29.9.2023 | Svátek má Michal


Diskuse k článku

FRANCIE: Islamismus je produkt islámu

V článku Mezi sekularismem a islamismem (LN, 20.11.2020) analyzuje Zdeněk Müller, arabista žijící ve Francii, důvody pro očividnou bezradnost Francouzů tváří v tvář hrozbě, kterou představují islámští teroristé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Grundmann 27.12.2020 17:28

Tento pohled na současnou Francii není úplný a je jednostranný. Francouzské osvícenství není výměnou náboženského pohledu na svět pohledem racionálním, ale pouhou eliminací toho obsahu křesťanství, které je v rozporu s vědeckými poznatky. Zbytek křesťanského učení, zejména křesťanská morálka a etika, jsou nadále součástí i osvícenské Francie.

Hlavním problémem muslimů ve Francii je zásadní nesouhlas s křesťanskou morálkou a etikou. Pro muslima a nejen pro něj je zcela nepřijatelné např. nastavit druhou tvář, pokud jej někdo udeří. Takových zcela zásadních rozporů je plno. Současná Francie se v poslední době výrazně radikalizovala a francouzský stát se snaží celou francouzskou populaci převychovat v duchu těchto tzv. univerzálních hodnot. Reakce muslimské části populace je zcela logická, naprosto tento tlak odmítá a radikalizuje se sama.

Pro českého pozorovatele je situace nepochopitelná, protože pravé křesťanské hodnoty a etiku se komunistům podařilo téměř dokonale zničit. Česká společnost je jedna z mála racionálních a opravdu osvícenských společností. Zde by muslimové neměli žádný problém, protože jsou pro ně současná česká etika a pohled na svět zcela racionální a přijatelné. Francouzští muslimové mají stejný pohled na migraci, LGBT apod. jako např. rodina Klausů. Ve Francii dochází uvnitř k podobnému rozporu, jako je rozpor mezi zeměmi Visegradu na jedné straně a západní Evropou na druhé straně.

J. Zaorálek 27.12.2020 19:09

Vůbec Vám nerozumím, jak to myslíte, že muslimové mají stejné názory - racionální - jako většina české společnosti, jejíž křesťanské hodnoty a etiku se komunistům podařilo zničit (s tím samozřejmě souhlasím). Muslimové mají různé názory, které se jaksi dědí v rámci jejich náboženství, ale jen velmi málo z nich bychom mohli označit za racionální. Spíše by se daly označit za pragmatické nebo praktické. S racionalitou totiž obvykle nemají mnoho společného. V české společnosti je racionality více, pochopitelně, ale také převládá pragmatičnost. Opakem víry totiž není nevíra, ale pověra.

Dále se mi nezdá příliš pravděpodobné, že by lidé, kteří svůj hodnotový systém odvozují od dogmat, o kterých se nesmí pochybovat ani je jakkoli kritizovat a které jsou v přímém rozporu s racionalitou, bez problémů zapadli do společnosti, která ráda pochybuje o všem a nerada zastává jednoznačná stanoviska veskrze ke všemu a neuznává žádnou autoritu.

M. Grundmann 27.12.2020 20:45

Každé náboženství má dvě součásti, teologickou a etickou. Islám má silnou teologickou část a dogmata se týkají této teologické části. V rámci etiky však islám nepřináší v podstatě nic nového, je to pragmatické chování kteréhokoliv kariéristy. Islámská etika pouze přebírá běžné tradiční chování, nepřináší na rozdíl od křesťanství nic nového. Muslim není žádný nový či lepší člověk, dobrý muslim je úspěšný muslim. Není ani skromný, ani nejde příkladem, ani není milosrdný. Po etické stránce se může stát muslimem v podstatě každý.

J. Zaorálek 28.12.2020 5:31

Ano, tomuto rozumím a mohu souhlasit. Ovšem přestože etika může být stejná nebo velmi podobná, pohled na svět, světonázor, ve kterém má etika základy, je u obou diskutovaných skupin rozdílný. U nás je to v současné době, zdá se mi, mix ateismu s tzv. něcismem (víra nebo předpoklad, že Něco někde nad námi je) a výhodného relativismu plus samozřejmě spousta dalších méně významných názoru. V islámu je to přijetí dogmatu o vyvolenosti islámu k vládnutí celému světu (v budoucnu). Tedy soužití by bylo stejně problematické jako jinde v západní Evropě.