GLOSA: Trump je všude
„Nenadávejte po hospodách a jděte k volbám,“ je po Evropě slyšet z kruhů liberálních elit, pro které u nás razí prezident Zeman označení „pražská kavárna“. Co se může stát, když tuhle výzvu vyslyší i ti, kteří k volbám běžně nechodí z rezignace, že se tím v jejich životě nic nezmění, to se ukázalo v Británii při referendu o vystoupení z Evropské unie.
Pro brexit tam hlasovali především starší voliči na venkově a v regionech, zchudlých globalizací, kterým bezuzdní populisté namluvili, že jim zařídí návrat „starých dobrých časů“. K situaci jak přes kopírák se teď schyluje v Americe v souboji o Bílý dům. A evropské elity sledují se zděšením, kam až je přitom republikánský kandidát Donald Trump ochoten zajít.
Repríza téhož mustru hrozí ale zanedlouho i v Evropě. Například na podzim při opakované volbě prezidenta v Rakousku, nebo příští rok na jaře při prezidentských volbách ve Francii, pokud je vyhraje radikální nacionalistka Marine Le Penová.
Stejně jako v Británii a v Americe, je i v kontinentální Evropě společnost rozpolcená na „kavárnu“ a na ty, kterým populisti namlouvají, že jim už zbyly jen oči pro pláč. Zásadní problém přitom je, že nástup demagogů vážně ohrožuje nejen soudržnost EU, ale i prosperitu celé Evropy včetně Česka.
Bez Bruselu, přesněji bez Evropské komise, by tady totiž nebyl nikdo, kdo by se tlaku velmocenských koncernů mohl adekvátně postavit a jednat s nimi jako rovný s rovným. Jednotlivě by národní státy neměly nejmenší šanci prosadit v globální konkurenci férová pravidla. Nejen kalifornští digitální giganti, ale i Peking zařadí zpátečku, pokud mu sankčními cly pohrozí Evropská unie jako zástupce trhu s půl miliardou spotřebitelů.
Na Česko by rozpad unie dopadl proto, že zdejší prosperita, jak známo, závisí ve značné míře na automobilovém průmyslu, což je odvětví, které v posledních dvaceti letech dramaticky roste právě v Číně. Ročně se tam dnes vyrábí 24 milionů aut, což je čtyřikrát víc než například v Německu.
Teď se čínské automobilky soustřeďují na elektromobily a plánují s nimi dobýt evropský trh. A to, jak je jejich zvykem, bez nejmenších skrupulí. Pokud by ochranný štít Evropské unie zmizel, pak je na místě obava, že zdejší Škodovku nezachrání před propadlištěm dějin globálního byznysu ani Zeman s Krtečkem.
Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus