20.4.2024 | Svátek má Marcela


KRYMSKÝ MOST: Ekonomicky nesmyslný projekt

12.10.2022

V 228. den „dobytí Kyjeva za tři dny“ a v druhý den modliteb za zdraví Putina vybuchly nálože na Kerčském mostě, který spojuje okupovaný Krym s Ruskem. Nevím, jaký vliv to bude mít na zdraví jediného člověka na Zemi, kterému miliardy lidí nepřejí žádné zdraví, ale škody Putinova režimu je obtížné hodnotit. V tomto případě se jedná o Putinovu nejdůležitější stavbu z hlediska reputace i financí. Ekonomicky nesmyslný projekt, který Putinův přítel a spolupracovník Arkadij Rotenberg postavil za čtyřnásobek skutečných nákladů, odráží celý obsah putinismu.
Ale já to neberu tak vysoko ani hluboko a omezím se na několik praktických úvah na toto téma. Vzhledem ke zvláštnímu postavení byl tento most prohlášen za inovativní a jedinečný a chráněný Kremlem. To Rusům vtloukal do hlavy celý tým kremelských propagandistů. Ale bylo to skutečně tak?
Když vyvstala potřeba tento most urychleně postavit (racionální úvahy přirozeně pominu), všechny standardní postupy byly zavrženy. Při realizaci takových staveb se vždy vypisují výběrová řízení na koncepci a návrh. Ta se ovšem v zásadě nekonala. Žádná mezinárodní strojírenská společnost se na něm ze zřejmých důvodů kvůli sankcím nemohla podílet. A jediný podnikatel v Rusku, který to mohl udělat, Oleg Šišov, který má největší zkušenosti se stavbou mostů v zemi, byl v té době ve vězení za vykonstruovaný případ. Jeho dítko, společnost Mostovik, bylo zničeno a rozkradeno, a to i Putinovými přáteli.
Proto byl vybrán ten nejjednodušší, nejhloupější, nejzastaralejší a nejnevhodnější projekt. Jeho jedinou předností bylo obrovské množství podpěr, do kterých se muselo vložit nepředstavitelné množství kovu a betonu, ukrytého na mořském dně. Tím už se ale nechci dále zabývat.
Nyní k druhé straně problému. V první etapě dokončený most slavnostně otevřel sám Putin na nákladním voze Kamaz v květnu 2018. Světu byla údajně předvedena nějaká inovace.

Ve skutečnosti to znamenalo, že každý kompetentní inženýr věděl, že se jedná pouze o hezké obrázky bez obsahu. Skutečnost je taková, že podle zákona o technických náležitostech a dalších předpisech byl Krymský most povinen mít SMIS (systém monitorování inženýrských systémů) a jeho přílohu SMIC (systém monitorování inženýrských staveb).
V praxi to však bylo daleko zajímavější. V létě 2017 jsem se v Izraeli setkal s podnikatelem blízkým kremelským kruhům OPG (zkratka pro kriminální a mafiánské skupiny v Rusku, tvořené často zkorumpovanými státními úředníky a příslušníky silových složek). Jelikož jsem nechtěl sdílet osud Olega Šišova, byl jsem nucen opustit Rusko a moje firma byla rozvrácena, mimo jiné v zájmu Putinových obchodních inženýrů z předměstí Sankt Petěrburgu.
A v průběhu rozhovoru mi byla učiněna nabídka na realizaci projektu dopravně-bezpečnostních systémů pro Krymský most. Cena zakázky činila přibližně 6 miliard rublů. Ale s jednou podmínkou. Platba bude provedena po realizaci projektu. Rotenberg za to osobně ručí. Samozřejmě jsem se zasmál a odmítl.
Na konci roku se objevily oficiální informace, že nebyly vypracovány ani žádné dopravně bezpečnostní projekty atd. V důsledku toho byl most spuštěn bez zmíněných příslušných systémů v tzv. ručním režimu. Nepochybuji o tom, že prostředky určené na tento projekt byly nakonec vyčerpány. Správu peněz měl na popud Putinových blízkých přátel na starosti úředník jmenovaný na Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv. A existují pochybnosti o tom, že práce byla provedena. V každém případě byly prováděny nelegálně společnostmi, které k tomu neměly žádná zákonná oprávnění.

Výsledek je jasný. K vyřazení mostu tohoto typu stačí zasáhnout dva šikmé body. Spoje mezi oblouky a průvlaky. To se nestalo. To, co se stalo, však svědčí o neexistenci zákonem předepsaných systémů, protože ty by nedovolovaly umístění výbušnin na pilířích, nekontrolovaný přístup k pilířům mostu nebo vjezd vozidel se zakázaným nákladem na most. U mostu je tedy vše jasné. Válka také nakonec skončí a Ukrajina zvítězí.

Kremelská OPG se ovšem zapsala a ještě zapíše do historie. A kolik zfušovaných mostů, plynovodů a dalších zařízení postavených Timčenkem, Rotenbergem a jim podobnými putinovskými oligarchy je po celém Rusku, si ani nelze představit.

auor je ruský podnikatel žijící v České republice.