23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Technická Poznámka 4.11.2009 19:02

Který asijský stát prosperoval ve svobodě ?

Z prosperujících států Asie ani jeden. Japonsko - okupační správa, Tchajwan - Čankajšek, Singapur - Li, Malajsie - Mahadir, Korea - Pak, Indonézie - Suharto, Čína - Teng, Thajsko - generálové, Saůdská Arábie - Saůdové atd. - vše autokrati. Specifika Izraele je mohutná dolarová injektáž, takže nelze počítat. Je to zajímavé, ale mimo Evropu a Angloameriku se prosperita se svobodou nekamarádí.

tich@dohoda 4.11.2009 19:31

Re: Který asijský stát prosperoval ve svobodě ?

s tim Izraelem , tam nezpochybnuji vyznamnou ekonomickou/vojenskou pomoc , ovsem velice vyznamne zeme na vyplatni listine USA jsou napr. Egypt a Pakistan a ty jsou Izraeli vzdaleny demokraticky/vedecky/ekonomicky/technologicky  tisice svetelnych let. Takze to nebude jen o te dolarove injektazi , nybrz hlavne o schopnostech. Cest :-)

Jenda 4.11.2009 23:42

Re: Který asijský stát prosperoval ve svobodě ?

Specifikem Izraele je taky to, ze se ho co chvili pokousi okolni podstatne vetsi staty zlikvidovat. Coz naprosto s prehledem vyrovna tu vasi injektaz. Ktera v porovnani s pomoci jinym statum zdaleka neni tak mohutna.

Viktor Hollmann 5.11.2009 2:06

Re: Který asijský stát prosperoval ve svobodě ?

No, Saúdskou Arábii si neodvažuju počítat mezi prosperující země, Japonsko a Jižní Koreu si dnes za demokracii počítat dovoluji (Koreu minimálně od r. 1987). Ano, korejská prosperita se nastartovala za diktatury, ale rozvinout ji dala až demokracie. Jinak vojenská diktatura v Koreji měla dost dobrý důvod, totiž KLDR.

Petr 4.11.2009 18:43

korea

To je

pecka 4.11.2009 14:14

ten přepis

Pane autore, český přepis generálova jména je Pak Čong-hi. Vylovila jsem v hlavě a s minimální námahou ověřila na Seznamu. Chceme-li toto jméno skloňovat, činíme tak ohýbáním celého trojslabičného výrazu, byť první slabika je příjmení. Tedy bez Pak Čong-hiho, Pak Čong-himu, atd. Jestliže se nám to nelíbí, musíme si pomoci jinak: bez prezidenta Paka, prezidentu Pakovi.

Viktor Hollmann 4.11.2009 15:28

Re: ten přepis

Děkuji za upozornění. Podle cca měsíc staré diskuze s Ústavem pro jazyk český je možná i ta varianta, kterou jsem použil (a která mi ke korejským a čínským jménům přijde "přátelštější").

Hezký den, VH

jízlivec 4.11.2009 17:46

Re: ten přepis

Nevím, nevím... Možná to je "přátelštější" k těm jménům, ale vnitřní logika toho přepisu vyžaduje od čtenáře aspoň jakous takous předchozí znalost věci (např. systémová záměna znělosti za aspiraci - vlastně naopak...).

Ten tradiční přepis (Li Syn-man x Syngman Rhee) mi přijde co do výslovnosti jako MNOHEM přátelštější k českému čtenáři...

Kim Si-čchon 5.11.2009 14:43

Re: ten přepis

Skromně přitakávám a kloním se k těm starým dobrým přepisům korejských jmen, které u nás fungují několik desítek let. Verze Syngman Rhee je amerikanizovaný čínský přepis, který si dal sám Li Syn-man a Korejci sami jsou na to dodnes trochu hákliví, ani se není co divit. Místní jména jako Busan a Daegu jsou taky ošklivá, jenže Korejci si je sami na konci 90. let takhle přepsali...  

Taky ta Mandžukujská armáda nikomu asi moc neříká. Zkuste Kwantungskou armádu.

Petr 4.11.2009 9:19

Monarcha

Nejlepší je osvícený monarcha, dějiny to dostatečně prokazují. A v USA je prezidentský systém značně se přibližující s pojistkou v maximální délce vládnutí. Ostatně v monarchiích následovníci osvíceného monarchy většinou byli jeho opakem a v lepším případě jen slabým odvarem.

NevericiTomas 4.11.2009 11:52

Re: Monarcha

No ale tandem Marie Terezie-Josef II. nebyl uplne k zahozeni ne? Kdo dnes vi, ze ten clovek o sve vuli prosadil na konci 18.stoleti pravni normu o svobode tisku, ktera by jeste dnes obstala. A udrzel ji i presto, ze se takto otevrena stoka lidske hlouposti z valne casti vylila prave na nej.

Bivoj 4.11.2009 13:48

Re: Monarcha

Nejlepší způsob řízení je diktatura.Slova šéfa Sazky Aleše Hušáka

arnal 4.11.2009 22:02

Re: Monarcha

"občas okořeněná metodou cukru a biče." Oj, zrovna v sobotu jsem byl v O2 Aréně a četl si to tam. Vyryto velkým zlatým písmem v mramorové desce. Ten pán je nejspíš regulérní psychopat.

tich@dohoda 4.11.2009 7:37

dekuji za clanek a pouceni

Ten pribeh mi do jiste miry pripomina situaci v Chile a roli generala Pinocheta , koneckoncu i Teng Xiao Pching zrejme cerpal z jihokorejskych zkusenosti pri sve reforme China ekonomiky. China hospodarsky zazrak je postaven na stejnem principu , totalitni stat, minimum demokracie, investice do vzdelani a vedy/ekonomiky na ukor zivotni urovne obyvatelstva = obrovsky rust HDP a celkove urovne zeme. Sam si vzpominam na dobu 70'ych let kdy studentske boure v Kwang Dzu /tusim tak nejak / otrasaly jizni Koreou. Cest :-)

Standa (nebolševik) 4.11.2009 8:38

Re: dekuji za clanek a pouceni

Pěkné shrnutí, také jsem při čtení článku vzpomenul na Pinocheta. A také na Franca, který mi připadá možná korejskému generálovi podobnější, protože Pinochet dokázal dotáhnout i přechod k demokracii po dokončení bolestivých, ale účinných reforem. Franco něco podobného zařídil jen zprostředkovaně a in memoriam. Každopádně příklady těchto zemí (Korea, Čína, Chile i Španělsko) jasně potvrzují, že pro zajištění vyššího růstu životní úrovně v budoucnosti je třeba se nějakou dobu uskrovnit a "neprožrat" všechny zdroje.

Takže bych obrátil pořadí u toho principu - primární je investice do vzdělání a vědy (spojená s liberalizací ekonomiky - volný trh a svobodná konkurence je nejlepší motor) na úkor momentální životní úrovně obyvatelstva, což je ovšem v demokratickém systému jen těžko realizovatelné (možná s výjimkou USA v dobách, kdy tam převažovala přísná protestantská morálka), proto to může v podstatě realizovat jen totalita pod osvíceným vedením. Jenže tady je ten zakopaný pes: "absolutní moc absolutně korumpuje" a většina diktátorů volný trh a zejména svobodnou konkurenci nepodporuje, protože je pro ně výhodnější využívat (či spíše zneužívat) exkluzivity svého postavení... Čest světlým výjimkám, neznám jich mnoho!

V. Hoffman 4.11.2009 9:01

Re: dekuji za clanek a pouceni

No, prave v pripade J. Koey sa o volnom trhu vo vyssich poschodiach ekonomiky da silne pochybovat. Prepojenie statu, bankoveho sektoru a velkych priemyselnych gigantov bolo povestne. Ale to zcasti plati aj v Japonsku.

Pokial ide o liberalizaciu ekonomiky, tak ano, volny trh a slobodna konkurencia vsetkymi desiatimi, ale spolu s jasnym pravnym rancom a silnymi nastrojmi jeho uplatnovania. Volny trh v style "teraz zhasneme a vybavte si to medzi sebou", aky sa tu uplatnoval v rannych 90-tych, vedie akurat tak k zniechuteniu vacsiny hracov.

Standa (nebolševik) 4.11.2009 9:34

Re: dekuji za clanek a pouceni

Ano, Asie má určitá specifika, ale i ta pověstná propojení probíhají velmi tržně a i na této úrovni existuje konkurence.

Místo "spolu" bych dal "na základě". Právní rámec a jeho dodržování (včetně nástrojů na vynucení) je základ, bez něj se těžko může hovořit o volném trhu. A taky vidím největší rizika dynamických totalitních ekonomik - to pokušení využít situace, že někdo je před zákonem "trochu rovnější", je určitě velmi velké a čím níž v mocenské pyramidě se dostane, tím větší je to průšvih. V Argentině byl za vojáků popsán případ, kdy v malém městě zmizel obchodník proto, že jeho největší konkurent byl kamarád místního vojenského velitele...

Naše největší neštěstí vidím v tom, že na začátku těch 90. let byla ještě spousta lidí ochotná si utáhnout opasky a umožnit potřebné reformy (při zachování demokratického systému, který zmenšuje riziko zneužití), ale Klausova vláda tuto šanci do značné míry promarnila (odklad privatizace komerčních bank, samozřejmě nedokonalé zákony - prostě tohle nebyl volný trh, ani v tom korejském či japonském stylu). Dost se toho povedlo i tak (jsme někde úplně jinde, než před 20 lety), ale mohlo to být i lepší.

MF 4.11.2009 11:10

Re: dekuji za clanek a pouceni

Ano, tenkrát bylo dost lidí ochotných si utáhnout opasky. Nebyla to ale většina. Proto nebyly razantnější reformy politicky průchodné. Vzpomínám např. na křik kolem různého "rodinného stříbra". Kde to stříbro dneska je? Navíc tahanice se Slováky.

Standa (nebolševik) 4.11.2009 13:14

Re: dekuji za clanek a pouceni

Pořád jich ale bylo mnohem víc, než dneska, takže by hodně věcí spíš prošlo (můj názor jako pamětníka :-D ). Problém vidím spíš v tom, že nebyly zkušenosti a samozřejmě se kdekdo chtěl přiživit (třeba případ "rodiného stříbra" Tatry nebo Škody Plzeň). Promarněných šancí je určitě škoda, ale buďme rádi za to, co se povedlo (třeba Škoda MB), mohlo to být i horší.

V. Hoffman 4.11.2009 15:17

Re: dekuji za clanek a pouceni

V niecom suhlas, ale napriklad cele machinacie okolo LTO /kde odhadom zmizli desiatky miliard/ sa dali jednoducho vyriesit, v podstate administrativnym ukonom.  A nebola to neznama oblast, tento problem sa objavil niekedy koncom 70-tych aj v niektorych statoch USA. Lenze tu vlastne nebola ochota prevziat alebo adaptovat pravny ramec zo zahranicia sucasne s uvolnenim ekonomiky. Slovinci to urobili a vyhli sa tak tym najkriklavejsim problemom transformacie.

Viete, mna hrozne stve, ako sa vlastne vyplytval ten obrovsky potencial nadsenia a chuti pracovat, ktory tu existoval tesne po revolucii. To je skoda, ktora sa velmi tazko spocita.  Ono je tazko zachovat si nadsenie a chut tvrdo pracovat, ked vidite ako sa gauneri a pologauneri s dobrymi kontaktmi dostavaju k obrovskym majetkom v podstate zadarmo. 

tich@dohoda 4.11.2009 10:52

Re: dekuji za clanek a pouceni

souhlas pane Hoffmane, vzpominam, ze jsem byl kdysi prekvapen, ze Japonsko realizovalo veskery vyvoz skrze pouhych pet podniku zahranicniho obchodu, vse tam bylo silne centralizovane a jizni Korea prebrala kompletne tento model , giganty typu Daewwoo, Hyunday, LG/Goldstar , Samsung , ty se od cinskych statnich gigantu moc nelisi. Ovsem zadny strom neroste do nebe, jihovychodni Asie a Japonsko , tam vse jde jako podle kopiraku, to znamena, za ani cinska pracovni sila nebude levna na vecne casy, ona uz dnes zacina zdrazovat. Jizni Korea taky sveho casu valcovala konkurenci lacinou prac. silou, Taiwan take. Dosti se zapomina na Vietnam , ten jde tvrde v cinskych stopach. Cest :-)

Standa (nebolševik) 4.11.2009 12:44

Re: dekuji za clanek a pouceni

Ani Japonsko, ani Korea, ani Taiwan nemají tak bezednou zásobu pracovních sil na chudém venkově - v případě Číny se jedná o nějakých min. 700 - 800 mil. lidí! To nemá ani ten Vietnam. To zdražování čínské pracovní síly jde spíš na vrub zvyšování její kvalifikace, tedy v podstatě tomu, že se do Číny stěhují už i sofistikovanější výroby (zase paralela s vývojem v Koreji - důraz na vzdělání a vědu), přičemž ty méně náročné na kvalifikovanou pracovní sílu tam zůstávají také. Souhlasím, že žádný strom neroste do nebe, ale ten čínský má ještě pořád dost prostoru, aby náležitě odstínil všechny ostatní...

V. Hoffman 4.11.2009 15:05

Re: dekuji za clanek a pouceni

Presne. Ono aj japonske vyrobky mali este v 60-tych rokoch povest okopirovaneho smejdu. A nezabudajme ani na Indiu, tam je tiez obrovsky potencial. V kazdom pripade, najblizsie desatrocia budu dost zaujimave, tradicny model ekonomickej dominancie "Zapadu" uz prestava platit. Co to s spravi  s mapou politickeho vplyvu /ktory s tym ekonomickym uzko suvisi/ sa da len hadat.

Viktor Hollmann 4.11.2009 15:51

Re: dekuji za clanek a pouceni

Souhlasím s tím, že Čína se v Koreji dost inspirovala, jen nesouhlasím s tím "na úkor životní úrovně obyvatelstva v Koreji". Ona neměla kam klesnout, J. Korea patřila při nástupu prez. Parka k moci k totálně nejchudším zemím světa. Za těch asi 18 let lidi přestali mít hlad a měli práci.

Protesty v Gwangju (jak je aktuální "romanizace" originálního 광주) byly až po smrti gen. Parka v květnu 1980. A Koreou otřásly tak, že vojenská vláda byla donucena vyhlásit regulérní volby, které prohrála a v r. 1987 pak předat moc civilnímu prezidentovi.

Jinak přepisy korejských jmen do latinky, to je dílo, často to mění.

tich@dohoda 4.11.2009 18:48

Re: dekuji za clanek a pouceni

Jeste jednou podekovani za clanek a partnerum v diskusi za zajimave glosy k tematu. Pokud by pan autor zase nekdy prispel podobnym tematem, rad to uvitam, pouceni neni nikdy dost. Ono se o tom regionu obecne moc nevi. Zajimave je hospodarske srovnani India vers. China , zhroba stejne velke a lidnate , China vsadila na obrovskou industrializaci a vyrobu, India spise na tezky prumysl a sluzby. Indove ale hlavne tezi z dedictvi britske kolonie a zdedeneho skolskeho systemu vcetne anglictiny , ktera je urednim jazykem. To je take jeden z duvodu proc se tolik orientuji na sluzby /call centre, customers service, accounting / ale take napr. sluzby v medicine. Cest :-)

Jenda 4.11.2009 23:47

Re: dekuji za clanek a pouceni

Kdo ovsem mel to poděšení s nějakým indem komunikovat, ten vi, ze ona anglictina je naprosto nesrozumitelna co se vyslovnosti tyce a ze gramatika dostava, i u tech neustale propagovanych indickych programatoru, pekne zabrat. Takze ano, v Indii najdete spoustu lidi, kteri vam budou tvrdit, ze mluvi anglicky. Realita je horsi.