29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

BRUSEL: Tento týden v EU (56)

Členské státy se dohodly na urychlení dodávek munice pro Ukrajinu. Morawiecki v Heidelbergu zdůraznil nenahraditelnost národních států a odmítl federalizaci EU.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brecík 27.3.2023 20:39

Polsko požádalo EU o 2.000.000.000 EUR, které vydalo na pomoc [UA]. .... Celkem bylo objednáno 10 000 dělostřeleckých nábojů ráže 155 mm a hodnota oznámeného obchodu činila přibližně 33 milionů eur. Cena 155mm granátu = 3 300 eur / 78 000 Kč..... Vše samozřejmě zaplatíme MY. PS: Ocel, drahé legující přísady, střelný prach - NIC z toho se už v EU nevyrábí. Dovezeme = vydělá svět a Rusko ;-D

O. M. 27.3.2023 20:09

Kdy? Kde?

J. Strakoš 27.3.2023 19:51

Pomalu s tou adorací. Taaky si přeju, aby se opravovalo. A je pěkné, že EU taky. Ale jak toho chce dosáhnout?

Zkuste se podívat na ten návrh - podle mě jen chtěji vytvořit platformu, kde se bude dát zjistit, kde se zboží dá opravit a za jakou cenu. S tím, že asi bude možné mít něco jako právo na opravu. Nicméně to je u mnohých výrobků již dnes, jenže cena opravy je tak vysoká, že se nevyplatí (na rozdíl od Vašich i mých mladých let). A to se IMHO nezmění.

O. Kaucký 27.3.2023 16:04

Už by ta EU měla vydat tu nejdůležitější směrnici, že se do roka a do dne rozpustí bez náhrady s tím, že se postupně podepíší mezistátně jen ty dohody, které jsou důležité, volný pohyb zboží, služeb a lidí.

P. Kotyza 27.3.2023 13:37

EK chce, aby se opravovalo než vyměňovalo. Tedy věc, která za mých mladých let byla naprosto normální, i když pravda, z jiných důvodů, než teď.

Registruji tímto alespoň jeden smysluplný návrh od EK.

J. Strakoš 27.3.2023 13:32

No, kéž by jste měl pravdu - ono se to taky může zvrtnout v dřívejší zákaz prodeje čehokoliv jiného než e-paliv. Samozřejmě salámově - nejdříve polostátní firmy, pak velké firmy apod.

L. Novák 27.3.2023 13:19

Asi nikdo nebude vyvracet, že syntéza paliv ze základních anorganických sloučenin je energeticky velmi náročná a vyžaduje v technologii syntézy dodávku energie x-násobně vyšší, než pak získané palivo bude schopno vydat při spálení. Podobně jako při elektrolytické výrobě "zeleného" vodíku a jeho využití v palivových článcích, kde účinnost (se zahrnutím všech nákladů výroby a dopravy ke spotřebiteli) se pohybuje (náklady/výnos) asi 4/1 resp. 25% účinnost. Což samozřejmě energeticky nedává smysl.

Současný "boj o spalovací motory" je spíš snahou nenechat utopit/zničit výzkum a vývoj spalovacích motorů zelenými šílenci jen z ideologických důvodů a udržet know-how a kvalifikované pracovníky v oboru, dokud se z vlády v EU (z Evropské komise) nepodaří vyhnat zelené blby a nahradit je kvalitními vzdělanými politiky...:-/

J. Strakoš 27.3.2023 12:17

Pominu některé invektivy k EU a Babiše jako důvěryhodný zdroj a inflace jako způsob zaplacení. Nicméně návrhy na e-paliva tady jsou a očividně budou dražší, jinak by se používaly už dnes. Otázka tedy zní - jaká bude jejich cena?

Opravdu se objevuje 235 Kč za l a doufání, že to časem klesne. Ale na kolik? Protože to by měla být klíčová otázka, pokud teď navrhujeme, že na ně přejdeme.

J. Strakoš 27.3.2023 12:10

Pokud se na to díváte čistě ekonomickým pohledem, pak v druhém případě pouze zaplatíte více na začátku.

I dnes je mnoho věcí opravitelných, ale finančně se to prostě nevyplácí.

A pokud budu mít servisní návod, kde sice bude popsáno, že pro opravu musíte vzít přípravek X, jehož cena bude x-krát větší než cena výrobku, pak bude sice nařízení učiněno zadost, ale nikomu to nepomůže.

L. Novák 27.3.2023 11:52

michalapetr.com - to je zdroj důvěryhodnosti pavlačové drbny.

Slovenský ;-O dezinformátor Boháček jede... Rv!!

L. Novák 27.3.2023 11:49

Jsou asi dvě základní možnosti:

1) levný výrobek, ale ekonomicky neopravitelný (než opravovat, je výhodnější koupit nový)

2) drahý výrobek s možností opravy v autorizovaném servisu (opravit lze podle servisního návodu, ale za drahé peníze).

Kterou z nich si vyberete vy? ;-)

M. Boháček 27.3.2023 11:44

Konečný produkt bude e-benzín a e-nafta, která se od benzínu a nafty bude lišit jedině tím, že všechen uhlík C nebude pocházet z ropy, ale ze vzduchu. A tudíž, když jej motor automobilu spálí, do ovzduší se vyloučí jen tolik CO2, kolik se před tím ze vzduchu lapilo.

Celkem tam za 2,6 miliardy CZK má vzniknout komplex, který vyrobí ročně palivo zajišťující provoz 46 000 malých osobních aut, ovšem za předpokladu, že každé z těchto aut najede průměrně jen 100 km měsíčně. Aby každé osobní auto v Evropě mohlo najet měsíčně aspoň 100 km na jediná povolená e-paliva, jak prosadil Fiala v Bruselu, bude třeba v Evropě investovat 572 miliard EUR, (14 300 bilionů CZK), do produkce E-paliv. Protože žádný normální bankéř nepůjčí své peníze na projekt, který má v plánu vyrábět litr benzínu, nebo nafty za 96 CZK, protože nikdo normální si takovou naftu ani benzín nebude moci dovolit koupit, tak je třeba tisknout nekryté miliardy, rozpoutat inflaci, zdražit potraviny, energie, a kde co, jen aby státům a Bruselu od občanů plynuly vysoké daně a mohly tak dotovat tento nejnovější fialový evropský nesmysl.

Aby nebylo možné bruselské nařízení o používání drahých e-paliv zneužít a jezdit na obyčejnou levnou naftu a benzín, bude muset být do každého auta namontován bezpečnostní řídící systém, který pozná rozdíl mezi e-benzínem a benzínem, a e-naftou a naftou, a okamžitě se vypne, bude-li ho řidič chtít napálit starým palivem. Auto s vypnutým bezpečnostním systémem se nesmí dokázat pohybovat!

Bankéři od de Guindo už spočítali i kolik bude třeba zaplatit za 1 litr nového e-paliva – 96 CZK. Na 100 km jízdy malého auta velikosti Citigo tak bude třeba nakoupit 5 litrů za 480 CZK. Babiš v sobotu oznámil, že současná cena e-paliva je 235 CZK za litr, a tak by bylo třeba nakoupit na 100 km jízdy nejméně 5 litrů za 1175 CZK. Ať už bude platit Babišova, a nebo de Guindova cena, průměrný Čech se už autem nesveze.

https://www.michalapetr.com/

J. Strakoš 27.3.2023 10:54

Ano, jistěže bylo. V tom budou spotřebitelé jistě zajedno a já jsem také pro.

Ale jak tomu pomůže nařízení EU? Mám na mysli to konkrétní, které je uvedeno v článku.

Co jsem ho v rychlosti proletěl, přišlo mi to jako další papírování, ale v konečném důsledku to dopadne stejně a výrobce pračky sice uvede v národním seznamu opraváře, kteří pračku jsou schopni opravit, ale oprava bude stát 80 procent nové pračky.

J. Strakoš 27.3.2023 10:44

Pozáruční opravy jsou jiná věc, nikdo je tady nezmiňuje - ani autor v textu ani já v příspěvku.

Proto je těžké vidět, jak to pomůže spotřebiteli v pozáručních opravách.

A v případě záručních už se prodejce rozhodl dnes a nepotřebuje nařízení od EU.

V. Braun 27.3.2023 10:06

Záruční a pozáruční opravy jsou dvě různé věci. Nic nebrání dodavateli vyměnit kus za kus a opravený pak prodat se slevou, je jen na posouzení co se mu v konkurenčním boji vyplatí. Pro spotřebitele to má pak výhody zejména u pozáručních oprav, kde dnes je často levnější pořídit nový kus protože oprava buď není možná, nebo tak drahá, že se to nevyplatí.

V. Braun 27.3.2023 10:03

Skvělé. Pračky a výměny ložisek jsem chtěl použít jako příklad že tlačit výrobce k opravitelnosti má smysl. Nebylo by ovšem lepší mít možnost ložisko vyměnit bez řezání vany?

L. Harvánek 27.3.2023 9:58

To bylo za účelem růstu ekonomiky. Teď už není na její růst odkud brát.

L. Hančar 27.3.2023 9:57

U nás v hospodě čepují Bernard, tudíž svět je u nás ještě normální. Soused opravuje neopravitelné pračky. To jsou ty, u kterých výrobce vložil rotující nerezový buben do vany z jednoho kusu plastu, prostě neřešitelný ježek v kleci. A odejde ložisko. Konec. České hlavičky vymyslely toto: plastová vana se z jinak zcela funkční pračky vyndá, doveze do Ostravy. Tam mají velký soustruh. Ten rozřízne vanu v polovině. Nerezový buben se vyndá, vymění ložiska, opět se vloží do rozpůlené vany a ta se zavaří. Svařit plast je brnkačka. A je to. Celá operace za 1500 Kč. A pračka má druhou šanci. S minimální uhlíkovou stopou. Za patnáct stovek. Česká forma grýndýlu.

R. Dubravský 27.3.2023 9:04

"byla upřednostňována oprava před výměnou zboží"

Ještě si pamatuji, jak stejná EU prosazovala, aby výrobky byly neopravitelné, oprava se dokonce měla stát trestným činem.

F. Navrátil 27.3.2023 7:55

Sousedé mají na chalupě 50 let starou pračku. Jedinými opravami byla výměna klínového řemenu a tahání mincí u kolena výpustové hadice.

J. Strakoš 27.3.2023 5:50

Myšlenka na opravu je sice chvályhodná a pocitově s ní souhlasím, ale na druhou stranu v praxi to bude vypadat jinak - viz Apple a jejich přípravky na opravu Iphonů, které jsou určeny jen k tomu, aby splnili nařízení.

Takže si dovedu představit, že na opravy se bude čekat až 30 dnů, než se posoudí jejich opravitelnost/opraví, žádná výměna kus za kus. A popřípadě se zvedne cena výrobku, protože bude nutné platit i toho člověka, co to opravuje.