EVROPA: Civilizační vyčerpání
Na prorocké konferenci, která se konala 7. května 1935 ve Vídni, filozof Edmund Husserl řekl: „Největším nebezpečím pro Evropu je únava.“ O osmdesát let později ovládá západoevropské společnosti stejná únava a pasivita.
Je to druh vyčerpání, který vidíme v klesající porodnosti Evropanů, bujení veřejného dluhu, chaosu v ulicích a odmítnutí Evropy investovat prostředky do své bezpečnosti a vojenské síly. Minulý měsíc byla na pařížském předměstí okupována 80 migranty a aktivisty podporujícími ilegální migraci bazilika Saint Denis, ve které jsou pohřbeni francouzští křesťanští králové. Policie musela zasáhnout, aby místo uvolnila.
Francouzská policie vyvádí některé z 80 migrantů a aktivistů podporujících ilegální migraci, kteří okupovali baziliku Saint Denis 18. března 2018. (Zdroj obrázku: Snímek obrazovky z videa, YouTube / Kenyan News & Politics)
Stephen Bullivant, profesor teologie a sociologie náboženství na St Mary’s University v Londýně, nedávno zveřejnil zprávu „Evropští mladí dospělí a náboženství“:
„Křesťanství jako standard, jako norma, je pryč, a pravděpodobně navždy pryč - nebo přinejmenším pro příštích 100 let,“ řekl Bullivant.
Podle Bullivanta je mnoho mladých Evropanů „pokřtěno, ale pak už nikdy znovu nevkročí do kostela. Kulturní a náboženská identita se prostě nepředává od rodičů k dětem, prostě pomalu mizí... A víme, že muslimská porodnost je vyšší než u domácí populace a že jsou mnohem víc oddaní svému náboženství.“
Richard Dawkins, ateista a autor knihy The God Delusion , reagoval na zveřejnění této studie prostřednictvím tweetu k milionům svých fanoušků na Twitteru:
Než se budeme radovat ze smrti poměrně blahobytného křesťanského náboženství, nezapomeňme na hrozivý rým Hilaire Belloca: „Vždy se obávejte, zda nepřijde něco horšího.“
Dawkins je zřejmě znepokojen, že po zániku křesťanství v Evropě nedojde k ateistické utopii, ale ke vzestupu islámu.
To je hlavní pointa knihy Philippe Bénétona Morální zmatek západu (Le moré de l’Occident): Islám plní kulturní vakuum společnosti bez dětí a která věří - bláhově - že nemá žádné nepřátele.
Podle rozhlasové stanice Radio Sweden je ve Švédsku v důsledku demografických změn pokřtěno stále méně novorozenců. Do roku 2050 bude podle nedávné analýzy Pew Research Centre téměř každý třetí obyvatel ve Švédsku muslim.
Zdá se, že hlavní proud evropského myšlení věří, že „zlo“ pochází pouze z našich vlastních hříchů: rasismu, sexismu, elitářství, xenofobie, homofobie a viny heterosexuálního bílého muže - a nikdy z neevropských kultur. Evropa si nyní nekonečně idealizuje všechny „ostatní“, především migranty. Dědictví a odkaz západní civilizace se drolí kousek po kousku, až z ní nic nezůstane. Naše hodnoty jsou zesměšňovány a náš instinkt k přežití je potlačen. Je to proces rozkladu, který se nám naše elity rozhodly zprostředkovat, jako by to bylo nevyhnutelné. Nyní Evropská unie čeká na příští příval migrantů z Afriky.
Při svém hlavním projevu německá kancléřka Angela Merkelová v Bundestagu po nevídaně dlouhém a obtížném procesu utváření nové vlády mluvila o imigraci smířlivě a zároveň nabídla inkluzivní poselství o islámu. Řekla: „Když s námi žije 4,5 milionu muslimů, tak se jejich náboženství, islám, také stalo součástí Německa.“
Nejsilnější politička v Evropě kapitulovala: zjevně zapomněla (opět) na rozdíl mezi občanskými právy jednotlivců, které muslimští občané požívají v Německu, a zdroji národní identity, na kterých se Evropa zakládá: humanistickými a židovsko-křesťanskými hodnotami. Toto uvědomění může být důvodem, proč před týdnem nový německý ministr vnitra Horst Seehofer řekl, že „Německo bylo formováno křesťanstvím“ a ne islámem.
Evropská únava může být také viděna v generačním konfliktu, který je zakořeněný v alarmujícím růstu veřejného dluhu. V Itálii byli nedávno politické instituce otřeseny volbou dvou významných populistických stran. Jedná se o zemi s veřejným dluhem ve výši 40 000 eur na osobu a daňovým zatížením ve výši 43,3 % HDP. Průměrný věk obyvatelstva je třetí nejvyšší na světě, spolu s mírou porodnosti, která patří mezi nejnižší na světě, při věku odchodu do důchodu, který patří mezi nejnižší v Evropě a nejvyšším poměrem výdajů na sociální zabezpečení vzhledem k HDP v západním světě. Je to také země, kde důchody představují jednu třetinu všech veřejných výdajů a kde procento důchodců v poměru k počtu pracovníků vzroste z dnešních 37 % na 65 % v roce 2040 (od tří pracovníků, kteří podporují jednoho důchodce dnes, ke třem pracovníkům, kteří budou podporovat dva důchodce).
Islámský problém by pro tuto unavenou a rozkládající se společnost mohl být rozhodující. Pouze evropská křesťanská populace je neplodná a stárnoucí. Muslimská populace je plodná a mladá. Podle deníku Wall Street Journal „zemřelo ve většině evropských zemí - včetně Anglie, Německa, Itálie a Ruska - v letech 2010 až 2015 více křesťanů, než se jich narodilo“.
Teroristické útoky budou v Evropě pokračovat. Nedávno si v Trèbes, v jižní Francii, džihádista vzal rukojmí v supermarketu a deklaroval svoji věrnost ISIS. Zdá se, že evropské společnosti se považují za tak silné a že jsou schopny absorbovat masovou imigraci a nic jim nebrání věřit, že se příchozí lidé mohou asimilovat a že zvládnou teroristické útoky, stejně jako zvládají smrtelné srážky automobilů nebo přírodní katastrofy. Civilizační únava se také zdá být důvodem, proč tyto země nepřijmou smysluplná opatření k porážce džihádismu, jako je uzavírání salafistických mešit nebo deportace radikálních imámů.
Muslimští extremisté tuto výhodu chápou: pokud se vyvarují dalšího obrovského masakru, jakým bylo 11. září, tak budou moci pokračovat v ničení lidských životů a podkopávání Západu, aniž by jej probudili z jeho letargie. Nejpravděpodobnějším scénářem je, že všechny současné procesy budou pokračovat: vnitřní rozpolcenost Evropy, existence dvou paralelních společností a ponižování západní kultury. Zdá se, že evropská společnost se kousek po kousku neodvratně hroutí.
Autor je kulturní redaktor Il Foglio, italský novinář a spisovatel
Překlad původního textu:Europe’s Civilizational Exhaustion
Překlad: Mikuláš Hrubiško
Převzato z webu Gatestone Institute