1.10.2020 | Svátek má Igor


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 4.8.2020 18:01

Japonsko dost daleko. Německo/štrasbrusel dost blízko.

Pozor tedy na mořskou vlnu u Temelína, jak řekla nějaká Merkelbába.

M. Pivoda 4.8.2020 12:45

Cituji z článku: ".... Fukušimská havárie jaderných reaktorů na jaře následujícího roku vedla k dočasnému odstavení veškerého japonského jaderně-energetického arzenálu a země začala plánovat výstavbu nových uhelných elektráren. ..."

Komentář: Při mém pohledu (z velké dálky,tj. z Evropy) vidím historickou chybu Japonců v tom, že při výstavbě své jaderné elektrárny na břehu moře se tehdy nepočítalo s větším stupněm jejího možného ohrožení. Jenže to větší ohrožení se skutečně dostavilo, a pak nutně následovaly ty japonské technologické kroky zpět (k uhlí).

Stupeň ohrožení a zajištění.

V USA se dříve předpokládala pravděpodobnost výbuchu super-sopky v Yellowstone na statisíce let. Podle posledních výzkumů by k tomu eventuálnímu výbuchu (s tragickými následky pro celou zeměkouli) ale mohlo dojít již za deset let. Takže co teď?

Budou v dalším konání mít rozhodující slovo ekonomové? Každé zajištění totiž něco stojí. A co představuje adekvátní stupeň zajištění. a co naopak je zbytečné plýtvání?

M. Hubáček 4.8.2020 14:05

Vždycky jde o kompromis: Provozovatel a ekonomové to chtějí co nejnižší náklady, bezpečáci, zaměstnanci a veřejnost zase co nejbezpečnější provoz.

Pokud se nic nestane, tak podle jedné strany jde/šlo o plýtvání, pokud k něčemu dojde, tak podle druhé strany byla bezpečnostní opatření nedostatečná.

Problém Fukušimy byl v tom, že tsunami vyřadilo i záložní zdroje, takže reaktory nešlo zastavit. Pokud by se to bývalo podařilo tsunami netsunami, tak se teď bavíme úplně o něčem jiném a také Němci by nejspíše i nadále topili uranem.

To jsou ovšem jen "pokudy" a "kdyby".

M. Pivoda 4.8.2020 14:10

Spíše souhlas.

Ale s elektrárnou postavenou na břehu moře musí inženýr očekávat cokoliv. Dobře to tam sice chladí, ale současně se z moře může přihnat cokoliv.

M. Hubáček 4.8.2020 14:34

To ano, zvláště je-li území součástí Pacifického ohnivého kruhu. Problém je, jak kvantifikovat to "cokoliv".

Teoreticky vzato, i na Temelín může s nenulovou pravděpodobností spadnout něco z vesmíru...

M. Pivoda 4.8.2020 19:15

Velmi drahé, ale obdivované české řešení:

Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně se v roce 2005 zařadila mezi 7 největších divů České republiky.

J. Jurax 4.8.2020 20:17

Řešení čeho? Výroby elektřiny?

Z. Lapil 4.8.2020 23:24

Dejme tomu, i když, samozřejmě, "definujte cokoliv".

Podle mě je důležitější "poučení z krizového vývoje". Konkrétně ve Fukušimě: je skutečnost, že někdo proti všemu rozumu navrhnul náhradní diesely pro případ zatopení objektu ve sklepě, problémem JADERNÉ energie?

Nebo co to tam bylo za problém, podrobnosti jsem nikdy nezkoumal.

Nemluvě o ekonomii: pražské metro bylo zatopeno asi tak třemi způsoby, z nichž každý by stačil sám o sobě. Jedním z průšvihů bylo někde v Holešovicích, že skrze jakési stavební práce byla na několik měsíců "snížena" bariéra na stoletou vodu. Že ausgerechnet během těch pár měsíců taková voda přišla, to prostě JE smůla. A ano, úkolem inženýrů je, aby se smůla projevila nanejvýš jako průšvih, ale ne jako katastrofa. Nakonec i stavitelé metra si libovali, že poté, co vyčerpali vodu, vynosili bahno, vyměnili elektriku a vymalovali, so mohlo začít okamžitě jezdit. STAVBA metro to přežila bez vážných škod.

M. Hubáček 5.8.2020 2:00

Ano, to poučení je implicitně obsaženo v příspěvku 14:05. Stačilo zabezpečit spolehlivé náhradní napájení, tsunami netsunami.

O problém jádra v prvním sledu samozřejmě nejde, ten meltdown je až smutný důsledek výše uvedeného.

M. Pivoda 5.8.2020 8:59

Z. Lapil argumentuje: "... ve Fukušimě: je skutečnost, že někdo proti všemu rozumu navrhnul ..."

Není ani tak důležité, že někdo navrhnul.

Mnohem důležitější je, že někdo rozhodl. A "kdo má pravomoc (rozhodovat), nese zodpovědnost". Toto je první pravidlo managementu.

Z. Lapil 5.8.2020 9:31

Samozřejmě. Ale o inženýrech jste začal vy, já už to jen nechtěl komplikovat.

Vlastně z vaší strany typicky manažerský přístup: definovat hřiště, a pak se divit, že se na trávníku blbě bruslí.

M. Pivoda 5.8.2020 11:03

Na rozdíl Z. Lapila jsem jako inženýr konstruktér a projektant pracoval.

Pochybuji, že by si japonští inženýři toho nebezpeční z moře nevšimli, ale někdo přesto rozhodl - a tedy nese zodpovědnost.

Z. Lapil 5.8.2020 11:29

No však. Manažer rozhodl, inženýr zpracoval.

Mmch - pracujete s chybnými předpoklady.

M. Hubáček 5.8.2020 12:01

Jenom bych podotknul, že rozhodovací mechanismus v japonských firmách je naprosto odlišný od euroamerického pojetí.

Rozhodnutí je je v podstatě kolektivní výsledek, odpovědnost lze jen obtížně svalit na jednotlivce. Je také rozdrolená. A to i přesto, že zde řídící hierarchie je. Proto tu rozhodovací a schvalovací proces tak dlouho trvá.

O. M. 4.8.2020 8:51

Pane Hubáčku, jaký vlk s kozlem? Japonci totiž nejsou tak, s prominutím, zblblí jako Němci a vědí, že elektřinu potřebují, a že když si postavili elektrárnu, musí se jim napřed výrobou elektřiny zaplatit, než ji zbourají. A jsiu si vědomi, že kdyby si ty uhelky bezhlavě zbourali, nemají elektřinu odkud dovézt, narozdíl od Němců.

P. Lenc 4.8.2020 10:09

Ano.:-P

V. Výmola 4.8.2020 10:32

Jenom abyste je nepřechválil. Byli totiž dostatečně zblblí na to, aby si nechali pozavírat všechny plně funkční jaderné elektrárny.

M. Hubáček 4.8.2020 11:16

(Nažraným) vlkem je míněno zelené či ekologické hnutí, Jak domácí, tak (a to hlavně) zahraniční. Aby mladý Koizumi neodstával venku pořád sodu ;-)

(Celou) kozou myslím japonskou energetiku. Když to dá dohromady s vaším kozlem, možná se jim brzo narodí nějaká ta atomová kůzlata 8-o

Cit: " když si postavili elektrárnu, musí se jim napřed výrobou elektřiny zaplatit, než ji zbourají".

Přesně o tom píšu - že Japonci budou likvidovat uhelky, které jsou stejně víceméně na odpis. Takže nevidím rozpor; ve své polemice píšete jinými slovy v podstatě to samé, co je v článku.

J. Kanioková 4.8.2020 18:11

Díky Vám máme alespoň nějaké povědomí o Japonsku, jsem za to moc vděčná.. Mějte se fajn..

M. Hubáček 5.8.2020 2:03

Díky, Vy také :-)

J. Jurax 4.8.2020 20:16

No a taky se Japonci stěží mohou spoléhat na to, že jim některý z okolních států nepostižených zelenou blbostí elektřinu prodá právě když ji budou potřebovat. Jsou státem ostrovním.

V Evropě je to ovšem jiné ...

M. Hubáček 5.8.2020 2:11

Japonci se nemohou spoléhat ani sami na sebe. V zemi jsou dvě oddělené energetické soustavy - východ (50 Hz) a západ (60 Hz).

Takže když východní část země trpěla nedostatkem kvůli výpadku Fukušimy, západ byl v pohodě. Kvůli rozdílné frekvenci v síti pomoci nemohl.

Srovnalo se to, až když bylo vypnuto jádro celostátně.