POLSKO: Kdysi komunistická bída, nyní velký rozkvět
Tak jsem letos opět vycestoval do Polska. Byl jsem v něm už po několikáté a tato země udělala od mé první návštěvy v roce 1976 obrovský posun vpřed. Polsko je nyní úžasnou moderní zemí.
Tenkrát v šestasedmdesátém roce jsem pobýval na harcerském táboře nedaleko Poznaně, a podívali jsme se i do Varšavy. Harceři to byli a jsou něco jako skauti a nás několik Čechů tam bylo na výměnném pobytu. Bylo tenkrát krátce po stávkách dělníků, kteří protestovali proti drahotě. První dojem, nic moc. Typická šedivá chátrající komunistická země. Všiml jsem si velkých front před potravinářskými obchody a polští kamarádi nám říkali, že je to na cukr. Ano cukru bylo tenkrát v Polsku málo a dokonce byl na příděl. Už tehdy se začal projevovat nedostatek potravin, a rovněž na maso a uzeniny se stály hodinové fronty.
Rozbitá děravá dálnice
Polskem jsem pak projížděl začátkem devadesátých let. Jeli jsme po staré dálnici ještě z Hitlerových dob, která vedla z Wroclawi do Německa. Byl to příšerný zážitek. Rozbitá, děravá vozovka, která se neopravovala snad od časů Třetí říše. Ostatně podobně na tom byly i dálnice v bývalé socialistické NDR.
Před několika měsíci jsem se opět vydal do Polska respektive do Dolnoslezského vojvodství, jehož metropolí je Wroclaw. Jedná se o území, které až do poloviny 18. století patřilo k Zemím koruny české, pak Prusku, později Německu a od roku 1945 je součástí Polska. Určitě fakt, že už za německé správy se jednalo o hospodářsky vyspělou oblast, má vliv na to, že se nyní jedná o druhý ekonomicky nejvýkonnější region v zemi hned po Varšavě,
Wroclaw je čtvrtým největším městem v Polsku s více než 640 tisíci obyvateli. Je to půvabné město na Odře. Historické památky nejen v centru jsou krásné a opravené. Zdejší letiště Mikuláše Koperníka odbavilo před covidem v roce 2019 na 3,5 milionu cestujících a z tohoto hlediska bylo po Varšavě, Krakově, Gdaňsku a Katovicích na pátém místě v Polsku. Nabízí se zajímavé srovnání, u nás je na druhém místě letiště v Brně, které před covidem odbavilo přes půl milionu cestujících. Tedy pořádný rozdíl.
Moderní tramvaje z plzeňské Škodovky
K mým zájmům patří i doprava včetně té městské. Tu ve Wroclawi zajišťují tramvaje a autobusy. Autobusy jsou prakticky všechny nízkopodlažní, a i mezi tramvajemi převažují moderní typy včetně výrobků plzeňské škodovky. Samozřejmostí je placení platební kartou za jízdné ve vozech. Koneckonců možnost používání platebních karet je v Polsku obecně daleko rozšířenější než u nás, dá se s nimi například běžně platit v místech, kde to u nás není běžné, například v malých občerstvovacích stáncích.
Na seznamu UNESCO je zapsána Hala století, která byla postavena v roce 1913 tedy ještě v německé éře na počest stého výročí vítězství nad Napoleonem v bitvě u Lipska. Slouží ke sportovním zápasům, koncertům, i další kulturním a společenským akcím.
Dominantou Wroclawi je gotická katedrála sv. Jana Křtitele. Především Poláci pak často navštěvuji tzv. Raclawické panoráma, které jim připomíná jejich vítězství nad ruskou armádou z dubna 1794.
Pěkná je také zdejší ZOO, nejstarší v Polsku, založena rovněž ještě v německých časech v roce 1865, kdy v našich zemích ještě žádná zoologická zahrada neexistovala. Ta se nedávno rozrostla o moderní pavilon Afrykárium postavený s výrazným přispěním Evropské unie, který návštěvníkům ukazuje africkou faunu.
Rybníky založili čeští řeholníci
V okolí Wroclawi jsou zajímavé tzv. Milické stavy (rybníky) ležící v krásné přírodě, kde se návštěvníci mohou seznámit se zdejším rybářským hospodařením. Jako Jihočecha z kraje rybníků mě to zase tolik nepřekvapilo, prakticky se to naše třeboňské rybnikářství od zdejšího nijak neliší. Koneckonců Milické rybníky mají český původ. Založili je totiž v půlce 13. století řeholníci z řádu cisterciáků, kteří sem přišli z Čech. Je to možná poněkud překvapivé, Polsko je totiž známé spíše jako země jezer, ale jak je vidět jsou v této zemi i rybníky.
Mnohá místa v Dolnoslezském vojvodství navazují na předchozí tradice z německých dob. Tak pro město Boleslawiec je stále typická výroba vyhlášené keramiky, ve Lwówku Ślaskim se dále věnují výrobě piva, jehož tradice zde sahá až do 12. století. V dolnoslezském vojvodství se nacházejí i významné polské lázně a atraktivní turistické oblasti mezi něž patří polská strana Krkonoš.
Polsko rychle buduje nové špičkové dálnice a zdejší vicemaršálek (náměstek krajského hejtmana) nám neopomněl zdůraznit, že zatímco polská dálnice dospěje k českým hranicím už v příštím roce, ta česká k těm polským až o pět let později.
Naši severní sousedé nás ve výstavbě nových dálnic a rychlostních silnic hravě strčí do kapsy, a tak se nelze divit tomu, že Wroclaw už má kvalitní dálniční spojení s Německem, Varšavou, Krakovem a Poznaní.
A řekl bych, že i Poláci jsou tak nějak usměvavější a přátelštější než Češi.
Můj dojem je jednoznačný, Polsko je moderní, dynamicky se rozvíjející zemí. Když si člověk vzpomene na éru zdejšího komunistického rozvratu, pro který byly tolik typické obrovská zadluženost země a prázdné regály v obchodech, tak změna k lepšímu je tu úžasná. Když jsme pak někde na Liberecku přejížděli zelenou hranici zpátky do Česka, tak jsem poznal, že jsem doma jen podle dopravních značek. Ty polské totiž mají žlutou výplň.