Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
REPORTÁŽ: Návštěva kyjevského Majdanu
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
J. Jukl 10.1.2014 9:04Na pravou míru Vážený pane Rambousku, dovolte, abych opravil některé nesmysly, které ve svém článku uvádíte. Mám na mysli popis náboženských obřadů a církevních reálií. ravoslavný Kristus se nenarodil o 13 dní později, Jeho narození slaví pravoslavná i katolická církev ve stejný den, 25. prosince. Rozdíl je v tom, že některé pravoslavné církve, například ruská, používají juliánský kalendář, který se za gregoriánským, používaným na západě, o 13 dní opožďuje. Předpokládám, že toto je věc dost známá a měla by být v základní intelektuální výbavě vzdělaného člověka, který východ navštíví. Silně pochybuju o tom, že svíčky v kostel byly lojové, zásadně se používají voskové, které ovšem nám, kdo jsme zvyklí na parafín, voní poněkud zvláštně. Pokud vím, zvířecí tuk s v kostelech nikdy nepálil. Okuřování kadidlem není rozhodně svátost. Tenhle pojem je vyhrazen nejen na východě, ale i na západě pro úplně jiné věci, jako je křest , eucharistie, svatba atd. Nikdy pro takovétoo bohoslužebné úkony. Na závěr ještě k běžnému omylu. Mši (svatou) mají katolíci, pravoslavní mají (Božskou) liturgii. Pokud už používáte pro kněze pojem "svěščenik", pak byste měl přesně pojmenovat i bohoslužbu jako liturgii, případně ukrajinsky jako "bohosluženije". Samozřejmě nemusíme být všichni odborníci na všechno, ale pokud něco člověk nezná, neměl by o tom psát, nebo by si o tom měl něco zjistit. Zejména když ta část o bohoslužbě vlastně v článku (jinak zajímavém) vůbec nemusela být. |
V. Novák 10.1.2014 10:36Ještě drobnost - "barevná kýčovistost" navíc s přemírou zlata k pravoslanému chrámu patří a svatí na ikonách skoro vždy vypadají "poněkud vyjeveně" - mají výraz vědomí obracejícího se mimo tento svět. No, prostě vypadají vyjeveně. To je pravoslavný úzus - k ikonám nepatří renesance ani baroko, ba ani vrcholná gotika. Mistr Teodorik by byl pro pravoslavné nemístný modernista... Ale za článek děkuji. |