29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

KUBA: Fidel Castro, omyl století

Někteří státníci učiní svým obyvatelům radost jedině svou smrtí. Fidel Castro patří k nim. Jeho skon ve věku devadesáti let snad konečně obyvatelům Kuby po téměř šedesáti letech noční můry otevře naději na svobodnější život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Venc 1.12.2016 13:45

Re: Smrt soudruha Castra

Ad Langer (30.11): Trochu Vám závidím Vaše názorové ukotvení! Ale ono není nic tak, jak si myslíme, že je. Např viz http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Uplne-jiny-pohled-na-Fidela-Castra-Martin-Koller-dal-k-dobru-i-pribeh-o-predrazene-americke-lodi-ze-ktere-ma-svet-legraci-464796

V. Venc 1.12.2016 13:31

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

Dobrý a případný komentář!

J. Vintr 30.11.2016 20:33

Re: Fidel

S tou "sametovou" máte naprostou pravdu, bylo to celé řízené (a dlouhodobě naplánované). O Kubě nemám tolik informací, ale obecně v Latinské Americe nejsou diktatorské režimy tak důsledné jako v jiných částech světa, takže jsou tam převratu dost časté. Na Kubě měli tu smůlu, že Castrova diktatura byla výjimečně důsledná (a hlavně bezohledná), takže tam vydržela tak dlouho.

J. Sinnreich 30.11.2016 17:59

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

Jak by asi vypadala Kuba? Staci se podivat na sousedni socialistickou Venezuelu. Zeme s neuveritelnym bohatstvim ropy, kde si dnes pri nakupu potravin (pokud vubec jsou), museji vzit lide vozik na bolivary,protoze inflacni penize uz se ani do kufru nevejdou.

B. Rybák 30.11.2016 17:55

Re: Fidel

https://cs.wikipedia.org/wiki/Fulgencio_Batista

B. Rybák 30.11.2016 17:50

Re: A proč si ho USA tak hýčkaly?

Souhlasím s Vámi!

I. Procházková 30.11.2016 17:16

Re: Copak Kuba, Amerika udělá mlask a splivne jí jako

Oni si lidi někdy pletou Vietnam s Koreou - myslí si, že severní část Vietnamu je komunistická a jižní demokratická, jako je to v Koreji. O tom, jak to asi v komunistickém Vietnamu vypadá, svědčí to množství Vietnamců, žijících v Evropě (a u nás).

J. Chaloupka 30.11.2016 17:02

Copak Kuba, Amerika udělá mlask a splivne jí jako

malinu. To budou Kubánci koukat. Zbývá jen severní Korea, kterou si pěstuje Čína, jako cordon sanitaire. Ostatně zajímavé je, že nikomu nevadí, že Vietnamu vládnou komunisti. Všichni se můžou z Vietnamců zvencnout.

M. Prokop 30.11.2016 16:09

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

Spíš století, komouš jeden!

K. Janyška 30.11.2016 15:48

Fidel Castro nebyl žádným omylem století.

Byl jedním z dlouhé řady socialistických zločinců, kteří napadli lidský svět a jeho spontánní řád. Leninem počínaje, přes Hitlera, Maa a nynějšími rudočernými zločinci konče. Samozřejmě, v první řadě Evropskou unií a jejími představiteli a podporovateli... Dzp.

A. Alda 30.11.2016 14:38

Problém vycastrování Cuby nejlépe pojal tento pán:

http://turnerjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=570616

To je nad všechny poblitologické úvahy!

A. Alda 30.11.2016 13:53

No fakt!

Žasnu a divím se - ještě včera mi to termín idiotský nepustilo.

A. Alda 30.11.2016 13:52

Test

idiot

R. Langer 30.11.2016 13:24

Smrt soudruha Castra

jsme společně s radostí zapili s tím, že je na světě zase o jednoho bolševického zm*da - diktátora méně.

L. Písařík 30.11.2016 12:36

Re: Přesné pojmenování věcí, pane Jochu

Souhlas, byl jsem tam v květnu 2008, to už se objevovali první soukromníci v pohostinství, ale neměli co nabídnout, zboží bylo málo, dvojitá měna, pro cizince fetsy (něco jako tuzexové bony), pro tuzemce místní měna (pesos) a zákaz mít fetsy. Přesto, třeba na Varaderu, měl fetsy skoro každý tuzemec, který tam pracoval, obchody s lepším zbožím prodávaly výhradně za fetsy, potravinářské obchody pro obyvatele prodávaly na základě přídělového systému, kdo neměl knížku, stejně nic nekoupil. Ale neviděl jsem lidi v hadrech, nebo podvyživené. Mluvili jsme pouze s jedním domorodcem, který pracoval u nás a říkal, že kdyby mohl, okamžitě se k nám vrátí a že si máme vážit toho, co máme. Uměl trochu česky a my trochu španělsky. Byli jsme tam 18 dní, zájezd organizovala tamější armáda, dokonce jsme spali v e středisku, které bylo v podzemí v horách, zřejmě atomový kryt. Celkový dojem byl, že jsme se vrátili do 50. let, kdy to u nás vypadalo podobně. I s některými nedostatky, pěkný poznávací zájezd do tropické málorozvojové země.

J. Vintr 30.11.2016 12:35

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

Každá "rozumná" diktatura podporovala gramotnost obyvatelstva. Dokud nebyla všeobecně rozšířená televize, tak bylo psané slovo hlavním nástrojem propagandy. A bezplatné zdravotnictví není v centrálně řízené ekonomice žádný problém. Ani kvalitní doktoři (zvlášť, když mohli zadarmo vystudovat ve spřátelených zemích). Horší to bylo a je s léky a technickým vybavením.

L. Písařík 30.11.2016 12:20

Re: Fidel

Díky, ale někdo musel tu revoluci podpálit, někdo ji koordinovat. Pokud pamatujete rok 89, jezdily z Prahy výpravy radikálů, aby podnítili revoluci ve větších městech, hlavně studenti z VŠ, kteří spoléhali na spolužáky ze střední, kteří zůstali v ostatních městech a znali se osobně. Příklad: v pátek bitka na Národní, v sobotu setkání v pražských divadlech, neděle - zorganizování postupu a rozdělení práce a v pondělí odpoledne cca 16,30h bylo shomáždění v Brně, to svědčí o dobré organizaci. Byl jsem ten den na Náměstí Svobody, zažil, jak policiie zabraňovala na náměstí přístup a najednou, jak na pokyn, se přístup uvolnil a policisté rychle zmizeli a během shromáždění nevystrkovali ani hlavu z Běhounské. Čili - někdo to řídil.

A. Reček 30.11.2016 11:56

Re: Přesné pojmenování věcí, pane Jochu

Bohužel tomuto vašemu poznatku z Kuby zdejší diskutéři bolševického zaměření neuvěří. Oni ani nechtějí uvěřit, jsou totiž již dost staří, aby pochopili, že jejich mladistvá víra v komunismus a lepší zítřky krachla.

Š. Hašek 30.11.2016 11:31

Re: Souhlas, diktatura a zvůle proti obyvatelstvu

Možno souhlasit.

S výjimkami - obyvatelstvo Kuby vykazuje parametry "švýcarského" obyvatelstva? Snad nebude bráno jako spřízněnost s Castrem!! Já jen, že nic není osamoceno a nedělám si iluze o tom, že teď tam konečně (po nějaké barevné revoluci) bude hotovo. V daných končinách "Castro byl asi jako ty hurikány". Asi tak.

Dejme pozor na Castry v brusele!

J. Václavíková 30.11.2016 11:11

Souhlas, diktatura a zvůle proti obyvatelstvu

je nepřijatelná z jakýchkoli pohnutek.

J. Růžička 30.11.2016 11:10

Hoblík má vyhoblováno

a místo mozku rudou kostku. Srandovní komoušský komik a jeho svět...

I. Schlägel 30.11.2016 11:08

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

On si spletl hlavně medium. Myslel, že je na Novinkách nebo na třešních :-)

I. Schlägel 30.11.2016 11:06

Re: Myslel jsem, že pan Joch je křesťan

Ne,ne, to by si ten rekreační pobyt dlouho neužil. A navíc, ta lidská práva...

J. Hruška 30.11.2016 11:00

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

Ptáte se: "Jak by asi Kuba vypadala , kdyby ..." ?? Tak tedy, diktátor Batista by jisto jistě nevládl dalších 50 let, jisto jistě by se kubánské hospodářství orientovalo na svobodný obchod především s USA, jisto jistě by kvetl turistický ruch, bohatí turisté a obchodníci z celého světa by si podávali dveře, Havana by se prohýbala pod tíhou mrakodrapů, nikdy by nedošlo k instalování sovětských atomových raket a následně k americké blokádě, dokážu si představit, že by Kuba (se svým nerostným bohatstvím) prosperovala lépe než Portoriko (které je nemá), malá menšina Kubánců by se topila v bohatství, kdežto většina by v průměru požívala zhruba poloviční životní úroveň průměrného Američana, při čemž by mohla svobodně cestovat i vystěhovat se do USA a měla by na to, zdravotnictví a školství by bylo na úrovni srovnatelné s evropskými standardy, atd., atd.. Nebo si snad někdo myslí, že by rozvoj Kubánské společnosti ustrnul v 50. letech?? že by jiný než komunistický režim dokázal svobodný vývoj zbrzdit podobně jako se to podařilo Castrovské totalitě??, třeba by se Kuba netěšila plné politické svobodě, ale jisto jistě by se Kubánci těšili lidské, občanské a náboženské svobodě jako jinde ve Střední Americe.. Kdyby jsou jen kdyby .. Zdař Bůh.

J. Růžička 30.11.2016 10:59

Přesné pojmenování věcí, pane Jochu

Není divu, že ten euroúnijní opilec kubánského diktátora chválí, vždyť sám chce zavést v Evropě ten samý režim. Před osmi lety na Kubě jsem ty výdobytky kubánské revoluce viděl. Úřad vyhlásil, že ve skladě je rýže, tak si tam s vozíčky lidi jezdili, dokud nebyla odvezená. Pak týden nic a po týdnu sůl a sušené mléko na příděl. Průměrná měsíční mzda třináct dolarů, domy na spadnutí, skanzen. Jó, Varadero hezké. Ale také skanzen, místním zakázaný.

C. Hulka 30.11.2016 10:48

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

Hahaha, na vysoke urovni? Si hobliku na kube asi nikdy nebyl.

J. Lepka 30.11.2016 10:36

Re: pokrytectví levice

Poznámka mimo mísu : Něco se změnilo, mně ještě nedávno cenzura termín užitečný idiot nepustila.

J. Lepka 30.11.2016 10:33

Re: A proč si ho USA tak hýčkaly?

Protože podle odhadů už z šedesátých let stála Kuba rusáky asi milión dolarů denně. Ti se to sice snažili delegovat na satelity / vzpomeňte Fond solidarity / ale ten penězovod bobtnal až do devadesátého roku, pak si i soudruzi ve funkcích vysokých začali vyřezávat bicykly ze dřeva.

J. Lepka 30.11.2016 10:28

Re: Myslel jsem, že pan Joch je křesťan

Těmi potravinovými doplňky myslíte půst a bičování ?

J. Lepka 30.11.2016 10:25

Re: Nikdo před Castrem a nikdo dlouho po něm

Poslyšte, nespletl jste si rubriku?