29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

NATO: Poradí si s agresí Ruska na Ukrajině?

Je NATO silné tak, že hranice jeho území zůstane pro Rusko posvátná? Ty otázky padaly už před summitem v Madridu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vychodil 30.6.2022 9:33

to by mne zajímalo...takže do jejich zbrojních systémů montují čipy B. Gatese nebo S. Jobse ? Nosné rakety řídí pomocí sčotu ? Hypersonické balistické rakety řídí co ?neberte tento dotaz jako sarkazmus, mě by to vážně zajímalo...hlavně, když víme z mnoha diskutujících témat, že rusáci neumí ani vyrobit budík...:-)

J. Fridrich 30.6.2022 9:39

Píšete - " takže do jejich zbrojních systémů montují čipy B. Gatese nebo S. Jobse ?" - Ano, nejen těch dvou vámi jmenovaných, ale obecně Západních. Je to pro Putina a naše kolaboranty nepříjemné, ale špička vývoje na naší planetě v IT je stále hlavně na Pacifickém pobřeží Ameriky v Silicon Valley a v Redmondu...

V. Heidlerová 30.6.2022 9:46

Já s Vámi souhlasím, ale těch ruských zmetků nejrůznějších etnik je tolik a na lidském potenciálu rusákům nezáleží, takže kdyby nahnali do boje všechny obyvatele, tak jsou v krátké době u Atlantiku. Obávám se, že válka s Ruskem bude......To je svoloč, lidskosti nemající.,

R. Simek 30.6.2022 9:51

Rusů je 150 milionů, při započtení "spřátelených zemí" to bude, řekněme, 200 milionů.

Ukrajinců bylo 40 milionů.

Evropanů (EU) 450 milionů.

A k Atlantiku to je zatraceně daleko...!

V. Pavelka 30.6.2022 14:30

Ty miliony na obou stranách budou válčit i matky s dětmi, staří , nemocní, úředníci, pekaři atd. ?:-)

J. Ptáček 30.6.2022 14:59

Bezvýhradný souhlas.

R. Simek 30.6.2022 9:41

Problém Ruska v této oblasti je hlavně ten, že skutečně nemají továrnu (= "neumějí vyrobit") na pokročilé čipy. Nejsou v tom sami - ani celá EU nemá na ty "špičkové" vlastní fabriku. Problém je, že v EU či USA jsou továrny na sice "méně pokročilé", ale vojenským potřebám přizpůsobené čipy. Rusko šlo cestou nákupu (nejen z Číny) a adopce víceméně komerčních čipů.

To ovšem znamená, že jsou o nejméně dvě generace (tady to jde rychle!) pozadu. Doporučuji shlédnout zábavné video s prezentací ruského notebooku - je to poučné. (A ne, není to podvod.)

P. Vychodil 30.6.2022 9:50

no, kdo je jen trochu orientovaný, ví, že ani standardní komerční čipy nedokáží manévrovat nadzvukovou raketu...dále, čína, jako producent čipů, pošle jakékoliv potřebné množství do rf, neb čína, jak jse již zmínil, potřebuje pro svoje přežití i rf...

proč jsou pozadu ? kdyby byli, západ již na ně dávno vlítnul...to že se obává ruského medvěda, znamená: jsou ...

R. Simek 30.6.2022 10:05

Z velké části nakupovali "komerčně dostupné vojenské čipy" v Číně, což ovšem nebyl "přímý vývoj", ale spíše na míru upravené "západní" čipy ("reverzní inženýrství") a původní ruský vývoj (z dob, kdy to Čína neuměla) ve spolupráci s Čínou. Problém je, že ani Čína nemá tak velké kapacity na výrobu, a hlavně to nemá vlastní, samostatný, vývoj a výzkum (resp. má, ale...). Takže kromě "zpoždění" je potřeba ještě přičíst to, že se od "západních zvyklostí" poněkud odklonili.

("Západ" neměl potřebu "vlítnout" na někoho, kdo bul do včerejška "strategickým partnerem" - to je dostatečný důvod.)

Z. Lapil 30.6.2022 11:13

Nesmysl. Kde žijete? Máte opravdu dojem, že by ve volbách vyhrál někdo, kdo byť jenom zmíní možnost, že by se měla postavit pořádná armáda, aby se zopakoval německý Drang nach Osten? Vždyť i ten agresivně vlastenecký a tedy stále ještě ne zahraničně agresivní Okamura má nějakých 10% volebních hlasů.

Západ se na nikoho nevlítnout. Západ je vysloveně pacifistický, i v dějinách. Vídeň bránil před Turky, ne že Turci bránili Istanbul před Západem. Do 2.sv. války se zapojil poté, co se Mnichov neukázal být jako dobrý tah a Němci obsadili 3/4 dnešní EU a do V. Británie začali posílat rakety a USA stejně čekaly na napadení Pearl Harboru. Korejskou válku začala Čína. Do Kuvajtu vlítnul poté, co tam vlítnul Írák.

Kdyby chtěl Západ na Rusko vlítnout, myslíte, že by našel lepší záminku než Putinova agrese proti Ukrajině?

P. Hák 30.6.2022 18:11

Počkejte, pane Lapile, to myslíte i u nás? Strany Pětikolky jsou nepřátelství k Rusku doslova posedlé už několik let, vychovaly si k tomu celou voličskou generaci. Ve skutečnosti to byla zbraň na Babiše (který za celé 4 roky pro Rusko nic neudělal, ale furt ho vykreslovali jako "proruského") a Zemana. Nicméně k vnitropolitickému boji bylo rozvinuto extrémní nepřátelství, v tisku ovládaném cenzory z řad voličů 5K (Piráti, TOP09) se tolerují etnické nadávky a pěstuje se obraz východních podlidí. Někteří komentátoři přímo žádají vyhlazovací jadernou válku (cit. "naházet tam jaderné bomby, ať je pokoj"). Údajně to žádal i redaktor Dorazín teď nedávno.

Nemyslím, že tato voličská skupina by měla problém s tažením na Moskvu nebo s odpálením jaderných raket. A volby... volby vyhrát mohou, loni k tomu taky došlo. Sice to teď bude větší problém, ale nějak se to udělat dá, nedělejme si iluze.

Z. Lapil 1.7.2022 11:19

Mám dojem, že žiju někde jinde. Aspoň jsem nikde nepostřehl, že by Babiš byl za systematicky proruského (Zeman jo, a o tom si to po vlastním uvážení myslím taky), zrovna tak jsem nepostřehl východní podlidi (opravdu netrvám na doslovnosti; ono ani zdejší "russáci" nic moc) a už vůbec jsem nepostřehl něčí touhu odpálit jaderné rakety - pozor - jako první. Spíš se setkávám s bezradností, jak na případnou ruskou akci reagovat a neoplácet stejnou mincí.

Což samozřejmě neznamená, že jsem něco neminul - opravdu nečtu všechny noviny a nesleduju všechny blogy, ale myslím si, že jaksi celková nálada je mi známa. A ta opravdu není válečnická. Za jestřába bývám spíš já, ale mně se opravdu nechce sedět na zadku a schytávat to ve stylu Kdo po tobě kamenem.

P. Hák 1.7.2022 11:52

Zkuste číst třeba pány Fridricha, Ganaura a spol., stačí pár komentů, ono to stejně furt dokola. Jinak Vám ale věřím, já taky všechno nečtu. Obraz východních podlidí - až zas někdo bude psát o degenerovaných mongolech, upozorním Vás.

No, "oplácet stejnou mincí" by znamenalo nedělat v podstatě nic, protože Rusové nám přímo nic nedělají. Pokud teda to nebereme tak, že my jsme Ukrajina. (Ta ale samozřejmě oplácí, jak může.) Že je mně osobně řadových Ukrajinců líto, s tím nesouvisí.

Mezi lidmi válečná nálada není, ale rozhodují politici. Ti mají rétoriku dost radikální, aspoň někteří.

Z. Lapil 1.7.2022 13:42

Je fakt, že jsem si ještě nedávno upřímně myslel, že Putin nezaútočí, páč není hlupák. Přesto si myslím, že Západ reprezentovaný USA a EU a NATO do války nepůjde. Ne že by západní politici byli chytřejší, ale protože pro ně platí Parkinsonovo "Shromáždění nad 9 osob není usnášeníschopné".

Ne že by 1. světová válka začala záměrně, tam to bylo domino smluv a stačilo jedna vlastně skoro jen policejní akce v mrňavém Srbsku a už to nikdo nedokázal zastavit. Mj. protože "do švestek jsme doma", což se při porovnání vojenských schopností NATO a Ruska nebezpečně nabízí.

P. Hák 1.7.2022 15:03

Já si to myslel taky, ale evidentně to vyhodnotil jinak. Ono zas není úplně jasné, co se vlastně stalo v ruském vedení. Původně jsem myslel, že Putinovi prostě ruply nervy, ale už si nejsem tak jist. Uvidíme za 10 let.

To také, a navíc Ukrajina není Západ. Použít ji jako kanónenfutr se nám hodí, ale nechat na sebe padat rakety se nám nechce. My sice válčíme všude možně, ale bombardovat nějakou vesnici vousáčů v utěrkách je evidentně rozdíl oproti válce s jadernou velmocí... aspoň podle těch, co rozhodují, Langšádlová to zaplaťpánbůh není. Ta a podobní nejspíš myslí, že "do švestek jsme doma", protože kouká jen na HDP a počty zbraní.

Přijde mi, že američtí generálové magoři nejsou. Nakonec hotline do Kremlu nechali zřídit taky oni. Což mi připomíná Eisenhowera, který v 50. letech odmítl začít jadernou válku, kterou by matematicky vzato USA vyhrály (tehdy 400 bomb proti 100 sovětským). Ike jako bývalý voják dal přednost míru, protože věděl, že válka je hnusná.

P. Hák 2.7.2022 21:02

Pane Lapile, slíbil jsem Vám, že Vás upozorním na pozoruhodné momenty v článcích a komentářích. Dovoluji si Vás tedy upozornit na článek

https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/valka-svet-nesmi-jen-prihlizet-vrazdeni-ukrajinskych-civilistu.A220701_112330_p_zahranici_nef

a následnou diskuzi. Je to pro silné nervy a žaludek, ale přesto doporučuji přečíst.

Z. Lapil 2.7.2022 22:35

Díky. Je smutná pravda, že na Psu se v souvislosti s Ukrajinou ukazuje odvrácená podoba svobody slova.

P. Hák 3.7.2022 9:29

Ono to asi jinde není lepší, ale na diskuze seznamu, idnesu apod. nechodím, jsou tak cenzurované, že ztratily smysl.

P. Hák 3.7.2022 9:30

(A také, když jsem je opouštěl, byla agresivita projevu ještě horší než tady. Úroveň diskuze byla na Psu lepší vždycky.)

Z. Lapil 3.7.2022 10:12

Je pravda, že na Psu přese všechno funguje diskuse. Debata s argumenty. Řekl bych sice, že mnozí diskutující jsou - podle použitých argumentů - vyslovení kreténi, ale neřeknu, protože bych se mohl dovědět, co si myslí oni o mně :-).

P. Hák 3.7.2022 13:51

Já myslím, že přes všechny výhrady je tady nadstandardní hustota lidí, kteří něco vědí.

Ono je to taky tím, že když otevřete Seznam, nevyskočí na Vás Pes, ale zprávy Seznamu, resp. Novinky. Na Psa se musíte vědomě dostat s tím, že Vás něco zajímá. Logicky na Novinách, Seznamu atd. bude koncentrace blbů větší.

R. Polášek 30.6.2022 12:31

Kdo je jen trochu v oboru, tak nejspíš neví, co to jsou "standartní komerční chipy", zná jen konkrétní chipy.

Russko potom bude mít jenom to, co nastrčené firmy v západním světě budou moct nakoupit na běžném trhu a poto m rušští diplomati prevézt diplomatickou poštou.

Nadzvukovou raketu potom dnes dokáže řídit každý trochu lepší počítačový chip, pokud je správně naprogramovaný. Pročpak asi před sametem platilo embargo západného světa pro socialistický blok na počítače třeba PC286 s pamětí RAM větší než jeden megababajt? Protože už s tím procesorem s pouhými 250 tisíci tranzistory běžícími na +- 12 MHz šlo řídit raketu.

V. Pavelka 30.6.2022 13:32

Profesionální armády NATO jsou tak malé že v prvním střetu prořídnou odborníci na sofistikované zbraně ? A nezbyde kdo by řídil druhou a třetí vlnu ? Vyškolit rychle další ? Nevím jistě , ale přijde mi že Rusové v něčem experimentují [UA].

V. Heidlerová 30.6.2022 9:51

Na získání cizího území potenciál mají, ale na dlouhodobé udržení dobytého rozhodně ne!!! Zvlášť, když si to předem rozmasakrují, obnova by trvala tak 100 let.

J. Fridrich 30.6.2022 10:19

Ne. Na získání území zemí-členů NATO rusáci nemají. Jen zničením celé planety - a to by to území nezískali, ztratili by i to své...

L. Viceníková 30.6.2022 12:50

Problém je trošku ten, že vyrobíme houby s octem, když budeme bez plynu, ropy a elektřiny. Rusko slábne, ale my skončíme na kolenou.

J. Fridrich 30.6.2022 13:49

No comment, je to zbytečné....

V. Pavelka 30.6.2022 12:58

No, já, Fridrich bych si tak jistej jako vy nebyl ?Rusové nepospíchají , a používají jen starší výzbroj . [UA]

J. Fridrich 30.6.2022 13:48

Ty jsi rusák, nebo jen český kolaborant, pavelko ?

V. Pavelka 30.6.2022 13:57

A ty Fridrich, jsi probruselský kolaborant ?