29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EVROPA: Ztráta historické paměti

V celé Evropě již žije poměrně málo lidí, kteří si aktivně pamatují nacistický totalitní režim. A s mojí generací, tedy s generací dnešních šedesátníků, vymřou i ti, kteří aktivně zažili komunistický režim.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 22.9.2019 20:21

Odpověděl jsem níže panu Grigarovi:

Vážený pane Grigare: asi jste nikdy nepracoval a nežil delší dobu v zahraničí, a proto vám zřejmě dělá potíže si představit, že tam lidé mohou mít jiný hodnotový systém, než máme my zde, doma. Vy všechno posuzujete jen z našeho hlediska.

Pokud nutíte migranty, aby přijali naše hodnoty, pokud chtějí žít u nás, pak je to v pořádku.

Ale, proboha, zapomeňte na to, přikazovat těmto lidem, co si mají myslet ve své vlastní zemi. To nikdy nebude fungovat.

M. Prokop 22.9.2019 22:17

To jste tedy "objevil Ameriku". Ve vlastní zemi ať si dělají, co je napadne, když to nebudou šířit do zahraničí.

P. Grigar 23.9.2019 10:24

..pane Pivodo, jsem celkem dobře obeznámen s životem v Rakousku, Německu, Chorvatsku, USA, dokonce i na Tahiti, a to od lidí, kteří tam žijí už desítky let. V jednom však s vámi souhlasím, v každé zemi se hodnotové systémy více či méně liší. Pokud existují země, které si i kritických okamžicích nenechají na svoje nefunkční sytémy "sáhnou" a dokonce se snaží o jejich vývoz, podle mojí logiky by měly být izolovány a ponechány vlastnímu osudu. Něco jako karantenní opatření, při jejichž zanedbání hrozí nutnost zavedení protiepidemického režimu.

Jsem-li odkázán na cizí pomoc, darovanému koni na zuby nehledím.

M. Pivoda 23.9.2019 12:32

„Změňme systém, zachráníme klima,“ je heslo dne. --- Toto je kontext, ve kterém diskutujeme. Nikoliv obecně o různých hodnotách v různé zemi.

Zachránít klima v současné době nelze bez spoluúčasti rozvojových zemích (bez ohledu na to, jaký hodnotový systém v jejich zemi působí). Jak je tedy přimět ke změně chování, abychom klima zachránili? Musíme jít příkladem jinak to určitě fungovat nebude. Půjdeme-li příkladem, snad to fungovat bude. Toto je téma, které dnes politici řeší. Tím netvrdím, že je "vědecky" dokázáno, že ke změně klimatu skutečně dochází.

Rozvinuté země (dosud) nemají tak silnou technologii, aby sami dokázali hrozbu nevratných klimatických změn odvrátit (ač s rizikem nežádoucích účinků). Proto se pokoušejí najít nějakou dohodu s rozvojovým světem. Téma mé diskuze je jak!

P. Grigar 23.9.2019 15:59

..jít příkladem? Snad to bude fungovat? Nést břímě bílého muže? Jak dlouho už je neseme? Co si z toho kdo vzal k poučení? Opice dokáže napodobit člověka, chápe však, co vlastně činí?

M. Pivoda 23.9.2019 16:09

Já se domnívám, že snad to tak bude fungovat. Ale s dovětkem, že rozvinutý svět s tím související změny bude muset rozvíjejícímu světu ty změny navíc zaplatit (dodat zdarma technologii, bude-li vyžadována). Jinak to fungovat nebude.

Toto je, dle mého názoru, realistické očekávání celosvětové spolupráce. Emoce stranou.

Toto je názor CSc, tj. celkem spokojeného důchodce.

M. Pivoda 23.9.2019 16:40

Jako vyjednavač za EU bych toto nikdy nesměl říci. Ale jako CSd, toto je můj názor.

P. Grigar 23.9.2019 22:08

..k dodávkám technologií bude ovšem nutná i dodávka personálu, schopného s nimi pracovat a také je ochránit před znehodnocením. doporučuji zhlédnutí filmu Pod sluncem tma(2011).

Podobně tristní zkušenosti získali vojáci AČR, zúčastnění v PRT Lógar, kteří se po čase vrátili na namísto svého předchozího působení.

U vědeckého pracovníka vašeho zaměření mě překvapuje víra, že konečně začne fungovat cosi, co nefungovalo opakovaně a dlouhodobě, bez toho, aby došlo ke změně parametrů pokusu. Břímě bílého muže budiž neseno dále...

P. Aron 22.9.2019 13:33

A trochu systémová úvaha : Myslíte si, že máme na Západě obecně ještě demokracii a svobodu ? Že jsou to občané a lid , kteří jsou tím suverénem z kterého pochází moc ? Obávám se, že to už dlouho neplatí a ani v historii to nikdy moc neplatilo. Přečtěte si názory antických filosofů na demokracii (Aristoteles, Platón, Sokrates).

To co dnes máme je vláda oligarchie. V politice rozhoduje ten, kdo má peníze. A přes peníze se dostává k moci. A díky moci vydělává peníze. V USA to začalo někdy na přelomu 19 a 20.století. Byli znepokojeni mocí kartelů(trustů) a snažili se jejich moc omezit, protože to narušovalo i svobodné tržní prostředí. Moc se jim to omezení nepovedlo a už vytvoření FEDu bylo signálem, kdo má moc.

F. Kusák 22.9.2019 15:11

Já to vidím spíše tak, že ani nevíme, kdo nám vlastně vládne. Rozhodně to nejsou politici, to jsou jen poskoci a rozhodně v tom peníze nehrají zas až takovou roli, kterou jim přisuzujete, protože ti, co nám vládnou, peníze už nepotřebují, mají jich totiž dost. Nevěřím ani ve spiklenecké teorie ani v tajné spolky, spíše je to destrukce daná neoliberální ideologií, živenou určitou, a ne malou částí společnosti. Má podporu v akademických kruzích a politických neziskovkách. Pomatené celebrity si tím léčí svou schízu s představou jakési intelektuální pokrokovosti. Bohužel, hojně je také šířena sdělovacími prostředky ve snaze vytvořit strach a napětí. Co s tím nevím, asi to skončí nějakým násilným konfliktem.

P. Aron 22.9.2019 19:21

Spiknutí jsou tu od té doby co existuje lidská civilizace, konflikty, boj o moc. A většina současných spolků ani není tajná a že v nich jsou význačné osobnosti jsou veřejně dostupné informace. A že tytéž osobnost jsou ve více organizacích také. A že ti nejbohatší a nemocnější si chtějí moc a bohatství udržet je také běžné. To že současně blbnou zejména nejrůznější celebrity je věc druhá. A že obecně elity tedy jejich velká část nějak degenerují také. Ale, že se sakra snaží zasahovat do dění často násilím a podvratnou činností je už příliš viditelné. Irák, Libye, Sýrie, Majdan atd, atd. Nebo ty aféry s financováním rakouských Svobodných, což byla evidentně nastražená past a provokace. O totéž se snažili se Salvinim. Proč vůbec zlikvidovali Kaddáfího ?

P. Aron 22.9.2019 19:27

Převratný vodní projekt Kaddáfího, který mohl změnit vše...

https://zpravy.dt24.cz/zahranicni/prevratny-vodni-projekt-kaddafiho-ktery-mohl-zmenit-vse/?fbclid=IwAR113HyQIUwHUJ9-gFIPf-5oRKjJBKlwOxZKAcxSM9sZpUZIX5kuMO2iVoQ

P. Čech 22.9.2019 19:34

Kdo nám vládne? podle zákonů a ústavy to jsou politické strany a hnutí. Ty si svou moc (vládnutí) volně soutěží podle čl.5 ústavy. Poté, když si tu moc volně vysoutěží, ovládnou poslaneckou sněmovnu, senát, vládu a přeneseně i ústavní soud. Tedy téměř všechny demokratické moci, které mají být přímo v rukou občanů. Občané mohou, v zastupitelské demokracii pověřit svým zastupováním v orgánech státní moci své zástupce, fyzické osoby. Tedy nikoliv politické strany, které nikdy netvoří potřebnou demokratickou většinu.

Živení neoliberální ideologie? Tuto ideologii neživí občané a když, tak naprostá jejich menšina. Většina občanů na nějaké ideologie

P. Čech 22.9.2019 19:35

zvysoka kašle, jsou jim cizí (všechny). Co s tím? Domnívám se, že vím. Nevolit politické strany, ale občanská hnutí s výjimkou STAN. Zejména SPD, která slibuje prosazování zákona o obecném referendu, ničím a nijak neomezovaném. Referendu, jehož výsledky musí být závazné a to obecně. Musí se jimi řídit i všechny státní orgány a politické strany a hnutí. Pokud by se toto podařilo, bude už jen na většině občanů, jaký systém si zvolí a prosadí. A o tom to všechno je. O skutečné, třeba i zastupitelské demokracii.

J. Fridrich 22.9.2019 8:56

Ekologie - až k sebezničení ? Ono v podstatě a hlavně ani tak nejde o to, co to děvčátko Grétička povídá za hlouposti, které by při rychlé a neuvážené realizaci v hospodářsky nejvyspělejších zemích Světa-tedy Západu vedlo k výsledku - " zpátky na stromy a do jeskyní..."

Velmi znepokojivé a zarážející je hlavně to, jak na tyto jí hlásané nesmysly vstřícně reaguje vědecká veřejnost, vládnoucí establishment a sdělovací média - oni reagují tak, jak kdyby se nejednalo o 16leté nevzdělané a neinformované děvče, ale o fundovanou vědeckou kapacitu v oboru ekologie - té ekologie, která je velmi širokým souhrnem mnoha vědeckých oborů...

P. Čech 22.9.2019 9:39

Je otázka, zda lidé "na stromech a v jeskyních" nebyli spokojenější než dnes, kdy na světě dochází pitná voda, kdy mořské ryby jsou plné mikroplastů, kdy korálové útesy hynou vlivem lidmi zaneřáděných oceánů, kdy vzduch se stává pomalu nedýchatelným a kdy odpady a odpadky z lidské činnosti zaneřáďují planetu Zemi. Abych řekl pravdu, asi bych byl raději " na stromě či v jeskyni"

P. Han 22.9.2019 9:56

Tak šup šup.

J. Havelka 22.9.2019 11:40

Ty korále mě taky znepokojují i motýle!

J. Fridrich 22.9.2019 12:44

Je dnes prvního apríla, pane Čech ? Nebo pijete i dopoledne tvrdý alkohol ?

P. Aron 22.9.2019 13:22

To, že mám rád přírodu a znepokojuje mě vývoj je jedna věc. A hysterické šílenství, které jen způsobí horší věci je věc druhá. Já bych rozhodně v jeskyni být nechtěl. Člověk jako druh má označení člověk rozumný. Tak by se měl podle toho chovat a nepropadat blbnutí ale dělat něco rozumného. V první řadě řešit přemnožení v oblastech mimo Evropu. Chceš ́pomoc ? Zaveďte osvětu kolem kontroly početí. Množíte se jak králíci ? Nic nedostanete.

I. Štípek 22.9.2019 13:45

Když přišla vlna ilegálních migrantů v r.2015, věštil Aston, že bez násilí se nezvládne. Měl pravdu. Stejně tak, určitým druhem násilí, bychom v zájmu vlastní obrany a sebezáchovy měli postupovat u přemnožujících se oblastí světa. Afrika zejména, té by prospěl (některým zemím určitě), nový typ jakéhosi dohledu, ne-li kolonialismu - tvrdá kontrola porodnosti především, protože samy ty země jako je Nigérie nic podobného neudělají. Jenže je tu velké JENŽE! Na Greténismu vidíme jasně, jak moc se bojí politici, jak moc se bojí vědci, každý, kdo by jen z náznaku pochybnosti, ne-li protestu, měl co ztratit. Evropa páše sebevraždu, to bohužel není bonmot, ale smutná pravda.

P. Aron 22.9.2019 19:28

Souhlas. Jen se mi s tím nechce smířit.

J. Kopis 22.9.2019 13:54

Pane Čech, pokud jste si sám reálně nevyzkoušel žít v jeskynní společnosti, tak jak zde vychvalujete, tak vůbec nevíte o čem mluvíte. Zřejmě jste příliš četl romány!

P. Grigar 22.9.2019 15:34

.. nemusíme skončit přímo v jeskynmích, ale je zajímavé, že ponejvíce je přičítána vina a požadována skromnost od lidí, kteří nevlastní ani jeden soukromý tryskáš a elektromobil je pro ně nedostupnou metou.

Škoda Citigo iV... už od 429.900Kč! To je láce! No neberte to!!

Průměrná hrubá mzda v ČR je 34.105 Kč, ovšem nedosahují na ni 2/3 zaměstnanců.

J. Krynický 22.9.2019 22:56

Ale jistě že by byli spokojenější. Každý přežitý den by byli spokojení, že se jim podařilo najít k žrádlu tolik, aby nechcípli.

Jen samozřejmě musíte počítat s tím, že na stromech a v jeskyních by mohla žít tak možná tisícina současného počtu lidí. Ten přebytek by se z části vzájemně pomlátil a částečně chcípl hlady a na choroby.

Ale vy byste byl určitě ten šťastný v jeskyni. Tak možná to pětatřiceti.

P. Čech 22.9.2019 8:15

"Stále více politiků, historiků a filozofů se shoduje v tom, že Evropa či spíše Evropská unie je na cestě ke zkáze, nikdo ale neví, jak tento proces zastavit".

Nikdo neví? Já tedy vím a doufám, že nejsem sám. Tento nežádoucí proces lze zastavit zavedením skutečné zastupitelské demokracie. Takové, jaká je již více než 200 let velice efektivně praktikována ve Švýcarsku. Ve státě, kde veškerá moc skutečně vychází z občanů a ne z vůle politických stran. I tam jsou politické strany, mimochodem mnohem silnější než naše, ale nemají ve svých rukou moc nad občany. Občané mají přímo ve svých rukou instituty referenda a všeobčanského hlasování, jejichž výsledky jsou obecně ávazné. To je skutečná zastupitelská demokracie a ne ten paskvil, praktikovaný u nás a nejen u nás.

M. Prokop 22.9.2019 8:37

No a proč ji nezavedete? Těm Švejcarům taky nespadla s nebe.

Mimo to, ani tohle opatření není všelék. Potřebujete k němu hlavně ty Švejcary. Máte je zde?

P. Han 22.9.2019 9:46

Švejcaři sem nepůjdou. Ti se drží doma a těch pár, co ne, slouží v papežské gardě. Kromě toho to s tou přímou demokracií ve Švýcarsku zdaleka není takové, jak pan Čech neustále tvrdí.

P. Čech 22.9.2019 9:52

Ve Švýcarsku není přímá, ale skutečná zastupitelská demokracie. Demokracie je demos kratos - vláda občanů. Lhostejno zda přímá a nebo zastupitelská. Vláda občanů, kteří musí mít přímo ve svých rukou instituty, pomocí nichž mohou prosazovat přímo svou vůli. Třeba i proti vůli svých zástupců v moci zákonodárné a výkonné. Není a nesmí to být absolutní moc a vláda jakýchkoliv spolků občanů, které nikdy nejsou demokraticky většinové, ani v případě uměle vytvářených koalic. Mimochodem, ty koalice nefungují nikde na světě

P. Čech 22.9.2019 9:46

Neustálý náš spor. Podle mne jsou lidé na celém světě v podstatě stejní. Chovají se tak, jak káže systém v němž žijí. Ti Švejcaři, když svůj systém zaváděli, také neměli k dispozici nějaké Švejcary odjinud. Prostě a jednoduše začali zavádět nový systém. Vše ostatní příšlo samo sebou. Zásadně se ovšem nevymlouvali a konali. To je naše hlavní bolest. Neustále se na něco vymlouváme, hledáme důvody proč něco přece nemůže fungovat a přitom za těmito kecy skrýváme obyčejnou lenost. lenost zavést něco pro nás nového, co jinde evidentně efektivně funguje již více než 200 let. Nic jiného.