Úterý 8. října 2024, svátek má Věra
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

NĚMECKO: Elektromobily nejsou všelék

Foto: PixabayDNES 12. 8., 8:58

Přechod na elektromobilitu býval často prezentovaný jen jako otázka času a téměř dějinná nevyhnutelnost. Sílu apelu na užívání elektrovozů ještě umocňovala i tzv. Zelená dohoda pro Evropu. Jejím hlavním cílem je postupné snižování emisí skleníkových plynů v Evropě až na nulu.

Boom se zastavil

Jak už jsem psal dříve, jednoznačnými premianty v elektromobilitě jsou severské země včetně Islandu, které mají i díky štědré podpoře ze strany státu více než polovinu nově registrovaných vozů na elektřinu.

Norsko jich má dokonce už více než 90 %. V „nejhorší“ z nich, Dánsku, to bylo loni „jen“ 46,1 %. Evropu ale samozřejmě zdaleka netvoří jen její severní část, ta představuje spíše výjimku potvrzující pravidlo.

Ačkoli vývoj elektromobility v Evropě vypadal donedávna slibně, ukazuje se, že další rozvoj bude nejspíše mnohem komplikovanější, než se čekalo. V roce 2018, když začínal zájem o elektromobily, to bylo podle údajů Mezinárodní agentury pro energii pouze 2 % a o rok později 3 %.

Obrovský skok přišel v roce 2020, když podíl prodaných vozů vzrostl na 10 %! A růst pokračoval v dalších dvou letech. V roce 2021 už to bylo 17 % a předloni dosáhl podíl elektrovozů na trhu pětiny! Dalo by se očekávat pokračování strmého nárůstu. Jenomže ten se zastavil.

Nyní můžeme být naopak svědky zpomalení nárůstu jejich podílu na trhu. V loňském roce už totiž podíl vzrostl jen nepatrně na 21 %! Evropu mimochodem předehnala Čína, o níž bude ještě řeč, kde loni tvořily elektroauta 38 % prodaných vozidel.

Bez dotací elektroauta netáhnou
A navíc je dost možné, že žádný další závratný růst poptávky v Evropě nepřijde ani v dalších letech. Hlavní potíž stále spočívá v nízké dostupnosti pro většinu lidí ve srovnání s klasickými spalovacími motory.

Dosavadní boom elektroaut v řadě zemí EU byl a je do značné míry závislý na masivní dotační podpoře. Zajímavé informace nyní přicházejí z Německa, které je největší zemí a zároveň největším a nejvýznamnějším trhem v celé EU. Navíc si velmi zakládá na své pověsti evropského zeleného lídra.

Loňské zrušení štědrých dotací na pořízení elektroaut zde mělo za následek propad poptávky o desítky procent. Bez dotací prostě elektromobily příliš netáhnou. Výmluvně o tom svědčí výsledky průzkumu, které Německý svaz obchodu s automobily (ZDK) sdílelpro německý deník Welt a zúčastnilo se ho zúčastnilo 348 dealerů.

Pokles skoro o polovinu
Podle zmíněného průzkumu si soukromí zákazníci od začátku roku objednali dokonce o 47 % méně elektromobilů než ve stejném období loňského roku! U firemních zákazníků byl pokles jen o něco menší – 41%.

Objednávky plug-in hybridů u soukromých zákazníků klesly o 37 % a u firemních zákazníků to bylo 33 %, tedy zhruba třetina. Pro mnohé možná překvapivě naopak poptávka po „špinavých“ naftových a benzinových vozech vzrostla o 24 % u soukromých zákazníků a u těch firemních to bylo o pětinu.

Zlepšení vyhlídek pro elektromobily se nečeká ani ve druhé polovině tohoto roku. Za klíčovou příčinu propadu poptávky považují prodejci obecně příliš vysokou cenu e-aut ve srovnání se spalovacími motory.

Až 27 % prodejců v citovaném průzkumu uvedlo, že firemní zákazníky odrazuje vysoká pořizovací cena či vysoké leasingové sazby a dalších 23 % označuje za překážku nejistou hodnotu elektromobilů při dalším prodeji.

Nesmyslný zákaz „spalováků“
Nejedná se o nic překvapivého. Pouze se ukazuje to, co říkám dlouhodobě. Elektromobily mohou být a skutečně jsou skvělou alternativou v městském provozu pro lidi, kteří dojíždí pár kilometrů. Jejich užívání a zavádění však stále naráží na četná úskalí.

Prozatím nepřekonatelnou překážku rozvoje v Evropě představuje nízká cenová dostupnost, obtížná prodejnost ojetých vozů a samozřejmě nesmíme zapomenout ani na hrozbu závislosti na zmiňované Číně. Ta už nyní z velké části ovládá výrobu jak elektromobilů samotných, tak i získávání surovin nezbytných pro jejich výrobu.

Elektromobily nejsou všelékem
Nejen pro Německo, ale především pro celou Evropu z toho vyplývá následující: Z těchto a mnoha dalších důvodů nemůžeme elektroauta alespoň prozatím brát jako všelék pro veškerou mobilitu v Evropě.

Navíc tlačit na jejich zavedení pouze nařízením shora v podobě zákazu klasických spalovacích motorů do roku 2035 považuji za naprosto nesmyslné a kontraproduktivní. Dopady takového přístupu na evropskou ekonomiku a životní úroveň zdejších obyvatel mohou být opravdu nedozírné.

Postoj k elektromobilitě se tedy musí přehodnotit a pokud se chceme vážně bavit vozidlech s čistým pohonem, mělo by se konečně začít více diskutovat i o jiných možnostech, jako je třeba vodíkový pohon či syntetická paliva.

V případě druhé zmíněné alternativy stojí za zmínku zkušenost shodou okolností též ze sousedního Německa. Nedávné srovnání tamního autoklubu ADAC ukázalo, že e-paliva mají šanci stát se vcelku dostupnou alternativou vůči běžné naftě pocházející z ropy.

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Petr Ševčík
8. 10. 2024

Dovolil jsem si zformulovat teze, pro které bych rád hlasoval ve volbách.

Konzervativní noviny
8. 10. 2024

V CNN respondentům vlastně říkáme, co mají říct.

Jan Bartoň
8. 10. 2024

Francie je mimořádně „pružnou“ zemí, co se ovlivňování mezinárodní politiky týče.

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Aston Ondřej Neff
5. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron je v Německu a vysílá odtud varovné signály.

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Václav Vlk st.
5. 10. 2024

Ještě poměrně nedávno se zdálo, tak jako už několikrát v dějinách, že stát Izrael je ohrožen na své...

@ StařecNaChmelu
5. 10. 2024

Chtěl bych se omluvit, že jsem vás předem neinformoval o tom, že vám to už nehodím.

Lidovky.cz, ČTK
8. 10. 2024

Ve 160 obcích v Česku výrazně vzrostl počet lidí v hmotné nouzi, kteří pobírají dávky. Za...

ČTK, Lidovky.cz
8. 10. 2024

Slovenský premiér Robert Fico v úterý opět zaútočil na novináře. Označil je za bastardy a vzkázal,...

Thomas Kulidakis
8. 10. 2024

Resorty ministerstva obchodu a místního rozvoje mají dva nové šéfy, které nominovalo hnutí STAN. O...

Lidovky.cz, ČTK
8. 10. 2024

Z poškozování duševního zdraví mladých viní žaloby sociální síť TikTok v USA. Síť, kterou vlastní...

ČTK, Lidovky.cz
8. 10. 2024

Současný přístup Evropské unie k ruské agresi na Ukrajině není úspěšný a mezinárodní společenství...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz