Úterý 13. května 2025, svátek má Servác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

JIŹNÍ KOREA: Tunel po korejsku

diskuse (6)

Stále větší obchodní výměna s Čínou a Evropskou unií se v Koreji projevuje i různými projekty, jak tuto výměnu usnadnit. Kromě odstraňování bariér ve vzájemném obchodu se Korejci snaží o jednodušší dopravu zboží a doplnit stávající letecké a námořní spojení i trasami pozemními.

Tunel po korejsku 

Tato snaha je pochopitelná. Napojením (jiho-)korejské železniční sítě na čínskou a přes Bajkalsko-amurskou magistrálu na síť evropských železnic by se velmi zrychlil a zlevnil pohyb zboží z a do Koreje. Je proto pochopitelné, že Korejci pracují na projektech, které by takové propojení umožnily.

První z projektů je technicky vlastně banální – totiž postavit trať pro rychlovlaky podél stávající železnice na trase Soul-Gaesong-Pchjongjang-Sinuiju-Dandong-Peking. Bohužel, tento projekt už skoro 60 let naráží na politickou bariéru a nejistá budoucnost Průmyslové zóny Gaesong zatím nedává záruku, že by provoz na této trati probíhal bez problémů. Je tedy pravděpodobné, že jej bude možné realizovat až po sjednocení Koreje.

To je jeden z důvodů, proč Korea přemýšlí o s spojení s Čínou podmořským železničním tunelem. Projekt je to rozhodně velmi odvážný – ještě máme v živé paměti, s jakými problémy se potýkala stavba Eurotunnelu mezi Francií a Anglií (délka 50,5 km). Jenže, pokud by se měla propojit Jižní Korea s Čínou, tak by takový tunel byl minimálně 320 km dlouhý. Na světě přitom není taková stavba, která by se alespoň vzdáleně k tomuto projektu blížila.

Dnes nejdelší tunel na světě měří 137 km a slouží pro dodávku vody (USA, stát New York). Nejdelší železniční tunel se nachází v Japonsku (necelých 54 km), nejdelší železniční podmořský tunel je již zmíněný Eurotunnel – 320kilometrový podmořský tunel je tedy zcela „jiná liga“ a přímo se nabízejí zcela jiné otázky:

- Je taková stavba vůbec realizovatelná?
- Je možné takovou stavbu zaplatit?
- Vyplatí se taková stavba vůbec?
- A konečně – není to pouhé „rétorické cvičení“?

Na druhou stranu, „obejití“ území dnešní KLDR pravděpodobně není jediným motivem pro stavbu tunelu. Studie, se kterou pracuje provincie Gyonggi (okolí Soulu, s asi 10 miliony obyvatel) pracuje hned se čtyřmi variantami, z toho jedna (s tunelem dlouhým 198 km) počítá s využitím území KLDR. Je tedy v praxi použitelná až po sjednocení země. Dále: v podkladech se zmiňuje nutnost postavení 90 km trati ze Sariwonu do Yongyeonu, ale o rekonstrukci trati mezi Soulem a Sariwonem zde není ani zmínka – přesto, že se zmiňuje propojení sítí čínských a korejských rychlovlaků a bez ohledu na aktuální stav severokorejské železniční sítě by se trať mezi Soulem a Suriwonem musela de facto postavit celá znovu, protože rychlovlaky KTX (licenční francouzké TGV) těch 300 km/h po standardních železničních tratích nemohou jet ani náhodou.

Přiznám se, že dost dobře nechápu, jak by se takový projekt mohl Koreji vůbec vyplatit. Ano, přímé železniční spojení s Čínou by zrychlilo obchodní výměnu mezi oběma zeměmi, počítá se také s dalším tunel mezi Koreou a Japonskem. Jenže – přinese toto zkrácení takové úspory, aby se tunel mezi Čínou a Koreou vyplatil? Je vůbec možné u takového projektu odhadnout náklady? V Evropě máme přímo ukázkový příklad – již zmíněný Eurotunnel. Korejci zase mohou oprášit kalkulace, na základě kterých se rozhodli postavit tratě KTX a jejichž návratnost je značně problematická.

Osobně si myslím, že tento „korejský tunel“ bude žít jen v představách svých tvůrců. Podobně, jako výstavba nového hlavního města Sejong City nebo průplavu Soul-Busan. Na druhou stranu, právě Jižní Korea již několikrát dokázala, že když něco opravdu chce, tak toho nakonec dosáhne. Kdo třeba tušil v 60. letech minulého století (a tedy v době, kdy Korea byla závislá na humanitární potravinové pomoci), že se tato země dostane do dvacítky nejrozvinutějších států?

Převzato z blogu autora

Gita Zbavitelová
13. 5. 2025

Hamás se na jeho propuštění dohodl přímo s Američany.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

David Floryk
13. 5. 2025

Je tohle umění? Tato otázka nás čas od času napadá.

SÝR ZDARMA
13. 5. 2025

Hollywood chystá inkluzivní remake, který vydělá miliardy

Jan Ferenc
13. 5. 2025

Navzdory vší skepsi uznejme, že dokumenty existují.

Aston Ondřej Neff
10. 5. 2025

Pamatujete na kampaň „stydím se za svého premiéra‟?

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Chechtavej tygr
10. 5. 2025

Blondýna: „Už jsi to slyšela? Našeho kominíka srazilo auto!“

Kateřina Lhotská
10. 5. 2025

Pan Rakušan měl svoji sesli opustit už dávno.

Václav Vlk st.
10. 5. 2025

Pomoc vlasovců povstalci samozřejmě přijali.

ČTK, vb Valentýna Bílá
13. 5. 2025

Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahují v budově Krajského úřadu...

Lidovky.cz, ČTK
13. 5. 2025

V libyjském hlavním městě Tripolisu vypukly v noci na úterý násilné střety mezi znepřátelenými...

Lidovky.cz, ČTK
13. 5. 2025

Na Šumavě v úterý ráno opět mrzlo. Meteorologové zaznamenali nejnižší hodnotu na stanici Perla u...

Martin Korbáš
13. 5. 2025

Shodně 3:1 na zápasy vedou v play off NHL po pondělním programu hokejisté Caroliny a Edmontonu....

Lidovky.cz, ČTK
13. 5. 2025

Agenti amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI) se mají více zaměřit na vyšetřování...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz