Čtvrtek 12. prosince 2024, svátek má Simona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.

Využijte nejrychlejší přístup do diskuse pomocí přihlášení přes Bankovní identitu.

Přihlásit / Registrovat

JN

Technický zajímavé, ale nechvalme dne před večerem. Kdysi se velké naděje vkládaly do raketoplánů, aby se nakonec ukázalo, že to je nákladnější a méně spolehlivé řešení.

RL

Já si také myslím, že ta ekonomická návratnost nebude tak super, jak se to pořád lakuje. Ale snad se v tomhle pletu, no.

Foto

pan Kechlibar ve svém článku uveřejnil podílu jednotlivých států/firem na komerčních letech. Ten rostoucí podíl SpaceX není nic jiného než vyjádření ekonomické výhodnosti těchto technologií.

PC

Pánové jsou Češi. Defektní odborníci na všechno...

JJ

J33u67r27a 13J74u60r11a44x

17. 10. 2024 17:01

Někteří pánové či některé dámy jsou i Moravané nebo Slezané.

Vy račte být také Čech?

OV

Nejdražší částí rakety, jsou motory. A těch má tato raketa opravdu hodně.

Proto je její záchrana dost ekonomicky výhodná. Startovací a přistávací zařízení se postaví jednou a pak se mnohokrát použije.

Raket se taky postaví jednou a taky se mnohokrát použije. Pokud by chtěli dodržet stejnou frekvenci startů, tak těch výrobních podniků by bylo třeba více vyráběli by nonstop.

Dalo by se asi něco ušetřit na robustnosti konstrukce, když by byla na jedno použití a tím trochu snížit cenu. Ale motory, bohužel, musí jet vždy na 100% i když se použijí jen jednou. Občas někdo zkusil trochu ušetřit a většinou to nedopadlo dobře.

JK

J56a53n 14K23y70š57k10a

17. 10. 2024 9:11

Na úsvitu dějin letectví se stavěla letadla ze dřeva a plátna. Byla tak trochu na jedno použití. Při přistání se plátěná křídla potrhala, dřevěné příčky trupu naštíply, vrtule praskla. Pro další let se tady postavilo letadlo nové. Pak přišli inženýři z Dakoty s myšlenkou, že by bylo dobré stavět letadla z hliníkového plechu, že by pak mohly letět vícekrát, než jednou.

Ale tehdejší pan Nevrkla měl pochybnosti:

"Technický zajímavé, ale nechvalme dne před večerem.

Aby se nakonec ukázalo, že to je nákladnější a méně spolehlivé řešení. Copak to někdo někdy viděl, aby letadlo letělo více krát, než jednou?"

Pan tehdejší Langer mu přitakával: "Te ekonomická návratnost nebude, tak super, jak se pořád lakuje: Pořád je levnější přeletět Atlantik jedním letadlem, tam letadlo sešrotovat a novým letadlem letět zpět. Plátno je levnější než hliníkový plech, dřevo je levnější než ocel. A ta trocha lidské práce na stavbu nového letadla nestojí skoro nic.

Ale snad se v tomhle pletu, no.

PD

Trochu jste to vyhrotil, ale v zásadě to tak je.

JJ

J12u51r30a 98J82u53r74a41x

17. 10. 2024 13:52

Technická - s myšlenkou stavět letadla z hliníkového plechu přišel (a prakticky ji realizoval) profesor Hugo Junkers v Německu o cca 20 let dřív než "inženýři z Dakoty" - máte patrně na mysli firmu Douglas a její DC-2; v daném kontextu Dakota bylo kódové jméno přidělené RAF letounu C-47 Skytrain, vojenské verzi letounu Douglas DC-3.

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz