25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SKOTSKO: Trnitá cesta k samostatnosti

Není to tak dávno, co čelní politik bývalé labouristické vlády lord Mandelsohn přezdívaný lord Voldemort ironizoval v parlamentě zastánce brexitu více méně těmito slovy: Tak co, vy chytráci, získali jste nezávislost, ale ztratili Spojené království?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Rybnická 29.5.2021 10:00

Ze by v budoucnu anglická královna s rodinou musela trávit letní prázdniny v zahraničí ?

P. Milan 29.5.2021 11:43

Že by měla jen jeden weekendhouse? :-P

J. Lambert 29.5.2021 12:20

Tedy pani Rybnicka, na to ze zijete v politicky rozvracenem Nemecku, mate skutecne prapodivne starosti!

P. Hák 29.5.2021 9:11

Nechci stvrdit, že se v Británii vyznám jako autor, ale pokud se člověk podívá na výsledky minulého plebiscitu o samostatnost, tak PRO hlasovaly obvody Dundee, Glasgoww, North Lanarkshire a West Dumbartonshire - jinými slovy pouze Central Belt.

"Keltské" i "vikingské" oblasti hlasovaly PROTI samostatnosti. Patrně jsou na Vysočině podstatnější věci, než politické ambice poslanců v parlamentu, přestože tradice tam patrné jsou. Chlapa v kiltu taky uvidíte spíš v Edinburghu, než na Harrisu :-)

P. Hák 29.5.2021 9:13

https://www.bbc.co.uk/news/events/scotland-decides/results

M. Mařák 29.5.2021 9:49

Irelevantní informace, v dnešní době tzv. ničím nepodložené touhy. Jednalo se totiž o hlasování ještě před brexitem a brexit změnil status quo.

Toto jsou současné informace, kde vidíte, jak a kde ve Skotsku uspěla SPN v parlamentních volbách:

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-57028315

P. Hák 29.5.2021 13:12

Tak jde o brexit, nebo o druidy?

Jasně, informace, která se nehodí, je irelevantní. Nenechme se mást fakty!

M. Mařák 29.5.2021 14:52

Pokud se o tu problematiku skutečně zajímáte, moc dobře víte, proč jsem to napsal.

P. Hák 30.5.2021 8:40

Vím. Jako trollení. Teda pokud myslíte ty pasáže o Keltech, co tu máte opakovaně.Pokud se Vy zajímáte o problematiku, tak víte, že s nějakou "keltskou EU" brexit souvisí asi stejně, jako s barvou mých fuseklí.

Jak by hlasovali v budoucím referendu, nikdo neví; novináři se v tomto obvykle mýlí, resp. lžou. Ale v USKUTEČNĚNÉM referendu "keltské a vikingské" oblasti hlasovaly proti. To je holý fakt. Ukázaná platí, na "kdyby" se nehraje.

A když jsme u těch historických paralel, pro nezávislost hlasovaly ty regiony, co platily britské vojsko na Culloden Moor ;-)

M. Mařák 30.5.2021 12:21

To jste špatně pochopil, Vikinglandem jsem myslel Skandinávii s Islandem a do Celticlandu řadím na kontinentu území od Bretaně až po Moravu. Kde jste přišel na to, že brexit souvisí s keltskou EU, člověče?

Referendum o skotské samostatnosti proběhlo za jiné geopolitické situace, kdy GB byla členem EU. Teď tomu tak není. Podívejte se na odkaz z posledních voleb ve Skotsku a pokuste se zamyslet nad tendencemi.

P. Hák 30.5.2021 15:56

Píšete o "celém Celtic Landu KROMĚ Skotska" - což znamená, že Skotsko do Celtic Landu zahrnujete. Tedy určitě ne jen kontinent od Bretaně po Moravu :-)

Ehm - opravdu zahrnujete celou Skandinávii a do Viking Landu a píšete, že je "celý Vikingland" v EU? Jste si tím jistý? ;-)

Nojo, operujete-li Keltskou zemí, jak mohlo někoho napadnout, že to podle Vás nějak souvisí s Kelty? ;-)

SNP vyhrává ve volbách dost často. A i v regionech, kde je MP členem SNP, hlasovali lidé proti samostatnosti. Jak by dopadlo další referendum, nikdo neví. Pokud novináři tvrdí, že "určitě pro samostatnost", je to spíše indicie, že by dopadlo proti :-)

M. Mařák 30.5.2021 16:38

Ano, Skotsko zahrnuji do Celtic Landu stejně jako Wales. To jsou dvě keltská území, které dnes nejsou v EU. Vlastně tři, ještě severní Irsko. Nikdy jsem však nikde neřekl, že by s tím nějak souvisel brexit, ten vnímám jinak a jsem rád, že velká strategická federační chyba byla konečně napravena. I když nakonec i trochu jo, obyvatelé Cymru a Skotska hlasovali proti brexitu, u toho Walesu si teď nejsem jistý, možná se pletu.

Myslím si, že Skotsko asi zůstane v GB, ty ekonomické vazby jsou přece jen pevné. Ale byla by to docela legrace, kdyby se trhli, to zase jo.

P. Pepax 29.5.2021 8:29

V zemi kde mají volební právo od 16 let je možné všechno.

J. Pokoutný 29.5.2021 8:25

"Skoti mají tak jako Slováci všechny předpoklady a podmínky k národní samostatnosti - tisícileté dějiny, národní mytologii, soudržný národ, kompaktní území i stabilní historické hranice". Nic proti bratrům Slovákům, ale těch několik žup Horních Uher mi připadá oproti Skotskému království, jehož král nastoupil i na trůn Angle a Walesu, dost nepoměřitelné. ;-)

J. Urban 29.5.2021 8:44

Nj. Jenze tim spis si tu samostatnost dobudou, budou-li chtit. A Slovakum samostatnost prospela, rekl bych, ze Cechum taky. Plakat po Britskem imperiu je jako plakat po R-U.

J. Nový 30.5.2021 6:15

Pak mi vysvětlete, proč je půlka Slováků v Čechách? Proč nebudují svůj stát, ale prchají pryč...

J. Urban 30.5.2021 23:10

Hmm, ona taky spousta Cechu je zase v GB, DE, USA...

J. Nevrkla 29.5.2021 8:12

Od té doby, co jsem sledoval, jak se k nám Skoti chovali v případě Kudela, mě úplně přestali zajímat. Už se nedivím, že podle průzkumu většinu Rusů už nezajímá západ, když vidí, jak se k nim chová.

Z. Lapil 29.5.2021 9:14

Je otázka, byli-li to Skoti. Kamara je státní příslušností Fin a rodem Afričan, trenér klubu je Angličan, Kamarův právník je Pákistánec (vzděláním od školy Brit - nevím, jestli Angličan nebo Skot, rozhodně rektoroval na universitě v Glasgow).

A že jak na sociálních sítích, tak mezi fotbalovými fanoušky se najdou a snadno(!!!) projeví hlupci libovolného zaměření a kalibru - o tom snad ani nelze smysluplně pochybovat.

Jediné, co je na celém tom pozdvižení pitomé až děsivé, je to, že se dva pohádali a řeší se to na národnostní bázi. Rasismus pro tento účel prohlašuju za odrůdu nacionalismu.

Chtěl jsem připsat něco o ruských nebo arabských majitelích, a zjistil jsem strašnou věc. Majitelem jsou Češi: https://www.regionpraha.cz/zpravodajstvi/steven-gerrard-a-glasgow-rangers-spolupracuji-s-tomket-154362/. Cituji: "TOMKET TIRES je výrobcem vysoce výkonných pneumatik se silným globálním působením zaměřeným zejména na Evropu a Asii. Se sídlem v České republice je TOMKET značkou vysoce výkonných pneumatik pro řidiče, kteří vyžadují nejlepší poměr mezi kvalitou a cenou. TOMKET TIRES je také oficiálním partnerem italského fotbalového klubu serie A, kterým je ACF Fiorentina."

Ale až od sezóny 2020/2021, takže lze namítat setrvačnost. A samozřejmě s poznámkou, že sídlo v ČR vypovídá o "národnosti firmy" jen velice málo.

J. Nevrkla 29.5.2021 9:48

Mně hlavně vadí to neustálé obviňování a trestání bez důkazů a bez možnosti řádné obhajoby. A bohužel musím konstatovat, že to dnes dělá především západ, včetně nás.

Z. Lapil 29.5.2021 11:49

Tak. Opravdu to není specialita Skotů.

P. Milan 29.5.2021 15:08

Přesněji řečeno, už to občas dělá i Západ. Zdaleka sice nedosahuje "kvalit" Ruska a Číny, ale snaha je.

J. Nevrkla 29.5.2021 15:36

Tak nějak si nevzpominam, z čeho Rusko a Čína v poslední době obviňovaly západ. Můžete připomenout?

R. Doubravský 29.5.2021 23:42

Tak třeba Rusové v poslední době obviňují Západ, že se chce zmocnit jejich nerostného bohatství. Je to sice zjevná pitomost (jak by se to asi provedlo?), ale svůj účel plní.

R. Langer 30.5.2021 5:36

Aha, a proto staví plynovod do Německa, jo? To budou jistě velmi dobře podložená obvinění, kde jste je viděl? ;-D

J. Nevrkla 30.5.2021 8:19

Nevím, jestli je to zjevná pitomost, jsou známá prohlášení Ameriky k nerostnemu bohatství v Arktidě, ale každopádně nikoho neodsuzují, nesankcionuji, netrestají.

S. Sidlichovsky 29.5.2021 6:40

Ano, to je jiné "kafe", než co sem píše britobijec a usvědčený lhář Jůn. Autore díky.

I tak ale nemohu se vším souhlasit. Konzervativní strana nebyla ze skotského území "prakticky vytlačena". Zisk 31 poslaneckých mandátů - 21,9 % hlasů o tom nesvědčí (SNP 64 - 47,7 %, Labour 22 - 21,6%, Zelení 8 - 1,3 % a LibDem 4 - 6,9 %). Konzervativci a Labour jsou proti referendu, k SNP by se patrně přidali Zelení.

Dále - "Johnson se přetvařuje, že jeho smlouva o svobodném obchodu s EU nepovede k hospodářskému poklesu". Britská ekonomika si vede dobře, Nissan se chystá stavět obrovskou továrnu na autobaterie v Sunderlandu a podobné úmysly má i Bill Gates. Ale na spolehlivý ukazatel důvěry v ekonomiku každé země - Foreign Direct Investments - je třeba počkat, až si ta pandemie "sedne". Statistiky obchodu UK-EU z 1.čtvrtletí - export do EU dosáhl před-brexitových hodnot, import z EU poklesl o 22,7 % a poprvé v historii tak objem importu z Ne-EU zemí předstihl import z EU. Liz Truss - ministryně zahr. obchodu je žena na svém místě.

Nelze samozřejmě říci jde-li o pouhý výkyv nebo o dlouhodobější trend. Ale čtu-li pod každým 5. komentářem v Telegraphu "nekupujte nic ze zemí EU" - "poprvé studuji nálepky na zboží a je-li to z EU, jde to zpátky do regálu" apod. vsadil bych spíše na to druhé.

S. Sidlichovsky 29.5.2021 6:53

A prosím ještě mi dovolte prezentovat postoj Angličanů k skotské nezávislost. Ta nenávist co prezentuje pí Nicola Sturgeon k Londýnu a Angličanům má svoje důsledky.

Proti skotské nezávislosti se vyslovilo pouhých 32 % respondentů , z nichž 20 % jsou "silně proti". Pro nezávislost Skotska se vyslovilo 25 % respondentů a 30 % nemá názor.

M. Mařák 29.5.2021 6:59

V EU je již celý Celtic Land a Viking Land kromě Skotska a Walesu, to není normální, toto, to je čiré popření lidských práv a mělo by se to řešit v OSN.

P. Han 29.5.2021 10:14

To jako že Afrika a Asie by měly řešit to, co se děje ve Velké Británii?