtí politici, v důsledku své nekompatibilní politiky (fucking business, USA s EU) politický souboj s Ruskem prohrávají.

P. Čech 14.3.2014 10:48

Západ nemá šanci?

Udělat cokoliv účinného? Ale má! Přesně to, co jste zde popsal.  Rusko totiž žije z vývozu nerostných surovin. Své výrobky vyvážet nemůže, protože o ně není zájem. Západ může přísně něodebírat ruské suroviny vč. ropy a zemního plynu. K tomu se ovšem musí zříci své rozcapenosti a přiznat, že takovýto krok povede k razantnímu snížení životní úrovně jeho občanů. Musí to svým občanům vysvětlit, požádat je o to a zavést to. Jedině tak má naději na jakýs takýs úspěch.Rusáci by to totiž nevydrželi. Současné bezzubé vyhrožování západních politiků je obecně k smíchu a mám za to, že Putin se řehtá, až se za břicho popadá.

V. Heidlerová 14.3.2014 10:24

Re: :-)

Proč ne? Pořád nebyly národu vhod pravicové vlády, tak buďte spokojeni s "moudrou" levicovou vládou. Je k zasmání, když titéž lidé, kteří brojili proti radaru a lezli Rusům do konečníku, nyní hlásají nezměrnou podporu EU, jenže jenom slovně. Hááááááááááá

P. Kalina 14.3.2014 10:23

Teorie her je správná úvaha - dokončení

A zde jsme u problému, o kterém hovoříte. USA i EU nechce dávat šach Rusku (pakliže použiji terminologii her), protože cítí, že ospravedlnění pro jejich angažmá na Ukrajině není příliš silné. Mluví sice o svobodě a demokracii, hají však nedemokraticky ustanovenou vládu, která podniká dost často nedemokratické kroky. Říkají spíš - mohli bychom dát za určitých podmínek šach. Putin je ovšem v takové situaci ve výhodě. Je to autoritářský vládce a jeho mandát je v Rusku v mnohém silnější než Obamův v Americe. Navíc, jeho kroky jsou z hlediska ruských zájmů logické, proto má zatím i velkou podporu ruského obyvatelstva. Domnívám se, že kdyby Evropa i Amerika od počátku přijala roli pozorovatele a prostředníka (tak, jak tomu na začátku bylo), nedošlo by k dnešnímu mezinárodnímu napětí a nakonec by ve výsledku získala mnohem více než teď. Kam je Putin ochoten zajít, nikdo v současné chvíli neví. Nikdo však rovněž neví, kam až je schopná zajít nová ukrajinská vláda. Divím se, že s ní všichni počítají jako s nějakým stabilním prvkem, při tom ona již svým složením vytváří na ukrajinské scéně mimořádné napětí. Takže - teorie her ano, v případě, že je naše strategie správná. V opačném případě by se mohlo stát, že sice dáme protivníkovi šach, ale ztratíme při tom dámu.

P. Kalina 14.3.2014 10:23

Teorie her je správná úvaha

situace. Obávám se, že v případě krymské krize se tak ze strany západoevropských zemí a USA neděje. Od počátku vzniku problému jsme svědky toho, že EU a USA vnímají události na Ukrajině jako příležitost k tomu, aby destabilizovali postsovětský prostor, kam Ukrajina určitě patří. Ruská federace to vnímá jako oslabení sféry svého vlivu a v případě vstupu Ukrajiny do EU a popř. i do NATO jako porušení rovnováhy sil. Proto se chce pojistit a Krym, kde má strategické základny, buď přímo přijmout do RF nebo mu alespoň zajistit tak silnou autonomii, že bude moci uzavírat dohody s krymskou vládou nezávisle na proevropské Ukrajině. Ukrajinské události mají však ještě jiný rozměr a ten je vnitropolitický. Jsme totiž svědky rozpadu Ukrajiny nebo alespoň její federalizace. Významná část Ukrajinců totiž nesouhlasí ani s nacionalistickým směřováním nové vlády, která nevzešla s řádných demokratických voleb, ani s její prozápadní orientací. To nakonec ukázaly i poslední volby, ve kterých zvítězil Janukovič. Ukrajina tehdy světu sdělila, že víc jak polovina obyvatelstva je silně prorusky orientovaná (což ovšem neznamená, že by se chtěla tato část připojit k Rusku). Budeme-li toto ignorovat, nevyvoláme nic jiného, než nestabilní situaci v zemi, která může vyústit až v občanskou válku. Janukovič byl svržen a hlavním důvodem bylo to, že je zkorumpovaný a zemi přivedl téměř k bankrotu. Nicméně - změna politické orientace Ukrajiny z Východu na Západ už nemá tak velkou podporu, jak je mylně prezentováno, vyvolává tedy napětí v regionu a poskytuje příležitost RF i USA uplatnit své velmocenské ambice.

J. Šrámek 14.3.2014 10:21

Něco může udělat česká vláda sama!

například omluvit se M.Topolánkovi za kritiku jeho návrhu na postavení nového plynovodu mimo Ruské území a tento plán uskutečnit.Za ty nevyčerpané miliardy z fondu EU.Zrušit relikt okupace z roku 1968,jakým je ruský konzulát v Brně!Víza udělovat jen na dobu 30dnů a povinnost výstupu v Praze.Další dle situace.

V. Heidlerová 14.3.2014 10:20

Re: Rusku jde o Ukrajinu

Rusku jde nejen o Ukrajinu, ale hlavně o obnovení ruského impéria v hranicích bývalého SSSR. Nechali jsme se ukolébat neustálým rádoby jednáním, různými smlouvami atd. Tím, že zanikl SSSR neznamená, že zanikly imperialistické choutky Ruska a šílenců typu Putin. Rusko zastaví jen násilná o a rázná odveta.

J. Boleslav 14.3.2014 10:01

Re: Rusku jde o Ukrajinu

Taky to tak vidím.

J. Fleiszner 14.3.2014 9:59

Jen kecy

Rusko má dluh asi 10% DPH

ČR asi 47%, Polsko asi 56%, Německo 81%, Francie 90%, USA asi 110%

Tak mi řekněte, kdo si může dovolit uvalovat sankce Rusku? Možná Zaorálek :-)

J. Fleiszner 14.3.2014 9:50

Zaorálkové bezmocně piští

Hitler se nedostal k moci proto, že by byl tak chytrej a schopnej, ale proto, že ostatní byli neschopní blbci.

To samé se děje i na té Ukrajině. EU se měla okamžitě postavit za Janukovyče, jako za legitimního prezidenta. Ten měl okamžitě ukončit násilí páchané demonstranty a to silou. V případě, že by musel opravdu ze země utéct, tak mu azyl měla poskytnout EU.

To co EU předvedla je srovnatelné s tím, co dělá Rusko.

No a Zaorálkové se vykecali a teď si s tím neví rady, protože drak už se probudil. Nejdřív se má myslet a pak mluvit a konat. EU čuměla, nemyslela, nemluvila a nekonala, aby nakonec jen bezmocně pištěla.

J. Boleslav 14.3.2014 9:46

Re: Osobnost

Máte naprostou pravdu. Opálený tlučhuba to rozhodně není a bruselští kaspaři jakbysmet.

V. Petrová 14.3.2014 9:45

Rusku jde o Ukrajinu

a ta není v NATO. A nám by také mělo jít o Ukrajinu ( případně Bělorusko, ale tam je to zatím složitější ), protože přece nechceme na Ukrajině loutkovou vládu Putina, která se spolu s Běloruskem připojí k Rusku a s ním k jeho Euroasijské unii. Pro 10 - 20 let to bude Rusku stačit. Pak bude chtít zabrat větší kus Evropy a nakonec Evropu celou. Protože Evropa mezitím zpohodlní, zapomene na Hitlera i Stalina a historie, v daleko horším, se bude opakovat. USA má teď dát Ukrajině zbraně, na požádání Ukrajiny chránit její vzdušný prostor a urychleně přijat Ukrajinu do NATO. To přesně může, ani míň, ani víc.

J. Boleslav 14.3.2014 9:43

První věc kterou bychom měli udělat

a můžeme ji udělat i sami, je vykopat odtud všechny rusáky (zrušit jim viza a povolení k pobytu atd.). Druhým zakázat jejich pátou bolševickou kolonu.