19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Jedovaté zárodky věcí příštích

Na semináři k 300. výročí narození Marie Terezie (15. 6., Autoklub) jste vyjádřil uspokojení nad tím, že mocná vládkyně nepodporovala osvícenství, s encyklopedisty se nestýkala, na rozdíl od Kateřiny Veliké, která se velice přátelila s Diderotem. Proč?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 31.7.2017 23:14

Ještě k té rovnosti...

Autor ve svém jinak velmi zajímavém článku zbytečně hrotí rozdíl mezi "rovností", jak byla prosazována v dobách Osvícenství a jak je dnes "prosazována" jeho oponenty... A diskuse ukázala, že tím zbytečně své příznivce mate. Je to ve skutečnosti velmi prosté, o žádnou "rovnost" dnes vůbec nemusíme usilovat, protože

"Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni, že jsou obdařeni svým stvořitelem určitými nezcizitelnými právy, že mezi tato práva náleží život, svoboda a sledování osobního štěstí. Že k zajištění těchto práv se ustanovují mezi lidmi vlády, odvozující svojí oprávněnou moc ze souhlasu těch, jimž vládnou..." (z Deklarace nezávislosti)

:-)

P. Han 31.7.2017 23:46

Re: Ještě k té rovnosti...

No ano. Klaus ovšem rozporuje interpretaci té rovnosti, zneužití toho konceptu v praxi.

V. Klepetko 1.8.2017 0:07

Re: Ještě k té rovnosti...

Koncept je zneužíván, to ano.

Sám o sobě je ale už "součástí tradice", a ve své klasické podobě jako "rovnost příležitostí" je vlastně i součástí naší identity, a to "od pradávna", mnohem dříve než nějaká "Nová levice" začala své dlouhé pochody od Mao ce-tunga k Zao ce-tungovi:-)))) Ale je to jen rozhovor...

Dobrou noc.

J. Kanioková 31.7.2017 22:51

A jako obvykle, parta JFPN zase prožívá orgasmus..

J. Václavíková 31.7.2017 22:55

Re: A jako obvykle, parta JFPN zase prožívá orgasmus..

Už zase soudíte podle sebe jiné?

J. Chodur 31.7.2017 22:01

Zajimavy rozhovor

Zajimavy rozhovor. Ne ze by podstata vysloveneho nehrala roli, stale je to zajimavy rozhovor i kdyby ctenar s nekterymi nazory nesouhlasil. Ti kteri ventiluji svou nenavist k jmenu V.K. pouze seznamuji verejnost se svou mizernou existenci, ktere neni pomoci pokud nemaji schopnost sebereflexe. Pral bych jim tu schopnost, tudiz je bezpredmetne se zlobit na me.

V.K. je zajimava osobnost, definitivne stoji za pozornost a ty nesmyslne poznamky o jeho egu jsou jenom podpasovky. Ego neni nezbytne spatna vlastost, je to casto pouze hnaci stroj. Zarlivost a zavist definitivne spatne vlastnosti jsou, protoze produkuji vetsinou nestesti a zkazu.

Uvazovani V.K. je me docela blizke i kdyz se muze v nekolika vecech mylit. Vyrok, ze rovnost je mozna pouze v totalitnim systemu je zrejme chybny a verim, ze pokud by mu dal V.K. trochu vic pozornosti, tak si to sam rychle rozmluvi. Rovnost je de facto nedosazitelna, tudiz totalitni system o ni usiluje pouze na urovni vabeni pro naivni obcany s hlubokym presvedcenim dat lidem pouze zdani rovnosti. Totalitni system potrebuje moralne ospravedlnit svou existenci, nasili neni zdaleka dostacujici metoda vlady. Tudiz rovnost stejne jako ekonomicka spravedlnost jsou pouhe vabnicky pochybnych politiku. Svoboda je velmi podmineny termin a naprosta svoboda je nemozna zrovna tak jako rovnost. Rozumna mira svobody je ale dulezita kvalita pro dustojnou lidskou existenci a politici ji neradi zduraznuji ve svych slibech, protoze jim nahani hruzu a komplikuje kontrolu obcanu. Kontrole davaji politici typicky prednost pred svobodou obcanu, tudiz musi existovat ustavicny tlak od obcanu vuci jejich politikum a vlade, jinak budou zakonite a postupne svobodu vic a vic ztracet.

P. Han 31.7.2017 22:19

Re: Zajimavy rozhovor

Věřím, že Václav Klaus tu rovnost myslel právě takhle. Jako vábničku, jako heslo totalitní ideologie. Kde samozřejmě jsou si všichni rovni, jen někteří jsou si rovnější. Že rovnost je nedosažitelná, tam nejste s Klausem ani se mnou v rozporu. Chtěl jsem k té rovnosti uvést citát z mého oblíbeného Karla Čapka (Bajky a podpovídky), ale zjistil jsem, že je to o jednomyslnosti, nikoliv rovnosti. I když v tomto případě by se to dalo zaměnit.

Diktátor: Dosáhl jsem jednomyslnosti. Všichni musí poslouchat.

J. Kanioková 31.7.2017 22:27

Brilantní, dík..

S. Netzer 31.7.2017 22:38

":-)))))))))))))))))))))))))))))"

V. Klepetko 31.7.2017 20:05

Eduard Goldstücker kdysi napsal těsně před smrtí

o Vaclavu Havlovi, že ve skutečnosti usiluje o negaci Osvícenství a návrat někam před jozefínské reformy... A že v tom je základ jeho duchovní spřízněnosti s Karlem Schwarzenbergem...

Že by Václav Klaus byl nakonec k nim mnohem bližší, než se zdá na první pohled? :-))))

A kde by ta regrese měla skončit - u Marie Terezie, nebo ještě v konzervativnějších hlubinách? :-))))))))

J. Václavíková 31.7.2017 19:58

Chtěla jsem to napsat, ale už to tu zaznělo:

,,Jen bych připomenul, ale Klaus by to:

Autor: D. Stirský Datum: 31.7.2017 8:00

vědět měl, že onou vysmívanou rovností se myslela především rovnost občanů před zákonem, rovnost v přístupu k funkcím, rovnost v právech i povinnostech, nikoli rovnost majetková."

Jen se obávám, že tohle klausjugend nepochopí. A přesně těmto ,,sancta simplicitas" je tohle veledílo, kde zítra je včera (kdy že ten rozhovor vyšel?), přesně určeno. Klaus přece jen ví, jaké zrní svým věrným nasypat!

P. Han 31.7.2017 20:42

Re: Chtěla jsem to napsat, ale už to tu zaznělo:

Hlavně, když to pochopíte vy. A bruselské zrní se vám zajisté klove lépe, když už vám ho dodávají předžvýkané. Ano, onou rovností se skutečně myslela rovnost před zákonem. Působivé heslo a velmi nechutná praxe. Velmi rychle se ukázalo, že někteří jsou přece jenom rovnější. Ve Francii to stálo život desetitisíce lidí, aplikace podobných hesel ruskými bolševiky miliony. Klausjugend, bruselská svazácká slípko? Postevte se před zrcadlo a dejte si pár facek.

M. Bílý 31.7.2017 21:34

Re na pana Hana (20:42). Dobrý večer! Máte pravdu, ale ....

.... já se kvůli těm co nenávidí Václava Klause nerozčiluju. Oni si tím kompenzují vlastní životní neúspěchy, někteří v práci, jiní v osobním životě, mnozí v obou. Já se i na bolševíky, kteří to tu zplundrovali a mnohde ještě plundrují dívam s nadhledem. Přeju hezký zbytek večera.

S. Netzer 31.7.2017 21:42

Re: Re na pana Hana (20:42). Dobrý večer! Máte pravdu, ale ....

Jistě, všichni, kteří mají výhrady vůči VK, "ho nenávidí" a jsou "neúspěšní". :-))))

P. Han 31.7.2017 22:19

Re: Re na pana Hana (20:42). Dobrý večer! Máte pravdu, ale ....

Všichni ne. Někteří, jako třeba vy, ano.

J. Václavíková 31.7.2017 22:29

Re: Re na pana Hana (20:42). Dobrý večer! Máte pravdu, ale ....

Vy zřejmě (dle Vašich nenávistných komentářů soudě) nositele odlišných názorů nenávidíte. Já považuji za smysluplnější na demagogii ukázat. I kdybyste se z toho měl zlostí přeskočit. Ostatně, reagujete přesně tak, jak je u člena sekty s vymytým mozkem obvyklé.

P. Han 31.7.2017 22:57

Re: Re na pana Hana (20:42). Dobrý večer! Máte pravdu, ale ....

Já mám nějaké nenávistné komentáře??? Prosím, citujte. Aspoň si udělám obrázek o tom, co majitelé "Pravdy a Lásky" pokládají za nenávist.

P. Han 31.7.2017 23:49

Re: Re na pana Hana (20:42). Dobrý večer! Máte pravdu, ale ....

Vlastně, že se tak blbě ptám. Každý, kdo nepatří do party Pravdy a Lásky, je plný nenávisti už z definice. :-)

M. Bílý 31.7.2017 22:35

A já jsem také někteří napsal, ne všichni.

V tom je sémantický rozdíl.

J. Kanioková 31.7.2017 22:41

:))))))))))))))

P. Khail 31.7.2017 15:47

Publikováno

v Literárních novinách v srpnu 2018? Není to apríl?

P. Han 31.7.2017 20:47

Re: Publikováno

Není, dokonce ani prognóza pro příští rok. Je to přepis.

http://www.literarky.cz/offline/178-offline/24581-co-najdete-v-titnych-literarnich-novinach-islo-8

J. Lukavsky 31.7.2017 15:38

rovnost?

"Rovnost je možná pouze v totalitním světě." No nějak se mi nechce uvěřit, že by Kim III. byl rovný s kterýmkoli rolníkem S.Koreje, nebo J.V.Stalin s mužikem - pardon kolchoznikem na kterékoli sovětské vesnici. Soudruzi byli vždy rovnější mezi oficiálně rovnými. I pouhý okresní tajemník určitě rovný s dělňasem u pásu nebyl. Tož tak. J.L.

M. Moravcová 31.7.2017 17:45

Re: rovnost?

nechce se mi věřit, že byste tomu nerozuměl.

P. Rudolf 31.7.2017 15:38

Tak jsem tu slátaninu

na třetí pokračování dočetl. Nestojí za komentář. Ta interwiučka, jakási Ladislava Chateau, je ovšem kvalitní řitní alpinistka. To se zase musí uznat.

S. Netzer 31.7.2017 15:41

Re: Tak jsem tu slátaninu

Moc se mi líbí její Jean "Batista" Colbert. :-))))

P. Rudolf 31.7.2017 17:43

Re: Tak jsem tu slátaninu

Už jenom to, že dělá rozhovor s někým, kdo o Francii nic neví (a nakonec to v rozhovoru i sám přiznává) je novinářský totální nonsens. Ona to ale bude sama "velká znalkyně".

P. Han 31.7.2017 20:49

Re: Tak jsem tu slátaninu

Jistě, madam Neser. Překlepy jsou vždycky zábavné.

S. Netzer 31.7.2017 20:55

Re: Tak jsem tu slátaninu

To není překlep, skopová hlavo.

P. Han 31.7.2017 21:11

Re: Tak jsem tu slátaninu

Míníte-li, teta, mou reakci, tak máte pravdu. Napsal jsem to schválně. Míníte-li toho Batistu, tak to není překlep, ale nedoklep. Pokud takové slovo existuje. Ale obvykle se pro chyby, vzniklé přepisováním nějakého textu, užívá výraz překlep, kozo sánská.