23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

REPORTÁŽ: Návštěva kyjevského Majdanu

Pravoslavný Ježíš se narodil o třináct dní později než ten katolický, a tak se velká podvečerní mše v kyjevském chrámu archanděla Gabriela koná až sedmý lednový den.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jukl 10.1.2014 9:04

Na pravou míru

Vážený pane Rambousku, dovolte, abych opravil některé nesmysly, které ve svém článku uvádíte. Mám na mysli popis náboženských obřadů a církevních reálií. ravoslavný Kristus se nenarodil  o 13 dní později, Jeho narození slaví pravoslavná i katolická církev ve stejný den, 25. prosince. Rozdíl je v tom, že některé pravoslavné církve, například ruská, používají juliánský kalendář, který se za gregoriánským, používaným na západě, o 13 dní opožďuje. Předpokládám, že toto je věc dost známá a měla by být v základní intelektuální výbavě vzdělaného člověka, který východ navštíví.

Silně pochybuju o tom, že svíčky v kostel byly lojové, zásadně se používají voskové, které ovšem nám, kdo jsme zvyklí na parafín, voní poněkud zvláštně. Pokud vím, zvířecí tuk s v kostelech nikdy nepálil. Okuřování kadidlem není rozhodně svátost. Tenhle pojem je vyhrazen nejen na východě, ale i na západě pro úplně jiné  věci, jako je křest , eucharistie, svatba atd. Nikdy pro takovétoo bohoslužebné úkony.

Na závěr ještě k běžnému omylu. Mši (svatou) mají katolíci, pravoslavní mají (Božskou) liturgii. Pokud už používáte pro kněze pojem "svěščenik", pak byste měl přesně pojmenovat i bohoslužbu jako liturgii, případně  ukrajinsky jako "bohosluženije".

Samozřejmě nemusíme být všichni odborníci  na všechno, ale pokud něco člověk nezná, neměl by o tom psát, nebo by si o tom měl něco zjistit. Zejména když ta část o bohoslužbě vlastně v článku (jinak zajímavém) vůbec nemusela být.

V. Novák 10.1.2014 10:36

Ještě drobnost - "barevná kýčovistost"

navíc s přemírou zlata k pravoslanému chrámu patří a svatí na ikonách skoro vždy vypadají "poněkud vyjeveně" - mají výraz vědomí obracejícího se mimo tento svět. No, prostě vypadají vyjeveně.

To je pravoslavný úzus - k ikonám nepatří renesance ani baroko, ba ani vrcholná gotika. Mistr Teodorik by byl pro pravoslavné nemístný modernista...

Ale za článek děkuji.