19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

IZRAEL: Když vojáci udělají chybu

V posledních dnech přicházejí z Izraele a historických regionů Judea a Samaří (dále jen Teritoria) zprávy o problematickém chování některých vojáků. Ačkoli jde o excesy jednotlivců, je nutné se jimi vážně zabývat. Což také příslušná místa v armádě (IDF) dělají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Křivan 30.11.2022 22:52

Každá lidská bytost má hodnotu bez ohledu na svůj původ, náboženství, národnost, pohlaví, důležitost nebo postavení“.

Ano. Jenže hodnota člověka závisí od toho, co dotyčný dělá a páchá. Proto mnoho jich má NEGATIVNÍ hodnotu. Eliminace čehokoliv s negativní hodnotou je POZITIVNÍ čin !

I. Samson 30.11.2022 16:41

Kedysi som sa (na diaľku) hneval na Romana Jocha z Konzervatívneho inštitútu, keď napísal, že si vie predstaviť udelenie Nobelovej ceny za mier americkej armáde.

Nie že by som bol úplne proti. US Army má tiež etický kódex, ktorého vymožiteľnosť je dosť ohromujúca, ak túto armádu porovnáme s bojujúcimi a riskujúcimi armádami iných krajín. Na americkú armádu by sa totiž okamžite zosypali udalosti v My-Lai vo Vietname či inde a nikoho by nezaujímalo, že USA za nich prevzali pred celým svetom zodpovednosť a aktérov dokonca potrestali väzením. Skúste si tipnúť, kedy sa Kremeľ prizná k páchateľstvu v Buči a v tuctoch iných ukrajinských miest.

Pri pozorovaní vyvodzovania záverov z prešľapov jednotlivcov v IDF našincovi ostáva rozum stáť. Izraelského vojaka vyhodia z armády preto, že zastrelil jedného z ozbrojených útočníkov, ktorí prišli zabiť jeho a jeho kamarátov a strieľali na nich. Dôvod vylúčenia? Židovský vojak arabského teroristu zastrelil, keď už ležal na zemi. V Moskve by taký vojak dostal metál, v Izraeli ho zbavili cti slúžiť v ozbrojených silách.

Teraz začali vyšetrovať incident, keď izraelskí vojaci pľuvali na arménskych kresťanov (inak arménsky antisemitizmus je povestný), čo je vážny priestupok. Ak si nejaké ozbrojené sily zaslúžia Nobelovu cenu mieru je to Cahal (hebr. skratka pre IDF - Obranné sily Izraela). Ono to, samozrejme, vyzerá absurdne, udeliť takú cenu armáde, ale nedostal ju náhodou aj istý egyptský zlodej, zabijak a terorista menom Arafat?

Ivo Samson

J. Poláček 30.11.2022 21:45

J. Arafat - synovec velkého Jeruzalemského muftího Amína al Husajního (vice na https://cs.wikipedia.org/wiki/Amín_al-Husajní ) , velkého přítele a spojence Adolfa Hitlera, bojovníka proti židům až do posledního dechu. Pro všechny laureáty na tuto cenu : gratuluji ocitáte se opravdu ve vybrané společnosti.

O. Machluf 30.11.2022 10:40

Bohužel idioti se najdou všude, i v našich obranných silách. Jestli skutečně plivali na arménské věřící, měli by být z Izraelských obranných sil vyloučení. Jeden moudrý rabín kdysi měl vyložit Tóru během stání na jedné noze, pokud si ten příběh správně pamatuji. Řekl: Nikdy nedělej nikomu to, co nechceš, aby dělal on tobě. To je celá Tora, zbytek je jen komentář. Jdi a studuj.

H. Lukešová 30.11.2022 9:22

Nemyslím si, že by izraelští vojáci v případě zásahu proti levicovým teroristům udělali chybu.

To je první část příběhu, který dobře popsal pan Stejskal.

Jenže je důležitá i druhá část příběhu. Suspendování vojáci tvrdí, že v momentě, předcházející natočené konfrontaci vyzvali několikrát levicové aktivisty, aby opustili scénu.

Poblíž přijel autobus plný haredi (ultraortodoxních Židů) turistů a ti se chtěli vyfotit s vojáky IDF. (což jsem učinila i já, když jsem byla na návštěvě Hebronu), jenže levicoví anarchisté začali provokovat izraelské vojáky a útočit na ně.

Právníci Honenu Adi Keidar a Moshe Polski, kteří zastupují napadené vojáky IDF žádají vykázání levicových násilníků z Hebronu. Obhájci uvedli, že aktivity anarchistů narušují činnost bezpečnostních sil a povzbuzují různé nepřátelské živly k narušování pořádku.

Za této situace izraelští vojáci absolutně nepochybili a je chybou náčelníka IDF šikanovat statečné vojáky, bránící svou zemi a svůj lid jen proto, aby se zavděčil mezinárodní levici, která Izrael stejně nenávidí tak i tak. Izraelští vojáci jsou hrdinové a mělo by s nimi být tak jednáno.

Samozřejmě, že plivání na arménské křesťanské věřící, je už absolutně neospravedlnitelné, zde se jedná o skutečně pochybení, za které by zmínění vojáci měli být potrestáni.

L. Stejskal 30.11.2022 11:14

Vážená Hanko, na základě toho, co je o hebronském incidentu známo dospěli vyšetřovatelé IDF k závěru, že vojáci pochybili. Na mysli mám jak toho vojáka, který dal pěstí aktivistovi, tak jeho kolegu, který se dopustil verbálního útoku. Ten první voják bude ještě řešen, druhý dostal kázeňský trest 10 dnů vězení na základně. On sám v následné žádosti o zmírnění trestu uznal svoji chybu a požádal o prominutí; slíbil, že už si takto počínat nebude a uvedl, že se toho dopustil neúmyslně (viz můj blog na iDNES k této záležitosti). --- K Vašemu vyjádření, že "vojáci absolutně nepochybili" a že je "chybou náčelníka IDF šikanovat statečné vojáky" přidám toto. Oba dva, stejně jako všichni skuteční přátelé Izraele, si IDF maximálně ceníme, je to to nejhodnotnější, co izraelský stát má, bez čeho by neexistoval. Skutečně nejvyšší míra úcty, respektu a uznání z naší strany. Nicméně izraelská armáda není na špičkové úrovni pouze po technické stránce, ale má také svojí vysokou morální úroveň, přičemž komplex obojího, bojeschopnost a morální dimenze, z ní dělá to, co je hodno obdivu a co ji činí výjimečnou. Ano, levicoví aktivisté podporující palestinské teroristy jsou provokatéři, kteří už tak těžkou službu v Judeji a Samaří vojákům záměrně ztěžují. Přesto, navzdory veškeré nesnadnosti služby, si musí vojáci IDF udržet vyšší standard, který odpovídá armádnímu etickému kodexu - jsou povinni zdržet se zbytečného fyzického i verbálního násilí. Toto bylo v Hebronu dle šetření armády porušeno, vojáci udělali chybu a následuje trest. Není to ovšem proto, že by náčelník štábu IDF šikanoval statečné vojáky (trest ani neudělil on, ale velitel praporu) a už vůbec ne proto, aby se zavděčil mezinárodní levici. Motivy jsou zde zcela jiné: dodržování vojenských řádů a etického kodexu, hodnot, na nichž IDF stojí. Stranou nechávám politizování celé věci některými pravicovými osobnostmi (Ben Gvir), což je něco absolutně nepřijatelného, ovšem vyžádalo by si to samostatný článek.

H. Lukešová 30.11.2022 12:33

Děkuji Vám za odpověď, vážený pane Stejskale. Cením si Vašich proizraelských názorů. Jsme na jedné lodi v zápase za Izrael, který bohužel prohrává na poli mediálním a je na nás, lidech dobré vůle, především psát pravdu.

K. Křivan 30.11.2022 22:36

Levicoví aktivisti se mají zabíjet na celém světě, za každého počasí a v každou denní dobu, při každé příležitosti. Já vím o čem mluvím, zažil jsem to svinstvo na frankfurtské Universitě.

F. Navrátil 30.11.2022 8:05

Mezi Židy a Armény panuje napětí v celém světě. Není to ovšem problém rasový, ale problém konkurence, Arméni jsou totiž ještě zdatnější obchodníci než Židé.

V. Kučer 30.11.2022 17:34

Bylo by zajímavé zjistit kolik je mezi Armény nositelů Nobelových cen a zda je arménská komunita stejný přínos jako židovská. Nebo jsou Arméni pouze kšeftmani?

J. Poláček 30.11.2022 21:52

Ano, v bývalém SSSR o tom koluje spousta vousatých vtipů, ... jako že když přicházejí Arméni, tak i Židé balí krám. No, kdyby na tom bylo špetky pravdy, tak je Arménie ekonomickým tygrem v regionu ;-) Přátelé, berme svět s nadhledem.

K. Křivan 30.11.2022 22:41

Ano, to je logický argument. Důkaz přímo matematický. Q.E.D.