24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

IZRAEL: Ke dni Jeruzaléma

Stát Izrael si dne 29.5.2022 připomněl a oslavil padesáté páté výročí sjednocení Jeruzaléma. Jeruzalém a židovský národ jsou vzájemně propojeni. Po více než tři tisíce let hrál Jeruzalém ústřední roli v dějinách Židů, o níž nade vši pochybnost vypovídá Bible. Po celou, dva tisíce let trvající, diasporu nazývali Židé Jeruzalém domovem svých předků. To ostře kontrastuje se vztahem mezi Jeruzalémem a novými islamisty, kteří uměle navyšují vazby islámu na Jeruzalém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Suchodol 3.6.2022 6:45

Skvely historicky clanek!!! Gratuluji.

J. Plzák 2.6.2022 11:06

V Jeruzalémě jsem byl někdy v březnu, v dubnu 1974. To jenom aby bylo jasno, že vím, o čem píši.

"Jeruzalém, není „pouhým“ městem..." a co by to jako mělo být jinak?

Tohle kecání dokola kolem, že Jeruzalem patří všem konfesím atd., atd. je pitomost.

Židům i Palestincům to slouží jako záminka k hádání se. Izrael by měl se všemi zatočit.

T. Vodvářka 2.6.2022 6:43

Chci Vám poděkovat za velmi zajímavý článek, paní Lukešová. R^

V. Čermák 1.6.2022 17:03

Tak Jerusalem patří především Bohu, který si ho vyvolil jako centrum svého Vývoje Člověka ve Světě. Z větší části patří samozřejmě Židům, kteří zde měli na hoře Moria svůj chrám a po jeho vypálení za Římanů následně nyní na její plošině stojí nejvýznamnější mešity Arabů, Modrá se zlatou věží (dominanta Jerusalema) a Al Aksá. Navíc Arabové jsou Bohem také, možná jinak, vyvolení jako Židé, Ismail otec Arabů je starší nevlastní bratr Izáka a také syn Abrahama. Myslet si, že "nějaké" chování Palestinců, navíc posuzované vašima zaujatýma lidskýma očima má právo rozhodovat, kdo má a kdo nemá na Jerusalem právo je naivní. ( v archivu je i o tom můj článek Židé a Arabové...)

H. Lukešová 1.6.2022 17:36

Posuzujeme-li situaci na základě Bible, tak v ní čteme, že Bůh slíbil a daroval Zemi izraelskou a Jeruzalém Židům... Citovat všechny pasáže ze Starého zákona, které dokládají vztah Židů k Izraeli a Jeruzalému, je zbytečné. Sám máte Bibli jistě doma, celou, včetně Starého zákona, tak v ní můžete číst sám. Jste křesťan, tak tyto základní fakta jistě znáte.

V. Čermák 1.6.2022 19:10

Tak nejde jen o pasáže z Bible, ale spíš o jejich pochopení. Bible je kniha Tajemná, veskrze nepochopitelná, aby přitahovala menšinu Hledačů Boha a aby odrazovala Většinu těch, co v Boha nevěří. A ano, máte pravdu, že všechny pasáže Starého a Nového zákona mluví o vítězství Božího lidu, tedy nejen Židů, ale Pozor, až úplně Nakonec. A předchází tomu Války a různé formy Zla, tedy i terorismus, i když to je nové slovo, takže spíš vraždy apod. Takže Jerusalem Božímu lidu připadne, ale až Nakonec, teď ale Konec ještě není, jsme ve Vývoji. Já Židům také fandím, ale co je nejvyšší Dobro, pro dokončení Vývoje Člověka ve Světě nerozhoduje Člověk zatím nedobrý, nevyvinutý. Právě o Tom je Bible....;-D

H. Lukešová 1.6.2022 19:24

Dovolím si jen nakopčit krásný biblický verš z proroka Izaiáše z 62. kapitoly, ten je vypovídající...1 Kvůli Sijónu nebudu zticha, kvůli Jeruzalému si nedopřeji odpočinku, dokud jako záře nevzejde jeho spravedlnost, dokud jako pochodeň nevzplane jeho spása.

2Pronárody spatří tvoji spravedlnost a všichni králové tvou slávu. Nazvou tě novým jménem, jež určila Hospodinova ústa.

3 Budeš nádhernou korunou v Hospodinově ruce a královským turbanem v dlaních svého Boha.

4 Už nikdy o tobě neřeknou: „Opuštěná.“ A nikdy o tvé zemi neřeknou: „Zpustošená.“ Budou tě nazývat: „Oblíbená“ a tvou zemi: „Vdaná,“ protože si tě Hospodin oblíbil a tvá země se vdala.

5 Jako se mladík žení s pannou, tak se tví synové ožení s tebou. A jako se ženich veselí z nevěsty, tak se tvůj Bůh bude veselit z tebe.

6 Na tvých hradbách, Jeruzaléme, jsem ustanovil strážce; po celý den a po celou noc ať nikdy nejsou zticha. Vy, kteří připomínáte Hospodina, nedopřávejte si klidu! 7 Nedopřávejte mu klidu, dokud nepostaví Jeruzalém, dokud mu nevrátí v zemi chvalozpěv

8 Hospodin přisáhl svou pravicí, svou mocnou paží: „Už nikdy nedám tvé obilí za pokrm nepřátelům, už nikdy nebudou pít synové ciziny tvůj mošt, pro který jsi namáhavě pracovala.

9 Co kdo sklidí, bude též jíst a bude chválit Hospodina, a kdo budou sbírat hrozny, budou z nich pít víno na mých svatých nádvořích.“

10 Projděte, projděte branami! Připravte lidu cestu! Vyrovnejte, vyrovnejte silnici! Odstraňte kamení! Zvedněte korouhev nad národy!

11 Hle, Hospodin dává slyšet až do dálav země výzvu: „Vyřiďte dceři sijónské: Hle, přichází tvá spása!“ Hle, svoji mzdu má s sebou, u sebe svůj výdělek. 12 Nazvou je „Lid svatý“, „Hospodinovi vykoupení“. A tebe nazvou „Vyhledávaná“, „Město neopuštěné“.

V. Čermák 1.6.2022 21:54

Ano, je to jedna z posledních optimističtějších kapitol, kde Izaiáš naznačuje Konec Vývoje Člověka, tedy Vítězství, skrze Židy, vyvolené, ale o to víc těžce zkoušené, kterému ovšem předchází dlouhé čekání plné válek, utrpení, vyhnanství, opětného návratu, rozptýlení do světa a opětného semknutí, ale pořád v plném boji, zejména s Araby, kteří jsou Židům neustále v těsné blízkosti. Ježíš říká, že Zrno a Plevy musí být spolu až do konečného rozdělení, do tzv. Žně světa a následného Vítězství. Právě Křesťané ten dlouhý čas čekání mají za úkol trochu lidem usnadňovat a uklidňovat, tedy podle Mě, jak to celé chápu.....

J. Plzák 2.6.2022 11:07

Kristepane to je slint.

J. Venc 1.6.2022 15:44

Obsáhlej a zajímavej text.

Respekt, kopretino.

:-)

L. Stejskal 1.6.2022 12:33

K POLEMICE OHLEDNĚ SPOJENÍ "VELIKONOČNÍ SEDER". ---E. Nichtburger autorce napsal (1. 6./8:15) Opravte si chybku "velikonoční seder". Seder pochopitelně nesouvisí s velikonocemi. --- Zde se musím autorky zastat - seder s Velikonocemi souvisí. Pochopitelně nikoli s křesťanskými, ale s židovským (přesněji izraelským) svátkem Pesach. Co je středobodem Pesachu? To, co se událo během Velké noci a vyvrcholilo odchodem Izraele z Egypta. Velká noc = velikanoc = velikonoce (případně Velikonoce). Domnívám se, že termín velikonoční seder není nesprávný, je-li míněn jako seder Velké noci, tedy seder pesachový. Jde pouze o jiné vyjádření téhož.

E. Nichtburger 1.6.2022 13:07

Spojení "velikonoční seder" je protimluv.

J. Černý 1.6.2022 10:56

Jasně Jeruzalém neni pouhým městem a Židé nejsou pouhým národem .

V. Čermák 1.6.2022 19:17

No není. Je to Centrum Božího Vývoje Člověka ve Světě. Na nejmenším místě Jerusalema se střetává Judaismus, Islám a Křesťanství. Hned nad Zdí Nářků stojí 2 nejvýznamnější Mešity a o malý kousek dál je Bazilika Božího hrobu. A Nejsou, stejně jako Arabové a Křesťané to jistí a uklidňují v Čase...

K. Křivan 1.6.2022 10:23

Skvélá práce !!! Dovolím si ji uložit. Víte toho tollik, to by vystačilo na celou knihu. Nechcete ji napsat ? Tu bych určitě koupil.

M. Bouček 1.6.2022 9:00

R^

E. Nichtburger 1.6.2022 8:15

Opravte si chybku "velikonoční seder". Seder pochopitelně nesouvisí s velikonocemi.

V. Kuhaj 1.6.2022 9:20

To je opravdu všechno, co chcete autorce za tu práci, kterou si s napsáním článku dala, sdělit?

E. Nichtburger 1.6.2022 10:33

Evidentně nechápete, proč je to chyba a proč je to tak vážné, že bylo třeba na to upozornit.

H. Lukešová 1.6.2022 10:41

Ano, za chybku a nepřesné vyjádření se omlouvám... Jistěže Pesach je židovský svátek a Velikonoce svátkem křesťanským, jen oba svátky často připadnou na stejné období v průběhu roku.