18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

EVROPA: O zbraních, dezinformacích a světě, který změnil tvář

Eurokomisařka Jourová poskytla Lidovkám dlouhý rozhovor pod názvem “Jakési romantické představy o Rusku nesdílím. Kreml pracuje s dezinformacemi jako se zbraní”.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Bowman 16.6.2021 12:39

To nezapomínám. Obhájci kolektivismu si obvykle pod Individualismem představují ten nejvíc extrémní scénář - vlk samotář.

Jde o to na jakém princiu jsou ty vztahy ve smečce. Pokud je to o tom, že primárně nikdo nikoho nesmí nutit, pak je kolektivismus tj. socialismus (fašismus, Marxismus a jejich varianty) vyloučen.

Okolnosti vás samozřejmě mohou nutit. Jako potřeba založit rodinu, smočit zobák apod. Ale jistě se shodnem, že je nejlepší tu míru donucení minimalizovat. Státní donucení je ta nejhorší forma - protože je to moc koncentrované moci. Viz horory 20. století.

Altruismus nedává smysl. I ten extrémní případ, kdy se obětujete pro záchranu lidstva, vlastně nejde považovat za altruismus. Je to racionální rozhodnutí. Děláte to pro sebe. Bez lidstva byste byl stejně namydlenej a tím i vaše geny.

Je to opačná strana stejné mince s Egotismem.

Altruismus (sebeobětování) je hojně využíváný a propagadovaný (a)morální koncept různých sociopatů a egotistů, kterým se hodí, když je ostatní obětují ;-)

P. Černý 16.6.2021 15:01

Altruismus jako jedna strana mince, na jejímž rubu se nachází egoismus, to beru. To mi konvenuje.

A státních přinuceni? Možná by stálo za to, nejdříve začít rozlišovat mezi pojmy stát a vlast. Protože bojovat za vlast, to ještě dává mnoha lidem smysl. Na druhé straně jsem snad ještě nikdy neslyšel, že by někdo oficiálně deklaroval vůli bojovat za stát.

Stát je především služba, se kterou se občané buď většinově ztotožňují nebo ji přijímají jako tyranii. Se spoustou odstínů mezi tím.

To jsme si zase pokecali. Díky a mějte se.

D. Bowman 16.6.2021 15:27

Umírat za vlast vám taky nikdo nebude, pokud nebude přesvědčen, že pokud tak neučiní je s ním i s jeho rodinou a blízkými amen nebo se jejich situace výrazně zhorší.

Proto taky panuje v armádách tuhá disciplína, aby se lidi moc nezamejšleli. A oběť se glorifikuje.

To má racionální základ (pěšák nemůže vidět big picture) ale je to samozřejmě zhusta zneužíváno. I ta Rudá Armáda, se vší propagandou atd. musel mít NKVD pluky, které postupovali za regulérníma jednotkama, a mj. likvidovali zběhy. Dokonce osvobození váleční zajatci byli trestáni, aby se podpočil ten altruismus (sebe-obětování).

Díky i Vám. Hezký pokec.

P. Černý 16.6.2021 17:39

Jen na okraj. První odstavec plati právě pro dějiny Velké vlastenecké války.

Stalinský režim ustupoval až k Moskvě, Leningradu a Stalingradu. Ty zadržovací jednotky nepomohly. Leda tomu, že do zajetí často zbytecne padly miliony rudoarmějců.

A přece Sověti nakonec vyhráli. Navzdory Stalinovi a i těm zadržovacím praporům. Trochu to idealizuji, ale nijak příliš.

D. Bowman 16.6.2021 18:01

Já netvrdím, že to nefunguje. ALtruismus propagovaný, naučený i ten vynucený je funkční. Já jen tvrdím, že není efektivní. Těch rudoarměnjců zařvalo zbytečně mnoho.

Nacvíc, kdyby v Rusku ten kolektivismus nebyl, asi by ani nevzniknul v Německu a masakry by nebyly vůbec.

P. Černý 17.6.2021 9:22

Protikladem altruismu je podle mého názoru spíše sadismus než egoismus. To jsou ingredience, ze kterých se mimo jiné vaří lidská povaha. Ale to je téma na jinou diskuzi. A asi ne se mnou, protože bych si s ním stejně nevěděl rady

D. Bowman 17.6.2021 11:39

Sado-maso. Masochismus je protikladem Sadismu - technicky řečeno. Altruismus (cebeobětování bez zisku) je propagandistický trik sadistů, jak dobrovolně strpět jejich násilí. Takže jste blízko.

A. Renjascu 15.6.2021 21:35

Souhlasím, tvrdím to již delší dobu a připomínám, že v Orwellově románu 1984 byly tři mocnosti, které mezi sebou válčili a že všechny byly totalitní. Mám obavy, že tak jako se trefili s velkým bratrem, tak bude mít pravdu i s tou všudypřítomnou totalitou a každá z nich bude tvrdit, že špatná mocnost je ta druhá. Šaškárna pro snadnější ovládání plebsu.

M. Moravcová 15.6.2021 12:23

R^R^R^

M. Nápravník 15.6.2021 12:18

Být prostě lepší zní tak krásně, řekl bych, že v tom může být zakopaný kus psa. Pokud vám elita plánuje budoucnost stylem - auta na ropu ne, budete jezdit vlakem(elektro auta pro všechny a ve stávajících rozsahu jsou nesmysl), respektive "dobrovolně" omezíte cestování; obyvatelstvo v EU je potřeba nahradit - masová migrace, totální rozvrácení národních států, tak v takovém případě vznikají určité pochyby o tom, jestli to s námi opravdu někdo myslí lépe. Potom je jasný proč se přistupuje k masové represi, zatím takové měkké, neoficiální, tlačené zejména přes média. Prostě musí, jinak by svoje cíle neudrželi.

P. Brich 15.6.2021 13:04

Ano, je to plíživá kontrarevoluce. Socani všech možných barev a odstínů si vzali poučení z poučení z krizového vývoje a už se nesdružují v jednom chumlu pod jednobarevným praporem, ale dali se na pochod institucemi pod různými barvami, aby to člověku, který nemá chuť ani náladu se tím zabývat, stále ještě připadalo, jako že stále ještě je demokracie. Jako tomu padajícímu z 20. patra, který si v každém patře říká, stále to ještě jde.

Jourová je součástí této plíživé totality, která nám nasazuje kazajku chválíc její praktičnost, přednosti, korektnost, čistotu a mulikulti barevnost. Až se probereme z rauše, zjistíme, že pevně vězíme ve svěrací kazajce.

Základem svobody je svoboda slova. A ta buď je, anebo není. S ostrou hranicí a bez podmínek!!

M. Sedláček 15.6.2021 14:44

R^

P. Čížek 15.6.2021 11:19

Holt už patřím mezi hnědé uhlí. Ale tón thohoto fejetonku mi připomíná nadšené svazáky 50-tých let. Dneska je moderní družba přes všechny hranice a moderní Americké univerzity jsou pohoršeny, když někdo zasahuje do jejich družby s čínskými kolegy. Že čínští kolegové mají v popisu práce špionáž je jen špinavá pomluva. Rovněž je moderní outsourcovat výzkumné programy, které doma nemají šanci projít, přes etické normy, které odporně brání svobodě bádání, takže se dodá nejmodernější vybavení do míst kde jsou poměry velkorysejší.

Proto je třeba ve filozofické rovině odmítnout veškeré svazující návrhy a za peníze daňových poplatníků bránit svobodu našich nepřátel, kteří své cíle nepokrytě deklarují. Inu svět změnil tvář.

R. Langer 15.6.2021 11:46

Cože? 8-o

Kdopak je tvůj přítel, soudruhu, to by mě fakt zajímalo? :-P

P. Čížek 16.6.2021 12:03

IQ bych tipoval tak na 50.

A mezi soudruhy si možná tykáte, ale mne z téhle party vynechte.

Ironie bývala téma jak v dějepise (Sókratés) tak v českém jazyce. Ale s dnešními maturitami....

V. Kuhaj 15.6.2021 12:56

Jako vtip dobrý, ale jestli to myslíte vážně, tak bych se vás rád zeptal, odkud máte informaci, že špionáž ze strany čínských kolegů je špinavá pomluva.

J. Ráž 15.6.2021 14:42

Jestli je to pokus o vtip, tak se nepovedl. Jestli to p.Čížek myslel vážně, tak je to úlet.

Mimochodem: Bránit jakkoliv spolupráci s čínskými vědci, je naprostá hloupost. Čínští vědci už dávno nedělají špionáž na západě, ale spíše vědci ze západu by moc rádi věděli, na čem se v Číně bádá, aby jim neujel vlak.

Nevím, proč si ještě dnes někdo myslí, že západ má před Čínou nějaký náskok.

P. Čížek 16.6.2021 13:06

Jsem rád, že jste ho ocenil. Neživím se blogařením, takže neumím uvést zdroj, ale právě takovéto stížnosti se objevují na serverech amerických univerzit. Myslel jsem, že tento postoj US nerdů a spol je obecně známý.

V. Kuhaj 15.6.2021 11:11

Dobré, děkuji. Mám jen maličkost; když autor zmiňuje kontrolu informačního prostoru, jako příklad uvádí krále nebo církev. Řekl bych, že zrovna Češi mají mnohem markantnější příklad ve svých novodobých dějinách. Říkalo se tomu období komunismus, a my starší máme s jeho "kontrolou informačního prostoru" dosti rozsáhlé zkušenosti. Kam se hrabou králové.

L. David 15.6.2021 11:00

A co že se ta ctná Jourová vůbec nestará o dezinformace plynoucí ze satanského islámu, který je denně v EU šířen dnes již desítkami milionů zde žijících muslimů??

Buď na to nemá koule, nebo dobře ví, že by se z milované Brusele už ani nemusela vrátit, poněvadž by ji tamnější muslimská svoloč taky mohla ukamenovat za rouhání se nějakému Alláhovi!!!!

V. Církva 15.6.2021 11:27

Také myslím že by měla řešit spíš Brusel a Molenbeek EUnež vzdálené Maďarsko.

J. Jurax 15.6.2021 17:03

Jak správně řečeno výše, na to nemá koule. Moslemíni podřezávají za menší věci.

Navíc by to odporovalo multikulti EUropským hodnotám, a to se v EU nesmí.

J. Prikner 15.6.2021 10:35

Paní komisarka Jourová je buselský produkt , který zcela zapadá do funkcí nevolené administrativy EK. Ta je zcela nahraditelná jinými bruselskými produkty, které chtějí totálně ovládat celou Evropu. Celá EK je nejistá v kramflecích a nedůvěřuje vlastní populaci a proto je snaha kontrolovat, co kdo může psát, sdílet, číst a poslouchat. Celý bruselský aparát je výborně placená stranická věrchuška která nedůvěřuje poddaným a ti také nedůvěřují jim. Mariane, to opravdu myslíš vážně, když píšeš že myšlenka, že mi stát nemá co kecat do čtení a psaní, je tu silně zakořeněná a bude umírat ztuha. To snad ne, myšlenky Spos nesmí umřít, jinak skončíme jako u Orwella. Chytří a spravedliví neexistují , všichni jsou jenom lidé. Ale dnes nemusíme sledovat cizí rozhlas (i když to nikdy neškodí) , ale v naší době lze na internetu sledovat a vytvářet vysílání s vlastními myšlenkami, jako naše diskuze, xavera, incorrect.cz a nenechat se odradit a zastrašit. Je to boj, ale stojí ho zato vybojovat. Ostatně doufám, že stávající styl vedení EU musí být odstraněn. Jirka.

L. Písařík 15.6.2021 10:47

Napsal jste lépe než bych napsal já.R^

V. Kuhaj 15.6.2021 11:18

Mě fascinuje ta ochota, nebo jak to nazvat, celé západní Evropy přijímat rétoriku komunistů! Copak je to tak dávno, kdy jsme si nedávali rozvracet republiku, chtěli klid na práci, ostouzeli "revanšisty, zaprodance, kolaboranty..." a vůbec všechny, kdo chtěli točit kolem dějin zpět? Kdy jsme v druhých zemích cíleně hledali nepřátele, neboť společný nepřítel stmelí? Kdy byli z práce vyhazováni (a nebo dokonce do vazby zavíráni) autoři článků, které "mohly destabilizovat společnost"? Jak to, že se za tuhle rétoriku nikdo nestydí? Budiž, někteří pamětníky nejsou, ale Jourová zase tak stará není. Myslí si snad, že když to říká ona, tak je to něco jiného, než když to říkali komunisti?!

J. Jurax 15.6.2021 17:09

Co si přitom Jourová myslí netuším. Nejspíš koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Ale možná v té bruseli už zblbla natolik, že tomu co říká už sama věří.

Prostě EU si rozvracet nedáme!

V. Povolný 15.6.2021 10:35

Pan Kechlibar publikoval skvělý rozbor, ostatně jako vždy. Trochu mě zamrzel ten "středobod" - nemám rád používání novotvarů. Ale asi jsem příliš konzervativní. Ale ještě k té Jourové - ten výrok “bezskrupulózní lež vyhrává volby a referenda” mě pořádně nadzvedl. Zjevně je to o brexitu, ale taky jde o neuvěřitelnou aroganci. Jourová prostě upírá anglickým voličům právo na nesouhlas s eurodobrem. Ten, kdo nesouhlasí je podle ní zmanipulovný bezskrupulózní lží. Já jsem nikdy nepochyboval, že se to Anglii povede. Anglii nesrazil na kolena ani Hitler a určitě přežije i EU. A Anglie není Irsko, aby se tam opakovalo referendum s "nevhodným" výsledkem. A ještě jedna věc mě zaujala. Vláda používají různé organizace stojící mimo ni k provádění nepopulární činnosti - např. cenzury a hájení jediného správného názoru (evropké hodnoty). To je vynikající postřeh, to je o tzv. politických neziskovkách. To ne my, to oni! Aspoň je jasnější, jaký je skutečný účel techto organizací.

J. Jurax 15.6.2021 17:16

No, Anglii nesrazil na kolena ani Hitler, ale dnešní stav bych si neidealizoval. Dnešní Anglie napadená zeleným náboženstvím, prosáklá multikulti a prošpikovaná muslimskou pátou kolonou by to těžko dala ...

M. Pivoda 15.6.2021 10:06

Původní rozhovor Jourové jsem nečetl, pouze článek Kechlibara. Mám jen dvě poznámky:

1. Domnívám se, že tou (dočasnou) cenzurou je snaha státu či EU pouze snížit dávku desinformací na společensky únosnou míru. Tedy na takovou míru, se kterou se myslící občan již dokáže úspěšně vyrovnat. (Přirovnání: I v případě možné infekce Covid-19 záleží na velikosti virové "nálože". S velkou virovou "náloží" se ani zdravý organismus již nedokáže bez onemocnění vyrovnat.)

2. Jako pamětník roku 1968, nejen 1989, si zde dovolím připomenout nápis na českých zdech po sovětské invazi v srpnu 1968: "Přítele si můžeš vybrat, bratrů se nezbavíš!". Takže zde připomínám, že podobně jako se nikdy nemůžete zbavit svých pokrevních bratrů, nemůžete ani zbavit "bratrů" v politické rovině. Ti bratři jsou a zůstanou geograficky vždy blízko. Kechlibar totiž píše, cituji: "... Nuže, o Rusku taky žádné romantické představy nesdílím a pod Putinem bych v žádném případě žít nechtěl. ..." Vězte, že v geografické blízkosti Putina ale Kechlibar bude nucen žít i v budoucnosti.

J. Anděl 15.6.2021 10:21

Co je společensky únosná míra? Taková, která podle vašeho názoru neovlivňuje volby?

Uvedu příklad ze zahraničí, protože tam je to kontrastnější než u nás: je společensky přijatelná míra dezinformací taková, která stoprocentně zajistí prohru Trumpa a vítězství Bidena?