7.7.2022 | Svátek má Bohuslava


Diskuse k článku

EVROPA: Chceme společnost křesťanskou či islámskou?

Úspěch některých evropských stran v nedávných volbách byl založen na jistých - oprávněných - obavách z imigrantů vyznávajících islám. Je to důsledek opouštění staletých tradic a absence kořenů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Anděl 8.9.2014 22:08

Re: Trochu mi to připadá zmatené

Jenomže obávám se, že idea sekularismu nutně přináší možnost, že v zemi bude více kultur. Ostatně internet tomu dost pomáhá. A nelze tomu demokratickými metodami nijak bránit. Volný pohyb myšlenek nezastavíte jinak, než cenzurou.

Jiná věc je to nucení druhých k ohleduplnosti mimo standardní rámec sekularity - v tom s vámi souhlasím.

J. Anděl 8.9.2014 22:00

Re: Dvojí nesouhlas

Nebo jinak - čistě akademicky - co je na tom nelogického?

Jak píšu, nerozumím přesně dogmatu o trojjedinosti Boha. Ale rozuměl bych třeba myšlence o trojjedinosti vody - v plynném, kapalném a pevném stavu. Ačkoliv u té myšlenky Boha Otce, Syna a Ducha se zřejmě nejedná o skupenství, jako spíš formu projevu.

Já jsem ostatně také zároveň syn a zároveň otec. Zázrak :).

J. Anděl 8.9.2014 21:57

Re: Dvojí nesouhlas

Kdyby za naprostý nesmysl považoval všechny tři varianty, proč by to zmiňoval jen u jedné? Jen pro zmatení nepřítele?

Já to pochopil tak, že ostatní varianty považuje také na nesmysl, ovšem už ne naprostý. A není-li něco naprostý nesmysl, pak na tom třeba je něco smysluplného (jinak by to byl naprostý nesmysl).

Myslíte, že to je špatně? Měl jsem to chápat jinak?

J. Anděl 8.9.2014 21:54

Re: Dvojí nesouhlas

Pokud byste přijal myšlenku Boha, nevím, proč by nemohl být trojjediný (ne, že bych já zrovna chápal přesně katolickou ideu trojjediného Boha). Pokud myšlenku Boha nepřijímáte, nevím, proč by trojjediný měl být více nelogický, než jediný.

J. Anděl 8.9.2014 21:51

Re: zajimave

Vybral jsem pravda zástupce z různých sfér lidského života, přičemž každá má jiný dopad a jinou oblast působení, tedy i jiný způsob zneužití (náboženstvím zase nevydloubnete bližnímu svému oko).

Nemohu církev a náboženství bránit do posledního dechu, protože i já vidím celou řadu nedostatků v mnoha aspektech, nesouhlasím s mnoha dogmaty, nelíbí se mi všechno. Jsou to však lidé, ne supermani. A vidím i pozitiva. Vy nevidíte žádná pozitiva aktivit církve?

Dnes kromě toho vidím jako reálnější problém zneužití různých new age sluníčkových ideologií, které do otevřených srdíček a naplnění vlastního života často balí nezodpovědnost a sobectví. Stejně tak byla zneužita ekologie, dříve sociální spravedlnost a další různé ideje, které nemají nic společného s trojjediným ani žádným jiným bohem. Kdyby pan Janyška uspěl se svým tažením za propagaci učení pana Hayeka, do pár let by tu možná byla nová manipulativní ideologie SŘLI, v rámci které by méně mravní jedinci, než je pan Janyška, přišli na své způsoby, jak se skrze tuto ideologii dostat k penězům a moci (a souvisejícím atavistickým požitkům).

Chápu, že by se vám zřejmě líbil svět bez všech ideologií, ale soukromě se domnívám, že to je utopie. Je teď jen větší rozdrobení, stovky a tisícovky maličkých náboženstvíček a ideologátek. Uvidíme, jak takto rozdrobená společnost, vedená superideologií svobodné spotřeby k ohledům na vlastní prospěch, obstojí v nějaké krizové zkoušce. Ne, že bych se na to těšil, taky jsem dost pohodlný...

Ale ani to nelze podle mě nijak zvrátit.

F. Pavlis 8.9.2014 21:46

Re: Dvojí nesouhlas

I jen lehce chápavým lidem lze vysvětlit "zakřivenost" vesmíru a relativitu času a jiné záhady kosmogonie a astrofysiky. Trojiční učení bylo a zůstává pokusem vyjádřit v kategorii foilosofické to, co biblické texty nikdy takto neformulovaly. JHVH je gramatický tvar vlastně nepřeložitelný a znamena prostě existenci. Allah je nomen apelativum pro totéž. Stejně jako pan J.Jurax by bylo možné nazvat  " podobenství " velkého třesku  astrofysickými pověrami. Nicméně platí, že čím méně znalostí, tím hlasitější projevy lidí neznalých. V antice se říkávalo takovým IDIOTI. Až později dostalo vyjádření pejorativní přízvuk. Tomu se ve svém příspěvku vyhýbám.

M. Prokop 8.9.2014 21:40

Re: I u nás, v Teplicích, v českém městě

Pokud tak muslimové činí, tak jen proto, že jim to místní pitomci umožňují nebo jim pomáhají. A o ty mi jde hlavně.

M. Prokop 8.9.2014 21:39

Re: I u nás, v Teplicích, v českém městě

Já jsem (a s oblibou) dost politicky nekorektní.

M. Prokop 8.9.2014 21:37

Re: Dvojí nesouhlas

"proč současný "západ" "hnije" v amorálním morálním relativismu v jehož důsledku se poprvé ve svých dějinách opírá o zničující masový sociální, ekologistický a elitářsko byrokratický parazitismus."

Příčinou je obvykle příliš snadný život.

Křesťanství a parazitismus se spíše podporují, než vylučují.

J. Jurax 8.9.2014 21:35

Re: Dvojí nesouhlas

Asi tak.

M. Prokop 8.9.2014 21:34

Re: Trochu mi to připadá zmatené

Pomatení multikulti se domnívají, že v zemi může být více různých kultur. Nic proti tomu, ale pokud je jedna z nich dost nesnášenlivá, což islám, překročivší jisté kritické procento je, je nutno jejich nesnášenlivost zarazit a udržet je v přísně sekulární rovině požadavků na okolí.

A zároveň domácím nebrat jejich zvyklosti, byť mohou mít náboženskou bázi. Ti jsou tam totiž doma.

V islámských zemích by mělo platit totéž, jen s výměnou činitelů.

J. Jurax 8.9.2014 21:32

Re: Dvojí nesouhlas

A muslimy taky nechcete?

B. Rybák 8.9.2014 21:31

Re: Dvojí nesouhlas

Ještě by bylo pane Juraxi potřeba vysvětlit, proč současný "západ" "hnije" v amorálním morálním relativismu v jehož důsledku se poprvé ve svých dějinách opírá o zničující masový sociální, ekologistický a elitářsko byrokratický parazitismus.

Všichni filozofové politiky, marně hledají jiné řešení než je náhrada vševidícího (laskavého křesťanského Boha) vševidícím totalitním (orwelovským) "Velkým bratrem". Jiná než křesťanská (protestantská) demokracie samovolně nikde v novověku nevznikla a bez křesťanství s nejvyšší pravděpodobností zanikne (na ten parazitismus)!.

M. Prokop 8.9.2014 21:30

Re: Dvojí nesouhlas

Nesmysl není to pravé slovo. Pokud o tom uvažuji vážně, tak spíše nelogičnost.

Ale já uvažuji spíše o příčinách a následcích a ty vycházejí nastejno, ať je obraz či popis boha jakýkoliv.

J. Jurax 8.9.2014 21:29

Re: Dvojí nesouhlas

Vy tedy tu logiku válíte :-)

M. Prokop 8.9.2014 21:28

Re: Dvojí nesouhlas

Ano.

Problém nejsou ani tak přistěhovalí musulmani, jako sociální krmení, které je do evropských států přitahuje a evropští multikultišílenci, ochotní jim ustupovat a asimilaci všemožně znemožňovat.

J. Anděl 8.9.2014 21:27

Re: I u nás, v Teplicích, v českém městě

Slyšel jsem, ale podklady nemám, že obecně v některých lázeňských oblastech mají problémy s tím, že tam jezdí hodně turisté z islámských zemí, zatímco jiní tam tolik nejezdí. Tam si dovedu představit, že něco podobného udělají (story se psem). Ovšem to je právě ono, pokud to je pravda, udělají to ze zcela kapitalistických pohnutek, ideál neideál.

Slyšel jsem i právě o koupání zahalených děvčat (jak se asi před tím osprchují?) a dalších jiných věcech. Jenomže to, je-li to pravda, jde na hlavy těch hoteliérů.

Docela bych bral, kdyby o tom nějaký čtenář věděl víc a mohl to uvést na pravou míru. Ode mě je to jen takové urban story.

Na druhou stranu je třeba říct, že kdysi (za starých časů) v Egyptě taky nikdo nenutil Evropanky koupat se oblečené. Naopak, místním obchodníkům žijícím z turismu mentalita "našich" děvčat ohromně vyhovovala.

J. Jurax 8.9.2014 21:26

Re: zajimave

Jistě. Ale náboženství (jako každá ideologie masově rozšířená) je k tomu velice vhodné, neboť nabádá k poslušnosti bohům a jejich pozemským zástupcům a zavazuje chránit a bránit víru pravou, neboť ovládá a oblbuje masy nevědomého lidu tisíce let, což o jídle, lásce, ohni aniž lžíci na boty říci nelze. Dokonce ani o internetu se to říct nedá - internet nehlídá jednotu kultu a netrestá kacíře.

J. Jurax 8.9.2014 21:19

Re: Konec článku je nesmyslný.

Nevím, zda náboženství vznikla proto, aby se lidé ve smečce a později v rámci etnika, národa (lidstva) navzájem "nesežrali". Pakliže však ano, je z průběhu dějin zřejmo, že náboženství onu úlohu nesplnila. Lidi věřící v téhož boha se nadšeně vyvražďovali kvůli drobných odchylkám v ritu či věrouce, aby se poté sjednotili proti lidem vyznávajícím jiného boha a nadšeně se vyvražďovali dál ku větší slávě toho svého, jedině pravého boha.

A ovšem náboženství sloužilo jako ideologický podšprajc bojů ve jménu zájmů podstatně méně duchovních, ba zcela přízemních, o to však pochopitelnějších - o peníze, majetek a moc. A nástroj sloužící k oblbení sprostného lidu, aby se tento navlečen do krzen, kyrysů a uniforem radostněji bil sekyrami, meči, mušketami, děly, kulomety, smrtícími plyny, tanky a bombardéry s požehnáním kněží na obou stranách. S námi je Bůh! Alláh Akbar! Gott mit uns! Za krále a svatého Jiří! Ve jménu Božím, bijte je a nikoho neživte!

J. Anděl 8.9.2014 21:16

Re: no já nechci evropu ani křesťanskou ani islámskou

O sekularizaci píšu výše. Jenomže jak můžete zároveň chtít svobodnou Evropu a přitom zabránit, aby byla třeba křesťanská nebo islámská?

Krédo o svobodě, které používáte, je hezký citát, ale v praxi narazíte na celou řadu problémů právě při stanovování toho, kde končí svoboda jednoho a začíná ta svoboda druhého.

J. Anděl 8.9.2014 21:14

Re: Dvojí nesouhlas

Považujete-li trojjediného Boha za naprostý nesmysl, pak mi z toho logicky vyplývá, že jediného Boha už nepovažujete za naprostý nesmysl. To je taky obzvláště "zajímavé" :).

Z. Baldova 8.9.2014 20:01

Re: Dvojí nesouhlas

Rikate ze se musi? O tom se Vam jen muze zdat Muslimove neustoupi koranu,tak at si ho opevuji tam odkud pochazeji Ja nechci zase zadne muslimi v nasi Ceske zemi

B. Rybák 8.9.2014 19:57

Re: Ani jedno, ani druhé.

Náboženská víra většiny občanů je rozhodující pro jejich postoje k morálním hodnotám, kulturním, uměleckým, sociálním a politickým institucím, tedy k fungování státu. Člověk nemůže souhlasit s tím, aby stát v němž žije pošlapával posvátné hodnoty jeho víry (a nutil k tomu i jeho)! Stát, který tyto postoje většiny svých občanů nerespektuje, proto nemůže být státem demokratickým!

Z. Baldova 8.9.2014 19:53

Re: Dvojí nesouhlas

Ceska zeme byla a bude vzdy krestanskou zemi   To jako chcete aby muslimove  byli vladci v nasi zemi ? k tomu  pomalu ale jiste dochazi 1000x radeji opravdove mirumilovne krestanstvi nez odporny a vrazedny koran

J. Jurax 8.9.2014 19:21

Re: Tanečky katolické církve okolo zlatého telete !

No, už pomalu dvě tisíciletí prodávají boha, kterého nikdy nikdo neviděl, a slibují věci, které nikdo nepotvrdil. No není to kšeft století?

J. Jurax 8.9.2014 19:18

Re: Ani jedno, ani druhé

Hm, madam, taky mne soudruzi naučili velkou násobilku, integrální počet a řídit auto. Myslíte, že bych to měl taky odvrhnout?

Nehledě na to, že myšlenky osvícenství byly dlouho před soudruhy.

J. Jurax 8.9.2014 19:11

Re: obnova náboženství

Souhlas. Ono by to bylo celkem z bláta do louže - aspoň pro mne bezvěrce, neznaboha a ještě ateistu.

J. Jurax 8.9.2014 19:03

Re: Podnětný článek

Přesné.

J. Jurax 8.9.2014 19:01

Re: Tentokrát je diskuze skoro vyvážená.

Jsem rád, že jste se ujala vyslovení toho varování.

J. Anděl 8.9.2014 18:36

Re: zajimave

Jistě, náboženství lze zneužít. Stejně lze zneužít jídlo, lásku, oheň, lžíci na boty nebo internet, tak nějak namátkou.