Neviditelný pes

GLOSA: Tajemství obchodní války s Čínou

30.5.2019

President Trump obviňuje Čínu, že ukradla Americe dobře placená místa v průmyslu a učinila z ní svoji dojnou krávu.

Je v tom dost pravdy, abychom mu uvěřili. Ale v té pravdě se skrývá špinavé tajemství.

Číňané nic neukradli, džoby tam byly přemístěny americkými koncerny spolu s technologií a obchodním know-how.

Čínská pracovní síla je nepřeberná, šikovná, povolná a velice levná. Když za ní firmy přestěhují výrobu, uspoří deset až dvacet procent výrobních nákladů, což u těch největších představuje miliardy dolarů.

Víc jak polovina „levného zboží“ dováženého z Číny jsou výrobky amerických firem, jako jsou Apple, Texas Instruments, Adidas, Levi a Nike, abychom jmenovali jen pár nejznámějších. Zisky z prodeje skončí obvykle na kontě koncernů v některém daňovém ráji. Čína získá pracovní místa a možnost obšlehnout cizí technologii. Není na tom nic mimořádného. Stejně se chovají nadnárodní společnosti usídlené kdekoli jinde na světě.

Tohle uspořádání trvá už celou řadu let. Když vadí, proč s ním Washington něco neudělal dřív?

Hlavně a především proto, že zisky putují po očištění do kapes amerických akcionářů a smetánky vedení koncernů. To jsou ti praví dojiči. A také proto, že krapet mléka odkapává politikům, kterým v loňském roce například Apple dal 1,6 milionu dolarů na politické kampaně. Navíc vydal 6,2 milionů dolarů na lobování, čti kupování přízně zákonodárců. Kdyby se sečetly dohromady politické desátky všech amerických firem v Číně, jejichž výrobky se prodávají ve Spojených státech, byla by to částka, kterou americká vrcholná politika pohrdnout nemůže.

Potrefení se ozývají. Když Trump minulý týden ohlásil, že navrhne zvýšit dovozní cla na všechny výrobky z Číny, vedení Nike a Adidas mu poslalo dopis, v němž ho žádají „jménem milionů spotřebitelů a statisíců dělníků“, aby od záměru pustil.

„Váš návrh jde na úkor amerických spotřebitelů,“ čteme v dopise. „Je čas obchodní válku skončit.“

Myšlenka je správná, ale motivace obuvnických gigantů páchne pokrytectvím.

Psáno pro televizi Prima



zpět na článek