19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

FEJETON: Koronavirus a Panna Maria

V období zavřených hranic, obchodů a hospod vypadá téměř neskutečně internetová informace, že do poutního místa bosenského Medžugorje dorazilo jen v letošním měsíci říjnu 1043 koncelebrujících katolických kněží z různých zemí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kvapilík 20.11.2020 23:21

Pane doktore, složité věci sami od sebe nevznikají. Ani Radim Uzel, ani já. Nebo věříte, že ano? Zkuste si o Bohu trochu v klidu popřemýšlet. Potkáme se s ním!

P. Moravčík 21.11.2020 13:17

K tej prvej vete: Asi by ste sa divil.

M. Pivoda 20.11.2020 17:28

Autor Uzel v článku Koronavirus a Panna Maria, mimo jiné, píše: "... Různá náboženská zjevení mají samozřejmě docela racionální vědecké zdůvodnění. Všechna patří do speciální kapitoly psychiatrie, které se říká „šalebné vnímání“..."

Komentář

Do kategorie "šalebného vnímání" patří, bohužel, také rozšířené povědomí, že věda dokáže vysvětlit pandemii koronavirus. Těch expertů zde, v mém rodném v Česku, bylo odo počátku pandemie na posrání.

A to jsem vůbec nerozebral ekonomy, kteří si sami pro sebe vymysleli Nobelovu cenu za své "vědecké" přínosy.

Při nejbližší možné budoucí příležitosti, se za ty české experty (jak ekonomy, tak specialisty na koronavirus) pojedu osobně pomodlit do Medžugorije.

J. Vintr 20.11.2020 17:50

Obecným zvykem zavedené vědy je ignorovat věci, které si nedovede vysvětlit. Lidské poznání rozšiřují většinou jen vědečtí "kacíři", kteří jdou proti zavedeným vědeckým dogmatům. Přitom je zvykem zastánců "vědeckého světového názoru" posmívat se dogmatům náboženským, která po dva tisíce let nikdo nevyvrátil.

P. Moravčík 20.11.2020 18:32

Ako chcete vyvrátiť vieru, prosím Vás. Čo je to za nezmyselný argument. Ja tvrdím, že verím vo Veľké špagetové monštrum a skúste ma presvedčiť, že;-D sa mýlim. S vierou sa nediskutuje, viere sa verí a basta. Nepriestrelný postoj a vopred zbytočne vynaložená námaha pri akejkoľvek diskusii s veriacim. Nikto rozumný o takú diskusiu nestojí (a tým myslím aj tých nemnohých z Vašej strany). Všetky tri vety Vášho príspevku sú založené na omyle.1.. Veda sústreďuje svoju snahu na vysvetlenie práve tých vecí, ktoré si zatiaľ nedokážeme vysvetliť. 2. Vedecké dogmy zastávajú len vedci, ktorí už nie sú schopní kriticky zhodnotiť svoju predchádzajúcu vedeckú prácu. So železnou pravidelnosťou prehrávajú. 3. Nijaký seriózny vedec sa nebude zaoberať náboženskými dogmami, tie sú úplne mimo oblasti akejkoľvek vedeckej činnosti, tým skôr sa im posmievať. Odmieta ich len vtedy, keď sa pletú do vedy, s ktorou nemajú nijaké styčné body.

Nechajte vedu vedou a vieru vierou, To nie je ako s teóriou relativity a kvantovou teóriou. Vieru a vedu sa nikdy nepodarí zlúčiť.

L. Netolická 20.11.2020 19:00

Věda a víra nestojí proti sobě, ale vzájemně se doplňují. Věda se zaobírá JAK a víra PROČ.

P. Princ 20.11.2020 20:34

Nedoplňují. Věda, alespoň ta přírodní, se nezabývá doplňováním dogmat.

M. Pivoda 20.11.2020 20:41

Na počátku vědy je víra, že svět je poznatelný lidskými smysly a lidským rozumem.

R. Langer 21.11.2020 6:13

Jasně, ty naše malá hloupoučká UI! ;-D

R. Langer 21.11.2020 6:12

Ha ha ha! ;-D

J. Pospíšil 20.11.2020 17:26

Různá vidění a zjevení jsou vázána na somaticko-psychický stav jedince.Mohou být, toleruji je a mám k ním neutrální postoj. Nikomu to neubližuje a je to jejich osobní postoj-Fakt je jeden, že je spousta událostí a stavů, které nedovedem vysvětlit, nokonec je to dáno stavem našehó mozku, má svůj hardwere a softwere.

Dějí se věci nevysvětlitelné, na př. jedna moje sousedka je známá tím, že když si přlioží na hrudník, prsa, jakýkoliv předmět, kleště, vrták, hřebít atd se udrží i při pohybu a nespadnou- Věnovali se tomu i odborníci- závěr: .- no je to její vlastnost.

Podle mých životních zlušeností doma i v cizině jsem dospěl k závěru, že křesťanská filosofie prospívá životnímu stylu homo sapiens sapiens- Nikomu neubližuje , nikomu se nevnucuje , ale doporučuje.

Spousta věcí existuje , nevíme o nich a nedovedem je posoudit.Na mnoho povídání.

Na tuto filosofii doporučuji publikace významné osobnosti Vídeňské university ,prof.DR Hubera.:

ES EXISTIERT-(Věda odrývá neviditelné) Johannes Huber

DER HOLISTISCHE MENSCH-Johannes Huber

PS S holistickou filosofií s cueismem nás seznamoval v přednáškách prof. MUDR Jiří Štefl - po II, svět. válce

K. Wágner 20.11.2020 16:56

Kdysi naši kriminalisté kdysi vysvětlovali, jaký že je rozdíl mezi českým a polským kasařem. Rozdíl byl v tom, že polský kasař před tím, než se vydá s nádobíčkem za tím trezorem, se dojde do kostela pomodlit.

J. Plzák 20.11.2020 14:20

Muslimové mají letos rok 1442 a to býval můj argument, kterým jsem je kdysi omlouval. Jsou přeci o 622 let zaostalejší.

Jen si vezměte, co všechno dělalo křesťanstvo v patnácté století . To ještě ani nebylo v módě pálení čarodějnic.

V. Němec 20.11.2020 12:53

Jošua by ty krámkaře vypráskal bičem!

L. Netolická 20.11.2020 11:55

Pan Uzel se vysmívá křesťanům a myslí si o nás, že jsme duševně nemocní. Pane Uzle, už ví ateista jak vznikl život z neživé hmoty? Samovolně to možné není. Už jste ho našli na jiné planetě? Seznamte se se zázrakem v Guadalupe - největším poutním místě na světě. A ve Fatimě, tam P. Maria slíbila dětem, že při posledním setkání udělá zázrak, aby i ostatní lidé uvěřili. A ten zázrak vidělo téměř sto tisíc lidí. Ale já vás nemíním přesvědčovat, vy jistě víte dobře jak sama příroda je neskutečně chytrá, že se rozhodla utvořit člověka, zvířata a dala jim vše co potřebují mít, člověku i mozek, vědomí, svědomí, pudy atd., vše na svých místech, nikde žádná chyba, abychom měli např. zrak či cokoli jiného umístěno tak, že by to bylo k ničemu. I my víme, že Bůh mohl tvořit na hotovo nebo jinému ponechal vývoj. Čili evoluce ano.

L. Netolická 20.11.2020 12:06

Pane Uzle, co by se změnilo, kdyby se P. Maria zjevila někomu, koho vy ctíte a věříte mu? Stejně byste neuvěřil a pochyboval o psychice toho člověka. A kdyby se zjevila P. Maria vám, tak byste si to vyložil jako šálení vašich smyslů. Kdo NECHCE uvěřit, tak neuvěří.

P. Moravčík 20.11.2020 12:18

Nemôže sa mu objaviť. Babre sa celý život s problémami, ktorým sa Matka Božia šikovne vyhla nepoškvrneným počatím. Poslednú vetu trochu upravme: Kto sa nepotrebuje spoliehať na vieru, rozmýšľa.

L. Netolická 20.11.2020 12:59

Neposkvrněné početí P. Marie znamená, že P. Maria byla počata bez prvotního hříchu, aby byla důstojným příbytkem Božího Syna, kterého porodila. Já bych pozměnila vaši poslední větu: a co jste vymysleli, když nevíte ani základní - jak vznikl život z neživé hmoty a samovolně je to nemožné. Hledáte ho na jiných planetách a to vůbec nic neřeší, jenom přesouváte tento pro vás neřešitelný problém.

P. Moravčík 20.11.2020 13:29

Vytvorenie organickej hmoty z anorganickej predviedol už začiatkom 19. storočia nemecký chemik Woehler výrobou močoviny. Ja viem, že je jednoduché vyriešiť záhady prostým konštatovaním, že za všetkým stojí Boh, ale to je práve to odsunutie problému, o ktorom píšete. Vznik života je nesmierne zložitý, ale nie neriešiteľný problém, len nemáme vyriešené všetky otázky, ktoré vytvorenie tak zložitej a organizovanej štruktúry ako je obyčajný mikrób, vyžaduje. Nie som si teraz istý kedy a kde, ale už bolo ohlásené vytvorenie "vírusu zo skúmavky", je to síce na pomedzí živého a neživého, aleje to len začiatok, potrebujeme ešte nesmierne veľa hľadať vo výrobných postupoch prírody. Naozaj neviem, prečo by sa Boh stámilióny rokov papral s vytváraní živých organizmov a ich postupnou likvidáciou, kým sa mu vydaril posledný model. Tých logických kotrmelcov v cirkevných dogmách je nepočítane a odrážajú úroveň poznania v časoch, kedy vznikali. Tam je tá slabina dogiem. Aj dogmy však podliehajú tlaku poznania (Galilei, Bruno, von Neumann) a naposledy som veľmi ocenil "úkrok stranou" môjho známeho evanjelického pastora, ktorý ukryl Boha za prírodu. Potom sa už ťažko debatuje;-).

J. Plzák 20.11.2020 14:23

Neposkvrněné početí Panny Marie je jeden z argumentů, proč nás muslimové mají za mírně ujeté.

L. Netolická 20.11.2020 16:39

Protože tomu muslimové nerozumí a stejně i jako většina lidí, kteří jsou nevěřící.

V. Kolman 20.11.2020 16:16

Kdo a proč označil soulož za prvotní hřích?

Nebyli to kněží? Dle mého skromného mínění se jedná o účelovou úvahu, aby kněží měli bič na téměř každého křesťana, pouze se zanedbatelnými výjimkami nesexuálně založených lidí. A homosexualita byla teprve fůůj a hodna upalování těchto nešťastníků.;-D;-D

L. Netolická 20.11.2020 16:36

První lidé zhřešili a tak se všichni rodíme s dědičným hříchem. Není to ale o souloži. Ve svátostném manželství není toto hřích, jinak ano, i u homosexuálů. Katolická církev neupalovala, ani P. J. Husa nenechala upálit. To dělala světská moc. Pokud to dělali lidé, kteří se ke křesťanům hlásili, tak těžce hřešili proti 5. Božímu přikázání. Všichni jsme hříšní, já i vy, prostě všichni. My katolíci, kteří chodíme ke svátostem s hříchy bojujeme a snažíme se je odstranit a vyznáváme je, litujeme jich ve sv. zpovědi. Člověk hřeší i ve své mysli. Hřích je vědomé překročení Božího zákona.

P. Princ 20.11.2020 17:12

Nic takového jako hřích (natož dědičný!) v přírodě neexistuje. Je to umělý, odstrašující apel, který se ale zcela minul účinkem. V civilisované společnosti, která ctí všeobecně přijatá pravidla, máme pouze přestupek a zločin. A k nim všeobecně známé sankce. Ani ty samozřejmě neodradí jednotlivce od páchání zla, ale slušně žijící většina není strašena a traumatizována imaginárním nesmyslem.

L. Netolická 20.11.2020 19:12

Dědičný hřích je smazán při křtu. Pane Princi, nemá cenu vás přesvědčovat, jednou se přesvědčíte sám. To vám mohu zaručit.

R. Langer 21.11.2020 6:15

Tak já vám mohu zaručit, že LŽETE! :-P

M. Miky 20.11.2020 21:47

O neposkvrnenem poceti v Bozim slovu neni ani carka, jde o jeden z mnoha katolickych vymyslu, jak blbnout lidem hlavy a lepe je ovladat. Matka Bozi je dustojna i bez teto nesmyslne konstrukce, prvotni hrich je v touze se stat bohem, ne se (s nekym) milovat.

R. Langer 21.11.2020 6:16

Ano, je to totální LEŽ.!

J. Vintr 20.11.2020 12:15

Ono ani nejde o to, jestli člověk věří v Boha, to je individuální věc každého člověka. Ale jiná věc je popírání vlivu křesťanského učení a katolické církve jako instituce na formování světa, ve kterém dnes žijeme. To může popírat jen naprostý zabeděnec.

P. Moravčík 20.11.2020 12:16

Pani Netolická, nemám dojem, že by sa autor chcel posmievať veriacim. U Vás je to skôr precitlivelosť človeka, ktorému sa niekto, podľa Vás, nešetrne dotkol citlivého miesta. V tomto Vám rozumiem. Vaše odporučenia však platia len pre tých, ktorí veria a nepremýšľajú o tom, prečo veria, pretože viera im uľahčuje život, pomáha sa preniesť cez veci, s ktorých akceptáciou by inak mali problém, pôsobí ako seansa u psychológa (katolícka spoveď je predobrazom takéhoto sedenia, iný význam sprvoti nemala). Nepokúšajte sa na to vzťahovať evolúciu, príroda nie je múdra, ale praktická a vývoj pokračuje cez hekatomby neúspešných pokusov, kým sa uplatní ten najvhodnejší variant (prečítajte si knihu Darwinove hodinky (Pratchett, Stewart, Cohen), je to tam napísané stručne a zrozumiteľne aj pre neodborníkov).

K tej Fatime - každý psychiater Vám potvrdí tzv. davový fenomén. Dav sa dokáže zhypnotizovať oveľa ľahšie ako vnímavý jedinec. Spomínam si na výpravu nemeckých filmárov, ktorí točili neuveriteľné kúsky fakírov v Indii (fakír sa vyšplhal po lane, ktoré nebolo hore o nič uviazané, rozsekal decko na kúsky a potom ho zase poskladal;-)). Po vyvolaní dvoch hodín materiálu sa ďalšie dve hodiny dívali ako na pódiu sedia fakíri a čučia na nich. Čítal som knihu: "Boli raz tri malé deti" ako školák, a už vtedy sa mi to nezdalo. Slnko, točiace sa a vystreľujúce pestrofarebné lúče, v okamihu vysušujúce mokré šaty po daždi... no, bežný fyzik po takýchto tvrdeniach by si asi musel dať panáka, aby ho nekleplo. Davová psychóza, nič iné to v týchto prípadoch nie je. Príroda (múdra:-)) by to nedovolila. Lucia, Jacinta a Francesko patrili k tej istej mentálnej a vzdelanostnej skupine, ktorej sa podobné videnia stávajú.