23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

GLOSA: Sjednoceni, ale jak

I 30 let po pádu berlínské zdi se lidé ptají: Je Německo skutečně sjednocené? Formálně si včera připomnělo 29. výročí „znovusjednocení“. Ale emočně vzato se slaví 30. výročí pádu zdi, konce studené války a začátku svobody, jež ke sjednocení vedly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 7.10.2019 21:06

Pane Petráčku, proč ke zkratce AfD přidáváte -antisystémová-???

Uznávám, že jsem možná hnidopich ....... Máte to zapotřebí???

Třicet let je prd, to ví každý, kdo nežere "ty polovzdělané modernisty". Dějiny znají několik století. Zkráceno.

J. Fridrich 7.10.2019 13:52

" Vnitroněmecká hranice přežívá. Dokládají to statistiky, jež zaujmou i nás. Rozdíly mezi východem a západem Německa už nejsou nejpalčivější ve výši platů, úrovni infrastruktury, ba ani v nezaměstnanosti, zato přetrvávají v jiných citlivých kritériích. Ukazují to grafy na webu Spiegel Online. Třeba: Odkud pocházejí kupci východoněmeckých podniků? Z 80 procent ze západu Německa, z 15 procent z ciziny, jen z pěti procent z domácího východu. Nebo: Kde sídlí 500 největších firem Německa? 464 na západě, 36 na východě."

A nejsou tato data jasným dokladem, jak byl " úspěšný " socialismus v NDR a jak byl úspěšný kapitalismus - raději říkejme tržní hospodářství v " zlém " západním Německu ?

T. Hraj 7.10.2019 15:50

To jistě jsou. Překvapující ale je, že tyto rozdíly nebyly smazány ani 30(!) let po spojení Němecek. A to mají společnou řeč a 40 let před tím byli i jedním národem.

Jsou lidé, kteří si myslí, že lze sjednotit do jednoho superstátu celou Evropu, která má jazyk i národy různé a velmi mnohé.

J. Kanioková 7.10.2019 20:12

Přesně !

L. Písařík 7.10.2019 12:59

Situace v bývalé DDR je dokladem, že zhoubné komunistické účení působí zcela stejně na lidi, bez ohledu na národnost. Říká se, že husité vrátili české země o 50 let zpět. U toho systému to bude asi mnohem víc. Možná 2-3 generace Stačí se podívat, třeba v TV, jak se rozvinuly tzv. rozvojové země, zejména tam, kde se nepodařilo krást národní důchod. Chcete příklad? Izrael. Tam v r. 1946 nebylo nic.

T. Hraj 7.10.2019 16:00

Husité bojovali za svobodu (v náboženských otázkách, což nám dnes může připadat jako pošetilost, ale taková byla doba).

Režim DDR byl sice zločinný a jeho následky se stále projevují. Ale zkušenost s ním je dnes pro východní Němce spíš výhodou. Jsou politicky gramotnější než naivní a degenerující západní Němci (a nejen oni).

L. Písařík 7.10.2019 18:33

Každý má právo na svůj názor, dokonce i učitelé, kteří učí, že husité bujovali za sociální spravedlnost. Dějepisci, co nebyli ovlivňování socialistickým učením, vědí, že bojovali za plné rozšíření přijímání pod obojí a hlásali, že za několik let nastane konec světa. Doporučuji - Kronika Vavřince z Březové.

T. Hraj 8.10.2019 0:15

Svoboda je nejvyšší hodnota. Naproti tomu sociální spravedlnost je ošklivý oxymoron. Zdá se, že oba termíny volně zaměňujete.

Ano, komunisti husitství vykládali velmi účelově po svém. A ano, fanatici mezi husity jistě byli (třeba takový Želivský). Není se ale moc co divit. Náboženských fanatiků bylo obecně všude plno. Byla taková doba.

L. Písařík 8.10.2019 10:41

Souhlasím, ještě by mně zajímalo, kolik bylo skalních fanatiků u komunistů, kteří tvrdili: Jakmile se podaří vybudovat komunismus, zavládne všeobecná hojnost. Bohužel se vybudovat nepodařilo a tak nelze poučku ověřit v praxi.

V. Petr 7.10.2019 12:12

Západ se zbláznil, zatím co na východě převládá zdravý rozum. A to platí, jak pro Německo, tak pro cewlou Evropu.

T. Hraj 7.10.2019 16:02

Obávám se, že máme pouze zpoždění (jako ve všem i v tomto totiž západ následujeme). Snad ale náš pád na hubu nebude tak tvrdý. Tj. když ho uvidíme v přímém přenosu u sousedů, tak možná alespoň dáme ruce před sebe .

A. Alda 7.10.2019 11:23

Východní Německo je svou podstatou slovanské, leč germanisované. Západní Německo je germánské, leč amerikanisované. Jejich sjednocení bylo hloupým nesmyslem.

M. Prokop 7.10.2019 11:48

Pravda, Prusové byli původně slovanský kmen. Jenže už hodně dávno, poslední dobou, tak nejméně pár století, už echt Germáni.

Jak byste tomu sjednocení bránil?

V. Petr 7.10.2019 12:14

No, brání se třeba připojení Srby obývané části Bosny a Hercegoviny k Srbsku. Když se jednalo o sjednocení Německa, skoro nikdo netušil ́, že se západ totálně zblázní!

A. Alda 7.10.2019 12:31

Prusové nikdy nebyli slovanský kmen. Byli to Baltové.

A sjednocení "Německa" bylo průšvihem již v roce 1871.

J. Vrzal 7.10.2019 10:43

Jednoduse:

vychodni Nemci dobre vedi, co je to totalita.

Zapadni Nemci maji vymyte hlavy marxistickym pochodem institucemi.

Š. Hašek 7.10.2019 21:08

Dost přesné.

M. Valenta 7.10.2019 8:57

Opravdu objevnou myšlenku zde sděluje autor. So geht das.

M. Prokop 7.10.2019 10:43

"Vy až pochopíte co je to polemika, tak se Vám uleví. Možná by pro začátek, k reakcím na cizí příspěvky, chtělo občas přidat něco z vlastní hlavy. So geht das."

:-P

T. Hraj 7.10.2019 16:04

Was geht wie? Himmel Herr Got!

V. Dosoudil 7.10.2019 8:51

Na komentářích p. Petráčka velmi oceňuji stručnost a výstižnost. Jsou jistě témata, která si vyžadují rozvést na více stránek, ale osvětlit podstatu problému v několika odstavcích, bez zbytečného odbočování k souvislostem, považuji za mistrný způsob. Je to možná dáno omezením prostoru pro komentář v LN, nicméně dobře se to čte.

J. Skála 7.10.2019 13:39

Výborně jste to vystihl. Sice ne vždy souhlasím, ale vždy je to dobře napsáno.

P. Han 7.10.2019 0:30

Mají zkušenost s komunisty, zatímco pro spoustu západních Němců je to pořád něco neznámého a přitažlivého. Včetně Baadera a Meinhoffové, které pokládají za německou verzi Bonnie and Clyde, které znají pouze z kina.