Neviditelný pes

MINSK: V neděli Ryanair, v pondělí Lufthansa...

27.5.2021

Zdá se, že mezi teroristy a běloruským Národním letištěm v Minsku probíhá čilá emailová korespondence. Komunikace samozřejmě jednosměrná: od (údajných) teroristů k letišti.

Jeden mail je z neděle 23. května. Odesílatelem měla být arabská teroristická organizace Hamas*. Existencí tohoto mailu obsahujícího (údajnou) bombovou hrozbu zdůvodnil běloruský režim svůj pirátský zásah proti dopravnímu letadlu společnosti Ryanair, které na trase Atény - Vilnius donutil přistát v Minsku. Bomba se nenašla, nicméně poté, co bylo letadlu povolena do Vilniusu odletět, bylo na palubě o šest osob méně.

* Jsem ten poslední, kdo by choval k Hamasu byť jeden jediný atom sympatií, ale v tomto případě nemám problém věřit tomu, že do této záležitosti teroristé z Pásma Gazy namočeni nejsou.

I tuto skutečnost (že se do Vilniusu nevrátili všichni zapsaní na seznamu cestujících), nejen samotný akt vzdušného pirátství je zapotřebí vyšetřit a věrohodně vysvětlit. Není přece v souladu s pravidly civilní letecké dopravy, aby po nuceném přistání letadla v třetí zemi a po jeho následném odletu do cílové destinace chyběli na palubě někteří z těch, kdo nastoupili na odletovém letišti – a nebylo to věrohodně a smysluplně vysvětleno (např. náhlou zdravotní indispozicí někoho z pasažérů nebo posádky).

Je šokující a nepochopitelné, co z prvních zpráv o tomto incidentu bylo možné dovodit: že společnosti Ryanair chybělo po přistání ve Vilniusu šest (!) cestujících, přičemž tato letecká společnost působila dojmem, že ji tento nesoulad v počtech příliš nezajímá.

Další mail o bombové hrozbě byl adresován minskému letišti o den později (v pondělí 24/5). Měl se týkat letu LH1487 společnosti Lufthansa na lince Minsk – Frankfurt n/M. O záležitosti informovala i některá česká média. Běloruské úřady nepovolily „ohroženému“ Airbusu A319 odlet dle letového řádu, přiměly cestující i posádku vystoupit a podrobily je nové bezpečnostní kontrole; totéž se týkalo i zavazadel.

Žádná bomba se nenašla. Airbusu byl povolen start po zhruba dvou hodinách (obr. 1):

Minsk1

obr. 1) Informace na webu Flightaware.com týkající se letu Lufthansy označeného LH1487 z Minsku do Frankfurtu nad Mohanem dne 24. května.

Nikoli náhodou německý web Thelocal.de, když informoval o této záležitosti, hned dvakrát uvedl (obr. 2), že „na palubě byli všichni cestující“ (all passengers on board). Není divu. Poslední dobou se při bezpečnostních kontrolách na minském letišti cestující záhadně ztrácejí.

Minsk2

obr. 2) Část článku na webu Thelocal.com informující 24. května o zpoždění letu LH1487 na lince z Minsku do Frankfurtu. Šipky ukazují na formulaci zdůrazňující, že na palubě byli po opakované kontrole běloruskou bezpečností a zpožděném odletu všichni cestující.

Nelze s jistotou tvrdit, že mail z pondělí 24/5 obsahující bombovou hrozbu vůči letu LH1487 minské letiště neobdrželo. Problém je v tom, že po gangsterské akci tamního režimu proti letadlu Ryanairu z předchozího dne mohou Lukašenkovu režimu věřit jen ti největší naivové z českých internetových diskusí.

Ryanair už Bělorusko oblétá

Po zkušenosti z pirátské akce z 23. května nařízené dle běloruských médií samotným Lukašenkem se společnost Ryanair poučila a změnila letové dráhy. Dobře je to vidět na spoji FR5406 z Vilniusu do Kyjeva.

Létá obvykle obden, někdy i ob dva či tři dny, a dosud přímočaře. Naposledy v sobotu 22. května (obr. 3 ).

Minsk3

obr. 3) Takto létal Ryanair z Vilniusu do Kyjeva do nedělního (23/5) incidentu. Přímým směrem nad Běloruskem. Toto je záznam letu ze soboty 22. května. (Zdroj: Flightradar24.com)

Po incidentu z neděle 23. května už Ryanair na stejné lince zvolil delší trasu, jak je patrné ze záznamu letu z úterý 25. května (obr. 4):

Minsk4

obr. 4) Toto je záznam téhož letu FR5406 ze dne 25. května. Jak patrno, delší trasa vede západním směrem nad Polskem. Jenom pro srovnání. Tuto vzdálenost zvládl Boeing 737 za 102 minut, v sobotu 22. května kratší trasu stejný typ stroje přes Bělorusko za 77 minut. (Zdroj: Flightradar24.com)

Převzato z blogu autora s jeho svolením.



zpět na článek