Neviditelný pes

SUEZ: Rozporuplné zprávy

27.3.2021

Ačkoli ve středu 24. března odpoledne, případně večer, hlásila česká (a také některá zahraniční) média, že kontejnerovou loď Ever Given, která zablokovala Suezský kanál, se podařilo uvolnit a kanál zprovoznit, nebylo tomu tak.

Informace vycházely z údajného svědectví z místa nehody, že loď se podařilo uvolnit a dostat ji do pozice souběžně s břehem, čímž bylo umožněno ostatním pokračovat v plavbě. Bylo cítit úlevu, leč ta byla předčasná.

Když jsem si chtěl tuto skvělou zprávu ověřit na serveru monitorujícím pohyb lodí (Vesselfinder.com), byl jsem zklamán. Kolos byl stále na stejném místě. Informace byly protichůdné. Při pátrání po tom, jak se věc vyvíjí jsem zjistil, že společnost GAC nabízející mezinárodní služby a sídlící v Dubaji uvedla, že zpráva o uvolnění plavidla nebyla správná. (Předtím ale stejná společnost hlásila, že loď se částečně uvolnit podařilo.)

Egyptský portál Ahramonline napsal (24. 3.), že podle šéfa správy kanálu admirála Osamy M. Rabieho ve středu večer práce stále trvaly. Bylo zřejmé, že vyprošťování bude pokračovat i ve čtvrtek a že se příliš nedaří. Hrozila i varianta ze všech nejhorší: že se bude muset zátěž – nejen tisíce kontejnerů, ale i zásoby paliva a vody – snížit a teprve pak bude možné, v kombinaci s prací remorkérů a bagrů, loď vyprostit. To by celou operaci zkomplikovalo a hlavně prodloužilo.

Ve čtvrtek 25/3 ráno se objevila důležitá správa na webu Správy Suezského kanálu:

stej

Zdroj: Web Správy Suezského kanálu.

Zpráva říká, že provoz v kanálu byl dočasně pozastaven, a to až do doby, než budou práce na uvolnění kontejnerové lodě dokončeny. Na místě působí osm remorkérů, spolu s nimi také bagry. Užitečnou ilustraci o rozsahu problému ukazuje FOTOODKAZ 1.

Objevily se také zprávy o jakési náhradní cestě, což také není úplně jasné, jak je myšleno. Dokud bude loď Ever Given blokovat kanál severně od Suezu, pak jediné, co mohly lodě plující od severu (Port Saidu) udělat je pokračovat do Hořkých jezer, tam zakotvit a čekat (což se také stalo - Správa kanálu hovoří o 13 plavidlech). Stejně jako čekají na severu u Port Saidu a na jihu u Suezu – více na mapě 1.

stej

místo nehody lodě Ever Given, 

1 - lodě kotvící ve Velkém Hořkém jezeře, 2 - Malé Hořké jezero, 3 - lodě shromážděné před jižním, suezským vstupem do Kanálu v Suez ském zálivu, 4 - lodě shromážděné ve Středozemním moři před severním, portsaidským vstupem do Kanálu. (Podklad: Marinetraffic.com)

Převzato z blogu autora s jeho svolením.




zpět na článek