Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.

Využijte nejrychlejší přístup do diskuse pomocí přihlášení přes Bankovní identitu.

Přihlásit / Registrovat

JM

Při obhajobě projektů využití stávající a nezbytně i dosud nevyvinuté technologie dopravních a přistávacích systémů, potřebných k cestování lidí na Mars k jejich pobytu a návratu, k možnosti využití případně se nacházejících surovin na jeho povrchu a podobných variant jeho dobývání se zcela opomíjí nepopiratelná skutečnost, že lidstvo se již v současné době nachází na hranicích jeho možností a schopností plnit jemu svěřený úděl. O biologických disposicích člověka raději neuvažovat.

Tento úděl, řekněme povinnost by měl spočívat v jeho přizpůsobení se situaci, která je dnes bohužel definována nepřijatelným mrháními přírodními zdroji, neklidem mezi osmi mld obyvateli planety, vysokou rychlostí šíření konfliktů, znečišťováním moří i pevniny. V této situaci projekty Měsíc i Mars představují mrhání čím dál víc vzácnějšími přírodními zdroji i lidskou kapacitou. Obojí by bylo možno mnohem efektivněji využít např. provádění potřebných zásahů do krajiny a přestěhování obyvatel míst, trpících přírodními pohromami do bezpečnějších lokalit, natalitní osvětou a přijatelným nátlakem.

O mnohém svědčí i kontrast mezi níže uvedenými neurčitými formulacemi pana Kechlíbara a praktickými námitkami jeho oponenta. Příští měsíce a roky nás možná uvrhnou do situací, kdy bude nutno řešit denní situace, které mohou být poněkud odlišné od snění o dobývání vesmíru.

PD

To trvá od počátku lidstva, že se někomu zdá, že by se mělo investovat jen do přežití a ne do rozvoje.

JK

J76a73n 98K76y96š22k63a

17. 10. 2024 15:24

Pokud je v článku srovnáváno přistání obřího boosteru s přistá(vá)ním relativně útlého Falconu 9, vychází z toho, jakoby bylo jednodušší přistát Falconem 9, než obřím boosterem. Zdá se to být logické, pokud porovnáme rozměry obou těles, jejich hmotnost a rychlost volného pádu z něhož jdou na přistání. Na druhé straně je pro booster obrovskou výhodou, že jeho motory Raptor lze přiškrtit natolik, že booster dokáže (velmi krátce ovšem, vzhledem k malému zbytku paliva) LEVITOVAT.

To Falcon 9 neumí, jeho motor Merlin lze částečně přiškrtit, ale ne dostatečně. Falcon 9 se tudíž chová jako Cimrmani na severní točně: Jdu na sever, jdu na sever, a najednou vidím, že jdu na jih.

V podání Falkonu 9 je tomu podobně: Klesám a brzdím, klesám a brzdím a najednou vidím, že stoupám a zrychluji. Pokud se Falcon 9 právě v tom okamžiku, kdy přechází přes svůj "severní pól", nedotkne Země, má problém a buď spadne, nebo odletí.

LB

Je to vynikající technologický úspěch, bohužel však slouží miliardářskému klukovi, který je kromě puberťácké impulzivnosti také stejný v nerealitě svých tužeb. A tak ty skvělé technologie slouží nesmyslům. Starship je nesmysl. Na Mars to s lidmi nepoletí nikdy, tady jsou další potřebné technologie vzdáleny mnoho desetiletí. Na Měsíc to teoreticky letět může, pokud někdo zaplatí tolik startů, kolik k dopravě toho monstra na Měsíc je zapotřebí a pokud se prokáže, že tohle monstrum do měsíčního regolitu nezahučí tolik, že to pak nepůjde ven. Může to dopravovat autobusy lidí na oběžnou dráhu, jestliže bude poptávka. Může to dopravovat velké kosmické náklady na oběžnou dráhu. Ovšem proč takovému stroji dělat nereálnou reklamu něčeho, co dostane lidi na Mars? Mnoho mladých snílků pan Musk zklame. Sebe ne, on si vymyslí a zaplatí něco jiného.

JK

J77a98n 89K93y41š57k93a

17. 10. 2024 13:43

Do kamene tesat: "Mnoho mladých snílků pan Musk zklame." Kolik vám je, pane Burgete? Doufám, že jste dostatečně mlád, aby ta věta platila i pro vás...

JK

J25a19n 16K63y95š19k16a

17. 10. 2024 12:28

Těšil jsem se, pane Kechlibare, že tu pasáž s těmi přistávacími nohami, které s sebou raketa (zbytečně) vleče nahoru, ještě více rozvedete:

Nejen, že raketa nahoru (zbytečně) vleče samotné přistávací nohy, ale vleče s sebou (zbytečně) taky palivo na vynesení těch nohou, dále vleče palivo na vynesení toho paliva, které je potřebné na vynesení těch nohou a dále s sebou vleče to palivo na vynesení toho paliva atd. A v neposlední řadě s sebou vleče palivo, které je potřebné na UBRŽDĚNÍ těch nohou i toho paliva na jejich ubrždění, i paliva na ubrždění toho paliva atd.

MK

Ano, je to klasické "prokletí raketové rovnice". Cokoliv, co se vrací zpět, se počítá několikrát a vyvolává další náklady.

Proto byla velitelská kabina Apolla tak titěrná vůči zbytku stroje :)

JK

J82a83n 89K97y87š82k27a

17. 10. 2024 12:22

Co se týče přesnosti "přistání" boosteru do náruče dvou ocelových paží, technici SpaceX si už při předchozím pokusném letu Starshipu ověřili, že dokáží ocelovým dvousettunovým, volným pádem střemhlav padajícím boosterem manévrovat na vytčený cíl (tehdy to byl určený bod nad hladinou Mexického zálivu) s přesností PŮL centimetru.

Každý, kdo kdy pozoroval přistání prvního stupně Falconu 9 na nohy na mořskou plošinu ví, že Falcon 9 přistává s přesností tak zhruba plus mínus 1 metr.

Rozdíl je v tom, že zatímco Falcon 9 manévruje pouze JEDNÍM středovým motorem (plus roštovými kormidly) booster Starshipu manévruje TŘEMI středovými motory (plus roštovými kormidly). Navíc, motory Starshipu (tedy i boosteru) lze PŘIŠRTIT natolik, že boster dokáže levitovat (jako vznášedlo, samozřejmě dokud mu nedojde palivo). Falcon 9 levitovat vůbec neumí. MUSÍ dosednout "z chodu", jinak se zase vznese vzhůru.

I tak je přesnost dosednutí boosteru s přesností 5 milimetrů těžko uvěřitelná.

PD

Musk je nepochybně blázen.

Je jen otázka, nakolik v dobrém smyslu inovátora a nakolik v tom horším. IMHO ten lepší převládá.

Každopádně postrkává dění dopředu, což by v EU prakticky nebylo možné.

Foto

L22u17k85á28š 18K40u43č75a

17. 10. 2024 11:41

Taky jsem si říkal, zda má nějaký spolehlivý “strop”, kdy je schopen mentálně oddělit inovaci na hraně současných technických možností od až příliš bláznivého nápadu ve kterém doslovně shoří naprázdno mnoho miliard dolarů. (A hádám, že spíše ano, protože jinak by to nedotáhl až tam, kde je.) Ale ať jí má nebo nemá, tohle se vážně povedlo. My v Evropě tu zatím nejspíš budeme řešit dopravu družic na oběžnou dráhu pomocí katapultů vyrobených z udržitelně vypěstovaného dřeva

OM

O36. 60M51.

17. 10. 2024 9:43

To se jim vážně povedlo

VH

Děsivý pohled na to nastavené zrcadlo jak Evropa zaostává za světem v této technologii.

Pofiderní způsob zachraňování planety organizovaný zelenými politiky je však asi důležitější.

Evropa si již zaslouží revoluční převrat a vyhnat zejména celou komisi v čele s Lejnovou, která Evropu žene do záhuby.

ZL

Ale pendrek revoluce. Stačí na to obyčejné volby. A předevšém - když nemáte lidi na změnu skrze volby, kde chcete vzít revolucionáře?

RT

Super.

Ale to priblizeni k pristavaci vezi bylo rychle, zdalo se mi, ze narazi.

EV

Podařený pokus rakety Starship o řízené přistání na bodě startu je dozajista velký úspěch. Zvláště po těch vícenásobných pokusech, které skončily v plamenech.

Nicméně mi připadá, že technologie vynášení nákladů ze Země na oběžnou dráhu pomocí raket a raketových motorů už naráží na strop svých možností, narůstá složitost, tím pádem náchylnost k chybám.

Vynášení nákladů na oběžnou dráhu se neobejdeme bez zcela zásadních inovací. Bez toho bude bude průzkum a využívání byť jen našeho nejbližšího vesmírného okolí dost problematické.

KK

K58a31m12i88l 66K25u97b60ů

17. 10. 2024 7:56

Žádná zásadní inovace nedokáže zrušit platnost základních fyzikálních zákonů. Dokud nás k matičce Zemi váže všudypřítomná gravitace, nějaká forma rakety bude vždy potřeba.

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz