IZRAEL: Ramon International Airport
Kde budou přistávat letadla v případě teroristického raketového ohrožení Ruzyně?
Nevím, jestli české bezpečnostní orgány s touto variantou ve svých plánech počítají, ale v Izraeli s ní počítat musí. Média připomínají rok 2014.
Tehdy během raketové agrese vedené proti Izraeli z Pásma Gazy některé společnosti pozastavily lety mířící na Ben Gurionovo letiště u Tel Avivu (a stejně tak vzlety). Důvod byl zřejmý: zmíněný aeroport je příliš blízko přímořské enklávy, v níž vládnou teroristé – a bezpečnost cestujících je na prvním místě. (Slyšíme to před startem každého stroje v rámci úvodní bezpečnostní instruktáže.)
Proto, když v Izraeli plánují výstavbu nového letiště, musí do projektu zahrnout i nutnost nahradit Ben Gurionovo letiště, pakliže by v oblasti nastala jakákoli bezpečnostní krize. S něčím takovým jako s klíčovým požadavkem v jiných zemích až tak kalkulovat nemusejí.
Týká se to i nového letiště Ramon International Airport (celým jménem na letištní budově anglicky „Ilan and Assaf Ramon Airport - Eilat“), které bylo, pravda, v důsledku zpoždění během výstavby, slavnostně otevřeno až v pondělí 21. ledna 2019. Pojmenováno je po dvou příslušnících rodiny Ramonovy, kterou zná v Izraeli snad každý: Ilan je první izraelský astronaut, který zahynul v roce 2003 při tragédii raketoplánu Columbia; Assaf, jeho syn, přišel o život jako vojenský pilot při výcviku o šest let později. (Loni v prosinci zemřela Rona Ramonová, manželka Ilana a matka Assafa, která v Izraeli rovněž požívá hluboké úcty – a také její jméno je symbolicky obsaženo v názvu letiště Ramon International Airport.)
Nový aeroport se nachází na jihu země, asi 19 kilometrů severně od Eilatu. Kromě toho, že má sloužit jako nouzové řešení pro případ náhlého uzavření Ben Gurionova letiště, je jeho primárním posláním zlepšit leteckou dopravu a zvýšit turistický ruch v této oblasti. Kdo z našich čtenářů na jihu Izraele byl, dobře ví, že v samotném Eilatu, přímo ve městě, se nachází letiště, které ovšem z více důvodů nevyhovuje a po plném zprovoznění letiště otce a syna Ramonových (březen 2019) bude uzavřeno.
Vedle toho turisté mířící na jih Izraele přistávají na vojenském letišti Ovda (Uvda), které slouží i pro civilní účely, ale nemá optimální silniční spojení s Eilatem (mj. i větší vzdálenost: 60 km) . Navíc nejsou v ideálním technickém stavu jeho dráhy. Všechny tyto nevýhody nyní vyřeší Ramon International Airport.
I nové letiště má ale jeden „handicap“, který vyvolal politické napětí. Vzhledem k horskému charakteru regionu Negevu v oblasti Eilatu bylo nutné ho umístit do údolí Timna, ovšem do těsné blízkosti hranic s Jordánskem (materiály uvádějí přibližně „půl míle“). Jordánci v tom spatřují nebezpečí: Izrael prý nerespektuje mezinárodní normy týkající se suverenity vzdušného prostoru souseda, ten by mohla narušit přistávající letadla – a proto se obrátili na Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO) s požadavkem, aby zajistila, že Izraelci budou dodržovat mezinárodní normy, přičemž Ammán pohrozil, že si vyhrazuje právo využít všechny možnosti, aby chránil své zájmy a svůj vzdušný prostor. Tuto záležitost nechme bez komentáře.
Za zmínku ale stojí poněkud odlišný přístup izraelských úřad. Chanan Moskowitz, šéf civilních leteckých operaci v eilatském regionu řekl:
Ramon je regionálním letištěm a pokud se někteří z našich turistů (kteří zde přistanou – LS) rozhodnou jet do Akaby (v Jordánsku - LS), nebo Taby (v Egyptě – LS), bude to skvělé. Znamená to, že tato oblast je klidná.
Moskowitz uvedl také jeden turistický údaj. Za poslední dva roky se návštěvnost Eilatu zvýšila, přičemž prudký nárůst zájemců přicházejících přes letiště Ovda byl zaznamená v případě Rusů, Maďarů, Poláků a Litevců. Má to ale háček. Mnozí využívali levných letenek nízkonákladových společnosti Ryanair (Irsko) a Wizz Air (Maďarsko) a následně i levné ubytování mimo hotely, což má neblahý vliv na hotelovou turistiku v Eilatu. Šéf Eilat Hotels Association Šabtai Šai to vysvětlil agentuře Reuters takto:
Turisté využívající levných letenek si zajišťují také levnější ubytování, a to prostřednictvím on-line služby Airbnb. Hotely proto z návštěvnického boomu nemají takový prospěch, jak doufaly, protože více návštěvníků pobývá mimo hotelové resorty.
Ramon International Airport má jednu asfaltovou dráhu dlouhou 3600 metrů/širokou 45 metrů a označenou 01/19 – tento údaj znamená, že je situována na zemském povrchu ve směru 10° na sever a (+180°) 190° na jih. (Jenom pro srovnání: jedna z drah na ruzyňském letišti nese označení 06/24; leží tedy ve směru 60°na sever a 240°na jih. Takto jsou označovány všechny dráhy na mezinárodních letištích, pokud jsou např. dvě vedle sebe, přidávají se písmena R – pravá a L – levá. Až bude vybudována na Ruzyni paralelní dráha ke stávající 06/24, změní se i označení, a to takto: stávající 06L/24R; nová 06R/24L.)
Nové letiště Ramonových má také jednu zvláštnost. Podél hranic s Jordánskem byl v rámci preventivní ochrany před raketovými útoky z východu postaven unikátní „inteligentní ochranný plot“ o délce 4,5 km a vysoký 26 metrů (fotoodkaz níže).
Zbývá uvést, kdy začnou na novém letišti přistávat stroje ze zahraničí. Podle dostupných informací patrně až v březnu, do té doby budou lety operovány pouze izraelskými společnostni Arkia a Israir. Z toho plyne, že až se v hlavní sezoně vypraví někdo z těch, kdo čtou tyto řádky, letecky na jih Izraele, bude mít to potěšení přistát jako jeden z prvních Čechů na Ramon International Airport v kouzelném údolí Timna.
(Prameny: Reuters, Ynetnews, Times of Israel, Israel and Stuff, Arutz Sheva)
1) Vyobrazení a anglický popis fungování inteligentního protiraketového ochranného plotu u letiště Ramon International Airport. (Zdroj: Israel and Stuff)
2) Premiér Netanjahu a členové rodiny Ramonovy otevírají 21. 1. 2019 nové letiště. (Zdroj:Ynetnews)