25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ESEJ: Sebedestrukce západu

Během nedělní Partie televize Prima (dne 5. července) jsem byl tázán, co si myslím o právě probíhajícím – svým rozsahem a svou mírou násilí v minulosti neznámém – fenoménu americké společnosti, kterým je ničení pomníků vůdců americké demokratické revoluce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Han 15.9.2020 21:40

Jo, nečtěte to. Stejně byste to nepochopil.

Post-kapitalismus? Co to proboha je? To je něco, co přijde po kapitalismu, přece. Nebo ne? Nemáme pro to pojmenování, protože netušíme. Dřívější Pivodové mohli prorokovat post-feudalismus, post-otrokářství, případně dobu post-prvobytně pospolnou. Všechno spojuje jediné - dokud ta doba nenastane, nevíme, čím se bude vyznačovat. Různí scifisté vymýšleli různé společenské modely podle svých životních zkušeností a politické orientace. Jiné byly vize Isaaca Asimova, jiné Stanislawa Lema (u něj dokonce v časové závislosti). Nutno říci, že ani jedny se nenaplnily a nenaplní, jsou totiž pouhou extrapolací tehdejších poznatků i idejí do budoucna. (Stejně jako Jules Verne - ač někteří tvrdí opak - nepředpověděl technologický vývoj. Jeho "krásné nové stroje" jsou technologicky nesmyslné. Na Měsíc jsme vzlétli, ale ne v dělovém náboji. Elektrické motory současné ponorky používají, ovšem rotační, pan Verne pouze modifikoval parní stroj, atd.)

A post-kapitalismus? "Během 30. let 21. století dozrají klíčové technologie do udržitelného stavu pro poskytování minimálního nepodmíněného příjmu pro každého občana USA." Fakt? Momentálně to vypadá na minimální nepodmíněný příjem pouze jisté etnické skupiny. S tím související "rozkvět" pouze "humanistických" (mám s tím slovem veliký problém) fakult... no, jistě ještě právnických. Technické budou mít útlum, dělat "tvrdou" vědu podle rasových a genderových kvót prostě nejde.

Pivoda, který sám ustrnul v 60. létech, se nedívá do budoucnosti, ale do toho, co za budoucnost pokládal před těmi šedesáti lety. A utvrzuje se v tom čtením vybraných článků, které se zdají souznít s jeho názorem. Co nad to jest, od ďábla jest. Nedostatkový socialismus? Nic takového přece Klaus nepropaguje ani nepředvídá. Pokud, tak se toho obává vzhledem k současnému vývoji, který Pivoda ignoruje.

M. Pivoda 15.9.2020 21:27

Rozhodující (dlouhodobě) je revoluce technologická. A v USA do toho problému a současně příležitosti vidí lépe, než čeští Pepíci.

..... Bottom line – there are many other examples, in addition to those outlined in this commentary, and numerous other intricacies of the examples I did outline. They all add up to a world in which technology has either killed or severely limited inflation for the foreseeable future. Those who are predicting higher interest rates or planning for sustained pricing power are going to be proven wrong by the ongoing march of technological development and its powerfully deflationary forces.

Odkaz na webový zdroj zde záměrně neuvádím, protože mezi seriózními diskutéry jsou i nekulturní hovada (jako například agent Milan Prokop). A takové lidi nehodlám dovzdělávat.

P. Milan 15.9.2020 21:01

Vy jste nepochopil Singera. Klid.

P. Rychetsky 15.9.2020 21:00

"Americká kulturní revoluce nás může zničit neméně než před 100 lety revoluce ruská"

Spravne. A je mi cti pozorovat chladne analyticky mozek profesora ekonomiky dr. h. c. mult. v akci. Nemene je stejne nebo vice. Takze ruska revoluce nam dodala pulku planety v naproste chudobe, kdysi prosperujici zeme jako Ceskoslovensko na mizine (ja mel plat $60 mesicne) a miliony mrtvych a ve vezenich. To by bylo stejne. No a jestli vice, tak by se mel Klaus rozepsat. Miliardy mrtvych? A kdyz jsem v CSSR makal za $2 denne, srazi mi to Americka kulturni revoluce na 50 centu denne? Bude to jak v severokorejskem vezeni? Tam je celkem pohoda a deti se tam jist nesmeji, co ale na venkove, kde je z hladu jedli?

Je mi lito, ze Klaus nevenoval teto stezejni myslence vice prostoru.

Ale beru to vazne a uplne jsem se vydesil. Nez americka kulturni revoluce, tak to radsi ruskou revoluci. Ta prinejhorsim nebude tak zla. Putin na Hrad. A do pytle, on uz tam v kostymu Nejedlyho je. Tak Putinuv Klaus na Hrad! A jako prvni prezidentsky krok nejvyssiho velitele zbombardujeme Ukrajinu. A Berkeley hned potom.

P. Milan 15.9.2020 20:58

Diskuse je názornou ukázkou toho, jak obránci upadajícího dekadentního Západu, umírajícího na multikultigenderfeminismus a skupinové indentity a jejich zvýhodňování nejsou schopni reagovat jinak (měně blbě), než obviňováním oponentů z příchylnosti k Rusku a Číně.

Karel Čapek to označoval za "straw man".

S horlivostí hodnou lepší věci. Ještě Werich, z blbosti, nebo za peníze?

M. Pivoda 15.9.2020 20:57

V Marxových, Mussoliniho či Hitlerových spisech není nic o IT a umělé inteligenci. Ani to tam tehdy ještě nemohlo být. Klid, prosím.

Nešířím násilí ale informaci. Dnes je třeba zvýšit povědomí (raise awareness). aby nenastala ta špatná alternativa naší budoucnosti. Klid, prosím.

M. Pivoda 15.9.2020 20:53

Bankéř Singer už to pochopil. Klid.

P. Milan 15.9.2020 20:51

Omyl. Kvantitativní uvolňování způsobuje inflaci. A ani IT nezpůsobují deflaci, jen posun ve skladbě spotřebního koše. To se jen zase Pivoda montuje do něčeho, čemu rozumí jak koze, od prdele k noze. Do ekonomie.

P. Milan 15.9.2020 20:46

Vás to tedy dneska bere ...

Levičáctví by jim nic nenarušilo, naopak obvykle cenzurní tendence posiluje. Viz levičácká EU a levičácké university, i v USA.

Blbnete i na jiná témata, než Klaus?

P. Rychetsky 15.9.2020 20:29

No to je preci jasne, ze nechteli do EU. Kdo by tam chtel? Je to cele prohnile levicacke a neni tam svoboda a nikomu se tam nezije dobre. Jo , to takhle zustat v Rusku i s Donbasem, to je jina. V uhli je budoucnost.

J. Novák 15.9.2020 20:28

Deflaci nezpůsobuje IT, ale centrální banky kvantitativním uvolňováním a zápornými úrokovými sazbami. Klaus sice možná nerozumí IT (a možná ano), ale tohle ví naprosto přesně, zatímco Vy se fatálně mýlíte. Takže jste nám právě názorně objasnil, čí názor má nějakou váhu.

P. Rychetsky 15.9.2020 20:27

Tak tak. Nerikam ani tak ani tak, ale na my slova dojde. Ale aspon jsem byl prvni kdo to nerekl.

Stejne dojde na klausovsky slova. Zapad hnije. Uz tak od 14. stoleti, ale prave o to vic to smrdi. Lame se chleba a Klaus se prisne a kriticky diva jak jedna pulka pada do zumpy. Druha pulka je zachranena, diky konzervativnimu ortodoxnimu krestanstvi z Lubjanky. A na tu se namaze Klaus, at nenavist ke vsemu levicackemu lip klouze do krku.

J. Novák 15.9.2020 20:26

To samé, co píšete, už jsem kdysi četl. V Marxových, Mussoliniho či Hitlerových spisech... Pokud věříte ve spásu UI a nepodmíněný příjem, není Vám už pomoci a jen doplníte zástupy těch progresivistických levičáků v elektronických korporacích, které jsem jmenoval a nebezpečí, které představují pro normální lidi, o němž je článek.

Až uvidíte, že svět Vám na Váš pseudopokrok zvysoka kašle, a že skutečné hodnoty vznikají někde úplně jinde, zkuste se hlavně vyvarovat násilí. Děkuji.

V. Petr 15.9.2020 20:23

Kde jste tu blbost sebral? Strašák deflace je blábol levičáků!

V. Petr 15.9.2020 20:22

Ukrajina byla od počátku rozpolcena na východní proruskou a západní prounijní část.

V. Petr 15.9.2020 20:20

Steve Jobs sám doplatil na svou zelenou blbost. Nechal si rakovinu léčit "alternativními metodami..."

J. Novák 15.9.2020 20:19

A Vy vážně VÍTE, že všichni na Ukrajině chtějí do EU? Já jsem nepoznal jediného... ale moje sociální bublina rozhodně není repre vzorkem.

P. Rychetsky 15.9.2020 20:06

Klidne jste to mohl ukoncit s tim, ze vite kulovy. Konspirace vam kulovost neodstrani.

Spanelsko ma druhou vlnu, i kdyz s min umrtimi, protoze se to lekari naucili lepe lecit. Pocty jsou nyni jednodussi. Kdyz se bude klausovsky tvrdit, ze pandemie neni, a spolecnost se podle toho chovat, tak proste pomre tak 1% lidi, starsich a tlustych pomrou 3% az 10% a kdekdo bude mit jeste pul roku zmasakrovane plice a bude tezko dychat. A zapomente, ze byste se dostal do nemocnice, budou narvane.

Diky, Klausi, jsem rad ze pandemie neni.

T. Zlesa 15.9.2020 19:57

Zda je to tak nebo tak já vidím jasně. Pokud váháte, máte ještě šanci to rozlousknout. :-)

M. Pivoda 15.9.2020 19:55

IT technologie způsobují deflaci.

V. Petr 15.9.2020 19:52

Jaký je podíl IT technologií na světovém HDP???

P. Rychetsky 15.9.2020 19:51

Jakepak paradoxne? Ja jsem zatim mel pravdu uplne o vsem. Ctu preci Klausovo clanky a proto ted vim, ze vsechno jsem vymyslel prvni a spravne.

V. Petr 15.9.2020 19:49

Pokud zelení neuznají, že nejefektivnější cestou ke snížení emisí CO2 je přechod na jadernou energetiku, nehodlám jejich oteplovací bláboly brát vážně!

P. Rychetsky 15.9.2020 19:44

No to jsem nevedel, ze Cina a Rusko jsou nedulezite. Snad to vedi na Ukrajine ci Tajvanu. Ale Ukrajina je prece tak daleko - vzdyt to jsou jen slovansti vychodoevropane, kteri chteli do EU a kteri byli soucasti socialistickeho bloku. S takovymi prece nemame my nic spolecneho.

Jinak kdybychom nemuseli davat preventivni penize na obranu proti temto hovadkum sveta, tak se opravdu o zadnem lidskem globalnim oteplovani nebavime. Davno bychom meli atomovou energii skoro zadarmo a uplne pro vsechny.

Na obcasne bombardovani Saddamu by nam stacilo tak 1% soucasne armady NATO.

A kdo jiny nez my na celem svete ma tusit, ze KGBak ci bolsevik to nemysli s okolim vzdy uprimne?

M. Pivoda 15.9.2020 19:44

Ekonom Klaus zde na Neviditelném psovi prokázal (asi tak před týdnem, ve svém článku, který dohledávat nebudu), že nerozumí technologicky intenzivnímu 21. století (kde dominuje IT technologie a umělá inteligence), takže ani odvolávka na firmy jako je Google či Facebook Klausovi nic neřekne.

Tak dlouhý článek o ničem relevantním pro dnešní dobu číst nebudu. Ztráta času. Proč? V USA jsem prožil dohromady asi 1 rok života a jsem stále v kontaktu s některými Američany. V září 1991 jsem byl vyhozen z VUT Brno, abych tam nemohl rozvíjet aplikaci českého systému umělé inteligence.

Podstatné do budoucnosti:

Během 30. let 21. století dozrají klíčové technologie do udržitelného stavu pro poskytování minimálního nepodmíněného příjmu pro každého občana USA. A toto řešení budoucích problémů bude zřejmě i ekonomicky výhodným řešení pro USA. Alternativní řešení by USA stálo mnohem více peněz. Tedy, pokud budeme počítat s úplnými náklady!!!

Po období kapitalismu se prostě dostaví post-kapitalismus, nikoliv nedostatkový socialismus, ve kterém Klaus prožil své mládí. a nedokáže se proto intelektuálně posunout vpřed (tj. do post-kapitalismu). Neztrácejte čas s Klausem, prosím. To je minulost. Hleďte do budoucnosti.

P. Rychetsky 15.9.2020 19:37

Ano, jsou to zasluhy liberalismu. Tedy spis krestanstvi, ktere vymyslelo, ze jedinec ma nekonecnou hodnotu. Proto nedava smysl, aby nekonecne hodnotny cernoch sedel v autobuse jen vzadu.

Klaus popletl i tydle nazvy. Liberalni demokracie je spravne a chceme to. Vymysleli to ustavnici v USA. Clovek ma prava od Boha, tedy na zivot, svobodu a pachtani se za stestim. Liberalni demokracie pomoci te ustavy zajistuje prave ta prava. Klausovska demokracie bez privlastku kvete v tom Klausem milovanem Rusku. Tam si zaridite svoji stranu a svoji ustavu a jestli je treba nekoho vyhodit z okna, tak to do te ustavy klidne muzete dat, a ustavni soud, ktery si Putin najmenoval, to schvali. Demokracie cista jak studanka, z ktere se ani Klaus neboji pit ("v otazce Ukrajiny s Putinem souhlasim").

O nuancich ci pripadnych nedostatcich kapitalismu jste schopen psat vy. Klaus rozhodne ne. Ten ho proti levicakum obhaji za kazdou cenu.

Klaus od zacatku masivne popiral oteplovani zpusobene fosilnimi palivy. Prispel tak hysterii diskuse o tom co s tim. A taky k tomu, ze byl proste ignorovan. Pri tom kazdy antihystericky hlas by se hodil, napr. pri prosazovani levnejsi a sofistikovanejsi nuklearni energie.

J. Novák 15.9.2020 19:36

Ale zase mimo. Rusko a Čína jsou zaklínadlem ubožáků. Ne snad, že by tyto země nemohly zmanenat pro nás ohrožení, o tom jsme z historie snad poučeni dost, ale momentálně jsme spíše tak nějak "pod jejich rozlišovací schopností", jak by řekl V. K. To je prostě blbost.

Paradoxně máte pravdu v té druhé věci. Ano, je to zvláštní, ale právě produkty toho vrcholného kapitalismu, garážovky jako Apple, Microsoft, Google či Facebook a další (bohužel rovněž obtížně pojmenovatelné – překlad z angličtiny jako "technologické společnosti" je v češtině zcela absurdní nesmysl), dnes představují reálně největší hrozbu právě pro kapitalismus. Jsou to nejtypičtější hnízda levicového pokrokářství, které disponují obrovskými prostředy jak finančními, tak komunikačními, a tyto korporace nám nutí závislost na svých službách ať již formou elektromobility (což je fyzikální meganesmysl), všemožným všudypřítomným fízlungem nebo podporou různých "pirátských" uskupení, důsledkem čehož je právě genderismus, humanrightismus, a hromada těch různých bezpočetných ismů snažících se přetavit svobodného člověka do role snadno manipulovatelného zboží. Bohužel mnozí to nechápou a jedou na té vlně ve víře v jakousi spásu prostřednictvím vývoje (stejně jako Marx, Mussolini, Hitler nebo Gottwald). Tam je skutečně ukryt ďábel (což se mi jako letitému obdivateli Steva Jobse píše nelehko). Nedávné rokování antimonopolního trustu, kam byli šéfové 4 největších prznitelů světa pozváni na kobereček, vyznělo sice celkem optimisticky, ale uvidíme, zda to nebylo jen takové bezzubé bu-bu-bu. To ostatně rozhodnou zanedlouho američtí voliči (vlastně spíš volitelé).

J. Novák 15.9.2020 19:14

Na druhou stranu (a to nechci o tom koronaviru jakkoli spekulovat, protož o tom vím kulový) – nepřijde Vám divné, že v Itálii, Francii a Španělsku bylo téměř zázračným lékem na koronavirus masivní zadlužení celé EU, v níž hrajeme doslova a do písmene roli bílého koně? Že by tištění peněz bylo nejúčinějším lékem na viry? Od přijetí toho megadluhu, který budou splácet ještě děti našich vnuků, je koronavirus v těchto zemích méně nebezpečný než chřipka, zatímco před přijetím to byla smrticí epidemie. To mi připadá poněkud zvláštní. Všechna ta drastická opatření u nás totiž vycházela právě z šílených statistik zejména Itálie a Francie, jejichž zdravotní systém těžko označit za nevyspělý (o čemž už v případě Španělska můžeme třeba i spekulovat). Jasně, můžeme argumentovat USA, Brazílií a dalšími zeměmi, kde žádné megadluhy na koronavirus nezabraly, ale zatímco o brazilském zdravotním systému nevím nic, v USA jsou z největší části obětmi lidé, kteří se většinou zcela dobrovolně (v mezích svých možností a kořenů) vlastní vůlí vyřadili ze systému komerčního pojištění a zmrazený zprasek Obamacare jim v této věci nepomohl. Ostatně i to je jeden z důvodů současných násilnických akcí v US, protože průnik množiny neúčastníků komerčního pojištění a množiny jisté rasové skupiny je neuvěřitelně velký (téměř se rovnají). Je všechno jenom náhoda?

P. Rychetsky 15.9.2020 18:59

Klaus trochu zaspal dobu. Zatimco se hrabe v odvekych valkach levicaku a konzervativcu a neboji se pritom slova kapitalismus, tak si nevsim, ze hrozby jsou uplne jinde. Zustavaji stale ty tupe - rusacke a cinske. Ale pribyly k nim nove, chytre. Nejkapitalistictejsti kapitalisti z Googlu a Facebooku sedi na zdrojich informaci a cenzuruji to co se jim nehodi. Protoze by jim to narusilo levicactvi a to by jim narusilo kapitalismus, protoze tretina konzumentu (v USA) jsou levicaci. Co s tim, Klausi? Zrusit kapitalismus? Nebo staci rict, ze oteplovani, pandemie a New York nejsou. A co jedine je, je boj s homosexualismem, ktery obrodi shnily Zapad a zpevni maticku Rus.

T. Zlesa 15.9.2020 18:55

Jako závažnou chybu vidím přístup k posuzování těch jevů jakoby se děly ve společnosti někým řízené, a že to někdo řídí ze svých mocenských pozic. Zcela pomíjí, že je to, i kdyby to byl pravdivý vývoj, což si nemyslím, vývoj ve SVOBODNÉ společnosti. A vyhraje to, co si bude přát většina. Ať je to cokoli. Že to řídí skrytě nějací hoši z univerzit apod.... to už bych věřil spíš na toho Putina a Čínu. Nazývat to sebedestrukcí je samozřejmě možno. Stejně jako se mohlo nazývat sebedestrukcí roky po r 1989. Pro většinu to byl a bude pokrok k lepšímu.