25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

BLÍZKÝ VÝCHOD: Svrchovanost Izraele nad Golanami

Donald Trump minulý týden zaskočil svět i některé vlastní spolupracovníky prohlášením, že „je čas uznat izraelskou suverenitu nad Golanskými výšinami“. I když ho premiér Binjamin Netanjahu o toto uznání žádal, nečekal, že přijde tak brzy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Povolný 28.3.2019 14:09

Srovnání Golan a Krymu

kulhá na obě nohy. Rusko z Krymu nikdo nenapadl ani neohrožoval. Ruská bezpečnost nezávisí na vlastnictví Krymu, ostatně, ruské vojenské základny tam byly vždycky, i když Krym patří Ukrajině. Navíc to není jediný příklad, kdy Rusko zabralo cizí území - viz Ruská invaze do Gruzie a "Doněcká republika". Putin si zkrátka dělá co chce.

Z tohoto pohledu vzato je ruská kritika Trumpova kroku směšná. Trump ničí území nezabral, jen potvrdil fakticky existující stav. Izrael se Golan nemůže vzdát ani kdyby rada bezpečnosti OSN na kozlovi jezdila, ohrozil by tím svoji bezpečnost.

Jo, a nesouhlasím s tvrzením, že Trumpovo uznání anexe Golan nemá žádný význam. Význam to má sice jen symbolický, ale velký. Proto je taky takový řev.

J. Holíček 28.3.2019 14:30

Re: Srovnání Golan a Krymu

Srovnání tkví v něčem jiném, ale to už jsem psal. :-))

K. Horák 28.3.2019 18:53

Re: Srovnání Golan a Krymu

Tvorili Židé na Golanech cca 90 % obyvatel ? Patřily Golany historicky cca 400 let Izraeli ?

Rusko mělo vojenské základny na Krymu na základě smlouvy s Ukrajinou, po puči v Kyjeve by o ně přišlo. Američané by si tam jiste základnu udělali podobně jako v Kosovu a ohrozili by bezpečnost Ruska.

P. Han 28.3.2019 21:18

Re: Srovnání Golan a Krymu

Jo, "jistě" by si ji tam udělali. Stojí, stojí, ale kdyby seděl, stejně by nepustil.

J. Zaorálek 28.3.2019 21:31

Američané ohrožují bezpečnost Ruska. No jistě. Ještě tu o Smolickovi.

V. Čermák 28.3.2019 20:17

Re: Srovnání Golan a Krymu

Rusko z Krymu sice nikdo nenapadl, ale velmi dobře by napadnout mohl. Už už se tam chystala vyrůst nová USA mírová základna. USA by se také asi nelíbilo, kdyby na jejich hranici vyrostla pro změnu mírová základna Ruská, že? Takže srovnání sedí velmi dobře....

P. Han 28.3.2019 23:53

Re: Srovnání Golan a Krymu

Vy jste s tou základnou mluvil, že víte, na co se chystala?

J. Lepka 28.3.2019 12:12

Pokud platí premisa, že vládnout znamená předvídat,

napovídá to možná, že Donald ví něco, co my ne, případně připisuje větší váhu Íránskému vyhrožování Izraeli. A nesmíme hlavně zapomenout na bezskrupulózní a bezprecedenční obsazení US ambasády a zadržování diplomatů, takže pokud se Írán zahnízdil v Sýrii, je vše třeba nahlížet i touto optikou.

V. Čermák 28.3.2019 20:20

Re: Pokud platí premisa, že vládnout znamená předvídat,

No ano. Stejnou optikou je ovšem potřeba nahlížet i Krym....

P. Lenc 28.3.2019 9:57

Narozdíl

od paní autorky se domnívám, že Trumpův krok je důkazem, že Izrael je pro Trumpa prioritou a ukázkou pro Irán, Rusko, Turecko a především Palestince, že za jeho vlády bude podpora Izraele i na politické scéně maximální.Nic víc, nic míň.

J. Elias 28.3.2019 9:48

Možná to DT udělal proto že už může a chce začít jednat s Ruskem. Krym/Golany/neprokázalo se zasahování Ruska do voleb v USA.

P. Zinga 28.3.2019 9:40

Není to spravedlivé. Je to normální

a lidé by se s tím měli smířit. Všechny ty havloidní cancy o pravdě a lásce...

J. Lepka 28.3.2019 12:06

Re: Není to spravedlivé. Je to normální

a Tibetu, že?

P. Zinga 28.3.2019 12:31

Re: Není to spravedlivé. Je to normální

Ano, hlavně Tibetu.

K. Janyška 28.3.2019 9:27

Není to dobré. Je to vzor pro obsazování cizích území

bez trestu... Dzp.

J. Zaorálek 28.3.2019 8:29

Nemyslím, že by ten argument, který autorka nazývá "přesvědčivějším", opravdu měl podobný význam. Jak sama autorka připomíná, Izrael měl dlouho snahu Golany vrátit, pochopitelně výměnou za mírovou smlouvu, ale Sýrie odmitla, opakovaně. Prostě... co na to říct? Je to už 52 let. Konečně Trumpik uznal realitu za realitu. Tedy, konečně někdo. Ovšem snaha západního světa vymýšlet si svou realitu od nových osmdesáti pohlaví až po mezinárodní politiku je bohužel... zhoubná.

Z. Čábelka 28.3.2019 6:58

Sklamala jste.

Měl jsem o Vás lepší mínění.

Pokud ve dveřích do domu existuje hnízdo divokých vos, tak jej uctivě obcházet i s celou rodinou a po několik generací pokládám už jen za hloupost. Ostatně ta nekonečně ulhaná diskuze s fanatiky, kteří se netají s jediným řešením diskuze tj. genocidou je už jen trapná.

J. Farda 28.3.2019 8:01

Re: Sklamala jste.

Sklamání? Mne nezklamala ... :-)

S. Netzer 28.3.2019 9:51

Re: Sklamala jste.

Zato vy Zklamat nemůžete.

J. Brunner 28.3.2019 17:25

Re: Sklamala jste.

Vy už vůbec.

J. Holíček 28.3.2019 6:52

Tak je to správné, tak to má být.

"...Golany nikdy nevrátí, protože mají pro Izrael strategický význam a bez nich nelze východní hranice ubránit..."

Krym nikdy nevrátí, protože mají pro Rusko strategický význam a bez nich nelze Černé moře ubránit.

Tak je to jednoduché. :-))

D. Polanský 28.3.2019 7:02

Re: Tak je to správné, tak to má být.

Přesně tak. Kdyby se Rusové vzdali Krymu, automaticky tím spáchali sebevraždu. Podobně je to s Golany.

J. Poláček 28.3.2019 8:15

Re: Tak je to správné, tak to má být.

Tak tak " Již prostý pohled na mapu Ruska a Izraele dá jasně najevo že je to 1:1 nebo 1:2 nebo 1:10 nebo 1:100 .... no tak dobře 1:1 000 (přesněji 22 000 : 17 000 000). A je to ! Kterak moucha se slonem soupeřila. Nicméně autor má pravdu. V rámci mezinárodního práva by mělo být ctěno "padni komu padni" a ne " co je dovoleno Jovovi není dovoleno volovi". Protože kdo pak posoudí vaše právo být Jupiterem a ne být za vola ? To je tenký led. Izraelci nejsou pitomci aby se bezdůvodně šťourali v hnízdě sršňů. On to ale udělá někdo za ně.

J. Lepka 28.3.2019 12:07

Re: Tak je to správné, tak to má být.

Tak mezitím spáchají ekonomickou.

J. Vintr 28.3.2019 7:39

Re: Tak je to správné, tak to má být.

Existuje jeden velmi podstatný rozdíl. Na rozdíl od Izraele nikdy nikdo (kromě jeho spojence Hitlera) nenapadl ani se napadnout nechystá. Váš argument je tudíž naprostá pitomost.

J. Holíček 28.3.2019 8:30

Re: Tak je to správné, tak to má být.

Ta naprostá pitomost je tisíciletími prověřená. Tak to prostě funguje i když se to nemusí líbit.

Kdo na to má, ten to udělá. Nejtěžší je najít aspoň trochu přijatelnou záminku (důvod, vysvětlení). :-))

J. Vintr 28.3.2019 8:51

Re: Tak je to správné, tak to má být.

Doba se dost změnila. Budování impérií a rozšiřování území se ukázalo zcela kontraproduktivním a vyjma vyslovených primitivů dnes už žádného politika o nic podobného nenapadne usilovat. Putin také neanektoval Krym proto, že by Rusko potřebovalo zvětšit i tak zbytečně velké území, nebo z nějakých strategických důvodů. Putin hraje zcela jinou hru. Pro udržení své moci potřebuje Rusy zahnat zpátky do zákopů, v nichž žili po celou dobu sovětské éry. Jedině tak může ruským občanům zdůvodnit propastný rozdíl mezi jejich životní úrovní a životní úrovní západních zemí. Proto se snaží v očích ruských občanů udělat ze západu nepřítele. Sankce za anexí Krymu jsou dobrý důvod.

J. Kanioková 28.3.2019 17:36

Souhlas

R. Gramblička 28.3.2019 9:13

Re: Tak je to správné, tak to má být.

A co vpád Napoleona v 1812? A co tažení švédů během severní války počátkem 18.stol?

J. Vintr 28.3.2019 9:59

Re: Tak je to správné, tak to má být.

Ale prosím vás. Ještě jste nejmenoval Džigischána a podobně. Už i ta druhá světová je pravěk, který nemá se současnou realitou nic společného. Nakonec je dobře známo, jak všichni ti dobyvatelé dopadli. Ne proto, že by se Rusi dokázali ubránit, ale proto, že dobývat cizí území byla a je blbost.