19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

FRANCIE: Islamismus je produkt islámu

V článku Mezi sekularismem a islamismem (LN, 20.11.2020) analyzuje Zdeněk Müller, arabista žijící ve Francii, důvody pro očividnou bezradnost Francouzů tváří v tvář hrozbě, kterou představují islámští teroristé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Grundmann 27.12.2020 17:28

Tento pohled na současnou Francii není úplný a je jednostranný. Francouzské osvícenství není výměnou náboženského pohledu na svět pohledem racionálním, ale pouhou eliminací toho obsahu křesťanství, které je v rozporu s vědeckými poznatky. Zbytek křesťanského učení, zejména křesťanská morálka a etika, jsou nadále součástí i osvícenské Francie.

Hlavním problémem muslimů ve Francii je zásadní nesouhlas s křesťanskou morálkou a etikou. Pro muslima a nejen pro něj je zcela nepřijatelné např. nastavit druhou tvář, pokud jej někdo udeří. Takových zcela zásadních rozporů je plno. Současná Francie se v poslední době výrazně radikalizovala a francouzský stát se snaží celou francouzskou populaci převychovat v duchu těchto tzv. univerzálních hodnot. Reakce muslimské části populace je zcela logická, naprosto tento tlak odmítá a radikalizuje se sama.

Pro českého pozorovatele je situace nepochopitelná, protože pravé křesťanské hodnoty a etiku se komunistům podařilo téměř dokonale zničit. Česká společnost je jedna z mála racionálních a opravdu osvícenských společností. Zde by muslimové neměli žádný problém, protože jsou pro ně současná česká etika a pohled na svět zcela racionální a přijatelné. Francouzští muslimové mají stejný pohled na migraci, LGBT apod. jako např. rodina Klausů. Ve Francii dochází uvnitř k podobnému rozporu, jako je rozpor mezi zeměmi Visegradu na jedné straně a západní Evropou na druhé straně.

J. Zaorálek 27.12.2020 19:09

Vůbec Vám nerozumím, jak to myslíte, že muslimové mají stejné názory - racionální - jako většina české společnosti, jejíž křesťanské hodnoty a etiku se komunistům podařilo zničit (s tím samozřejmě souhlasím). Muslimové mají různé názory, které se jaksi dědí v rámci jejich náboženství, ale jen velmi málo z nich bychom mohli označit za racionální. Spíše by se daly označit za pragmatické nebo praktické. S racionalitou totiž obvykle nemají mnoho společného. V české společnosti je racionality více, pochopitelně, ale také převládá pragmatičnost. Opakem víry totiž není nevíra, ale pověra.

Dále se mi nezdá příliš pravděpodobné, že by lidé, kteří svůj hodnotový systém odvozují od dogmat, o kterých se nesmí pochybovat ani je jakkoli kritizovat a které jsou v přímém rozporu s racionalitou, bez problémů zapadli do společnosti, která ráda pochybuje o všem a nerada zastává jednoznačná stanoviska veskrze ke všemu a neuznává žádnou autoritu.

M. Grundmann 27.12.2020 20:45

Každé náboženství má dvě součásti, teologickou a etickou. Islám má silnou teologickou část a dogmata se týkají této teologické části. V rámci etiky však islám nepřináší v podstatě nic nového, je to pragmatické chování kteréhokoliv kariéristy. Islámská etika pouze přebírá běžné tradiční chování, nepřináší na rozdíl od křesťanství nic nového. Muslim není žádný nový či lepší člověk, dobrý muslim je úspěšný muslim. Není ani skromný, ani nejde příkladem, ani není milosrdný. Po etické stránce se může stát muslimem v podstatě každý.

J. Zaorálek 28.12.2020 5:31

Ano, tomuto rozumím a mohu souhlasit. Ovšem přestože etika může být stejná nebo velmi podobná, pohled na svět, světonázor, ve kterém má etika základy, je u obou diskutovaných skupin rozdílný. U nás je to v současné době, zdá se mi, mix ateismu s tzv. něcismem (víra nebo předpoklad, že Něco někde nad námi je) a výhodného relativismu plus samozřejmě spousta dalších méně významných názoru. V islámu je to přijetí dogmatu o vyvolenosti islámu k vládnutí celému světu (v budoucnu). Tedy soužití by bylo stejně problematické jako jinde v západní Evropě.

K. Křivan 27.12.2020 15:12

Islám v Evropě nechceme !

Ano, islám v Evropě je, tak jako byl v roce 1683, a my se s tím nesmíme smířit, tak jako se nesmířili Evropani v roce 1683. Bože, dej mi sílu změnit věci, které změnit lze, a existenci islámu v Evropě změnit lze. V neexistenci islámu v Evropě. Stačí jen dělat, co dělal můj prapra...dědek na vídeňských hradbách.

Navíc musíme zlikvidovat poraženectví (islám je v Evropě a s tím nehneme) a zlikvidovat pátou kolonu nepřítele. (islám je náboženství jako každé jiné a katolíci taky vraždili...) Přišel čas vyčistit Evropu.

D. Habina 27.12.2020 15:52

:-/ TAKY NÁZOR , BPHUŽEL ...

J. Sedlář 27.12.2020 16:07

Boho do toho NETAHEJTE. Ani toho jejich, ani toho Vašeho. Tím bych začal, pak už to pude samo.

V. Církva 27.12.2020 12:39

Jo jo, problémy je třeba hledat u kořene. Léčba následků bez příčin je neúčinná. Bohužel i autor trochu sekularismus nechápe. Rozluka církve a státu je jistě správná. Ale nemá znamenat odmítání nebo dokonce potírání existujícího náboženství. Má jít o vzájemnou a myslím, že i správnou nezávislost mezi církví a státem. Ono totiž Satana bez Boha nevyženete. Odhodili jste křesťanství, přišel Islám.

R. Meišner 26.12.2020 18:21

jenže co teď s tím, že. teď už asi nic. bohužel. (zkráceno)

J. Pleva 26.12.2020 15:28

V jedné jediné věci měl Turek Erdogan pravdu: "Je jen jeden islám." To znamená, že žádný "islamismus" neexistuje, je to jen výmysl politicky korektních pitomců, kteří chtějí zachraňovat pověst islámu! Je to naše pátá kolona zrádců!

J. Dlouhy 26.12.2020 18:50

Presne tak. Islam je neslucitelny s evropskou kulturou a vzdy byl nas uhlavni nepritel.

V. Církva 27.12.2020 12:41

Jasně. I kdyby tam nějaký rozdíl byl, není jediný důvod pěstovat v Evropě ani ten Islám. Pokud tu nějací skuteční odborníci chtějí žít, tak se z nich mají stat Evropané. To není o barvě kůže, to je o zvycích, kde jeden z nejsilnějších je postkřesťanská kultura.

P. Pepax 27.12.2020 8:52

Souhlas.

J. Chaloupka 26.12.2020 15:14

Je zajímavé, že problémy jsou jen s muslimy. Ale kde žijí budhisté, šintoisté, křesťané, a jim podobní žádné problémy nejsou.

P. Milan 26.12.2020 15:53

Jsou, ale ne tak velké.

V. Církva 27.12.2020 12:44

Ano jsou ale u přistěhovalých budhistů nebo křesťanů kterých není ani 20% ne jen ne tak velké ale v Evropě minimální.

V. Podracký 26.12.2020 16:46

Islám je politická doktrína. Jiná náboženství jsou náboženství a věnují se jednotlivci. Když některý jednotlivec nechce, tak není nějaké páky jej přinutit. Z islámu se dá vystoupit jen smrtí. Buď přirozenou nebo nepřirozenou. Křesťanství se do nějaké míry chovalo podobně, ale už nechová. Islám se tak stále chová.

J. Prečuch 26.12.2020 21:17

Ve městě Adhodja v Indii v roce 1991 nebo 1992 dav hinduistů téměř holýma rukama zboural mešitu.

R. Langer 27.12.2020 6:24

To byli určitě jenom nějací menšinoví hinduisisti... ;-D

J. Nový 27.12.2020 8:56

Nemůžete podle několika členů posuzovat všechny vyznavače určitého náboženství. To nevíte? :-)

J. Sedlář 27.12.2020 16:10

No vida, že to de , když se chce. Je třeba brát inspiraci.

L. David 26.12.2020 12:42

Islám či islamismus? Úplně zbytečné žonglování s pojmy!Jak islám, tak islamismus jsou v obou případech nereformovatelným a zločinným politickým systémem maskovaným do podoby náboženství. A každý "mírumilovný" muslim není ničím jiným, než prozatím spící rakovinnou buňkou!Jedinným možným řešením je odmítnutí jakékoliv podoby islámu či islamismu!!!!

A k tomu silové pokoření všech, kteří si dovolují nadřazovat islám či islamismus nad naše evropské zákony!

Na to je však ve Francii i v dalších západoevropských zemích už bohužel příliš pozdě!Rakovinou islámu a islamismu včetně jejich protagonistů jsou tyto země už dnes natolik promořeny, že se tyto státy přiblížily předsmrtné agónii soustavných občanských válek mezi původním obyvatelstvem a přivandrovalou muslimskou lůzou!!!!

U nás je v této věci minuta před dvanáctou! Pokud si však budeme zahrávat a volit i nadále takové politiky, jako jsou ti současní, pokud zavčas nenakopeme zadek všem neziskovkám a nějakým Drahošům, kteří mají "úctu k islámu", může se nám přihodit totéž co Francii!

V. Chrastina 26.12.2020 18:12

Přesně tak, islám je politická doktrína ne nepodobná nacismu nebo komunismu, je stejně agresívní a vražedná, takže evidentně stojí mimo zákon, a jako s takovou by mělo být nakládáno. Nejdřív je islámu třeba odejmout status náboženství, za který se schovává, jako ten pověstný vlk v rouše beránčím.!!

Z. Lapil 26.12.2020 12:25

Problém není rozlišit islám a islamismus. Zastavím se, zamyslím se a přijdu na to.

Problém je PŘEDEM rozlišit muslima - člověka slušně rozmlouvajícího se "svou představou boha" a islamistu, který vyskočí z modlicího koberečku, zpoza záhybů svého roucha vytáhne nůž, šmik - a je po mně.

Úvahy o třicetileté válce jsou irelevantní v tom smyslu, že z nich pro tento problém neplyne žádné poučení. Nakonec - jistě i v 1. polovině 17. století existovali kromě těch radikálních i "slušní" katolíci a protestanti, stejně jako relativně nedávno v severním Irsku.

K. Wágner 26.12.2020 13:00

České stavovské vojsko byla armáda politických představitelů Českého království, ale to nic nevypovídá o jejím národnostním složení. Císařská armáda spolu s vojsky Katolické ligy měla charakter mezinárodní a tvořili ji především vojáci ze Střední a Jižní Evropy. Polský podíl vystupuje již v období před samotnou bitvou, protože tzv. česká válka či česko-falcká válka vypuká po pražské defenestraci v roce 1618. Z hlediska konfesního složení nelze říci, že proti sobě stojí katolíci a protestanté, i na katolické straně nacházíme vojáky, kteří se hlásí k nekatolické konfesi.

J. Pospíšil 27.12.2020 5:32

Uznává muslim - člověk slušně rozmlouvající se svou představou boha - ženu za rovnocenou muži? Uznává rovnost všech lidí, a to věřících i nevěřících?

Pak to není muslim! Jeho víra mu to přece zakazuje.

A to je paradox, který nemá řešení.

Z. Lapil 27.12.2020 10:49

Řeším-li, jestli je dotyčný chlap - snědý, fousatý, divnou řečí mluvící, protože TAK se pozná muslim (jistě, je to tak zjednodušené, až je to pitomost, ale tak se chová kolektivní vina a podmíněný reflex) - tedy, řeším-li, zda mě nechá projít nebo mám raději přejít na druhý chodník, je jeho vztah k manželce dost nezajímavý. Snad kromě té mojí :-).

Což platí obecně, nejen pro muslimy, ale pro jakéhokoliv člověka na ulici, který vypadá nebezpečně.

J. Jurax 26.12.2020 11:23

Nojo, islamista je holt muslim, který bere korán opravdu vážně.

J. Kočí 26.12.2020 11:03

Napadá mě otázka, proč islamismus není v USA a v Kanadě? - tam je muslimů, jako když naseje

J. Jurax 26.12.2020 11:25

Opravdu tam není?