Sobota 14. června 2025, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

NĚMECKO: Kampaň místo argumentů

Utečenecká krize v německých médiích

V analyzovaných textech z doby hlavní migrační vlny převažují komentáře, jen čtyři procenta představují texty dialogické, šest procent texty autentické a v 43 procentech jde o prezentaci názorů politických elit, které v devíti procentech doplňují analýzy právníků. Sami utečenci dostali prostor v médiích jen ve čtyřech procentech a ti, co jim pomáhali, jen v 3,5 procentech.

Tak zní výsledek studie, která byla v Německu zveřejněna v pondělí 31. července tohoto roku. Provedla ji Nadace Otto Brennera a má název Utečenecká krize v médiích, s podtitulem Dennodenní žurnalistika mezi míněním a informacemi.

Studii zpracoval tým pod vedením profesora Michaela Hallera, vědeckého ředitele Evropského institutu pro žurnalistiku a výzkum komunikace. Profesor Haller, bývalý novinář z prestižních týdeníků Der Spiegel a Die Zeit od roku 1990 přednáší na univerzitách v Hamburku a v Lipsku.

Jde o podrobnou analýzu za údobí posledních dvaceti týdnů roku 2015, kdy v Německu vrcholil příliv utečenců poté, co v létě kancléřka Angela Merkelová prohlásila známou větu: Wir schafen das. My to zvládneme.

Jako podklad sloužilo vědcům 30 tisíc článků, z nichž si vybrali k podrobnějším analýzám 1700 příspěvků z prestižních tištěných médií Frankfurter Allgemeine Zeitung, Süddeutsche Zeitung, Die Welt a z bulvárního Bildu. Z webových stránek měli k dispozici focus.de, tagesschau.de a Spiegel Online.

Primárně hledali odpovědi na následující otázky: Pomohly informace v médiích porozumět vítací kultuře? Přispěly informace pluralitě nebo podporují jednostrannost? Kdo nejčastěji ve zkoumaných textech vystupuje: politici a státní úředníci, právníci, dobrovolní pomocníci na místě, kde se běženci zdržují, či sami utečenci?

Závěr studie hovoří jednoznačně o tom, že místo argumentů šlo ve všech zmiňovaných médiích o kampaň, což mělo za následek, že politika nebyla prezentována jako rozhodovací proces, ale spíše šlo o inscenování konfliktů. To způsobilo eskalaci strachu z cizího, který zabraňoval rozlišování u místního obyvatelstva mezi radikály a vystrašenými.

V textech chyběla snaha pochopit jednání jednotlivých typů aktérů. Nad sofistikovaným vnímání dějů převážilo snadné a emocionální nálepkování. V tomto období z médií, včetně lokálních, která přebírala jen oficiální informace, vymizela diskurzivní žurnalistika.

Jde o řádný a velmi důkladný průzkum, jak je v Německu zvykem, ale je nutné k němu dodat, že se zabývá s výjimkou Bildu jen prestižními médii, jejichž sledovanost nedosahuje zdaleka ani polovinu obyvatel z osmdesátimilionového Německa.

Konkrétně třeba veřejnoprávní televizi podle posledních zveřejněných statistik sleduje jen 23 procent obyvatel a 77 procent se dívá na privátní kanály, kde převažovaly skoro výlučně negativní emoce, podobně tomu bylo i u bulvárního tisku.

Psáno pro ČRo Plus

(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)

Autor je novinář a spisovatel

Jan Kovanic
14. 6. 2025

Kdo chodí spát s raketami, nesmí se divit, když se ráno neprobudí.

Gita Zbavitelová
14. 6. 2025

Izrael v noci na pátek podnikl dlouho očekávaný útok.

Aston Ondřej Neff
14. 6. 2025

Izrael udeřil, protože jeho zájmy jsou ohroženy.

Jan Bartoň
14. 6. 2025

Izrael zasáhl cíle, které souvisí s výrobou jaderné zbraně.

Lidovky.cz, ČTK
14. 6. 2025

Při íránském útoku na Izrael zemřeli v noci na sobotu tři lidé. Zraněných je několik desítek....

Jakub Pokorný
14. 6. 2025

Když už Česká televize zbohatne díky novým plátcům televizních poplatků, kteří musejí platit za...

jla Jiří Lacina
14. 6. 2025

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair se rozhodla zpřísnit pravidla pro nezvladatelné...

Lidovky.cz, ČTK
14. 6. 2025

Čeští vědci se ve svém výzkumu na Antarktidě zaměřují především na dlouhodobé sledování vlivu...

Lidovky.cz, ČTK
14. 6. 2025

Americký prezident Donald Trump zveřejnil své první majetkové přiznání v novém funkčním období....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz