23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

EVROPA: EU má sloužit, ne vládnout (3)

Už se to moc nezdá, ale původním posláním EHS, z kterého časem vznikla Evropská unie, bylo odstraňování bariér. Cílem bylo vytvoření hospodářského prostoru, v kterém by lidé mohli pracovat, studovat, podnikat, cestovat a používat své peníze tak jako uvnitř svého státu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Hendrych 8.5.2019 19:14

No comment ...

Svobodným bych doporučil jedno jedinné. Zaměřit se na Český hampejz, neboť tam je jádro českého pudla.

M. Prokop 8.5.2019 22:44

Re: No comment ...

Jistě.

A podmínkou toho zaměření je, aby si český hampejz o sobě sám rozhodoval.

J. Kanioková 8.5.2019 18:53

EU je nereformovatelná,

a Svobodné už nevolím, protože jsem od nich nikdy nečetla nic proti přijímání prchlíků. Proti migraci.

M. Prokop 8.5.2019 22:49

Re: EU je nereformovatelná,

Klasičtí liberálové. Tedy alespoň někteří.

L. Novák 9.5.2019 0:34

Re: EU je nereformovatelná,

To musíte volit "Okamůru"... :-P

K. Janyška 8.5.2019 14:21

SPONTÁNNÍ ŘÁD JE JEDINOU MOŽNOSTÍ EXISTENCE JSOUCNA.

Samovolně v čase a v prostoru vzniklá řídící struktura objektů a subjektů vesmíru, tedy věcí, zvířat, rostlin a lidí, nazvaná spontánní řád je neosobním fenoménem, přítomném na každém jeho místě. Vzniká prostřednictvím podobností v alespoň charakteristikách pravidel chování, kterými se její budoucí prvky řídí a podobnostmi v jejich chování k všemožným silám vesmíru, včetně například fyzikálních, chemických a na zemi i biologických. I ony zvláštními spontánními řády jsou.

Je to tedy jediná možnost existence všeho, co vidíme a jsme schopni vnímat, včetně nás samotných a našich myslí, které jsou spontánními řády vůbec nejsložitějšími. Jsou to spontánní řády informací, prostřednictvím kterých myslíme a adaptujeme se právě na spontánní řád světa a lidského světa. Organismy nejsou ničím jiným, než také jen druhem spontánních řádů, v tomto případě spontánně řízených DNA, která však je produktem spontánního evolučního procesu v čase a v prostoru také.

Všechno tedy do sebe samovolně zapadá a adaptuje se a co ne a dostane se do dosahu, pak to také udělá. Samovolně a jen podle toho jaké adaptační možnosti v dané situaci jsou. Spontánní řád se upřesňuje a rozšiřuje a zahušťuje tímto způsobem a vykazuje tak sebepořádací, seberegulační a sebezáchovné vlastnosti.

Nejhustším a nejpřesnějším spontánním řádem je spontánní situace na Zemi. Až to vypadá, že se nacházíme v nejuspořádanější části vesmíru, jakoby se spontánní řád vesmíru šířil od nás. Samozřejmě, ne naší zásluhou a ne kvůli nám. Je to naopak, proto jsme, neboť je tu nejsrovnaněji.

K. Janyška 8.5.2019 14:21

Re: SPONTÁNNÍ ŘÁD JE JEDINOU MOŽNOSTÍ EXISTENCE JSOUCNA.

Co však z toho vyplývá pro lidskou situaci ? Nic menšího, než že lidská aktivita, ne záměry, plodí totéž co jakýkoliv jiný pohyb ve vesmíru, tedy spontánní řád, v tomto případě spontánní řád lidského světa. Ten spočívá v tom, že obchodem individualizovaní aktivní lidé jsou řízeni podobnými pravidly, které se v reji spontánního evolučního vývoje vyvinuly, jako odezva na jejich interakci.

Tento stav je nezdemontovatelný a lidmi neřiditelný. Jak by mohl být, vždyť jsme tohoto superprocesu plodem a produkty, ne autory. A to včetně naší schopnosti myslet a tvořit. Je možné, to pro nábožensky založené, že spontánní řád je nástrojem Božím, ale nic takového věda zatím ani nenaznačuje, takže jen v poměru 50 na 50.

Podrobnosti o aplikaci tohoto vědění na lidskou situaci popisuje kompozitivní teorie, tedy vědecký a jen vědecký, výklad lidského světa, jemuž vévodí ten od A.F.Hayeka, nositele Nobelovy ceny za ekonomii... Dzp.

K. Janyška 8.5.2019 16:57

Re: SPONTÁNNÍ ŘÁD JE JEDINOU MOŽNOSTÍ EXISTENCE JSOUCNA.

Kurňa, a co tady, socani, tedy i tzv. libertariáni ? Dzp.

J. Vlček 8.5.2019 10:02

V praxi je to tak,...

...že každý řeší to, na co svými schopnostmi stačí. Proto úředníci EU neřeší migraci a ochranu evropských hranic, ale řeší právě ty okurky, pomazánková másla, žárovky a podobně.

Nešťastné, až tragické, pro nás evropany je to, že v řadách úředníků EU je evidentně spousty odborníků na tyto podružnosti, ale na věci podstatné a životně důležité nejsou lidi.

K. Janyška 8.5.2019 14:18

Re: V praxi je to tak,...

Tragická je myšlenka EU na LS. Pokud má aeu být, musí stát na negativní smlouvě. Tedy na principu já pán - ty pán... Dzp.

K. Janyška 8.5.2019 9:59

Libertariáni, doučit a pak přijít, socani !

Vy lidský svět konstruujete, nerespektujete, neboť neznáte principy, na kterých vyrostl a nezměnitelně stojí... Dzp.

Z. Frys 8.5.2019 10:34

Re: Libertariáni, doučit a pak přijít, socani !

http://jdem.cz/e4fy85

K. Janyška 8.5.2019 10:48

Re: Libertariáni, doučit a pak přijít, socani !

Vy jste idioti, libertariáni. Jste konstruktéři lidského světa, jste socani.

Mimochodem, co je to spontnní řád lidského světa ? Dzp.

Z. Frys 8.5.2019 11:14

Re: Libertariáni, doučit a pak přijít, socani !

Samoorganizace je proces, při němž vzájemným působením mezi složkami neuspořádaného systému vzniká nějaká podoba řádu. Tento proces je spontánní a není nijak centrálně řízen. Samoorganizace se vyskytuje ve fyzikálních, chemických, biologických, sociálních a kognitivních systémech. (WIKI)... Jen dodávám, že samoorganizace (spontánně vzniklý řád) je vlastností všech nelineárních dynamických soustav. Není to tedy jen lidský svět, který se samoorganizuje. Samoorganizace je všude. Občas se tomu také říká evoluce. Doporučuji ještě hodně dostudovat, zejména fyziku a matematiku. Dzp... http://jdem.cz/e4f2f4

PS. Libertarián je dnešní označení pro klasického liberála. K.H. Borovský: "Hlavní původ skoro všeho zlého ve veřejných a občanských záležitostech světa jest – dle mého mínění ta okolnost, že lidé buďto stejné věci jmenují rozličnými slovy aneb rozličné věci nazývají stejným jménem..."

K. Janyška 8.5.2019 14:20

Re: Libertariáni, doučit a pak přijít, socani !

To je málo a z pomýlené Wiki, kde není nic kloudného z této věci... Dzp.

L. Novák 9.5.2019 0:35

Re: Libertariáni, doučit a pak přijít, socani !

Tak tam něco napište... :-)

J. Ptáček 8.5.2019 9:47

Škoda projektu ESVO

EU se stala následovnicí EHS (bývalá NSR, Francie a další) a ne zhruba paralelní, ale trochu slabší ESVO (Evropské sdružení volného obchodu-V. Británie, některé skandinávské země a další). I v té době se řešily obdobné problémy jako dnes, pravomoci, náplň spolupráce apod. Takže nic zas až tak nového. Bohužel projekt ESVO skončil a zanikl. Němcům a Francouzům se nehodil do krámu, téměř samotní Angličané jej neustáli. Současná Evropa mohla mít polovinu problémů.

P. Urban 8.5.2019 9:35

EU má vládnout nebo nevládnout, ne obojí zároveň.

EU představuje měkkou moc. Pokud něco opravdu nechceme, tak nás k tomu EU nedonutí. To se názorně ukázalo na uprchlických kvótách. Pokud jde o méně důležité věci, jsme členy určitého spolku a měli bychom se mu přizpůsobit. Aniž bychom museli být papežštější, než papež. Což naši zástupci a naše úřady občas jsou.

Odbourávat bariéry znamená mimo jiné i sjednocovat normy. Ale o tom tu lépe píší jiní.

Pokud je něco výhodné, prosadí se to bez příkazu. To jistě. Otázka je, pro koho je to výhodné.

Autor na jednu stranu odmítá vládu EU v oblasti daní, dotací a ekologických a genderových opatření. Na druhou stranu požaduje, aby agenda EU zajišťovala důslednou ochranu spotřebitele a aby zajišťovala bezpečnost vnitřní(?!) a vnější. Takže když je to výhodné pro něj, prosazování příkazem (jak jinak to má EU dělat?) mu nevadí. Dokonce ho požaduje. Jinak řečeno, má v tom pěkný hokej.

Jestli tohle je pravicová alternativa současného establishmentu, tak to můžeme rovnou volit KSČM. Možná to z hlediska liberálních ideálů nakonec dopadne lépe.

J. Jurax 8.5.2019 12:01

Ehm ... řekl bych, že bezpečnost vnitřní i vnější, jakož i ochrana spotřebitele v globálním světě je výhodná nejen pro autora, nýbrž i pro Vás.

A pokud něco opravdu nechceme, tak nás k tomu EU stejně donutí. Nedělejte si iluze. Rozkazem, silou, ekonomicky, stálým tlakem, dotacemi, přes tuzemské kolaboranty. Myslite, že jsme si chtěli zdražit elektřinu skrze podporu OZE, platit emisní povolenky nebo zrušit pomazánkové máslo a tuzemský rum? U těch kvót nás spasilo jen to, že to nechtěli i jiní.

A. Hrbek 8.5.2019 7:56

EU

že autor o problematice toho příliš neví. Typickým populistickým nesmyslem je jeho povídání o normách. Již na počátku tohoto staletí vznikla snaha chránit spotřebitele před snahou výrobců produkovat výrobky ohrožující bezpečnost a zdraví občanů, respektive s méně vyhovujícími užitnými vlastnostmi. Dalším efektem této snahy je zaručená zaměnitelnost výrobků.

Takže vznikl systém nejrůznějších norem, nejprve na státní, později na mezistátní úrovni. Žádný výrobce není k ničemu nucen, může si vyrábět co chce, jak chce - jenom jeho výrobky, nesplňující určité kvalitativní normy, nemusí nalézt na trhu odbyt, nebo mají menší tržní hodnotu.

Nikomu se např. nebrání pěstovat zakřivené okurky nakládačky. Jenomže takových okurek se vejde do zavařovací láhve méně. A to konzervárnám i spotřebiteli tak trochu vadí, takže výrobky IV. kvalitní třídy, byť levnější, nenacházejí takový odbyt, jako, byť i dražší výrobky I. nebo II. kvalitní třídy. Autor je na tom jak pan poslanec Benda, který nepochopil, že je výhodné, aby například šroubky měli měly přesně stanovený doporučený rozměr a byly ́tak zaměnitelné. Přitom na problém zaměnitelnosti narazili výrobci zbraní již v 18. století. Pan Benda také nepochopil, proč mají mít otvory pro šrouby u poklopu na záchod doporučenou určitou rozteč, stejnou jako u otvorů v záchodových mísách.

Znovu opakuji - nikdo není k ničemu nucen, každý může vyrábět co chce a jak chce. Ale musí počítat s tím, že pokud jeho výrobek nebude splňovat určité doporučené vlastnosti, bude mít menší tržní hodnotu. Nic méně, ale nic víc. Kvalitativní normy byly dávno před EU a normalizační činnost stále bude, i když případně EU zanikne. Ale když EU zanikne, nebude mít řada pisálků o čem neustále "populárně" demagogicky psát. A na skutečně věcnou a podloženou kritiku nemají dostatečný fundament. Do kritiky poměrů v ČR se jim ale moc nechce, protože by mohli někde tvrdě narazit. Ale to již tak v Čechách bývá.

M. Pecina 8.5.2019 8:37

Re: EU

Přesně, zkrátka společné normy jsou přínosem pro společný trh. Výrobce nemusí řešit s každou zemí zvlášť jestli to co vyhoví někde v jedné zemi, vyhoví i jim, prostě to bude vyhovovat všude podle jedné společné normy. Něco jiného je, pokud se něco vyrábí jen pro lokální trh. Tam by mělo být soudruhům v EU úplně u Brusele, podle jaké normy je to vyrobeno a jak se to jmenuje (tuzemský rum, pomazánkové máslo...).

J. Plíva 8.5.2019 9:11

Re: EU

"..každý si může vyrábět, co chce.." To je pravda. Ale je mu zakázáno prodávat - například vysavače s větším příkonem než EU dovoluje.

Tady se nejedná o normy na šroubky - proti tomu nikdo nic nemá. Co má příkon vysavače společného s normami?

P. Lenc 8.5.2019 9:14

Re: EU

Ano, to je ale něco, co je mnoha lidem tak nějak šuma fuk a neuvědomují si, že to je typická salámová metoda.

Z. Frys 8.5.2019 10:44

Re: EU

I ty normy na šroubky tady byly daleko dřív než EU. Na vytváření norem nepotřebujeme ani EU, ani stát. Viz spontánní zavedení čárových kódů v obchodě nebo současné rozšíření QR kódů. Ovšem na zákaz vysavačů s vyšším výkonem, žárovek, na emisní limity spalovacích motorů pod hranice fyzikálních možností a na podobné πčoviny je EU kabrňák.

A. Hrbek 8.5.2019 11:39

Re: EU

Tam je možný dvojí pohled - snaha omezit příkon je do jisté míry i snahou zlepšovat pro konsumenta parametr výkon/spotřeba. Otázkou ovšem je, zde se mu tím sníží náklady.

Je to obdobné, jako snaha snižovat spotřebu automobilů. Tam proti tomu běžný spotřebitel zas tak tolik neprotestuje, protože to vidí při každém tankování. Ale i tam může být diskuse.

Samozřejmě, že největší diskuse může být o tom, zda je třeba z nejrůznějších důvodů (například snižován emisí nebo oteplování) snižovat spotřebu energií. Tam si nejsem jistý. A kotrmelců v této oblasti bylo více než dost. A hodně drahých.

J. Jurax 8.5.2019 12:05

Ehm ... nepochopil ... a ty šroubky měly ...

K. Janyška 8.5.2019 14:22

Re: EU

Slabé a rudé... Dzp.

J. Schwarz 8.5.2019 7:41

Jako neexistuje

"euroobčan", tak neexistuje ani společný evropský trh. Jde o konglomerát dílčích trhů jednotlivých zemí, kde si nejsilnější firmy prosadily pro sebe výhodná pravidla. Všechny ty hygienické a ekologické normy jsou jen formou konkurenčního boje a snahou o vyřazení menších lokálních prodejců z trhu...

J. Kanioková 8.5.2019 18:45

Naprosto přesně !

D. Polanský 8.5.2019 7:03

Nechápu, proč by se EU měla změnit,

když to není v zájmu politiků a úředníků, které EU dobře živí? V dějinách se ještě nic takového nestalo. Vždy musel přijít atak z vnějšku. Autor chce přepsat dějiny.