25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Čechofil 25.8.2008 18:40

Nu nevím nevím Jefime,

každý kdo se z Číny vrátí, nebo tam podniká, tak hovoří trochu jinak. I studie ekonomických expertů jako je PriceWaterhouseCoopers hovoří o tom, že Čínská ekonomika do roku 2050 předhoní USA, a to dokonce i v přepočtu HDP na hlavu, dle kupní parity. A z těch národních obrů, nekoupilo snad Lenovo výrobu počítačů IBM?

A že by Čína měla nějaký významnější deficit zdojů? V porovnání s čím? S Evropou?http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_People%27s_Republic_of_China#Energy_and_mineral_resources 

pavlik 25.8.2008 18:07

žádný strom neroste až do nebe,

takže můžete mít klidně kus pravdy. Čínu čeká zpomalení nebo dočasné zastavení růstu, ale to nebude trvat věčně, protože Číňani jsou velice pracovití. Jedině kdyby došlo k prudkému ochlazení vztahů a ekonomické blokádě (což zatím nevypadá reálně), tak by toto zpomalení bylo výraznější.

Pamětník 12.8.2008 11:05

A co takhle Gruzie

Pane Fištejne, 

nechcete se raději věnovat událostem v Gruzii?  A nebo Vám to Vaše zkušenosti a strach nedovolí?

realysta 12.8.2008 9:24

odborník Fištejn!

Jeden den nám "ekonomický odborník" Fištejn vysvětlí, že s tím dynamický růstem čísnké ekonomiky to vlastně není tak slavné, jak se tvrdí  a z pár hodin nám HN sdělí, že

Čína bude příští rok největší výrobce průmyslového zboží na světě. Sesadí USA http://ekonomika.ihned.cz/c1-26337000-cina-bude-nejvetsi-vyrobce-prumysloveho-zbozi-na-svete-sesadi-usa

huhu 11.8.2008 21:35

těšínská jablíčka

pane Fištejne, Vás osobně si od dob, kdy jsem Vás poslouchal na RFE velice vážím a považuji Vás za nejlepšího komentátora. Dodnes jsem vždy jen obdivoval jak se trefíte, perfektně vystihnete podstatu věci a predikujete vývoj. Dneska ale jsem poprvé zapochyboval a myslím si, že Váš komentář k Čině je jen předkládání "těšínských jablíček"....Čína má zostra nakročeno k tomu vystřídat USA jako velmoc č.1. Hospodářsky, politicky i vojensky. Uvidíme za 10 či 15 let...nezbývá nežli doufat, že to zvládnou bez újmy na nás. Zatím se vyvíjejí dle toho, jak si to nalinkovali...

sp 11.8.2008 23:07

Re: těšínská jablíčka

Cina je infrastruktura v rozsahu tisicileti. tz. Mao komunizmus je pro ne jen jedna z mnoha casovych period.

1.5 miliardy lidi je podstatne silnejsi kolos a dnes jak technologicky ci mentalne nez cokoliv jineho. Spojene staty maji sanci v uskupeni bloku Cina, Indie a USA jeste hrat ulohu. Rusko je vyrizeno - chcipajici kobyla ktera kolem sebe kope. Da se predpoklat ze 2/3 Ruska si akvizuje Cina. Evropa se bude zmitat pod naporem Islamu a hladovejicich 2 miliard africanu. Doby "fotra Kondelika" jsou nenavratne pryc, posun a zmena populace je jen otazka casu ..... Malthus mel pravdu!

realysta 12.8.2008 9:33

Re: Re: těšínská jablíčka

Fakta, která uvádíte asi opravdu nastanou - USA se totiž cíleně svou protiruskou politikou snaží nasměrovat expanzi Číny (potřeba surovinových zdrojů) na území ZaUralí. Ano dvě třetiny Ruska pohltí Čína. Američané obětují kulturně a tradicionalisticky bližší národ odvrácení hrozby, ž eby čína šla na východ přes Pacifik na území USA. Ale politika je to krátkozraká - V USA je dostatečně početná čínská komunita - která po krátkém zastavení po anexi ruského území bude opět expandovat. (každou velmoc historicky dílčí úspěch zklidnil jen na krátký čas).  Evropu už Islám pohlcuje. A pohlcují ji hospodářští imigranté ze zemí Afriky, kteří nic nepřináší (znalosti) jen spotřebovávají. Nakolik tato imigrace vyhovuje cílům Číny, která se již v Africe velmi dobře uchytila, je jasné.

Tak jako každá civilizační kultura měla období svého nástupu k properitě, růst prosperity, zenit - tak měla i svůj zánik. Ani Stará čína, ani Egyptská říše, ani řím, Inkové, Mayové... nebyli mocipány světa navěky - tak i euro-americká civilizace má svůj zenit za sebou.  Souhlasím prakticky se vším , co jste uvedl - jen s jedním ne. USA nepřežijí rovněž... Co je dnes USA? 300milonů lidí - z nichž do 20let bude 50% Hispánců, 25% Asiatů......

Televizak 11.8.2008 20:44

Olympiada zive na Internetu - jak na to

http://televizak.blog.cz/

Vodička-sapér 11.8.2008 23:24

Re: Olympiada zive na Internetu - jak na to

Dík  za  radu!

arnal 11.8.2008 20:24

hm

No nevím. Pokud se podíváme na vzestup států jako Taiwan, Singapur nebo Jižní Korea, zjistíme, že bez problémů zbohatly a ekonomicky vyspěly v diktatuře. Teprve když bylo obyvatelstvo hmotně zabezpečeno a začalo mít roupy, konal se přechod k demokracii (v případě Singapuru jen částečně). V Číně to bude nejspíš podobné.

Kimmy 12.8.2008 3:48

Re: hm

Presne tak - nicmene velikost Taiwanu a Singapuru a v zasade i Jizni Koreje se neda srovnavat s Cinou. Zakladem uspechu diktatury je osviceny vudce, ktery si vybira schopne lidi a vede k zemi k uspechu, nikoli k osobnimu uspokojeni. Diktarura je nakonec i v Severni Koreji a neni to model, ktery by se mel kdekoli opakovat.

Cina jiz k  Singapuru shlizi (ostatne Rusko take) a hleda zpusoby, jak model napodobit. Podle meho nazoru by  take CR velice prospel vudce jako Lee Kwan Yew, podstatne prisnejsi rezim a smysluplne reformy, ktere by lid naucily, ze zodpovednost za svuj zivot maji oni, nikoli stat. Pak by se mozna mohly zavest 4% dane pro prumernou prijmovou skupinu, jako ma Singapur.

Kimmy

MaR 11.8.2008 19:47

Hm.

Článek je sice v jádru pravdivý, nicméně bych si dovolil připomenout jiný úhel pohledu. Čína má díky své lidnatosti neuvěřitelný potenciál, i když bude výkonnost na obyvatele stále nižší než třeba v USA či v Evropě. Zjednodušeně: mohou si *dovolit* být méně efektivní třeba právě díky omezením svobody a šíření informací, ale přesto mohou být ekonomicky a vojensky velmocí odpovídající USA.

olaf 11.8.2008 18:48

Má-li Čína jako celek zbohatnout, musí učinit další krok k demokracii.

No já myslím že ne, Velká Amerika je má ráda a čím dál více spolupracuje, nadnárodní monopoly rádi využijí tamější levné otrocké práce (včetně té jimi velkohubě odsuzované černé a dětské). No tak tohle pak už nezachrání velkohubá prohlášení politiků a všemožných organizací.

Renata 11.8.2008 16:48

komentář

Tak dobrý článek o Číně jsem v našem tisku už dlouho nečetla. Děkuji.

RadekH 11.8.2008 16:55

Re: komentář

Proč si myslíte, že je dobrý? Žila jste nějakou dobu v číně? Udělal jste kompilaci z nezávislých ekonomických zdrojů? Víte co píše Foreign affairs? Já pracoval v Číně rok, v USA rok a půl, v Kanadě 6 let a mohu jen říci, že autor článku v Číně zcela jistě nebyl a zcela jistě se neobtěžoval podívat do ekonomických periodik vydávaných v USA či Kanadě.  Jinými slovy, papouškuje tu řeči kolující po hospodách (nutno říci českých) pramenící čistě ze strachu a rasismu (Číňané nemohou být úspěšnější než my, nebo nedej bože USA).  V odborných časopisech byste se dočetla zcela jiný výklad současné Čínské ekonomické situace.

whocares 11.8.2008 17:16

Re: Re: komentář

Tak jste nás poučil, že "je to úplně jinak", ale že byste tedy hodil pár perel, v čem konkrétně Fištejn nemá pravdu ?

MaR 11.8.2008 19:55

Re: Re: komentář

*Číňané nemohou být úspěšnější než my, nebo nedej bože USA* Tohle v článku není ani to z něj nevyplývá. Autor tvrdí, že nemohou být úspěšnější POKUD nepřidají trochu na lidských právech a technologické úrovni. A to je trochu rozdíl! S autorem nesouhlasím, že by Čínané neinvestovali do technologií. Zbývá tedy filozofická otázka, zda je ona *svoboda* skutečně tou malou extra hodnotou k nejvyšším výkonům. Čínané např. mohou v budoucnu prokázat, že díky jiné mentalitě to vůbec není nutnou podmínkou (ale právě tomuto autor nevěří).

Pejzlerka 11.8.2008 18:58

Re: komentář

Milá  Renato, čtěte  jako  pan Krampol,  AHA,  budete vědět  víc!

www racek 11.8.2008 15:52

aha, demostrace pár lámů uvrhly čínu do hluboké krize

hmm, dobrý ... :-D a zemětřesení nic?

Vodička-sapér 11.8.2008 22:55

Re: aha, demostrace pár lámů uvrhly čínu do hluboké krize

Tibetský duchovní  otec  Dalajláma  se   od  osob, které ničily  veřejný majetek  ve Lhase, důrazně  distancoval,  dnes  podporuje  konání  Olympiády  v  Číně,  mluvit  o  nějaké hluboké krizi  v  této souvislosti  je hodně "na vodě". Autor  článku  tím  ztrácí na důvěryhodnosti,  zdrojů informací je nyní  hodně moc  a   je  velmi  těžké něco,  někomu,  "nakukat.". 

Divící se 11.8.2008 15:07

YAha, Fištejn!

Je třeba, aby ten autor Fištejn začal dělat v Číně hlavního poradce - on totiž nejlépe ví, jak na to!

Vodička- sapér 11.8.2008 18:37

Re: YAha, Fištejn!

Správný  postřeh, třeba spousta  vynikajících  světových  architektů  navrhovala a  uskutečnila projekty  olympijských  staveb, tady  univerzálnímu  expertovi  panu  Fištejnovi  ujel vlak. Ovšem  na jiné  světové  machry  Čína  čeká,  potřebuje je a má dost peněz  na  jejich  královské  platy,  ať půjde  o ekonomy,  techniky,  poradce  do  zdravotnictví  i  do  politiky.  Všechny    tyto obory  lidské  činnosti má  pan J.  Fištejn   v  levém  malíčku, jak  to dokazuje  dnešní  fundovanou  kompletní  kritikou  pokřiveného  čínského hospodářství, které  je,  podle  něj, v  těžké  krizi,  nikdo neví jak  to  skončí. Je  v  nejlepších letech,  současně  nemá  do  čeho  píchnout,  lidi  na celém  světě  má rád,  bylo  bylo od něj  pěkné, kdyby  se  rozhodl  Číně  helfnout,  nakonec by to  bylo pro něj i pro českou  republiku  takové výhodné, příkladně  humanitární,  než publikovat, i když  hezky,  v  Nev.  psu. Těch  pár let,  holt  co  by  se  dalo  dělat,  bychom  to tady,  bez , něj  museli vydržet.

Standa 11.8.2008 13:40

Publicista

by si měl prostudovat hodně materiálů o Číně než začne o ní hloupě psát. Kromě Indie (Indie to zatím úplně nezvládá, ale je velmi pilná a lepší se) není nikdo jiný nasvětě kdo by zvládal tak dobře řídit takové množství lidí. A teď nějaký publicista s daleko nižší kulturní urovní chce vykládat jak to Čína má dělat. Připomenu (sice nepřesně) co řekl klasik: "Neexistuje ve vesmíru nic, co by mohlo odolat soustředění dostatečnému množství inteligence." Čína jde kupředu rychleji než ji to jiní přejí a miliarda třista milionů lidí má více chytrých lidí než ČR !

Jura Jurax 11.8.2008 16:57

Re: Publicista

Kromě Indie (Indie to zatím úplně nezvládá, ale je velmi pilná a lepší se) není nikdo jiný nasvětě kdo by zvládal tak dobře řídit takové množství lidí. ... není to tím, že žádný jiný stát už tolik lidí (přes miliardu) nemá (viz http://www.zemepis.com/obyv.php)? ;-)

miliarda třista milionů lidí má více chytrých lidí než ČR ! ... záleží, ze které strany se na to díváte; ono miliarda třista milionů lidí má taky více hloupých lidí než ČR ;-)

sláva 11.8.2008 11:51

pozdrav z minulosti

Rád to čtu, Fimo. Ostatně soudím, že ohledně Ruska a Číny  máme shodný názor.Sláva.

vasekpav 11.8.2008 15:32

Re: pozdrav z minulosti

Takže  zdroj  obrovských  finančních  přebytků ,  je  že  nemusí  platit  zdravotní  a  sociální  ,stamilionům  svých  občanů  to  se to pak  rozhazuje ,R^? 

Vodička- sapér 11.8.2008 18:44

Re: Re: pozdrav z minulosti

Jesti  se zmiňujete o  USA,  tak jste  to s těmi miliomy  nepojištěných  v této zemi,  hodně  přepísk. Oficiálně ja  je jich pouhých  asi 50 miliónů.

ok 11.8.2008 10:53

a co soukromé vlastnictví?

a co státem garantované a státem obhajované soukromé vlastnictví? Na to pan autor pozapoměl. Dokud bude v Číně možné vystěhovat lidi z jejich půdy a postavit tam mrakodrap, nečeká Čínu žádný dlouhodobý rozvoj.

realysta 12.8.2008 10:11

Re: a co soukromé vlastnictví?

Co je to demokracie (v dneších modelech realizace) a nakolik je prospěšná jistá míra "diktátu" je složitá otázka. Máme tady tzv. demokracii - a v rámci ní si pár politiků a na ně napojených mafiánů a spřátelených podnikatelů udělalo vlastní "(ne)právní podmínky", krade, zneužívá moci a nemyslím, že by přispívali prosperitě společnosti - spíše naopak. Vyvlastnění půdy, aby se postavil mrakodrap - je samozřejmě klasická ukázka toho -že není snadné posoudit zda je vhodnější model omezeného diktátu či demokracie (práva vlastnictví). Je-li mrakodrap stavba "veřejného zájmu" - měl by nastoupit diktát vyvlasntněí půdy (s náhradou). Ale hned jsem u českého vzoru, kdy kdejaký "podnikatel" díky vazbě na příslušného politika dokáže ze svého zájmu udělat "zájem veřejný" ;-D Naproti tomu nedotknutelnost vlastnictví vede někdy k nehoráznému blokování staveb opravdu potřebných....

Já bych řekl "Účel světí prostředky" A pojmy jako spravedlnost, demokracie,... jsou pojmy bez možného naplnění v praxi. S tím kalkulují všichni, kteří pochopí, že propojení politiky s šedým podnikáním je jistota osobní prosperity

Niky 11.8.2008 10:30

Velice dobrý článek!

R^R^R^