29.3.2024 | Svátek má Taťána


KOREA: Průmyslová zóna Kaesong nakonec přežije

4.2.2010

Průmyslová zóna v Kaesongu (Kaesong Industrial Zone, KIZ) byla založena na základě dohody mezi Korejskou republikou a KLDR z roku 2000 a existuje od roku 2003. Původní plány hovořily o tom, že už v roce 2007 bude zónu využívat na 300 firem a roční obrat zóny bude 2,8 miliard dolarů. Dnes je v zóně na 110 firem a celkový obrat zóny byl od ledna 2005 do května 2009 necelých 620 milionů dolarů – z čistě ekonomického pohledu tedy projekt nelze hodnotit jako úspěšný.

Kaesong  

Průmyslová zóna v Kaesongu - až na chybějící vlajky Korejské republiky se neliší od podobných zón v Jižní Koreji (Foto: Daily NK, říjen 2009)

Na druhou stranu, vše ve vnitro-korejských vztazích nelze hodnotit pouze z ekonomické stránky. Podle mého názoru vláda v Soulu se při definici tohoto projektu inspirovala obdobnými projekty z Německa ze 70. let. Vždyť investice soukromých firem do Průmyslové zóny v Kaesongu jsou jihokorejskou vládou jištěny z plných 90%, celý projekt je zastřešen Ministerstvem pro sjednocení (tedy jedním z nejvlivnějších resortů v Korejské republice).

Pro KLDR naopak patří KIZ k významným zdrojům deviz. Jihokorejské údaje uvádějí, že vývoz zboží a služeb z KLDR do Jižní Koreje (tedy včetně turistických služeb ve městě Kaesong a v komplexu Mt. Keumgang) přesáhl v roce 2007 miliardu dolarů a převýšil tak severokorejský vývoz do všech ostatních zemí světa. Je tedy otázka, jestli KLDR by byla schopna výpadek devizových příjmů z KIZ nějak rychle nahradit. Již proto, že další ekonomické zóny v KLDR, jako jsou zóny u přístavu Nampo (asi 50 km jihozápadně od Pchjongjangu), nebo u města Shinuiju (v těsném sousedství čínského města Dandong) leží v podstatě ladem. Podnikatelé v těchto zónách se nejen musejí vypořádávat s měnícími se předpisy a podmínkami, ale i s technickými potížemi jako výpadky elektrického proudu. (KIZ je napojena na elektrickou rozvodnou soustavu a telekomunikační síť Jižní Koreje.

I když KIZ funguje necelých sedm let, její historie plná dramatických momentů. Tu KLDR uzavře na několik měsíců hranici pro železniční dopravu (a firmy tak musí horko-těžko hledat náhradu – v situaci, kdy KAŽDÝ, kdo překračuje demarkační čáru, musí mít povolení OBOU korejských vlád, to opravdu není jednoduché), nebo KLDR ze dne na den zruší polovině jihokorejských manažerů povolení ke vstupu do KIZ až po zatčení a několikaměsíční zadržování pracovníka Hyundai Asan (firmy, která má provoz celé KIZ na starosti). Přes veškeré záruky ze strany jihokorejské vlády tedy podnikání v KIZ není jednoduché a původní zájem firem v KIZ podnikat značně ochabl.

Dnes tedy začalo čtvrté kolo jednání o budoucnosti KIZ. Dopolední část rozhovorů se točila kolem problematiky přechodu hranic, celních záležitostí a ubytování severokorejských pracovníků v KIZ. (Zajímalo by mě, jestli to byl požadavek jiho- nebo severo-korejské strany; dovedu si totiž představit, jak složitý ideologický problém představuje KIZ jako semínko kapitalismu pro vládu KLDR.) Překvapivě (alespoň podle dnešních posledních zpráv z 6:15 SEČ) se nejednalo o vyšších platech pro pracovníky v zóně – tedy o tématu, které KLDR ještě minulý týden považovala za naprosto klíčové. Jenže: pokud by pro jihokorejské firmy bylo levnější přesunout svoji výrobu do Číny nebo Vietnamu, udělají to. A v KIZ dnes pracuje na 40 000 Severokorejců – přitom i dnešní podmínky jsou natolik lákavé, že lidé nabízejí i 200 dolarů úplatek za to, aby mohli v KIZ pracovat.

Jaký bude výsledek aktuálních rozhovorů o KIZ? To naprosto netuším. Jsem si ale jist, že do 30 let bude KIZ velmi úspěšnou průmyslovou oblastí a v Koreji bude obdivovaná stejně, jako jsou dnes obdivovány firmy Samsung Electronics či Hyundai Heavy Industry. A že to je za dlouho? Ano, z hlediska lidského života je 30 velmi dlouhá doba, ale z hlediska 4,5 tisíce let korejské historie to je jen kraťounká epizoda.

Update, 1.2.2010, 14:30 SEČ:
Podle večerních zpráv televize KBS zástupci KLDR odpoledne apelovali na zvýšení mezd v zóně. KBS také upřesnila, že požadavek na ubytování zaměstnanců v rámci KIZ vyšel ze strany zástupců KLDR.

Převzato z blogu autora